MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Wow jij bent al druk geweest, alles mooi op printjes.
Is de voeding op een print prettiger dan los ingebouwd, of wordt de voeding apart van de versterker gebouwd Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nee het worden mono versterkers met de voeding er in
Ik bouw gewoonlijk all voeding,s printen en alle printjes welke ac op zit zover mogelijk van de ingangs buis in dit geval de 6J5
De inschakel vertraging van de Hoogspanning komt ook bij de trafo met de relais
De Autobias print zit wel aan de zijkant bij de KT88
Dan komt er nog een print in daar zit de fase draaier 6N6P en de 6J5 op
Daar zitten ook de Gloeidraden op welke met wisselspanning gevoed worden volgens schema
tot nu heb ik steeds de eerste buis met gelijkspanning gevoed om brom te vermijden
Maar in mijn eerste versterker welke ik met Anne gebouwd heb met EL12 en 6SL7 zit ook alles op wisselspanning
En is gewoon stil Maar of dat geluk is geweest of vakmanschap Indien het laatste is dat zeker voor Anne en het deel geluk voor mij :lol:
Print Fasedraaier 6N6P en ingangsbuis 6J5
Print Fasedraaier 6N6P en ingangsbuis 6J5
De print heb ik hier niet om er een fot van te plaatsen
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

Was het niet beter geweest bij de 12v printjes de regelaar onderop te solderen dan kun je koelen op het plaatwerk.
Laatst gewijzigd door democles op vr 23 okt 2020, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Was het niet beter geweest bij de 12v printjes de regelaar onderop te solderen dan kun je koelen op het plaatwek.
Hoi Peet de zijkanten van de versterker zijn ook aluminium
Dat heb je gemist ergens maar er komt dit keer geen houten omlijsting maar 10 mm dik Aluminium wat ik zelf kan bewerken O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Ik zag al dat je een blok alu wou gebruiken, anders kan je ook geen potgaten maken :wink:
Bestel je die dikke blokplaten ook bij aluminium op maat?(10mm?)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik zag al dat je een blok alu wou gebruiken, anders kan je ook geen potgaten maken :wink:
Bestel je die dikke blokplaten ook bij aluminium op maat?(10mm?)
Ja 1 mm te groot in hoogte en lengte dat frees ik na om krassen ronding van die strip en zo weg te werken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik zit er over te denken 2 meters in het front te plaatsen beide moeten ze de Stroom in de kathode KT88 aanduiden
Nu kan ik dat in de doen door of in de kathode de spanning te meten over de kathode weerstand daar moet ongeveer die 0.6 volt staan welke gelijk is aan de spanning over de referentie diode autobias
Of deze te onderbreken en er een 100 mA meter tussen te plaatsen
Ik kan bij jukebox revival deze meter kopen
Of De Ronde uitvoering
Alleen gaat dat wel goed :?:
Kan ook een 100 mV meter daar verkrijgen in de zelfde behuizing
Dan moet ik die meter over de kathode weerstand plaatsen en nog een serie weerstand opnemen waar 500 mV over valt
Denk dat het met die 100 mV meter nog het veiligste is
Er staat niet op de schaal ronde meter dat het mV of mA is kan met die serie weerstand het verschil anode /kathode weg regelen

Anne wat is jouw advies 1 niks geen meters :lol: of 2 mV 3 mA :?:
Bijlagen
Vierkant 100 mA
Vierkant 100 mA
Rond 100 mA
Rond 100 mA
100 m volt meter Rond
100 m volt meter Rond
48F6668C-DBF9-4568-BFE0-7062C01AEC97.jpeg (22.18 KiB) 362 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Bert, toriodal(amplimo) ze volgens mij ook en niet duur. 5 tot 10 euro p/st
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... eters.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Bert, toriodal(amplimo) ze volgens mij ook en niet duur. 5 tot 10 euro p/st
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... eters.html
Bedankt Peter , ik heb ze liever van Jukebox revival, die zitten hier om de hoek en verkopen precies dezelfde
Alleen ik wil de schakeling met de Autobias niet verstoren en ook geen rare bijverschijnselen introduceren
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

OpaBert schreef:
Ik zit er over te denken 2 meters in het front te plaatsen beide moeten ze de Stroom in de kathode KT88 aanduiden
Nu kan ik dat in de doen door of in de kathode de spanning te meten over de kathode weerstand daar moet ongeveer die 0.6 volt staan welke gelijk is aan de spanning over de referentie diode autobias
Of deze te onderbreken en er een 100 mA meter tussen te plaatsen
Ik kan bij jukebox revival deze meter kopen
Of De Ronde uitvoering
Alleen gaat dat wel goed :?:
Kan ook een 100 mV meter daar verkrijgen in de zelfde behuizing
Dan moet ik die meter over de kathode weerstand plaatsen en nog een serie weerstand opnemen waar 500 mV over valt
Denk dat het met die 100 mV meter nog het veiligste is
Er staat niet op de schaal ronde meter dat het mV of mA is kan met die serie weerstand het verschil anode /kathode weg regelen

Anne wat is jouw advies 1 niks geen meters :lol: of 2 mV 3 mA :?:
Ik heb Jukebox revival verzocht de meter weerstand 100 mV op te meten Dat is denk ik wel van belang om te beoordelen of de meter de schakeling beïnvloed :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Bij al die meters staat 100mA.Vermoedelijk met een weerstand erin voor dat stroombereik.Zou dan erg laagohmig zijn.
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bij al die meters staat 100mA.Vermoedelijk met een weerstand erin voor dat stroombereik.Zou dan erg laagohmig zijn.
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Anne
Hoi Anne ,
De meter weerstand is veel te laag 4.7 ohm voor de 100 mV meter
Het leek me een leuke manier om te zien of de bias automaat goed werkt en wanneer je naar klasse B gaat ( met stoten )
Maar door de lage weerstand gaat dit de meet weerstand veel beïnvloeden
Kan er beter vanaf zien :?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door RobertD »

Werkt die autobiasschakeling niet met een kathodeweerstand van 1 Ohm? Dan kun je gewoon de spanning over die weerstand meten, 60mV komt dan overeen met 60mA.
Het stroommetertje in serie heb ik ook in mijn 807SE zitten. Die is wel ontkoppeld met een elco.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef:
Werkt die autobiasschakeling niet met een kathodeweerstand van 1 Ohm? Dan kun je gewoon de spanning over die weerstand meten, 60mV komt dan overeen met 60mA.
Het stroommetertje in serie heb ik ook in mijn 807SE zitten. Die is wel ontkoppeld met een elco.
De Autobias werkt met een referentie spanning welke over een diode staat Dat is 600 mV +/-
De kathode weerstand is dus voor 60 mA 10Ω of 12 Ω voor 50 mA
De Meter weerstand is 4.7 ohm voor 100 mV dus voor 600mV moet er een serieweerstand bij waar 500 mV overvalt is 23.5 volt
Dus de kathode weerstand 12Ω Daar wordt een weerstand van 28,2 Ω over geplaatst
Dat gaat niet de vervangende weerstand wordt immers veel lager dan die 12Ω
Misschien met iets anders er tussen dat de werking van de Autobias kan worden gezien
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Jan Geert »

Ik heb die mA meters in meerdere versterkers zitten ipv de kathodeweerstand.
Ik zet gewoonlijk voor het geval dát nog een 10 ohm weerstand parallel. Die dingen zijn zoals Anne zegt heel erg laagohmig, in de orde van 0.1 ohm. Alle stroom gaat dan door de meter, de invloed van de weerstand is verwaarloosbaar. Als de meter defect raakt, dan zit die weerstand er altijd nog.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Gaan die langdraden geen narigheid op leveren Jan Geert dat is mn angst dat er daardoor allerlei rommel die autobias werking verstoord
Ik hoor van Anne niks daar over En zolang ik daar niet van hoor Boor ik geen gaten in mn front van 35 mm meen ik
Anne als jij er bent gaat dat goed denk je ?
Laat dan eventjes weten
Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig ben :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig ben :lol:
Dat moet je ook ergens anders voor bewaren Bert. :rofl: Inkoppertje he.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Ik wil het gewoon zeker weten en niet met natte vingerwerk zoals ik zelf bezig ben :lol:
Dat moet je ook ergens anders voor bewaren Bert. :rofl: Inkoppertje he.
:evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

Die meters er in zou ik ook niet doen,of je moet terug naar de tijd zonder automaat.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

Die meters er in zou ik ook niet doen,of je moet terug naar de tijd zonder automaat. :?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Die meters er in zou ik ook niet doen,of je moet terug naar de tijd zonder automaat. :?
Ja de functie is mogelijk te betwisten
Maar met een mA zie je dat en weet je dat de stromen gelijk zijn en of ze beginnen te verslijten
Als de bias stroom gezakt is bij 1 van de buizen zie je dat op je mA meter en moet je anders op gehoor vast stellen :!:
En dan gaan meten met een externe mA meter
Verder is het ook wat bling :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
De Meter weerstand is 4.7 ohm voor 100 mV dus voor 600mV moet er een serieweerstand bij waar 500 mV overvalt is 23.5 volt
Dus de kathode weerstand 12Ω Daar wordt een weerstand van 28,2 Ω over geplaatst
Dat gaat niet de vervangende weerstand wordt immers veel lager dan die 12Ω
Daar klopt dan niks van :shock:
Meterweerstand 4,7Ω voor 100mA, is 0,47V over de meter voor max uitslag.
Als je daar een serieweerstand bij zet blijft de stroom hetzelfde, hebt er enkel meer spanning voor nodig.
In de herhaling O:)
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Wil je een 10Ω kathodeweerstand met een meter van 4,7Ω dan 10 - 4,7 = 5,3Ω in serie.Bij 12Ω dan 7,3Ω in serie. Afronden naar smaak.
Een beetje draad meer of minder is niet zo erg, zolang er niks kruist.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De Meter weerstand is 4.7 ohm voor 100 mV dus voor 600mV moet er een serieweerstand bij waar 500 mV overvalt is 23.5 volt
Dus de kathode weerstand 12Ω Daar wordt een weerstand van 28,2 Ω over geplaatst
Dat gaat niet de vervangende weerstand wordt immers veel lager dan die 12Ω
Daar klopt dan niks van :shock:
Meterweerstand 4,7Ω voor 100mA, is 0,47V over de meter voor max uitslag.
Als je daar een serieweerstand bij zet blijft de stroom hetzelfde, hebt er enkel meer spanning voor nodig.
In de herhaling O:)
De totale kathodeweerstand moet wel de juiste waarde hebben voor de gekozen ruststroom.
Met 10Ω voor 60mA ruststroom en een meter van 5Ω moet er dan nog 5Ω in serie.
Er valt verder niet veel te zien aan de meter.In klasseA blijft de stroom ongeveer dezelfde, staat de wijzer hoogstens wat te trillen.Bij hard spelen neemt de gemiddelde stroom wel toe en gaat de meter de 60mA stand verlaten met stoten naar boven.
Wil je een 10Ω kathodeweerstand met een meter van 4,7Ω dan 10 - 4,7 = 5,3Ω in serie.Bij 12Ω dan 7,3Ω in serie. Afronden naar smaak.
Een beetje draad meer of minder is niet zo erg, zolang er niks kruist.
Anne
Hoi Anne
Ik heb je misschien op het verkeerde been gezet ergens
Ben geen Goede schrijver heb ik geleerd
Die 4,7 ohm was de inwendige weerstand van een 100mV meter
Van een 100mA metertje heb ik geen weerstands waarde van O:)
Is wel lekker duidelijk zo met die koeie letters

Nu probeer ik verder je Berekening te snappen dat is Leuk O:) O:)
je conclusie dat er niks meer van klopt als ik over de Kathode weerstand (12)Ω 28.2 Ω plaats ben ik mee eens , daarom schreef ik dat ook al zelf
ALS ik een mA zou gebruiken :!: dan is het inderdaad om de ruststroom het zelfde te laten moet ik de weerstand van de mA meter van de 12Ω af trekken Stel dat de mAmeter 1 ohm is moet de bias meet weerstand 12Ω - 1Ω is11Ω
Heb ik het ook gesnapt Anne O:) O:)

Dat het metertje, alleen als ik klasse A verlaat en in klasse B komt dus eventjes zal proberen die pieken zichtbaar te maken heb ik goed begrepen Anne O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Je vertoonde toch een reeks metertjes, allemaal 100mA :?
En 100mV meter van 4,7Ω is ruim 20mA, wel erg veel voor een draaispoel. :think:
Daarbij 4,7Ω voor een 100mA meter betekent een spanning over de meter van 0,47V en dat kan er wel bij door.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Je vertoonde toch een reeks metertjes, allemaal 100mA :?
En 100mV meter van 4,7Ω is ruim 20mA, wel erg veel voor een draaispoel. :think:
Daarbij 4,7Ω voor een 100mA meter betekent een spanning over de meter van 0,47V en dat kan er wel bij door.
Anne
Alleen het bovenste metertje was 100 mA de twee eronder heeft helemaal geen aanduiding Daar heb ik je ergens onbedoeld misleid
Excuses daarvoor :oops:
Die lange draden 2x20 cm van Kathode weerstand naar de meter en terug aan de kathode aansluiting op de Buisvoet
Kan dat nog problemen geven :?: :?:
Plaats reactie