Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
EL-5
Concept in cad getekend, ben nog niet tevreden. I.v.m. vermoedelijke diffractie van midrange soort van hoorn bedacht (3d-print?) ik noem ze EL-5 (ellips)
Concept in cad getekend, ben nog niet tevreden. I.v.m. vermoedelijke diffractie van midrange soort van hoorn bedacht (3d-print?) ik noem ze EL-5 (ellips)
Mooi ontwerp hoor! Erg fraai. De manier waarop de driver nu verzonken is zorgt onherroepelijk voor reflecties en diffractie. De afstraling onder hoeken zal hier onder te lijden hebben, het zal gaan bundelen. Je zult moeten gaan meten om de impact ervan te bepalen en te bekijken of het corrigeerbaar is.
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
Ja, reflectie en diffractie is een probleem denk ik ook. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar. Ik heb op schaal 1:4 het ontwerp geprint omdat ik zo een beeld krijg van de verhouding. Ik vind de speaker zo eigenlijk een beetje te lomp, hij is te breed. Bij een volgende iteratie maak ik hem ranker en kijk of ik het probleem met de diffractie kan oplossen. Voordat ik met de uiteindelijke bouw begin wil ik eerst nog een proefmodel in mdf maken. Mijn plan is om het op te bouwen uit 6 lagen (twee wanden en vier tussenprofielen) van 18 mm dus totaal 108 mm breed.
Omdat ik nu qua vorm begin af te wijken van het Boenicke concept is het misschien een idee om een nieuw topic aan te maken?
Omdat ik nu qua vorm begin af te wijken van het Boenicke concept is het misschien een idee om een nieuw topic aan te maken?
Lijkt mij zeker een goed idee, op die manier kun je het ook makkelijker volgen.
Ik heb om mijn tweeter op een ronde baffle te monteren, een soort waveguide gemaakt die als overgang dient van de baffle naar de uitsparing waar de driver in komt, zodat deze zoveel mogelijk 'flush' ligt aan de baffle. Dit is wel een geheel zodat het zo geprint kon worden.Janb schreef:Ja, reflectie en diffractie is een probleem denk ik ook. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar. Ik heb op schaal 1:4 het ontwerp geprint omdat ik zo een beeld krijg van de verhouding. Ik vind de speaker zo eigenlijk een beetje te lomp, hij is te breed. Bij een volgende iteratie maak ik hem ranker en kijk of ik het probleem met de diffractie kan oplossen. Voordat ik met de uiteindelijke bouw begin wil ik eerst nog een proefmodel in mdf maken. Mijn plan is om het op te bouwen uit 6 lagen (twee wanden en vier tussenprofielen) van 18 mm dus totaal 108 mm breed.
Satefan
SSassen schreef:Goeie tip inderdaad, hecht(ets)primer is een must anders bladdert de verf er gewoon weer af als je je nagel ertegenaan zet.
Het einde nadert, de helften zijn gelijmd er rest nog schuren en afmonteren. Ben straks erg benieuwd of er verschil te horen is met mijn eerst gebouwde set die eigenlijk iets te groot zijn.
Het in-elkaar-zetten kan beginnen 
Mooi man, leuk werkje voor de boeg, echt fraaie speakertjes!
Kastjes zien er wel keurig netjes afgewerkt uit. zou ze wel eens op een luisterdag willen horen, ooit nog eens...
Het project is klaar en ben tevreden over het resultaat. Aan materialen heb ik € 516,10 uitgegeven, de frezen 12 en 8 mm heb ik hierin niet meegenomen deze zijn eigenlijk nu aan vervanging toe. De totale bouwtijd schat ik zo’n 40 uur. Ik heb verschillende ideeën om hierna mee aan de slag te gaan o.a. een set uit kersenhout maar eerst en een set uit meubelplaat, ik heb nog een mooi tafelblad staan, in combinatie met mdf deze bouw ik dan uit lagen op i.p.v. uit een massief blok hout te frezen. Ze klinken trouwens fantastisch 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heel gaaf!
Hopelijk kun je ze ergens laten horen, later.
Ik zou ze graag willen laten horen tijdens een luisterdag, maar dat zit er denk ik de komende tijd niet in
Ik denk dat er heel veel leuke dingen te beluisteren en te bekijken zijn op de eerst volgende luisterdagJanb schreef:Ik zou ze graag willen laten horen tijdens een luisterdag, maar dat zit er denk ik de komende tijd niet in
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Of een file voor de freesHenkjan schreef:ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Links eentje en rechts eentje voor stereoDouwe84 schreef:Of een file voor de freesHenkjan schreef:ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
En een mooiere kloon dan deze wordt het niet ........ 
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik was een aardig eind gekomen, maar de circulerende CNC frees begeleidende tekening(en) waren deels ook een gok.Henkjan schreef:ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Vandaag eindigde hier een mooie tijd met de Daudio C1 kit, de 90 graden gedraaide opstelling geeft minder laag dan een 4" pc 2.1 setje. Voor de nieuwe indeling zou ik de Boenicke graag gaan voltooien, al speel ik dan wel met de Peerless versie. M.i. de enige kanshebber een echte kloon te zijn vanwege de beschikbare stock drivers.
Bedank ik meteen bij deze Jan voor zijn fantastische bijdrage aan dit topic, hulde!!!
Volgens mij hadden wij ooit via MP al eens contact gehad.