Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

EL-5
Concept in cad getekend, ben nog niet tevreden. I.v.m. vermoedelijke diffractie van midrange soort van hoorn bedacht (3d-print?) ik noem ze EL-5 (ellips)
Bijlagen
AC88E96B-8E53-4C24-8D00-E0B5195C50B6.jpeg
E7A423D5-DE21-4DA1-B849-E0E109BF14D7.jpeg
12C34795-78D9-4F47-A3C7-7616FBE0F936.jpeg
FF1E4F76-D99C-4649-9EC4-08AFEFC6037A.jpeg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door satefan »

Mooi ontwerp hoor! Erg fraai. De manier waarop de driver nu verzonken is zorgt onherroepelijk voor reflecties en diffractie. De afstraling onder hoeken zal hier onder te lijden hebben, het zal gaan bundelen. Je zult moeten gaan meten om de impact ervan te bepalen en te bekijken of het corrigeerbaar is.

Ben benieuwd!
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Ja, reflectie en diffractie is een probleem denk ik ook. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar. Ik heb op schaal 1:4 het ontwerp geprint omdat ik zo een beeld krijg van de verhouding. Ik vind de speaker zo eigenlijk een beetje te lomp, hij is te breed. Bij een volgende iteratie maak ik hem ranker en kijk of ik het probleem met de diffractie kan oplossen. Voordat ik met de uiteindelijke bouw begin wil ik eerst nog een proefmodel in mdf maken. Mijn plan is om het op te bouwen uit 6 lagen (twee wanden en vier tussenprofielen) van 18 mm dus totaal 108 mm breed.
Omdat ik nu qua vorm begin af te wijken van het Boenicke concept is het misschien een idee om een nieuw topic aan te maken?
Bijlagen
BFEEDB21-2E6B-4C21-A4D5-5EDCB6276573.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door hannesie »

Lijkt mij zeker een goed idee, op die manier kun je het ook makkelijker volgen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door satefan »

Janb schreef:
Ja, reflectie en diffractie is een probleem denk ik ook. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar. Ik heb op schaal 1:4 het ontwerp geprint omdat ik zo een beeld krijg van de verhouding. Ik vind de speaker zo eigenlijk een beetje te lomp, hij is te breed. Bij een volgende iteratie maak ik hem ranker en kijk of ik het probleem met de diffractie kan oplossen. Voordat ik met de uiteindelijke bouw begin wil ik eerst nog een proefmodel in mdf maken. Mijn plan is om het op te bouwen uit 6 lagen (twee wanden en vier tussenprofielen) van 18 mm dus totaal 108 mm breed.
Omdat ik nu qua vorm begin af te wijken van het Boenicke concept is het misschien een idee om een nieuw topic aan te maken?
Ik heb om mijn tweeter op een ronde baffle te monteren, een soort waveguide gemaakt die als overgang dient van de baffle naar de uitsparing waar de driver in komt, zodat deze zoveel mogelijk 'flush' ligt aan de baffle. Dit is wel een geheel zodat het zo geprint kon worden.

Satefan
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

SSassen schreef:
Goeie tip inderdaad, hecht(ets)primer is een must anders bladdert de verf er gewoon weer af als je je nagel ertegenaan zet.
Bijlagen
Deze primer op advies van de verfwinkel
Deze primer op advies van de verfwinkel
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Het einde nadert, de helften zijn gelijmd er rest nog schuren en afmonteren. Ben straks erg benieuwd of er verschil te horen is met mijn eerst gebouwde set die eigenlijk iets te groot zijn.
Bijlagen
W5 in de lijmklemmen
W5 in de lijmklemmen
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Het in-elkaar-zetten kan beginnen :D
Bijlagen
De kasten.
De kasten.
Alle onderdelen behalve het dempingsmateriaal.
Alle onderdelen behalve het dempingsmateriaal.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Walt »

Mooi man, leuk werkje voor de boeg, echt fraaie speakertjes!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Douwe84 »

Mooi hoor! Ziet er chique uit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

'Tis net een Boenikke :D Mooi stukje werk!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door ray5150 »

Kastjes zien er wel keurig netjes afgewerkt uit. zou ze wel eens op een luisterdag willen horen, ooit nog eens...
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Het project is klaar en ben tevreden over het resultaat. Aan materialen heb ik € 516,10 uitgegeven, de frezen 12 en 8 mm heb ik hierin niet meegenomen deze zijn eigenlijk nu aan vervanging toe. De totale bouwtijd schat ik zo’n 40 uur. Ik heb verschillende ideeën om hierna mee aan de slag te gaan o.a. een set uit kersenhout maar eerst en een set uit meubelplaat, ik heb nog een mooi tafelblad staan, in combinatie met mdf deze bouw ik dan uit lagen op i.p.v. uit een massief blok hout te frezen. Ze klinken trouwens fantastisch :D
Bijlagen
3DD7179C-D679-42A6-9920-AE24FFEB66D8.jpeg
0C06C602-3053-4546-BF49-5B267327DC89.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door dre »

Fantastisch! 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf! =D> Hopelijk kun je ze ergens laten horen, later.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Ik zou ze graag willen laten horen tijdens een luisterdag, maar dat zit er denk ik de komende tijd niet in
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

mooi geworden zeg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Douwe84 »

Prachtig!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door hardbats »

Janb schreef:
Ik zou ze graag willen laten horen tijdens een luisterdag, maar dat zit er denk ik de komende tijd niet in
Ik denk dat er heel veel leuke dingen te beluisteren en te bekijken zijn op de eerst volgende luisterdag :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef:
ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Of een file voor de frees :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Douwe84 schreef:
Henkjan schreef:
ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Of een file voor de frees :hide:
Links eentje en rechts eentje voor stereo :lol: Maar is dat ding dan zo superieur dat we er allemaal eentje moeten gaan frezen? Die Fountek is een pracht speakertje, gebruik hem zelf ook. Maar die floreert niet per se in een Boenisch kastje. Dat doet ie ook in een gewoon kastje. En dan liefst met een net subje er bij in FAST configuratie.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Douwe84 »

Ik roep ook maar wat :p
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

En een mooiere kloon dan deze wordt het niet ........ :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
ik zie al diverse mooi gebouwde klonen, maar is er ergens een nette bouwtekening beschikbaar?
Ik was een aardig eind gekomen, maar de circulerende CNC frees begeleidende tekening(en) waren deels ook een gok.

Vandaag eindigde hier een mooie tijd met de Daudio C1 kit, de 90 graden gedraaide opstelling geeft minder laag dan een 4" pc 2.1 setje. Voor de nieuwe indeling zou ik de Boenicke graag gaan voltooien, al speel ik dan wel met de Peerless versie. M.i. de enige kanshebber een echte kloon te zijn vanwege de beschikbare stock drivers.

Bedank ik meteen bij deze Jan voor zijn fantastische bijdrage aan dit topic, hulde!!!
Volgens mij hadden wij ooit via MP al eens contact gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”