Fountek Neo+Sb12PAC
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Op foto ziet zo'n klein beetje speling tussen korf en uitfrezing er altijd verschrikkelijk uit. Maar ik denk dat hier iedereen op dit forum wel weet dat het in werkelijkheid allemaal best meevalt.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
3-4 lagen lak en hij zit klem hoor, prima zorho schreef:Op foto ziet zo'n klein beetje speling tussen korf en uitfrezing er altijd verschrikkelijk uit. Maar ik denk dat hier iedereen op dit forum wel weet dat het in werkelijkheid allemaal best meevalt.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Zo, het fineer zit er op. Nu de baffle en het bass-poortje nog zwart maken, daarna het geheel in de (matte of zijdeglans) parket lak zetten.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Waarom het je de richting van het fineer op de bovenkant en zijkanten niet gelijk gemaakt?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Nu is het gelijk aan de richting van de achterzijde. Dat zie ik wel vaker, zeker als de voorzijde ook gefineerd wordt. Kwestie van smaak.
Ik vind het er best netjes uitzien zo.
Ik vind het er best netjes uitzien zo.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Het was eigenlijk ook de bedoeling om de nerf van de zijkant over de bovenkant te laten doorlopen, mits ik niet een meetfoutje had gemaakt en dus het bestelde stuk fineer aan 1 kant te kort was
. Ik heb dus bij moeten bestellen en was al begonnen met fineren daarom nu op deze manier.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Ik heb 2 Sb17nrxc35-8 woofers, zou daar een soort van laag-ondersteuning van te maken zijn icm een Monacor sam300-d? Het zou fijn zijn als het ook onder het tv meubel past. Dat houd wel in dat het max. 24 cm hoog mag zijn (incl. evt voetjes), diepte kan tot 50 cm, breedte kan tot 80 cm. Ben benieuwd, bvd.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Hallo Rick,
Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.
Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...
Groeten, Jan.
Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.
Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...
Groeten, Jan.
- Bijlagen
-
- TappedHornSW6.pdf
- (31.23 KiB) 86 keer gedownload
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Hallo Jan,pompebled schreef:Hallo Rick,
Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.
Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...
Groeten, Jan.
Lijkt me een interessant concept, en een proefkast van bv. spaanplaat zijn de kosten niet.
Ik was sowieso van plan de Sam 300 in een aparte behuizing en dan in het tv meubel te zetten. De plaatsing heb ik al een beetje geprobeerd (wel met een budget home cinema sub.) maakte niet super veel uit, maar als de sub. onder het tv meubel uit het zicht staat, vind de wederhelft beter denk ik.
Bedankt voor de tip. Mvg. Rick
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Die tapped horn is inderdaad leuk. En een 17cm driver in een kast van bruto 63 liter stoppen, dat kan vast kleiner. Ook gezien het SPLmax van deze satellieten. Mijn tip, maak er twee kleine reflexkasten van, even uit het hoofd 15-20 liter en zet die een paar meter uit elkaar geplaatst. Geeft beter laag dan één sub.pompebled schreef:Hallo Rick,
Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.
Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...
Groeten, Jan.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Dat kan ik inderdaad ook eens proberen, even terug in de kasten waar ze uit komen en dan luisteren wat het doet. Kasten waar ze in hebben gezeten zijn 18ltr afgestemd op 38hz volgens mij. Thnx voor de tip.markbakk schreef:Die tapped horn is inderdaad leuk. En een 17cm driver in een kast van bruto 63 liter stoppen, dat kan vast kleiner. Ook gezien het SPLmax van deze satellieten. Mijn tip, maak er twee kleine reflexkasten van, even uit het hoofd 15-20 liter en zet die een paar meter uit elkaar geplaatst. Geeft beter laag dan één sub.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
De baffles en de bass-poortjes zijn zwart, en het geheel in de parket-lak gezet. Volgende week nog een keer met fijn schuurpapier aftoppen, dan nog 1 keer parket-lak er over.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
En, klaar!
Een fineer afwerking had ik nog niet eerder gedaan, maar mede door de bouwverslagen/werkwijzen en fineer-tips van het forum hier, zijn ze goed gelukt en ben ik blij met het eind resultaat.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Hallo Rick,
Dat zijn een paar prachtige speakers geworden!
Heb je ze al laten spelen?
Ik ben de tapped horn waar ik naar linkte, aan het opbouwen en ik ben zwaar onder de indruk hoe mooi 'ie integreert met twee relatief kleine satellietspeakers: viewtopic.php?f=3&t=29138&p=1973099#p1973099
Het is inderdaad geen kleine sub, maar dat is in mijn geval geen bezwaar...
Groeten, Jan.
Dat zijn een paar prachtige speakers geworden!
Heb je ze al laten spelen?
Ik ben de tapped horn waar ik naar linkte, aan het opbouwen en ik ben zwaar onder de indruk hoe mooi 'ie integreert met twee relatief kleine satellietspeakers: viewtopic.php?f=3&t=29138&p=1973099#p1973099
Het is inderdaad geen kleine sub, maar dat is in mijn geval geen bezwaar...
Groeten, Jan.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Even een update. Luister nog dagelijks naar deze speakers en ben er nog heel tevreden over. In het begin nog eens gewisseld naar de vorige speakers, maar toch terug gegaan naar deze. Klank-matig vindt ik ze rustig en gecontroleerd met een fijne soundstage, vooral mbt tot het formaat en prijs/kwaliteit. Voor in de woonkamer (grotere ruimte) heb ik even gebruik gemaakt van mijn sb18 kasten met alleen de sb17nrxc icm een sam-300 voor wat laag ondersteuning en dat ging prima samen. Toch vond ik het zonde van die sb17's (wil er misschien iets anders mee maken) en heb ik de udo-sub20 gebouwd met wat rest-stukken hout wat ik nog had liggen.
Heb de kast zo plat mogelijk gemaakt (en iets dieper om de gelijke aantal liters inhoud te behouden) zodat ie precies onder het tv meubel past. Een bandpass sub had ik nog geen ervaring mee, maar voor net geen €70,- aan drivers en bass-poort wou ik de gok wel nemen. Ik vind de sub prijs/kwaliteit zeker niet verkeerd. Wat mij opviel is dat de behuizing zeer trillings vrij is, (ook als hij wat harder staat) en waar bij normale subs aan de achterkant ook bass waarneembaar is, is deze vrijwel stil en komt de bass alleen door de poort naar buiten. In het begin heb ik wel wat moeten fine-tunen met de fase knop op de sub versterker, integreerde minder makkelijk met de speakers als de normale bass reflex ondersteuning. Voor de afwerking denk ik dat ik voor zwarte folie ga, sub ligt toch onder de kast en alleen voorkant is zichtbaar.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Nog steeds zeer tevreden met de speakers icm de bandpass sub, staat nu ongeveer 1 jaar iedere dag te spelen. Maar gisteren dacht ik, er klopt iets niet, miste wat laag-ondersteuning. Ik heb toen de bass-poort uit de sub gehaald zodat ik kon voelen aan de conussen of ze mee deden, en dat was het geval. Muziek stond wel op achtergrond niveau, wou het zeker weten dus ietsie harder gezet (nog steeds geen feest niveau), ik raakte de conus net aan, poef! klonk het. Sub doet het nog wel, alleen geen "punch" meer. Heb toen de sub module gelijk uit gezet. Vanmorgen de module maar eens geïnspecteerd, foto's zeggen genoeg denk ik. Is van oktober 2020, als het goed is nog garantie. Zal eens contact gaan opnemen met winkel.
Re: Fountek Neo+Sb12PAC
Subwoofer modules lijken wel het meest wanstallige audio product ooit, die falen echt bij bosjes, merk maakt niet uit lijkt het.
