Fountek Neo+Sb12PAC

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door rho »

Op foto ziet zo'n klein beetje speling tussen korf en uitfrezing er altijd verschrikkelijk uit. Maar ik denk dat hier iedereen op dit forum wel weet dat het in werkelijkheid allemaal best meevalt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Shadow »

rho schreef:
Op foto ziet zo'n klein beetje speling tussen korf en uitfrezing er altijd verschrikkelijk uit. Maar ik denk dat hier iedereen op dit forum wel weet dat het in werkelijkheid allemaal best meevalt.
3-4 lagen lak en hij zit klem hoor, prima zo :goedzo:
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

Zo, het fineer zit er op. Nu de baffle en het bass-poortje nog zwart maken, daarna het geheel in de (matte of zijdeglans) parket lak zetten.
IMG_20201010_171214.jpg
IMG_20201010_171118.jpg
IMG_20201010_171147.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Walt »

Waarom het je de richting van het fineer op de bovenkant en zijkanten niet gelijk gemaakt?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door pappaleo »

Nu is het gelijk aan de richting van de achterzijde. Dat zie ik wel vaker, zeker als de voorzijde ook gefineerd wordt. Kwestie van smaak.

Ik vind het er best netjes uitzien zo.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

Het was eigenlijk ook de bedoeling om de nerf van de zijkant over de bovenkant te laten doorlopen, mits ik niet een meetfoutje had gemaakt en dus het bestelde stuk fineer aan 1 kant te kort was :mrgreen: . Ik heb dus bij moeten bestellen en was al begonnen met fineren daarom nu op deze manier.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door dre »

Nooit verklappen! :lol:

Mooi project in ieder geval!
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

Ik heb 2 Sb17nrxc35-8 woofers, zou daar een soort van laag-ondersteuning van te maken zijn icm een Monacor sam300-d? Het zou fijn zijn als het ook onder het tv meubel past. Dat houd wel in dat het max. 24 cm hoog mag zijn (incl. evt voetjes), diepte kan tot 50 cm, breedte kan tot 80 cm. Ben benieuwd, bvd.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door pompebled »

Hallo Rick,

Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.

Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...

Groeten, Jan.
Bijlagen
TappedHornSW6.pdf
(31.23 KiB) 86 keer gedownload
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

pompebled schreef:
Hallo Rick,

Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.

Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...

Groeten, Jan.
Hallo Jan,
Lijkt me een interessant concept, en een proefkast van bv. spaanplaat zijn de kosten niet.
Ik was sowieso van plan de Sam 300 in een aparte behuizing en dan in het tv meubel te zetten. De plaatsing heb ik al een beetje geprobeerd (wel met een budget home cinema sub.) maakte niet super veel uit, maar als de sub. onder het tv meubel uit het zicht staat, vind de wederhelft beter denk ik.
Bedankt voor de tip. Mvg. Rick
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door markbakk »

pompebled schreef:
Hallo Rick,

Een tapped horn zou je daar wel kwijt kunnen, zie bijlage, maar de Sam300 past niet in dit soort behuizingen, die moet dan een eigen kastje krijgen.

Ook is niet zeker of een subwoofer op die plek wel het gewenste resultaat zal geven, maar daar kun je mee schuiven...

Groeten, Jan.
Die tapped horn is inderdaad leuk. En een 17cm driver in een kast van bruto 63 liter stoppen, dat kan vast kleiner. Ook gezien het SPLmax van deze satellieten. Mijn tip, maak er twee kleine reflexkasten van, even uit het hoofd 15-20 liter en zet die een paar meter uit elkaar geplaatst. Geeft beter laag dan één sub.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

markbakk schreef:
Die tapped horn is inderdaad leuk. En een 17cm driver in een kast van bruto 63 liter stoppen, dat kan vast kleiner. Ook gezien het SPLmax van deze satellieten. Mijn tip, maak er twee kleine reflexkasten van, even uit het hoofd 15-20 liter en zet die een paar meter uit elkaar geplaatst. Geeft beter laag dan één sub.
Dat kan ik inderdaad ook eens proberen, even terug in de kasten waar ze uit komen en dan luisteren wat het doet. Kasten waar ze in hebben gezeten zijn 18ltr afgestemd op 38hz volgens mij. Thnx voor de tip.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

De baffles en de bass-poortjes zijn zwart, en het geheel in de parket-lak gezet. Volgende week nog een keer met fijn schuurpapier aftoppen, dan nog 1 keer parket-lak er over.
Klaar voor zwart te maken. Het kopse mdf in de driver opening eerst "verzadigd" met zwarte body-schutz
Klaar voor zwart te maken. Het kopse mdf in de driver opening eerst "verzadigd" met zwarte body-schutz
Kleine speakers, klein spuitje.
Kleine speakers, klein spuitje.
IMG_20201017_125503.jpg
IMG_20201017_125548.jpg
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

En, klaar! :D Een fineer afwerking had ik nog niet eerder gedaan, maar mede door de bouwverslagen/werkwijzen en fineer-tips van het forum hier, zijn ze goed gelukt en ben ik blij met het eind resultaat.
IMG_20201020_221743.jpg
IMG_20201020_222412.jpg
Oh ja, nog een plaatje met referentie object
Oh ja, nog een plaatje met referentie object
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door pompebled »

Hallo Rick,

Dat zijn een paar prachtige speakers geworden!
Heb je ze al laten spelen?

Ik ben de tapped horn waar ik naar linkte, aan het opbouwen en ik ben zwaar onder de indruk hoe mooi 'ie integreert met twee relatief kleine satellietspeakers: viewtopic.php?f=3&t=29138&p=1973099#p1973099
Het is inderdaad geen kleine sub, maar dat is in mijn geval geen bezwaar...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Barry2001 »

Qua looks mooi geworden hoor, netjes zo =D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Douwe84 »

Mooi geworden!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door pappaleo »

:goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door hannesie »

:kwijl: Snoepjes.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door tonvandeacker »

Topklasse....kunnen zo de winkel in :goeie:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door rho »

Die zijn heel mooi geworden. :goedzo:
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

Dank :dank:
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

Even een update. Luister nog dagelijks naar deze speakers en ben er nog heel tevreden over. In het begin nog eens gewisseld naar de vorige speakers, maar toch terug gegaan naar deze. Klank-matig vindt ik ze rustig en gecontroleerd met een fijne soundstage, vooral mbt tot het formaat en prijs/kwaliteit. Voor in de woonkamer (grotere ruimte) heb ik even gebruik gemaakt van mijn sb18 kasten met alleen de sb17nrxc icm een sam-300 voor wat laag ondersteuning en dat ging prima samen. Toch vond ik het zonde van die sb17's (wil er misschien iets anders mee maken) en heb ik de udo-sub20 gebouwd met wat rest-stukken hout wat ik nog had liggen.
20210214_133022.jpg
20210215_170509.jpg
20210215_232541.jpg
Heb de kast zo plat mogelijk gemaakt (en iets dieper om de gelijke aantal liters inhoud te behouden) zodat ie precies onder het tv meubel past. Een bandpass sub had ik nog geen ervaring mee, maar voor net geen €70,- aan drivers en bass-poort wou ik de gok wel nemen. Ik vind de sub prijs/kwaliteit zeker niet verkeerd. Wat mij opviel is dat de behuizing zeer trillings vrij is, (ook als hij wat harder staat) en waar bij normale subs aan de achterkant ook bass waarneembaar is, is deze vrijwel stil en komt de bass alleen door de poort naar buiten. In het begin heb ik wel wat moeten fine-tunen met de fase knop op de sub versterker, integreerde minder makkelijk met de speakers als de normale bass reflex ondersteuning. Voor de afwerking denk ik dat ik voor zwarte folie ga, sub ligt toch onder de kast en alleen voorkant is zichtbaar.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Rick76 »

Nog steeds zeer tevreden met de speakers icm de bandpass sub, staat nu ongeveer 1 jaar iedere dag te spelen. Maar gisteren dacht ik, er klopt iets niet, miste wat laag-ondersteuning. Ik heb toen de bass-poort uit de sub gehaald zodat ik kon voelen aan de conussen of ze mee deden, en dat was het geval. Muziek stond wel op achtergrond niveau, wou het zeker weten dus ietsie harder gezet (nog steeds geen feest niveau), ik raakte de conus net aan, poef! klonk het. Sub doet het nog wel, alleen geen "punch" meer. Heb toen de sub module gelijk uit gezet. Vanmorgen de module maar eens geïnspecteerd, foto's zeggen genoeg denk ik. Is van oktober 2020, als het goed is nog garantie. Zal eens contact gaan opnemen met winkel.
Bijlagen
20220205_093010.jpg
20220205_092431.jpg
20220205_092450.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fountek Neo+Sb12PAC

Bericht door Walt »

Subwoofer modules lijken wel het meest wanstallige audio product ooit, die falen echt bij bosjes, merk maakt niet uit lijkt het.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”