KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door RobertD »

peterl schreef:
ou 't maar met 1,5A doen, ik heb geen ervaring met ringkernen, ik denk dat 1A het niet houdt.
Met NTC voor de trafo ook al 's zoiets voorgestelt, NTC kortsluiten na gedane arbeid.
KalmIn230Vrel.jpg
Oja, het mooie daarvan is dat dat de ntc dan geen invloed meer heeft, moet ik daar nog een speciaal type van hebben?

Ik heb in de versterker nog even de potmeter met de 1meg weerstand getekend, klopt deze zo?
Als je geen DC uit je aangesloten bronnen hebt (en dat is bijna nooit het geval) kun je C5 en die 1M weerstand weglaten. In mijn versterkers heb ik nooit een condensator aan de ingang.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

als je geen DC uit je aangesloten bronnen hebt (en dat is bijna nooit het geval) kun je C5 en die 1M weerstand weglaten. In mijn versterkers heb ik nooit een condensator aan de ingang.
Als die C5 weg is is die 1M wel handig voor als je potmeter storing krijgt. Met die condensator is hij niet nodig dus ik haal hem weer uit het schema. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door RobertD »

De 470k weerstand is daar al voor. Die condensator kan er ook uit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

RobertD schreef:
De 470k weerstand is daar al voor. Die condensator kan er ook uit.
Ik weet niet waarom die er in zit Robert, liefst zo min mogelijk condensatoren in de versterker heb ik begrepen.
Maar wat mij betreft mag hij er uit als je denkt dat hij verder geen functie heeft. :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Als je zeker bent dat er geen gelijkspanning op de ingang komt kan de C weg.
Maar liever niet.Een kleine spanning op de ingang verschuift het werkpunt van niet alleen de eerste buis maar ook van de fasedraaier.
Nu het toch over condensators gaat, de twee naar de roosters van de eindbuizen ( C1 & C2) liefst 630V.
En wat dacht je van deze buis,
14F8.png
ipv de 12SN7, ook niet duur.Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 16 okt 2020, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Als je zeker bent dat er geen gelijkspanning op de ingang komt kan de C weg.
Maar liever niet.Een kleine spanning op de ingang verschuift het werkpunt van niet alleen de eerste buis maar ook van de fasedraaier.
als jij dat veiliger vind laat ik hem er in, maakt het uit of c5, c6, en c3 een polyester of ceramisch is? :wink:
Nu het toch over condensators gaat, de twee naar de roosters van de eindbuizen ( C1 & C2) liefst 630V.
Daar wou ik al een 600v versie's inplaatsen.
En wat dacht je van deze buis, 14F8.png ipv de 12SN7, ook niet duur. Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).
Anne
Denk ik over na Anne, wil graag de octal voeten gebruiken, maar buis is wel zelfde afmeting. :think:
Ik heb in de voeding de ntc geplaats, klopt dit zo?
Bijlagen
KT77  voeding Anne`1.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
maakt het uit of c5, c6, en c3 een polyester of ceramisch is? :wink:
Enkel voor C6 evt een ceramische.
En wat dacht je van deze buis, 14F8.png ipv de 12SN7, ook niet duur. Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).
Denk ik over na Anne, wil graag de octal voeten gebruiken, maar buis is wel zelfde afmeting. :think:
Daarom een foto met de maat erbij O:)
Ik heb in de voeding de ntc geplaats, klopt dit zo?
Zo ongeveer.Wat bijgewerkt en de 25W aan de min-kant.
Anne
Bijlagen
KT77  voeding Anne`1.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Om een idee te hebben van het uitzicht van de 14F8, een soorgelijk buisje bij de EL36 (zoiets als de EL34 maar met topaansluiting).
Anne
Bijlagen
bij een EL36.png
bij een EL36.png (80.61 KiB) 142 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Anne, Ik heb gezien dat ze nieuw niet veel voorradig zijn(Wim heeft er een van philco) maar verder lastig.
Dus ik ga voor de octal voet met 12sn7 en koop een octal/loctal adapter en dat buisje van Wim, dan kan ik er ook mee experimenteren, begreep van jou dat alleen de weerstand dan aangepast moet worden tot 1K8.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Je hebt er maar één nodig, elke versterker de helft.
Zou dit wat zijn ? https://electols.com/shopping/en/tubes/100099-14f8.html
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Je hebt er maar één nodig, elke versterker de helft.
Zou dit wat zijn ? https://electols.com/shopping/en/tubes/100099-14f8.html
Anne
Dan is die van Wim Rotte goedkoper voor 8 Euro, hier komt 20 euro verzendkosten bij. :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

kan ik de luidspreker uitgangen naast de voedingstrafo onder het chassis plaatsen, zonder problemen te krijgen?
De rode en zwarte zouden dan de LS pluggen zijn.
Bijlagen
achterzijde.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door douwebakker »

Lijkt mij eerlijk gezegt geen probleem Peter.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Mooi Douwe, was bang dat het geringe veld van de trafo invloed zou hebben op de luidspreker uitgang.
Dan kan ik weer verder prutsen :lol:
Ben druk het houtwerk van de kast met blanke lak af te werken maar er moeten nog wel 5 lagen op voor het een spiegel wordt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Luidspreker uitgang naast de rca ingang heeft meer kans op problemen.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Omdat ik voor het ontwerp van de kast zeker wou weten dat alles paste en hoe het er uit zou zien heb ik van karton een model gemaakt in zwart wit. Alles wat zwart is wordt van hout en wit aluminium, het voordeel was dat ik hier een chassis kon laten buigen met stukje onderkant, achter, boven, voor en onder voor met een gaatjes rooster aan de onderzijde voor extra koeling. De zwarte buizen worden wel van aluminium met daarbovenop hout. De aluminium knoppen aan de voorzijde moet ik op de draaibank maken omdat die voor een deel in het hout moeten vallen zodat het gat er achter niet zichtbaar is. Ik had dit ontwerp ergens gezien maar bleek een soort van studiemodel te zijn wat nog niet uitgewerkt was.
Zoals ik al zei is het beitsen en lakken het meeste werk, heb er inmiddels al 4 blanke laklagen opzitten, maar om het helemaaal glad te krijgen zonder pikkels moeten er nog wat lagen op.
ik merkte dat EOO ook nog geen bestellingen aanneemt https://www.eoo-bv.nl/
Bestel nu wel vaker bij Reichelt, maar die bewust draaischakelaar heeft niemand anders :?
Word dat toch maar geschakeld met constante voeding als ik niets anders vind.
Bijlagen
IMG_7055.JPG
IMG_7056.JPG
Laatst gewijzigd door peterl op za 17 okt 2020, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Spoc »

Dat gaat er strak uitzien! Neem de tijd voor dat aflakken, beter een paar dagen langer met de voorbewerking bezig dan dat je naderhand dacht "Had ik maar.."

Groet, Bob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

ik zit nog wel te denken of ik het glasparel straalwerk ook aflak of zo laat.
Het punt is dat op chassis als je ze blank laat altijd beschadigingen zitten of komen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
ik merkte dat EOO ook nog geen bestellingen aanneemt https://www.eoo-bv.nl/
Bestel nu wel vaker bij Reichelt, maar die bewust draaischakelaar heeft niemand anders :?
EOO kan je al 2 jaar niet meer bestellen via de webshop
Maar wel via email :!: :!:
info@eoo-bv.nl
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

Of zo ?
IMG_7055.JPG
Voorversterker dichter bij de volumeregelaar en verder van de voeding.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Had ik EOO kan je al 2 jaar niet meer bestellen via de webshop
Maar wel via email :!: :!:
Kan ik zo nog de schakelaar bestellen, bedankt.

Dat had ik wel gewild Anne, maar lukt niet vanwege de lange alps die is zo ong. 10 cm en zou dan tegen de buisvoet komen, daarom is hij naar achteren geplaatst, staat trouwens nog wel 5cm van de voeding.
Ik kan als dat beter is, er een aluminium afscherming tussen maken, dus aan het eind van de voeding een haakse plaat alu als dat nut heeft?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

Kan beter de ls aansluiting verhuizen en naast die andere zetten
Je (moet) Je knoppen beetje verschuiven op je front Nu is het net een emotie Icon :(
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Kan beter de ls aansluiting verhuizen en naast die andere zetten
Dat heb ik gedaan omdat de UGT er meteen boven op staat en dan de fabrieks draden de kortste weg afleggen.
Je (moet) Je knoppen beetje verschuiven op je front Nu is het net een emotie Icon :(
Kan even zo ogen, maar in het echte ontwerp ziet het er wel lekker uit. :wink:
Zie foto.
Bijlagen
voorbeeld.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Kan beter de ls aansluiting verhuizen en naast die andere zetten
Dat heb ik gedaan omdat de UGT er meteen boven op staat en dan de fabrieks draden de kortste weg afleggen.
Je (moet) Je knoppen beetje verschuiven op je front Nu is het net een emotie Icon :(
Kan even zo ogen, maar in het echte ontwerp ziet het er wel lekker uit. :wink:
Zie foto.
Och die 25 cm t.o.v. van de honderd meter op de trafo en kabel naar je speakers toe =;
En voor wat het plaatsen van je knoppen mening verschillen :D en het is jouw versterker
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Och die 25 cm t.o.v. van de honderd meter op de trafo en kabel naar je speakers toe =;
Ja dat is waar :mrgreen:
En voor wat het plaatsen van je knoppen mening verschillen :D en het is jouw versterker
Zo is het Bert, anders wordt het zo'n eenheidsworst he.
Sommige vinden 1 knop al genoeg, het had zelfs zonder knoppen op de voorkant gekund, maar dat doen we niet, er moet wat bling bling op zitten.
Plaats reactie