Hoogspannings voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

Negatief kan je maken met een tweede zwevende voeding, als je een 48V printtrafo in de kast monteerd kan je daar een 783 regelaar aan hangen, dan heb je circa min 1.25 tot min 40VDC.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ja Florick, ik wil er graag weer mee aan de gang, was het niet dat mijn vrouw steeds klusjes voor me bedenkt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

V4lve Lover schreef:
Negatief kan je maken met een tweede zwevende voeding, als je een 48V printtrafo in de kast monteerd kan je daar een 783 regelaar aan hangen, dan heb je circa min 1.25 tot min 40VDC.
Ik probeer het met deze schakeling, maar het regelt niet lekker.
783.png
783.png (30.88 KiB) 297 keer bekeken
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

even denken waar dat aan zou kunnen liggen.

De TL783 wil maximaal 15mA ruststroom zien, als je de 82 Ohm aangehouden hebt zou dat moeten kloppen. 1.25/82= 15.2mA ruststroom/uitgangstroom. Heb je niet toevallig een hogere waarde hier genomen?

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ja, ik heb 100 Ohm genomen.
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

Kan je uitleggen wat je ziet op de scope? eventueel een plaatje dat zegt meer dan duizend woorden


Gr,
Florick
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ik zie op de scoop geen rare dingen. iig geen oscillatie.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

Probeer 't zo 's.Minder stroom in de potmeter en zo zie je dat er iets uit komt.
Anne
Bijlagen
783-.png
783-.png (33.43 KiB) 275 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door ray5150 »

douwebakker schreef:
was het niet dat mijn vrouw steeds klusjes voor me bedenkt.
Ik hoor dat wel vaker in mijn omgeving, van gepensioneerden, dat ze het nu drukker hebben dan toen ze nog werkten...
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Er ging al een potmeterje kapot, ik heb er toen 220R ingezet. was een instel hoor.
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Er ging al een potmeterje kapot, ik heb er toen 220R ingezet. was een instel hoor.
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Je bent de enige niet Ik vond de rigol ook lastig te bedienen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
douwebakker schreef:
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Je bent de enige niet Ik vond de rigol ook lastig te bedienen
Ah oui, ce n'est pas une rigolade :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
douwebakker schreef:
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Je bent de enige niet Ik vond de rigol ook lastig te bedienen
Ah oui, ce n'est pas une rigolade :lol:
Anne
Por favo Antonio :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Ah oui, ce n'est pas une rigolade :lol:
Por favo Antonio :lol:
Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus :o
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Ah oui, ce n'est pas une rigolade :lol:
Por favo Antonio :lol:
Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus :o
Anne
Por Favor en dramatisch je handen in de lucht in wanhoop
Dan mag dat best Er is geen beter vermaak dan leedvermaak :lol:
Ik was het ook zat die rigol zat continu naar het goede knopje te zoeken
En Sloeberke ook Die heeft ook weer een gewone scoop in gebruik
De Nieuwe die ik hier heb van GW instek is veel vriendelijker met een knop Default dan is de scoop terug in Default instellingen
En dat scheelt een hoop tijd :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

783.png
783.png (30.88 KiB) 212 keer bekeken
Toch raar, Ik heb de schakeling opgebouwd volgens dit schema. De ingangsspanning is 75V De weerstand R1 is 220R en de instelpot 1K.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
Toch raar, Ik heb de schakeling opgebouwd volgens dit schema. De ingangsspanning is 75V De weerstand R1 is 220R en de instelpot 1K.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Met die weerstanden kun je maar tot 7V uit komen.
Als de regeling maar goed werkt vanaf een verbruik van 15mA zou de spanning pas kloppen met het lampje eraan.Lampje eraf en de spanning klopt niet meer wegens te laag verbruik.
En met het lampje loopt er misschien 25mA (wegens lang geen 14V) dan verstook je iets van 70 x 25mA = 1,75W in de regelaar, wordt te warm en zakt in.Zit er koeling aan ?
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
Toch raar, Ik heb de schakeling opgebouwd volgens dit schema. De ingangsspanning is 75V De weerstand R1 is 220R en de instelpot 1K.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Met die weerstanden kun je maar tot 7V uit komen.
Als de regeling maar goed werkt vanaf een verbruik van 15mA zou de spanning pas kloppen met het lampje eraan.Lampje eraf en de spanning klopt niet meer wegens te laag verbruik.
En met het lampje loopt er misschien 25mA (wegens lang geen 14V) dan verstook je iets van 70 x 25mA = 1,75W in de regelaar, wordt te warm en zakt in.Zit er koeling aan ?
Anne
Anne, je bedoelt toch de uitgangsstroom van het ic. Het IC word inderdaad handwarm. Het zit op een koelblok.
Ik heb nu exact volgens de opgave van TI een weerstand van 82R en een meetweerstand van 681R. Je zou dan toch 11,82 V verwachten maar er komt onbelast 9V uit en belast 1,23V. Dat is lager dan de zenerspanning (1.27V) in het IC. Ik vermoed dat het IC door mijn experimenten gesneuveld is. Dat is bij mij geen onbekend verschijnsel.
Ik heb nieuwe besteld: https://www.reichelt.nl/nl/nl/lineaire- ... ce947a6a5e
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door pvanlingen »

TL783CKC

Douwe heb je ze al besteld, ik heb ze nog wel in m,n bakjes liggen.

Paul.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

pvanlingen schreef:
TL783CKC

Douwe heb je ze al besteld, ik heb ze nog wel in m,n bakjes liggen.

Paul.
Ze staan in mijn bestellijst, maar die is nog niet verstuurd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Por favo Antonio :lol:
Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus :o
Anne
Por Favor en dramatisch je handen in de lucht in wanhoop
Dan mag dat best Er is geen beter vermaak dan leedvermaak :lol:
Ik was het ook zat die rigol zat continu naar het goede knopje te zoeken
En Sloeberke ook Die heeft ook weer een gewone scoop in gebruik
De Nieuwe die ik hier heb van GW instek is veel vriendelijker met een knop Default dan is de scoop terug in Default instellingen
En dat scheelt een hoop tijd :D
Ik zie dat er weer een rigol te koop komt in het aangeboden topic. :rofl:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus :o
Anne
Por Favor en dramatisch je handen in de lucht in wanhoop
Dan mag dat best Er is geen beter vermaak dan leedvermaak :lol:
Ik was het ook zat die rigol zat continu naar het goede knopje te zoeken
En Sloeberke ook Die heeft ook weer een gewone scoop in gebruik
De Nieuwe die ik hier heb van GW instek is veel vriendelijker met een knop Default dan is de scoop terug in Default instellingen
En dat scheelt een hoop tijd :D
Ik zie dat er weer een rigol te koop komt in het aangeboden topic. :rofl:
OK, nu moeten jullie niet denken dat die nieuwe Rigol DS1202Z helemaal niks is want daarmee doe ik de makers van deze scoop tekort.
Ik wil Rigol niet in discrediet brengen, integendeel ze bieden heel veel waar voor het geld.
Net als de meeste onder ons heb ik het apparaat in gebruik genomen zonder eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en dat was fout.
Vandaag ben ik er uitgebreid voor gaan zitten met de gebruiksaanwijzing er bij.
Er zitten veel meer mogelijkheden op dan mijn vorige scopen en dat maakte de bediening in eerste instantie lastig.
Ook aan de menustructuur moet ik erg wennen, maar als je er een beetje in thuis raakt ga je steeds meer interresante mogelijkheden ontdekken.
Ik ben na vandaag overtuigt dat ik er een goede koop aan heb gedaan.
Vandaag heb ik ontdekt hoe ik een goed plaatje op op het scherm krijg.
Hoe ik de amplitude en de tijdbasis gebruik en hoe de holdoff van de triggering werkt en waneer je het gebruikt.
Het bemonsteren van RS232 en I2C signalen bewaar ik voor een volgende regenachtige dag maar voorlopig kan ik er goed mee uit de voeten.
Dus Bert en Peter denk er a.u.b. niet te slecht over.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

Het ligt ook aan het mannetje wat hem bediende hier
Geen zin om te lezen en ook snapte ik niet de menu structuur
Dus niet Alleen de scoop waarop zich niets fout aan is
Maar wij de Rigol en ik mochten elkaar niet :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door peterl »

IK sprak hier de buurman en het eerste wat hij zei was dat de regal een goede en betaalbare scoop is, dus dat geloof ik dan wel,
Ik vond die van Bert ook al lastig in het begin, en ja een handleiding lees je pas te laat, daar begin je meestal niet mee :rofl:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

mica.jpg
Ik ben met de MosFet's bezig om de op het koellichaam te monteren. Nu vraag ik me af wat de doorslagspanning van zo'n mica isolatieplaatje is. Er komt wel ruim 500V te staan.
Douwe
Plaats reactie