Hoogspannings voeding
Moderator: Beheerdersteam
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
Negatief kan je maken met een tweede zwevende voeding, als je een 48V printtrafo in de kast monteerd kan je daar een 783 regelaar aan hangen, dan heb je circa min 1.25 tot min 40VDC.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Ja Florick, ik wil er graag weer mee aan de gang, was het niet dat mijn vrouw steeds klusjes voor me bedenkt.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Ik probeer het met deze schakeling, maar het regelt niet lekker.V4lve Lover schreef:Negatief kan je maken met een tweede zwevende voeding, als je een 48V printtrafo in de kast monteerd kan je daar een 783 regelaar aan hangen, dan heb je circa min 1.25 tot min 40VDC.
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
even denken waar dat aan zou kunnen liggen.
De TL783 wil maximaal 15mA ruststroom zien, als je de 82 Ohm aangehouden hebt zou dat moeten kloppen. 1.25/82= 15.2mA ruststroom/uitgangstroom. Heb je niet toevallig een hogere waarde hier genomen?
Gr,
Florick
De TL783 wil maximaal 15mA ruststroom zien, als je de 82 Ohm aangehouden hebt zou dat moeten kloppen. 1.25/82= 15.2mA ruststroom/uitgangstroom. Heb je niet toevallig een hogere waarde hier genomen?
Gr,
Florick
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
Kan je uitleggen wat je ziet op de scope? eventueel een plaatje dat zegt meer dan duizend woorden
Gr,
Florick
Gr,
Florick
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Probeer 't zo 's.Minder stroom in de potmeter en zo zie je dat er iets uit komt.
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- 783-.png (33.43 KiB) 265 keer bekeken
Re: Hoogspannings voeding
Ik hoor dat wel vaker in mijn omgeving, van gepensioneerden, dat ze het nu drukker hebben dan toen ze nog werkten...douwebakker schreef:was het niet dat mijn vrouw steeds klusjes voor me bedenkt.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Er ging al een potmeterje kapot, ik heb er toen 220R ingezet. was een instel hoor.
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Re: Hoogspannings voeding
Je bent de enige niet Ik vond de rigol ook lastig te bedienendouwebakker schreef:Er ging al een potmeterje kapot, ik heb er toen 220R ingezet. was een instel hoor.
Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Re: Hoogspannings voeding
Ah oui, ce n'est pas une rigoladeOpaBert schreef:Je bent de enige niet Ik vond de rigol ook lastig te bedienendouwebakker schreef:Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.
Anne
Re: Hoogspannings voeding
Por favo AntonioAh!buis schreef:Ah oui, ce n'est pas une rigoladeOpaBert schreef:Je bent de enige niet Ik vond de rigol ook lastig te bedienendouwebakker schreef:Ik heb trouwens mijn oude scoop er weer bijgepakt. Met mijn nieuwe Rigol heb ik nog geen vriendschap kunnen sluiten.![]()
Anne
Re: Hoogspannings voeding
Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.OpaBert schreef:Por favo AntonioAh!buis schreef:Ah oui, ce n'est pas une rigolade![]()
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus
Anne
Re: Hoogspannings voeding
Por Favor en dramatisch je handen in de lucht in wanhoopAh!buis schreef:Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.OpaBert schreef:Por favo AntonioAh!buis schreef:Ah oui, ce n'est pas une rigolade![]()
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus![]()
Anne
Dan mag dat best Er is geen beter vermaak dan leedvermaak
Ik was het ook zat die rigol zat continu naar het goede knopje te zoeken
En Sloeberke ook Die heeft ook weer een gewone scoop in gebruik
De Nieuwe die ik hier heb van GW instek is veel vriendelijker met een knop Default dan is de scoop terug in Default instellingen
En dat scheelt een hoop tijd
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Toch raar, Ik heb de schakeling opgebouwd volgens dit schema. De ingangsspanning is 75V De weerstand R1 is 220R en de instelpot 1K.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Re: Hoogspannings voeding
Met die weerstanden kun je maar tot 7V uit komen.douwebakker schreef:Toch raar, Ik heb de schakeling opgebouwd volgens dit schema. De ingangsspanning is 75V De weerstand R1 is 220R en de instelpot 1K.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Als de regeling maar goed werkt vanaf een verbruik van 15mA zou de spanning pas kloppen met het lampje eraan.Lampje eraf en de spanning klopt niet meer wegens te laag verbruik.
En met het lampje loopt er misschien 25mA (wegens lang geen 14V) dan verstook je iets van 70 x 25mA = 1,75W in de regelaar, wordt te warm en zakt in.Zit er koeling aan ?
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Anne, je bedoelt toch de uitgangsstroom van het ic. Het IC word inderdaad handwarm. Het zit op een koelblok.Ah!buis schreef:Met die weerstanden kun je maar tot 7V uit komen.douwebakker schreef:Toch raar, Ik heb de schakeling opgebouwd volgens dit schema. De ingangsspanning is 75V De weerstand R1 is 220R en de instelpot 1K.
Het regelt prima, maar bij enige belasting (lampje 14V 40mA)zakt de spanning in.
Als de regeling maar goed werkt vanaf een verbruik van 15mA zou de spanning pas kloppen met het lampje eraan.Lampje eraf en de spanning klopt niet meer wegens te laag verbruik.
En met het lampje loopt er misschien 25mA (wegens lang geen 14V) dan verstook je iets van 70 x 25mA = 1,75W in de regelaar, wordt te warm en zakt in.Zit er koeling aan ?
Anne
Ik heb nu exact volgens de opgave van TI een weerstand van 82R en een meetweerstand van 681R. Je zou dan toch 11,82 V verwachten maar er komt onbelast 9V uit en belast 1,23V. Dat is lager dan de zenerspanning (1.27V) in het IC. Ik vermoed dat het IC door mijn experimenten gesneuveld is. Dat is bij mij geen onbekend verschijnsel.
Ik heb nieuwe besteld: https://www.reichelt.nl/nl/nl/lineaire- ... ce947a6a5e
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Hoogspannings voeding
TL783CKC
Douwe heb je ze al besteld, ik heb ze nog wel in m,n bakjes liggen.
Paul.
Douwe heb je ze al besteld, ik heb ze nog wel in m,n bakjes liggen.
Paul.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Ze staan in mijn bestellijst, maar die is nog niet verstuurd.pvanlingen schreef:TL783CKC
Douwe heb je ze al besteld, ik heb ze nog wel in m,n bakjes liggen.
Paul.
Re: Hoogspannings voeding
Ik zie dat er weer een rigol te koop komt in het aangeboden topic.OpaBert schreef:Por Favor en dramatisch je handen in de lucht in wanhoopAh!buis schreef:Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.OpaBert schreef:Por favo Antonio
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus![]()
Anne
Dan mag dat best Er is geen beter vermaak dan leedvermaak![]()
Ik was het ook zat die rigol zat continu naar het goede knopje te zoeken
En Sloeberke ook Die heeft ook weer een gewone scoop in gebruik
De Nieuwe die ik hier heb van GW instek is veel vriendelijker met een knop Default dan is de scoop terug in Default instellingen
En dat scheelt een hoop tijd
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
OK, nu moeten jullie niet denken dat die nieuwe Rigol DS1202Z helemaal niks is want daarmee doe ik de makers van deze scoop tekort.peterl schreef:Ik zie dat er weer een rigol te koop komt in het aangeboden topic.OpaBert schreef:Por Favor en dramatisch je handen in de lucht in wanhoopAh!buis schreef:Por favor = aub, is Spaans.Rigolade is Frans voor iets belachelijks.
Dus die Rigol is niet om mee te lachen, moeilijk dus![]()
Anne
Dan mag dat best Er is geen beter vermaak dan leedvermaak![]()
Ik was het ook zat die rigol zat continu naar het goede knopje te zoeken
En Sloeberke ook Die heeft ook weer een gewone scoop in gebruik
De Nieuwe die ik hier heb van GW instek is veel vriendelijker met een knop Default dan is de scoop terug in Default instellingen
En dat scheelt een hoop tijd
Ik wil Rigol niet in discrediet brengen, integendeel ze bieden heel veel waar voor het geld.
Net als de meeste onder ons heb ik het apparaat in gebruik genomen zonder eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en dat was fout.
Vandaag ben ik er uitgebreid voor gaan zitten met de gebruiksaanwijzing er bij.
Er zitten veel meer mogelijkheden op dan mijn vorige scopen en dat maakte de bediening in eerste instantie lastig.
Ook aan de menustructuur moet ik erg wennen, maar als je er een beetje in thuis raakt ga je steeds meer interresante mogelijkheden ontdekken.
Ik ben na vandaag overtuigt dat ik er een goede koop aan heb gedaan.
Vandaag heb ik ontdekt hoe ik een goed plaatje op op het scherm krijg.
Hoe ik de amplitude en de tijdbasis gebruik en hoe de holdoff van de triggering werkt en waneer je het gebruikt.
Het bemonsteren van RS232 en I2C signalen bewaar ik voor een volgende regenachtige dag maar voorlopig kan ik er goed mee uit de voeten.
Dus Bert en Peter denk er a.u.b. niet te slecht over.
Re: Hoogspannings voeding
Het ligt ook aan het mannetje wat hem bediende hier
Geen zin om te lezen en ook snapte ik niet de menu structuur
Dus niet Alleen de scoop waarop zich niets fout aan is
Maar wij de Rigol en ik mochten elkaar niet
Geen zin om te lezen en ook snapte ik niet de menu structuur
Dus niet Alleen de scoop waarop zich niets fout aan is
Maar wij de Rigol en ik mochten elkaar niet
Re: Hoogspannings voeding
IK sprak hier de buurman en het eerste wat hij zei was dat de regal een goede en betaalbare scoop is, dus dat geloof ik dan wel,
Ik vond die van Bert ook al lastig in het begin, en ja een handleiding lees je pas te laat, daar begin je meestal niet mee
Ik vond die van Bert ook al lastig in het begin, en ja een handleiding lees je pas te laat, daar begin je meestal niet mee
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Ik ben met de MosFet's bezig om de op het koellichaam te monteren. Nu vraag ik me af wat de doorslagspanning van zo'n mica isolatieplaatje is. Er komt wel ruim 500V te staan.
Douwe
Douwe
