Toon je Plankjesversterker - Showcase
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Echt een showcase is het niet, maar hier is een foto van de twee prototype 6C33 SE versterkers waarmee ik bezig ben ...
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Zeg, Sander. je hebt toch wel een wapenvergunning voor die subs ? 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Jazeker! Ze liggen overigens in de luisterkamer want daar zit een betonnen vloer onder met een maximale belasting van 500kg/m^2, dus dat gaat net!ray5150 schreef:Zeg, Sander. je hebt toch wel een wapenvergunning voor die subs ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Foei! Ik moet Kees nog even benaderen voor het frezen van de baffles, maar eerst de gordijnen ophangen!Shadow schreef:Hoe klinkt dat op jeDaudio C1’seuh speakers?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Fraaie plankjes. Ben benieuwd naar je luisterbevindingen.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Netjes opgebouwd is het zeker.
Bijna zonde om het straks weer te demonteren.
Bijna zonde om het straks weer te demonteren.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Het is geen plankje, maar een aluminium U profiel mag hier vast ook wel tussen:
Dit mormel heb ik in elkaar gezet om een paar UGT’s te testen. Helaas komt er nog geen (of heel kort) geluid uit. Na 20 seconden zakt de spanning ineens hard in. Wat dat nou weer is? Morgen maar eens goed naar kijken....
Dit mormel heb ik in elkaar gezet om een paar UGT’s te testen. Helaas komt er nog geen (of heel kort) geluid uit. Na 20 seconden zakt de spanning ineens hard in. Wat dat nou weer is? Morgen maar eens goed naar kijken....
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Hierbij een paar foto's van mijn gecombineerde plank- en experimenteerprint versterker.
De stuurtrap, een Mu stage volgens schema van T.D. heb ik op gaatjesprint opgebouwd om de schakeling beter te kunnen volgen. Ik vind het op print makkelijker om de opbouw van het circuit te volgen en er aan te kunnen meten.
Tenslotte gebruikt Rudolf Moers in zijn Dikke Buizen Boek ook experimenteerprint
Als eindbuis heb ik de 807 gebruikt, die had ik nog liggen, en staat wel gewoon op de plank.
De netvoeding heb ik in een grote 19 inch kast opgebouwd, met als mogelijkheid om verschillende gelijkrichters te gebruiken. Op dit moment heb ik twee booster diodes PY88 gemonteerd, die prima werken. Daarnaast kan ik ook de bekende 0ctal buizen gaan gebruiken. Ik ben erg benieuwd of dit verschillen gaat geven (afgezien van de -verschillende- meetbare spanningsval.
Omdat ik een voorraad Russische PIO condensatoren had, heb ik deze in de netvoeding deze gemonteerd.(de pio's in de stuurtrap zijn inmiddels overbrugd door MKP's)
Totnutoe klinkt de versterker helemaal niet verkeerd, desondanks de El Cheapo chinese uitgangstrafootjes (had ik nog van een Ali versterkertje
)Hij is zelfs nagenoeg vrij van brom en ruis.
Het doel op dit moment van de versterker is het bestuderen van de Mu stage en de verschillende gelijkricht methoden, en niet zozeer het bouwen.
Groeten Herman
De stuurtrap, een Mu stage volgens schema van T.D. heb ik op gaatjesprint opgebouwd om de schakeling beter te kunnen volgen. Ik vind het op print makkelijker om de opbouw van het circuit te volgen en er aan te kunnen meten.
Tenslotte gebruikt Rudolf Moers in zijn Dikke Buizen Boek ook experimenteerprint
Als eindbuis heb ik de 807 gebruikt, die had ik nog liggen, en staat wel gewoon op de plank.
De netvoeding heb ik in een grote 19 inch kast opgebouwd, met als mogelijkheid om verschillende gelijkrichters te gebruiken. Op dit moment heb ik twee booster diodes PY88 gemonteerd, die prima werken. Daarnaast kan ik ook de bekende 0ctal buizen gaan gebruiken. Ik ben erg benieuwd of dit verschillen gaat geven (afgezien van de -verschillende- meetbare spanningsval.
Omdat ik een voorraad Russische PIO condensatoren had, heb ik deze in de netvoeding deze gemonteerd.(de pio's in de stuurtrap zijn inmiddels overbrugd door MKP's)
Totnutoe klinkt de versterker helemaal niet verkeerd, desondanks de El Cheapo chinese uitgangstrafootjes (had ik nog van een Ali versterkertje
Het doel op dit moment van de versterker is het bestuderen van de Mu stage en de verschillende gelijkricht methoden, en niet zozeer het bouwen.
Groeten Herman
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Die bamikanariesoep blijkt toepasselijk
Een soep van draden waar getjielp uitkomt
Anne
Een soep van draden waar getjielp uitkomt
Anne
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Leuk, een mu-stage in combinatie met de 807.
Moet je veel tegenkoppelen?
Moet je veel tegenkoppelen?
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Hoi Robert,
Aan tegenkoppeling ben ik nog niet toegekomen.
Ik heb twee circuits van Dick van der Merwe gecombineerd, de OB300b , en de 807 SE versterker. Dit om met de Mu stage te werken.
Natuurlijk heb ik het artikel van Alan Kimmel gelezen, dat vond ik mede door het Engels, lastig te volgen. De bewerking van Peter Gelder is voor mij wat helderder. Daardoor wilde ik een mu stage bouwen voor meer begrip, en in dat stadium ben ik pas.
Het eerste resultaat vind ik erg interessant, en ik wil de schakeling gebruiken voor 'zelfstudie' (dat klinkt idd nogal ambitieus
)
Ben nog bezig om het circuit te ordenen, idd de dradensoep etc. te stroomlijnen
.
Daarna kan ik verder gaan met uitbreidingen in het circuit. Hieronder de schema's van Triode Dick, die ik heb toegepast :
Aan tegenkoppeling ben ik nog niet toegekomen.
Ik heb twee circuits van Dick van der Merwe gecombineerd, de OB300b , en de 807 SE versterker. Dit om met de Mu stage te werken.
Natuurlijk heb ik het artikel van Alan Kimmel gelezen, dat vond ik mede door het Engels, lastig te volgen. De bewerking van Peter Gelder is voor mij wat helderder. Daardoor wilde ik een mu stage bouwen voor meer begrip, en in dat stadium ben ik pas.
Het eerste resultaat vind ik erg interessant, en ik wil de schakeling gebruiken voor 'zelfstudie' (dat klinkt idd nogal ambitieus
Ben nog bezig om het circuit te ordenen, idd de dradensoep etc. te stroomlijnen
Daarna kan ik verder gaan met uitbreidingen in het circuit. Hieronder de schema's van Triode Dick, die ik heb toegepast :
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ik heb zoiets ook weleens voorgesteld aan Dick. De versterking van de mu-stage vond hij "luxe" voor de 807. Ik heb het echter nooit gebouwd, maar een andere variant van een 807SE gebouwd met veel hulp uit het forum.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Zeners zijn alleen niet de stilste wat ruis betreft.
Ook meen ik mij te herinneren dat je op deze manier een ongemakkelijker spanning kan krijgen tussen je g2 en anode, dat niet al te best voor de buis was?
Ook meen ik mij te herinneren dat je op deze manier een ongemakkelijker spanning kan krijgen tussen je g2 en anode, dat niet al te best voor de buis was?
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Het voordeel van een Mu-stage zit hem eigenlijk ook niet in de versterking zelf maar in de hogere lineariteit: De load line van de versterkende buis komt vrijwel horizontaal te liggen. En dat i.c.m. de lage uitgangsimpedantie van de kathode van de bovenste buis. Ja, je levert dan wel wat van de zwoele broeierigheid van de buis in. Zal Dick zijn smaak i.d.d. niet zijn
Zelf zou ik hem trouwens bouwen met een Mosfet i.p.v. een penthode als anode load.
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Wat bedoel je precies met 'ongemakkelijker spanning'? , de zeners zorgen immers voor de maximaal toegelaten spanning op g2 van 250 volt. Ik heb begrepen dat de buis beschadigd kan raken als de g2 spanning boven de 250 v komt. Op luisterniveau heb ik nog geen ruis ontdekt.
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Het geluid is open en helder, idd geen donkerbruine 'zwoele broeierigheid'
Het toepassen van een mosfet heb ik -ookal- op de planning staan. (tijdstip nog niet bekend.....)
Het toepassen van een mosfet heb ik -ookal- op de planning staan. (tijdstip nog niet bekend.....)
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ik heb er destijds een VV versterker mee gebouwd met een 12B4A low-mu buisje. Klonk echt heel fijn en open.Tip: Je kunt de Fet heel mooi baaijassen met een PVI: Ik heb dat toen gedaan met een PVI5080NPBF https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 6ff8185cd0 Er is ook een dubbele uitvoering en dan kun je ong 10V bias genereren voor de fet. En dus de sourceweerstand flink groter maken. Als je hem zo instelt dan isoleert de fet ook de voedingsrimpel (brom) sterk. Ik had de 12B4A op ong. 10mA bij een Va van 150V staan bij een Vb van 250V.
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Bedankt voor je aanvulling , als ik er met de glasbouw uit ben, wil ik tzt. gaan uitbreiden met de Fet. Dat laat ik dan wel weten (en ben benieuwd naar iets schematisch
)
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Is het niet helemaal het topic voor. Mettertijd als je er werk van gaat maken?
