Toon je Plankjesversterker - Showcase

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door SSassen »

Echt een showcase is het niet, maar hier is een foto van de twee prototype 6C33 SE versterkers waarmee ik bezig ben ...
EE8AD8F3-B9D2-429E-B180-D1AA0B04CA97.jpeg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door FR_Aad »

Mooi model buizen trouwens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door ray5150 »

Zeg, Sander. je hebt toch wel een wapenvergunning voor die subs ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Pjotr »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Zeg, Sander. je hebt toch wel een wapenvergunning voor die subs ? :mrgreen:
Jazeker! Ze liggen overigens in de luisterkamer want daar zit een betonnen vloer onder met een maximale belasting van 500kg/m^2, dus dat gaat net!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Shadow »

Hoe klinkt dat op je Daudio C1’s euh speakers? :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door OpaBert »

Zier netjes uit Sander :goeie:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Hoe klinkt dat op je Daudio C1’s euh speakers? :relax:
Foei! Ik moet Kees nog even benaderen voor het frezen van de baffles, maar eerst de gordijnen ophangen! :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door RobertD »

Fraaie plankjes. Ben benieuwd naar je luisterbevindingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door ray5150 »

Netjes opgebouwd is het zeker.
Bijna zonde om het straks weer te demonteren.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Pcdg »

Het is geen plankje, maar een aluminium U profiel mag hier vast ook wel tussen:
E8B871B4-0966-4600-8D32-D189CAF5469D.jpeg

Dit mormel heb ik in elkaar gezet om een paar UGT’s te testen. Helaas komt er nog geen (of heel kort) geluid uit. Na 20 seconden zakt de spanning ineens hard in. Wat dat nou weer is? Morgen maar eens goed naar kijken....
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

Hierbij een paar foto's van mijn gecombineerde plank- en experimenteerprint versterker.
De stuurtrap, een Mu stage volgens schema van T.D. heb ik op gaatjesprint opgebouwd om de schakeling beter te kunnen volgen. Ik vind het op print makkelijker om de opbouw van het circuit te volgen en er aan te kunnen meten.
Tenslotte gebruikt Rudolf Moers in zijn Dikke Buizen Boek ook experimenteerprint :roll:


Als eindbuis heb ik de 807 gebruikt, die had ik nog liggen, en staat wel gewoon op de plank.
De netvoeding heb ik in een grote 19 inch kast opgebouwd, met als mogelijkheid om verschillende gelijkrichters te gebruiken. Op dit moment heb ik twee booster diodes PY88 gemonteerd, die prima werken. Daarnaast kan ik ook de bekende 0ctal buizen gaan gebruiken. Ik ben erg benieuwd of dit verschillen gaat geven (afgezien van de -verschillende- meetbare spanningsval.
Omdat ik een voorraad Russische PIO condensatoren had, heb ik deze in de netvoeding deze gemonteerd.(de pio's in de stuurtrap zijn inmiddels overbrugd door MKP's)

Totnutoe klinkt de versterker helemaal niet verkeerd, desondanks de El Cheapo chinese uitgangstrafootjes (had ik nog van een Ali versterkertje :hide: )Hij is zelfs nagenoeg vrij van brom en ruis.
Het doel op dit moment van de versterker is het bestuderen van de Mu stage en de verschillende gelijkricht methoden, en niet zozeer het bouwen.

Groeten Herman
Bijlagen
thumbnail_IMG20200926114215.jpg
thumbnail_IMG20200926114120.jpg
image.gif
image.gif (174 Bytes) 1012 keer bekeken
image.png
image.png (434 Bytes) 1012 keer bekeken
thumbnail_IMG20200926120614.jpg
thumbnail_IMG20200926114620.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Shadow »

Gaaf!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Ah!buis »

Die bamikanariesoep blijkt toepasselijk :D
Een soep van draden waar getjielp uitkomt :lol:
Anne
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

:-"
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door RobertD »

Leuk, een mu-stage in combinatie met de 807.
Moet je veel tegenkoppelen?
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

Hoi Robert,

Aan tegenkoppeling ben ik nog niet toegekomen.
Ik heb twee circuits van Dick van der Merwe gecombineerd, de OB300b , en de 807 SE versterker. Dit om met de Mu stage te werken.
Natuurlijk heb ik het artikel van Alan Kimmel gelezen, dat vond ik mede door het Engels, lastig te volgen. De bewerking van Peter Gelder is voor mij wat helderder. Daardoor wilde ik een mu stage bouwen voor meer begrip, en in dat stadium ben ik pas.
Het eerste resultaat vind ik erg interessant, en ik wil de schakeling gebruiken voor 'zelfstudie' (dat klinkt idd nogal ambitieus :sure: )

Ben nog bezig om het circuit te ordenen, idd de dradensoep etc. te stroomlijnen :) .
Daarna kan ik verder gaan met uitbreidingen in het circuit. Hieronder de schema's van Triode Dick, die ik heb toegepast :
Bijlagen
ob300b.jpg
se807.jpg
se807.jpg (26.89 KiB) 910 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door RobertD »

Ik heb zoiets ook weleens voorgesteld aan Dick. De versterking van de mu-stage vond hij "luxe" voor de 807. Ik heb het echter nooit gebouwd, maar een andere variant van een 807SE gebouwd met veel hulp uit het forum.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door OWC »

Zeners zijn alleen niet de stilste wat ruis betreft.
Ook meen ik mij te herinneren dat je op deze manier een ongemakkelijker spanning kan krijgen tussen je g2 en anode, dat niet al te best voor de buis was?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Pjotr »

Het voordeel van een Mu-stage zit hem eigenlijk ook niet in de versterking zelf maar in de hogere lineariteit: De load line van de versterkende buis komt vrijwel horizontaal te liggen. En dat i.c.m. de lage uitgangsimpedantie van de kathode van de bovenste buis. Ja, je levert dan wel wat van de zwoele broeierigheid van de buis in. Zal Dick zijn smaak i.d.d. niet zijn :D Zelf zou ik hem trouwens bouwen met een Mosfet i.p.v. een penthode als anode load.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

Wat bedoel je precies met 'ongemakkelijker spanning'? , de zeners zorgen immers voor de maximaal toegelaten spanning op g2 van 250 volt. Ik heb begrepen dat de buis beschadigd kan raken als de g2 spanning boven de 250 v komt. Op luisterniveau heb ik nog geen ruis ontdekt.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

Het geluid is open en helder, idd geen donkerbruine 'zwoele broeierigheid' :lol:
Het toepassen van een mosfet heb ik -ookal- op de planning staan. (tijdstip nog niet bekend.....)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Pjotr »

Ik heb er destijds een VV versterker mee gebouwd met een 12B4A low-mu buisje. Klonk echt heel fijn en open.Tip: Je kunt de Fet heel mooi baaijassen met een PVI: Ik heb dat toen gedaan met een PVI5080NPBF https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 6ff8185cd0 Er is ook een dubbele uitvoering en dan kun je ong 10V bias genereren voor de fet. En dus de sourceweerstand flink groter maken. Als je hem zo instelt dan isoleert de fet ook de voedingsrimpel (brom) sterk. Ik had de 12B4A op ong. 10mA bij een Va van 150V staan bij een Vb van 250V.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door BamiKanarieSoep »

Bedankt voor je aanvulling , als ik er met de glasbouw uit ben, wil ik tzt. gaan uitbreiden met de Fet. Dat laat ik dan wel weten (en ben benieuwd naar iets schematisch :hide: )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Pjotr »

Is het niet helemaal het topic voor. Mettertijd als je er werk van gaat maken?
Plaats reactie