Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:
koenjer schreef:
Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?

Edit, ik zie dat je in boxsim daar mee kunt spelen. Ga ik eens doen :)
daar is zelfs een heel topic over :

viewtopic.php?f=3&t=12755

ik heb er geen verstand van, ik wist me alleen het topic te herinneren.

Kijk es 2 posts omhoog :rofl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door satefan »

Uiteindelijk geld ook hier dat je het beste kunt meten wat de impact is van de vulling. De vulling beinvloed de resonantie-frequentie (FRES) en de impedantie (RRES) van de kast (of eigenlijk van het systeem). Deze kun je dus meten en aan de hand daarvan de laag-afstemming doen.

Ik heb vrij uitgebreid getest met verschillende materialen (angelhair, schapenwol, sonofil en flamex) en vullingsgraad. Als je teveel materiaal gebruikt dan zul je zien dat de FRES weer gaat stijgen. Zou dat komen omdat het materiaal dan als golfgeleider gaat werken?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Meeste spullen zijn besteld.
De bouw is begonnen, heb geen haast dus kan nog wel een paar weken duren voordat het af is.
Frames gemaakt, daar omheen komt 18mm populieren.

Ga ze toch passief aansturen in eerste instantie, wel biamped. Heb nu geen zin in die mooie hypex'en te kopen en men huidige amp en dac vervroegd af te schrijven. Ik laat Tony nu een filter simuleren aan de hand van de tekeningen en specs.
Bijlagen
Speaker2.JPG
IMG-20200829-WA0010 (1).jpeg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door rho »

Nice!
Een paar weken? Da's als je erg veel haast hebt, hier op dit forum. ;)

Niet dat ik je design met 1 grote ronde BR poort verkeerd vind hoor, maar probeer ook eens 2 kleinere ronde BR poorten of een rechthoekige over de breedte van de baffle, onderaan. (of heb je die opties misschien al overwogen?)
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

rho schreef:
Nice!
Een paar weken? Da's als je erg veel haast hebt, hier op dit forum. ;)

Niet dat ik je design met 1 grote ronde BR poort verkeerd vind hoor, maar probeer ook eens 2 kleinere ronde BR poorten of een rechthoekige over de breedte van de baffle, onderaan. (of heb je die opties misschien al overwogen?)
idd al overwogen. Kom alleen met 2 kleinere minder mooi uit met de poortsnelheid tijdens het simuleren.
En ik heb mooie 10cm BR tubes gevonden die er esthetisch ook niet onaardig uit zien.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door rho »

koenjer schreef:
rho schreef:
Nice!
Een paar weken? Da's als je erg veel haast hebt, hier op dit forum. ;)

Niet dat ik je design met 1 grote ronde BR poort verkeerd vind hoor, maar probeer ook eens 2 kleinere ronde BR poorten of een rechthoekige over de breedte van de baffle, onderaan. (of heb je die opties misschien al overwogen?)
idd al overwogen. Kom alleen met 2 kleinere minder mooi uit met de poortsnelheid tijdens het simuleren.
En ik heb mooie 10cm BR tubes gevonden die er esthetisch ook niet onaardig uit zien.
Welke ga je gebruiken? Jetset van Intertechnik?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:

Kijk es 2 posts omhoog :rofl:
Oeps :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door pappaleo »

satefan schreef:
Ik heb vrij uitgebreid getest met verschillende materialen (angelhair, schapenwol, sonofil en flamex) en vullingsgraad. Als je teveel materiaal gebruikt dan zul je zien dat de FRES weer gaat stijgen. Zou dat komen omdat het materiaal dan als golfgeleider gaat werken?
Ik denk omdat het volume dan weer kleiner wordt omdat een deel van de ruimte weer ingenomen wordt door het dempingsmateriaal zelf. Dan ben je over de top en de boel weer aan het verstoppen.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Er is wat vooruit gang. Eerste kast begint vorm te krijgen en de hoorns zijn binnen.
Voeten ben ik ook vast aan begonnen, helaas duurt de woofer nog even, de fransen hadden ze niet op voorraad liggen :(

Zal niet met de eer gaan lopen, een maatje heeft de panelen gezaagd :)

Wat vinden jullie, zal ik de hoorn en driver nog laten verzinken of ze er "op" schroeven zoals bij de calpamos?
Bijlagen
20200903_163705.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Gewoon erop schroeven O:)
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Kreeg inspiratie door deze build...
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... -horn.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Barry2001 »

En dan staat verzonken ook wel heel goed...misschien nog wel beter. Maar wordt een brute speaker zo :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Heb je gezien hoe dik die rand is Barry? Dan kun je beter de buiten omtrek uitzagen / frezen uit een plaat 12 of 15mm en die op de baffle erbij doen!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Barry2001 »

Ja maakt wel uit idd, de speaker uit de link heeft die rand niet, of in elk geval veel minder.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Gewoon erop schroeven O:)
Ook dit, en de woofer ook. De luidspreker heeft een bepaalde robuustheid die je niet moet verstoren door audiofiel gefriemel.
Voor het geluid maakt het ook niet uit bij deze afmetingen.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Shadow schreef:
Heb je gezien hoe dik die rand is Barry? Dan kun je beter de buiten omtrek uitzagen / frezen uit een plaat 12 of 15mm en die op de baffle erbij doen!
Dat had ik ook bedacht. Verdieping is nu 18mm.
Om te verzinken is ongeveer 10mm nodig.
Zou een 9mm v313 mdf plaat ervoor kunnen plakken idd.
Houd je nog steeds 9mm verdieping over....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Ja of je maakt de baffle dubbeldik, dus 2x18mm, wat helemaal geen gek idee is voor zo'n speaker, en freest het uit, voor de bas is dat geen probleem, de hoorn is wat meer uitdaging omdat ie niet rond is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Barry2001 »

Heb je wel het effect, als verzinken 10mm kost houd je in 18mm niet veel over. Of gewoon direct de dubbele dikte nemen voor de baffle, hoef je het ook niet te verlijmen oid.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

koenjer schreef:
Kreeg inspiratie door deze build...
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... -horn.html
even buiten de discussie om hoeveel plaatdikte je overhoud (je kunt natuurlijk een extra plaat aan de binnenzijde lijmen of een paar braces, zo gek hoeft dat allemaal niet te zijn).......maar..........

.....dit staat zo wel heel erg fraai :goeie:
verzonken hoorn.jpg
wat een dik ding om te zien zeg :rock:
Shadow schreef:
Ja of je maakt de baffle dubbeldik, dus 2x18mm, wat helemaal geen gek idee is voor zo'n speaker, en freest het uit, voor de bas is dat geen probleem, de hoorn is wat meer uitdaging omdat ie niet rond is.
precies, geen overbodige luxe allicht, kwaad kan het zeker niet :mrgreen: (disclaimert: AFAIK/IMHO)

die hoorn is te doen met een rechthoekige mal, zou wel handig zijn als je de radius van de hoeken weet, als je dan een frees neemt (met kogellager) met dezelfde radius dan ben je klaar, of een kopieerring met dezelfde radius en een dunner freesje.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

De bouw vordert gestaag, ben zo ver om het dempings materiaal te gaan bestellen.
De dynamat achtige demping platen snap ik en daar zijn verschillende merken maar het komt qua materiaal veelal op het zelfde neer.

In de originele calpamos wordt echter ook gebruik gemaakt van polyester achtig wol of schuim (is dat dit? https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... yesterwol/)

Ik zie echter nog veel meer soorten materialen.

- Polyester schuim
- Pritex
- Wol
- Sonofil
- Demping mat (https://www.speakerland.nl/onderdelen/d ... amping-30/)

Kan natuurlijk het zelfde bestellen als in de calpamos maar wil graag een beetje begrijpen wanneer je welk type materiaal gebruikt.
Kan iemand dat wellicht kort toelichten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Er wordt akotherm d40 gebruikt volgens mij;

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... ptieplaten
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Shadow schreef:
Er wordt akotherm d40 gebruikt volgens mij;

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... ptieplaten
Dat vraag ik mij af, heb zo'n plaat akotherm hier staan. Maar dat is bijzonder stugge troep.
Dat krijg je m.i. niet zo makkelijk verwerkt en getacked zoals dat in de calpamos gedaan is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

koenjer schreef:
Shadow schreef:
Er wordt akotherm d40 gebruikt volgens mij;

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... ptieplaten
Dat vraag ik mij af, heb zo'n plaat akotherm hier staan. Maar dat is bijzonder stugge troep.
Dat krijg je m.i. niet zo makkelijk verwerkt en getacked zoals dat in de calpamos gedaan is.
Ff aan Tony vragen dan...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

koenjer schreef:
Shadow schreef:
Er wordt akotherm d40 gebruikt volgens mij;

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... ptieplaten
Dat vraag ik mij af, heb zo'n plaat akotherm hier staan. Maar dat is bijzonder stugge troep.
Dat krijg je m.i. niet zo makkelijk verwerkt en getacked zoals dat in de calpamos gedaan is.
Akotherm en moeilijk te verwerken? :think:

Dat spul is gewoon prima te knippen, snijden of te zagen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door pappaleo »

Inderdaad. En prima te bevestigen met een paar dotjes smeltlijm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”