Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calpamos
Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Calpamos
Hallo samen,
Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt. Het komt er op neer dat het filter voor het hoog ongewijzigd blijft, alleen het filter voor het laag krijgt een "afslanking". Dit om de volgende redenen: de compressie driver met hoorn werkt als een soort "akoestisch vergrootglas", elk miniscuul dingetje is heel duidelijk te horen, dus ook de karakters van de gebruikte componenten. Verder is het de taak van elke tweeter om de harmonische boventonen van de muziek / stemmen / instrumenten weer te geven. Verander je het karakter van deze boventonen dan verander je het karakter van de hele speaker.
De vier grootste (en duurste) componenten voor het filter voor het laag worden vervangen door componenten van standaard kwaliteit. Het gaat hier om flinke waardes dus er kan al snel wat geld bespaard worden. In de bijlage een foto van welke componenten veranderd worden.
- beide koperfolie spoelen worden samengevoegd tot één Jantzen Audio 12AWG C-Coil.
- de grote Jantzen Audio Cross Cap wordt uitgevoerd als Mundorf ECap.
- de grote Jantzen Audio Silver Z-Cap wordt uitgevoerd als Cross Cap.
- de filters passen door deze aanpassingen straks op één printplaat per speaker i.p.v. twee.
De weerstanden, de witte condensator en de ferriet spoel op het laag filter blijven dus hetzelfde.
Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt. Het komt er op neer dat het filter voor het hoog ongewijzigd blijft, alleen het filter voor het laag krijgt een "afslanking". Dit om de volgende redenen: de compressie driver met hoorn werkt als een soort "akoestisch vergrootglas", elk miniscuul dingetje is heel duidelijk te horen, dus ook de karakters van de gebruikte componenten. Verder is het de taak van elke tweeter om de harmonische boventonen van de muziek / stemmen / instrumenten weer te geven. Verander je het karakter van deze boventonen dan verander je het karakter van de hele speaker.
De vier grootste (en duurste) componenten voor het filter voor het laag worden vervangen door componenten van standaard kwaliteit. Het gaat hier om flinke waardes dus er kan al snel wat geld bespaard worden. In de bijlage een foto van welke componenten veranderd worden.
- beide koperfolie spoelen worden samengevoegd tot één Jantzen Audio 12AWG C-Coil.
- de grote Jantzen Audio Cross Cap wordt uitgevoerd als Mundorf ECap.
- de grote Jantzen Audio Silver Z-Cap wordt uitgevoerd als Cross Cap.
- de filters passen door deze aanpassingen straks op één printplaat per speaker i.p.v. twee.
De weerstanden, de witte condensator en de ferriet spoel op het laag filter blijven dus hetzelfde.
Re: Calpamos
Roffel roffel, wat gaat dat kosten?Geenius schreef:Hallo samen,
Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt.
Edit; Echt gaaf dat je dit wil doen trouwens Tony!
Re: Calpamos
Dan hoef je de maten ook niet aan te passen. Én je hebt meteen twee mooie plantentafeltjesShadow schreef:Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
Precies!richard schreef:Dan hoef je de maten ook niet aan te passen. Én je hebt meteen twee mooie plantentafeltjesShadow schreef:Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
Re: Calpamos
Jawel maar wat moet je daarmee als vrijgezel zonder planten? Jullie weten meer............Shadow schreef:Precies!richard schreef:Dan hoef je de maten ook niet aan te passen. Én je hebt meteen twee mooie plantentafeltjesShadow schreef:Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Calpamos
De filters worden kant-en-klaar gemonteerd en getest geleverd als gematchde paren.Shadow schreef:Roffel roffel, wat gaat dat kosten?Geenius schreef:Hallo samen,
Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt.
Edit; Echt gaaf dat je dit wil doen trouwens Tony!
De oorspronkelijke uitvoering (totaal 4 printplaten en 12kg gewicht) kost EUR. 1.640,- per set.
Met de aangepaste uitvoering (totaal 2 printplaten) kom ik uit op EUR. 946,- per set.
Scheelt toch weer bijna zevenhonderd euro
Re: Calpamos
Mooie besparing inderdaad, echter grote kans dat het op den duur gaat kriebelen omdat je toch alles uit de units wil halen, en dan zal je alsnog de dure variant willen aanschaffen. Mijn mening/ervaring is dat je, wanneer financieel mogelijk, beter gelijk voor de beste componenten kan gaan, is uiteindelijk goedkoper dan een twee traps raket.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: Calpamos
Mwah, er zijn ook mensen die op een gegeven moment tevreden zijn met wat ze hebben.
Re: Calpamos
Zo is het maar net.ray5150 schreef:Mwah, er zijn ook mensen die op een gegeven moment tevreden zijn met wat ze hebben.
Maar als Walt deze luidspreker zou bouwen zou hij zijn advies zeker ter harte moeten nemen.
Re: Calpamos
Ja, je hebt ook wel een valide argument hoor!Walt schreef:Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Zelf zou ik het waarschijnlijk ook meteen optimaal willen hebben. Maar zevenhonderd euro is ook geen kattenpis.
Re: Calpamos
Als je het filter ruim opzet, en goed bereikbaar maakt, kun je steeds weer verder verbeteren door geleidelijk van de goedkopere naar de dure variant over te gaan, wel van tevoren een goede zonnebril aanschaffen, want er gaan dan een hoop gordijnen worden weggetrokken...
Re: Calpamos
Dan moet je natuurlijk wel de waardes van de componenten weten, die staan namelijk niet meer aangegeven op de componenten zelf.Walt schreef:Als je het filter ruim opzet, en goed bereikbaar maakt, kun je steeds weer verder verbeteren door geleidelijk van de goedkopere naar de dure variant over te gaan, wel van tevoren een goede zonnebril aanschaffen, want er gaan dan een hoop gordijnen worden weggetrokken...
Re: Calpamos
Daar hebben ze LCR meters voor... 
En anders kan Tony de componenten ook gewoon los leveren hoor, heb in het verleden vaak componenten bij hem gekocht, goede service, eerlijke prijzen.
En anders kan Tony de componenten ook gewoon los leveren hoor, heb in het verleden vaak componenten bij hem gekocht, goede service, eerlijke prijzen.
Re: Calpamos
Ik zou echt prima slapen met dat budget filter erin hoor, anderen niet en daar is nu keuze in, da's fijn.Walt schreef:Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Re: Calpamos
Wel goed om te beseffen, dat de duurdere componenten groter zijn, als je zou willen upgraden in de toekomst, is het erg jammer als het niet meer op de filterplaat erbij past.
Re: Calpamos
Dat gat van die woofer, daar past echt wel een nieuw filterbordje doorheen hoorWalt schreef:Wel goed om te beseffen, dat de duurdere componenten groter zijn, als je zou willen upgraden in de toekomst, is het erg jammer als het niet meer op de filterplaat erbij past.
Re: Calpamos
Je kan toch gewoon de achterkant van de kast eraf schroeven?Shadow schreef:Dat gat van die woofer, daar past echt wel een nieuw filterbordje doorheen hoorWalt schreef:Wel goed om te beseffen, dat de duurdere componenten groter zijn, als je zou willen upgraden in de toekomst, is het erg jammer als het niet meer op de filterplaat erbij past.
Re: Calpamos
En muziek luisteren ook?Shadow schreef:Ik zou echt prima slapen met dat budget filter erin hoor, anderen niet en daar is nu keuze in, da's fijn.Walt schreef:Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Re: Calpamos
Ach, prio’s verschillen, de een wil perse festool en makita gereedschap maar is happy met een standaard filter, kom ik aan met mijn gare gamma huismerk boormachine maar wel met Duelund en Mundorf filter componenten, ieder zijn ding toch.
Re: Calpamos
Ik weet niet of je opgelet hebt, maar mijn laatste speakertje zat een prima filter in hoorWalt schreef:Ach, prio’s verschillen, de een wil perse festool en makita gereedschap maar is happy met een standaard filter, kom ik aan met mijn gare gamma huismerk boormachine maar wel met Duelund en Mundorf filter componenten, ieder zijn ding toch.
En Festool heb ik niet
