Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

Hallo samen,

Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt. Het komt er op neer dat het filter voor het hoog ongewijzigd blijft, alleen het filter voor het laag krijgt een "afslanking". Dit om de volgende redenen: de compressie driver met hoorn werkt als een soort "akoestisch vergrootglas", elk miniscuul dingetje is heel duidelijk te horen, dus ook de karakters van de gebruikte componenten. Verder is het de taak van elke tweeter om de harmonische boventonen van de muziek / stemmen / instrumenten weer te geven. Verander je het karakter van deze boventonen dan verander je het karakter van de hele speaker.

De vier grootste (en duurste) componenten voor het filter voor het laag worden vervangen door componenten van standaard kwaliteit. Het gaat hier om flinke waardes dus er kan al snel wat geld bespaard worden. In de bijlage een foto van welke componenten veranderd worden.

- beide koperfolie spoelen worden samengevoegd tot één Jantzen Audio 12AWG C-Coil.
- de grote Jantzen Audio Cross Cap wordt uitgevoerd als Mundorf ECap.
- de grote Jantzen Audio Silver Z-Cap wordt uitgevoerd als Cross Cap.
- de filters passen door deze aanpassingen straks op één printplaat per speaker i.p.v. twee.

De weerstanden, de witte condensator en de ferriet spoel op het laag filter blijven dus hetzelfde.
Bijlagen
filter-modificties.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Geenius schreef:
Hallo samen,

Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt.
Roffel roffel, wat gaat dat kosten?

Edit; Echt gaaf dat je dit wil doen trouwens Tony!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
Dan hoef je de maten ook niet aan te passen. Én je hebt meteen twee mooie plantentafeltjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
Hallo samen,

Op veler verzoek.......
:goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

richard schreef:
Shadow schreef:
Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
Dan hoef je de maten ook niet aan te passen. Én je hebt meteen twee mooie plantentafeltjes :mrgreen:
Precies!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calpamos

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
richard schreef:
Shadow schreef:
Nee joh, ik wil eigenlijk ze straks in m'n nieuwe huis in de serre neer kunnen zetten, plek zat dan...
Dan hoef je de maten ook niet aan te passen. Én je hebt meteen twee mooie plantentafeltjes :mrgreen:
Precies!
Jawel maar wat moet je daarmee als vrijgezel zonder planten? Jullie weten meer............ :-k :relax:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

Shadow schreef:
Geenius schreef:
Hallo samen,

Op veler verzoek heb ik de passieve filters van de Calpamos onder de loep genomen om te zien of het mogelijk is om een voordeligere variant te maken die nog acceptabel klinkt.
Roffel roffel, wat gaat dat kosten?

Edit; Echt gaaf dat je dit wil doen trouwens Tony!
De filters worden kant-en-klaar gemonteerd en getest geleverd als gematchde paren.
De oorspronkelijke uitvoering (totaal 4 printplaten en 12kg gewicht) kost EUR. 1.640,- per set.
Met de aangepaste uitvoering (totaal 2 printplaten) kom ik uit op EUR. 946,- per set.
Scheelt toch weer bijna zevenhonderd euro :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calpamos

Bericht door Walt »

Mooie besparing inderdaad, echter grote kans dat het op den duur gaat kriebelen omdat je toch alles uit de units wil halen, en dan zal je alsnog de dure variant willen aanschaffen. Mijn mening/ervaring is dat je, wanneer financieel mogelijk, beter gelijk voor de beste componenten kan gaan, is uiteindelijk goedkoper dan een twee traps raket.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Calpamos

Bericht door ray5150 »

Mwah, er zijn ook mensen die op een gegeven moment tevreden zijn met wat ze hebben.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Mwah, er zijn ook mensen die op een gegeven moment tevreden zijn met wat ze hebben.
Zo is het maar net.
Maar als Walt deze luidspreker zou bouwen zou hij zijn advies zeker ter harte moeten nemen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calpamos

Bericht door Walt »

Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Walt schreef:
Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Ja, je hebt ook wel een valide argument hoor!
Zelf zou ik het waarschijnlijk ook meteen optimaal willen hebben. Maar zevenhonderd euro is ook geen kattenpis.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calpamos

Bericht door Walt »

Als je het filter ruim opzet, en goed bereikbaar maakt, kun je steeds weer verder verbeteren door geleidelijk van de goedkopere naar de dure variant over te gaan, wel van tevoren een goede zonnebril aanschaffen, want er gaan dan een hoop gordijnen worden weggetrokken...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Walt schreef:
Als je het filter ruim opzet, en goed bereikbaar maakt, kun je steeds weer verder verbeteren door geleidelijk van de goedkopere naar de dure variant over te gaan, wel van tevoren een goede zonnebril aanschaffen, want er gaan dan een hoop gordijnen worden weggetrokken...
Dan moet je natuurlijk wel de waardes van de componenten weten, die staan namelijk niet meer aangegeven op de componenten zelf.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calpamos

Bericht door Walt »

Daar hebben ze LCR meters voor... :mrgreen:

En anders kan Tony de componenten ook gewoon los leveren hoor, heb in het verleden vaak componenten bij hem gekocht, goede service, eerlijke prijzen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Ik zou echt prima slapen met dat budget filter erin hoor, anderen niet en daar is nu keuze in, da's fijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calpamos

Bericht door Walt »

Wel goed om te beseffen, dat de duurdere componenten groter zijn, als je zou willen upgraden in de toekomst, is het erg jammer als het niet meer op de filterplaat erbij past.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Wel goed om te beseffen, dat de duurdere componenten groter zijn, als je zou willen upgraden in de toekomst, is het erg jammer als het niet meer op de filterplaat erbij past.
Dat gat van die woofer, daar past echt wel een nieuw filterbordje doorheen hoor :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Calpamos

Bericht door ds23man »

Sterker nog, die kan je vanuit de achtertuin er in gooien. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Waar bleef je zo lang? :goeie:
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Shadow schreef:
Walt schreef:
Wel goed om te beseffen, dat de duurdere componenten groter zijn, als je zou willen upgraden in de toekomst, is het erg jammer als het niet meer op de filterplaat erbij past.
Dat gat van die woofer, daar past echt wel een nieuw filterbordje doorheen hoor :lagge:
Je kan toch gewoon de achterkant van de kast eraf schroeven?
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Shadow schreef:
Walt schreef:
Het is maar een tip jongens, doe ermee wat je wilt.
Ik zou echt prima slapen met dat budget filter erin hoor, anderen niet en daar is nu keuze in, da's fijn.
En muziek luisteren ook?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calpamos

Bericht door Walt »

Ach, prio’s verschillen, de een wil perse festool en makita gereedschap maar is happy met een standaard filter, kom ik aan met mijn gare gamma huismerk boormachine maar wel met Duelund en Mundorf filter componenten, ieder zijn ding toch.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Ach, prio’s verschillen, de een wil perse festool en makita gereedschap maar is happy met een standaard filter, kom ik aan met mijn gare gamma huismerk boormachine maar wel met Duelund en Mundorf filter componenten, ieder zijn ding toch.
Ik weet niet of je opgelet hebt, maar mijn laatste speakertje zat een prima filter in hoor :wink:
En Festool heb ik niet O:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”