Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calpamos
De Mezzo Calpamos lijkt een beetje een Gouw on steroids. (De vierkante uitvoering)
Wat betreft vormgeving was de Mezzo inderdaad "anders". Heb deze meerdere malen mogen beluisteren, zowel bij de bouwer als bij mij thuis, maar dit was toch wel een goed ontwerp. Heeft voor mij in ieder geval de keuze voor een systeem met als basis grotere units bepaald. Kan natuurlijk niet inschatten wat het verschil van de Mezzo met jou Galactica is en me voorstellen dat de 12inch hier nog wel wat aan toevoegt.MechanicalAnimal schreef:*ik hoop alleen wel dat het ontwerp gelijk blijft.....de Mezzo van mijn Galactica's vond ik niet echt geslaagd. Bleef niets over van dat majestueuze ontwerp, behalve de 15 incher en de mid en woofer (de 12incher verviel).
- MechanicalAnimal
Tony zijn voorkeur ging in elk geval uit naar de Mezzo G blijkt uit de PDF van deze.kuiperik schreef:Wat betreft vormgeving was de Mezzo inderdaad "anders". Heb deze meerdere malen mogen beluisteren, zowel bij de bouwer als bij mij thuis, maar dit was toch wel een goed ontwerp. Heeft voor mij in ieder geval de keuze voor een systeem met als basis grotere units bepaald. Kan natuurlijk niet inschatten wat het verschil van de Mezzo met jou Galactica is en me voorstellen dat de 12inch hier nog wel wat aan toevoegt.MechanicalAnimal schreef:*ik hoop alleen wel dat het ontwerp gelijk blijft.....de Mezzo van mijn Galactica's vond ik niet echt geslaagd. Bleef niets over van dat majestueuze ontwerp, behalve de 15 incher en de mid en woofer (de 12incher verviel).
Nu ik wat vaker die Mezzo Calpamos heb gezien krijg ik wel wat meer waardering voor dat ontwerp met die hoorn er bovenop. Kwestie van wennen denk ik.
Ik weet in elk geval wel dat als er een setje Calpamos op een meeting komt te staan (wink wink wink wink), dan ben ik ook van de partij.
Ik kan mijn Galactica's helaas niet meenemen, maar allicht neem ik mijn setje Karlsons weer mee, dat ontwerp blijft de gemoederen hier zo nu en dan hier toch bezig houden
In die Overland truck van jullie kunnen die vast wel meeMechanicalAnimal schreef:kuiperik schreef:MechanicalAnimal schreef:
Ik kan mijn Galactica's helaas niet meenemen, maar allicht neem ik mijn setje Karlsons weer mee, dat ontwerp blijft de gemoederen hier zo nu en dan hier toch bezig houden![]()
De buizen van Turbax doen dat ook hoor
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Onbenullige als in?Barry2001 schreef:Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
https://www.encyclo.nl/begrip/onbenulligRonbeo schreef:Onbenullige als in?Barry2001 schreef:Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
De betekenis is iedereen wel bekend lijkt mij. Maar hoe bedoel jij dat Barry?richard schreef:https://www.encyclo.nl/begrip/onbenulligRonbeo schreef:Onbenullige als in?Barry2001 schreef:Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee verkeerde woordkeuze zie ik in het woordenboek
Ik bedoel het tegenovergestelde, zo'n speakerbouwer ben ik ook niet, zit meer in de versterkerhoek. Als ik dan toch weer eens een speaker bouw, dan ook maar iets dat echt wat anders is. Heb met name hoge verwachting in het laag, en ben me er van bewust dat ik daarvoor ook wat akoestische aanpassingen moet doen in de woonkamer. Als ik dit, hoe zeg je dat, niet-technisch eruit kan laten zien wil mijn vriendin hier in meegaan. En dat is al de helft 
Onconventionele?Barry2001 schreef:Nee verkeerde woordkeuze zie ik in het woordenboekIk bedoel het tegenovergestelde,
- MechanicalAnimal
Ik snap denk ik prima wat Barry2001 hier bedoelt als je het hebt over het verschil in design tussen de Calpamos en de Mezzo Calpamos. Het mag dan het verkeerde woord zijn, het klinkt lekker en geeft mijn juiste gevoel wel weer.Ronbeo schreef:Onbenullige als in?Barry2001 schreef:Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Een synoniem voor onbenullig is onzinnig wat absurd en extravagant betekent. Het formaat heeft als behuizing natuurlijk zin, zo'n formaat in je woonkamer is voor de meeste mensen wat...absurd hahahaha
De Calmpamos is qua ontwerp lekker "onbenullig".....een dikke rechthoekige kist, lomp, maar een knap stukje design omdat er wel mooi uit te laten zien en dat teruggrijpt naar "heritage"-ontwerpen zoals nu de Harbeths, Warfdale Linton's en de JBL Classics welke uitgevoerd zijn met techniek van deze tijd.
Hier zie je de JBL L100 Classic en de net uitgebrachte kleinere versie, de L82 Classic:
Ik mag dat "onbenullige" wel
De Mezzo daarentegen wijkt enorm af van de Calpamos doordat er haast geen enkele vergelijking is met het origineel, en dat vind ik persoonlijk wel jammer.
Maar volgens mij staat de Mezzo hier in het linker rijtje op de foto van TG zijn Humblehomemadehifi-website en zie je dat ontwerp zo in de line-up van concept-ontwerpen dan is het een heel fraai ding.
Ik zag daar graag een "echte" Calpamos Mini tussen
Kwam via een verwijzing vanuit dit topic op een afbeelding van arjank uit, welke ik persoonlijk wel mooi vind:

Wel iets meer uitdaging om te maken dan een rechthoekige kast.....
Woordkeuze van Barry vond ik wat verwarrend.MechanicalAnimal schreef:Ik snap denk ik prima wat Barry2001 hier bedoelt als je het hebt over het verschil in design tussen de Calpamos en de Mezzo Calpamos. Het mag dan het verkeerde woord zijn, het klinkt lekker en geeft mijn juiste gevoel wel weer.Ronbeo schreef:Onbenullige als in?Barry2001 schreef:Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Een synoniem voor onbenullig is onzinnig wat absurd en extravagant betekent. Het formaat heeft als behuizing natuurlijk zin, zo'n formaat in je woonkamer is voor de meeste mensen wat...absurd hahahaha
De Calmpamos is qua ontwerp lekker "onbenullig".....een dikke rechthoekige kist, lomp, maar een knap stukje design omdat er wel mooi uit te laten zien en dat teruggrijpt naar "heritage"-ontwerpen zoals nu de Harbeths, Warfdale Linton's en de JBL Classics welke uitgevoerd zijn met techniek van deze tijd.
Hier zie je de JBL L100 Classic en de net uitgebrachte kleinere versie, de L82 Classic:
L82 vs L100.jpg
Ik mag dat "onbenullige" wel![]()
De Mezzo daarentegen wijkt enorm af van de Calpamos doordat er haast geen enkele vergelijking is met het origineel, en dat vind ik persoonlijk wel jammer.
Maar volgens mij staat de Mezzo hier in het linker rijtje op de foto van TG zijn Humblehomemadehifi-website en zie je dat ontwerp zo in de line-up van concept-ontwerpen dan is het een heel fraai ding.
Humble-Homemade-Hifi_concepts.jpg
Ik zag daar graag een "echte" Calpamos Mini tussen
Maar het is idd weer eens wat anders, groot en lomp. De Mezzo heb ik ook in het echt gezien en is een stuk vrouwvriendelijker. Gewoon optisch veel mooier dan de Calpamos.
Ik snap het idee van Tony om de kast zo smal mogelijk te maken en dan behoorlijk diep, is natuurlijk optisch van de voorkant gezien het slankst. Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok!
Heb deze speakers bij Arjan gezien en beluisterd en ik moet zeggen, heel erg fraai gemaakt!kuiperik schreef:Kwam via een verwijzing vanuit dit topic op een afbeelding van arjank uit, welke ik persoonlijk wel mooi vind:
En daarbij klinken ze echt heel erg goed! Wel erg belangrijk is de inhoud van de kast heb ik gemerkt.
We denken er hetzelfde over blijkbaar, want de diepte is voor mij ook een struikelblok waardoor ik ging twijfelen (plus dat ik het filter best prijzig vindt) maar ik zit te denken om het optisch op het origineel te laten lijken, dus een hoogte van 90cm die gefineerd word en de voet door een inkeping optisch scheiden maar toch het volume daarin door laten lopen. Ik kwam uit op 45x45 intern bij een hoogte van 105cm, maar mogelijk kan hij dan nog iets op een verhoging om het center van de hoorn op oorhoogte te krijgen als dat gewenst is, ik denk dat het origineel namelijk zo'n 115-120 hoog is in totaal (dat kan ik niet helemaal uit de cad tekening halen).Ronbeo schreef:Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok!
- MechanicalAnimal
snap ik ook zeker wel hoorRonbeo schreef:Woordkeuze van Barry vond ik wat verwarrend.
Maar het is idd weer eens wat anders, groot en lomp. De Mezzo heb ik ook in het echt gezien en is een stuk vrouwvriendelijker. Gewoon optisch veel mooier dan de Calpamos.
Ik snap het idee van Tony om de kast zo smal mogelijk te maken en dan behoorlijk diep, is natuurlijk optisch van de voorkant gezien het slankst. Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok!
Ik ben ook echt heel benieuwd hoe "jouw" Calpamos er uit komt te zien :
Ik vind de voet van de Calpamos ook zeker voor verbetering vatbaar.Ronbeo schreef:Originele kast is 50x60x90 cm, mijn kast wordt ongeveer 50x45x105. En in plaats van de voet van Tony(15cm) maak ik er een plint onder.
Jouw manier om de diepte om te zetten in een iets hogere kast en dan een plint ben ik erg nieuwsgierig naar
De hoogte van het originele ontwerp is 110cm incl. voet. Daardoor zit het hart van de hoorn op 94cm, wat exact de luisterhoogte is als je(ik) op de bank zit.Shadow schreef:We denken er hetzelfde over blijkbaar, want de diepte is voor mij ook een struikelblok waardoor ik ging twijfelen (plus dat ik het filter best prijzig vindt) maar ik zit te denken om het optisch op het origineel te laten lijken, dus een hoogte van 90cm die gefineerd word en de voet door een inkeping optisch scheiden maar toch het volume daarin door laten lopen. Ik kwam uit op 45x45 intern bij een hoogte van 105cm, maar mogelijk kan hij dan nog iets op een verhoging om het center van de hoorn op oorhoogte te krijgen als dat gewenst is, ik denk dat het origineel namelijk zo'n 115-120 hoog is in totaal (dat kan ik niet helemaal uit de cad tekening halen).Ronbeo schreef:Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok!
De nettoinhoud is 200 ltr, en als ik dat wegzet aan de (vaste)binnenbreedtemaat van 45cm, hoogte van 100(110-plint-2x houtdikte) kom ik uit op een binnenmaat van 44cm diep. Moet ik nog wel rekening houden met verstevigingen in de kast(een paar ribben), een paar liter. Dan wordt de diepte dus een 46cm.
Dus dan valt de buitenmaat wel mee.... 48,6x51x110..
Het filter is idd best prijzig, maar misschien dat Tony andere opties heeft?
Nee dat heb ik gevraagd maar had ie niet, vandaar dat ik een elektronisch crossover overweeg.
Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.Ronbeo schreef:De hoogte van het originele ontwerp is 110cm incl. voet. Daardoor zit het hart van de hoorn op 94cm, wat exact de luisterhoogte is als je(ik) op de bank zit.Shadow schreef:We denken er hetzelfde over blijkbaar, want de diepte is voor mij ook een struikelblok waardoor ik ging twijfelen (plus dat ik het filter best prijzig vindt) maar ik zit te denken om het optisch op het origineel te laten lijken, dus een hoogte van 90cm die gefineerd word en de voet door een inkeping optisch scheiden maar toch het volume daarin door laten lopen. Ik kwam uit op 45x45 intern bij een hoogte van 105cm, maar mogelijk kan hij dan nog iets op een verhoging om het center van de hoorn op oorhoogte te krijgen als dat gewenst is, ik denk dat het origineel namelijk zo'n 115-120 hoog is in totaal (dat kan ik niet helemaal uit de cad tekening halen).Ronbeo schreef:Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok!
De nettoinhoud is 200 ltr, en als ik dat wegzet aan de (vaste)binnenbreedtemaat van 45cm, hoogte van 100(110-plint-2x houtdikte) kom ik uit op een binnenmaat van 44cm diep. Moet ik nog wel rekening houden met verstevigingen in de kast(een paar ribben), een paar liter. Dan wordt de diepte dus een 46cm.
Dus dan valt de buitenmaat wel mee.... 48,6x51x110..
Het filter is idd best prijzig, maar misschien dat Tony andere opties heeft?
U ziet, ik heb weinig ervaring met speakers zelfbouwen!
Ik ga weer tekenen en rekenen.
Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Da's vreemd, ik heb de mails nog bewaard waarin hij stelde dat het door hem ontworpen filter NIET met goedkopere componenten gebouwd kon worden...ik zal eens vragen...Ronbeo schreef:Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
Misschien was dat een paar jaar geleden? Nu zeker wel!Shadow schreef:Da's vreemd, ik heb de mails nog bewaard waarin hij stelde dat het door hem ontworpen filter NIET met goedkopere componenten gebouwd kon worden...ik zal eens vragen...Ronbeo schreef:Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
Tony ontwerpt doorgaans op de micrometer nauwkeurig. Kan mij wel voorstellen dat de oorspronkelijke componenten vervangen voor andere (goedkoper?), niet tot een zelfde resultaat gaan leiden. Misschien heeft hij het filter opnieuw ontworpen dan wel aangepast?
Ik ben persoonlijk niet zo'n believer in de enorme verschillen die je zou kunnen horen tussen verschillende C's of R's. Bij spoelen is het soms een andere zaak omdat je wel duidelijke verschillen in saturatie en hysteresis kan waarnemen bij verschillend kernmateriaal of type wikkeling.
Dus volgens mij moet er wel een meer budget vriendelijke versie van het filter te maken zijn zonder echt in te boeten op weergave kwaliteit.
Dus volgens mij moet er wel een meer budget vriendelijke versie van het filter te maken zijn zonder echt in te boeten op weergave kwaliteit.