Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door beijert »

De Mezzo Calpamos lijkt een beetje een Gouw on steroids. (De vierkante uitvoering)
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door kuiperik »

MechanicalAnimal schreef:
*ik hoop alleen wel dat het ontwerp gelijk blijft.....de Mezzo van mijn Galactica's vond ik niet echt geslaagd. Bleef niets over van dat majestueuze ontwerp, behalve de 15 incher en de mid en woofer (de 12incher verviel).
Wat betreft vormgeving was de Mezzo inderdaad "anders". Heb deze meerdere malen mogen beluisteren, zowel bij de bouwer als bij mij thuis, maar dit was toch wel een goed ontwerp. Heeft voor mij in ieder geval de keuze voor een systeem met als basis grotere units bepaald. Kan natuurlijk niet inschatten wat het verschil van de Mezzo met jou Galactica is en me voorstellen dat de 12inch hier nog wel wat aan toevoegt.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

kuiperik schreef:
MechanicalAnimal schreef:
*ik hoop alleen wel dat het ontwerp gelijk blijft.....de Mezzo van mijn Galactica's vond ik niet echt geslaagd. Bleef niets over van dat majestueuze ontwerp, behalve de 15 incher en de mid en woofer (de 12incher verviel).
Wat betreft vormgeving was de Mezzo inderdaad "anders". Heb deze meerdere malen mogen beluisteren, zowel bij de bouwer als bij mij thuis, maar dit was toch wel een goed ontwerp. Heeft voor mij in ieder geval de keuze voor een systeem met als basis grotere units bepaald. Kan natuurlijk niet inschatten wat het verschil van de Mezzo met jou Galactica is en me voorstellen dat de 12inch hier nog wel wat aan toevoegt.
Tony zijn voorkeur ging in elk geval uit naar de Mezzo G blijkt uit de PDF van deze.

Nu ik wat vaker die Mezzo Calpamos heb gezien krijg ik wel wat meer waardering voor dat ontwerp met die hoorn er bovenop. Kwestie van wennen denk ik.

Ik weet in elk geval wel dat als er een setje Calpamos op een meeting komt te staan (wink wink wink wink), dan ben ik ook van de partij. :rock:

Ik kan mijn Galactica's helaas niet meenemen, maar allicht neem ik mijn setje Karlsons weer mee, dat ontwerp blijft de gemoederen hier zo nu en dan hier toch bezig houden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:
kuiperik schreef:
MechanicalAnimal schreef:

Ik kan mijn Galactica's helaas niet meenemen, maar allicht neem ik mijn setje Karlsons weer mee, dat ontwerp blijft de gemoederen hier zo nu en dan hier toch bezig houden :mrgreen:
In die Overland truck van jullie kunnen die vast wel mee :lol:
De buizen van Turbax doen dat ook hoor O:)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
De buizen van Turbax doen dat ook hoor O:)
Stil nou. :-$ , dadelijk beginnen ze weer :-# :-&
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Barry2001 schreef:
Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Onbenullige als in?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Onbenullige als in?
https://www.encyclo.nl/begrip/onbenullig
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door pappaleo »

Inhoudsloos ? :shock:
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

richard schreef:
Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Onbenullige als in?
https://www.encyclo.nl/begrip/onbenullig
De betekenis is iedereen wel bekend lijkt mij. Maar hoe bedoel jij dat Barry?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Nee verkeerde woordkeuze zie ik in het woordenboek :mrgreen: Ik bedoel het tegenovergestelde, zo'n speakerbouwer ben ik ook niet, zit meer in de versterkerhoek. Als ik dan toch weer eens een speaker bouw, dan ook maar iets dat echt wat anders is. Heb met name hoge verwachting in het laag, en ben me er van bewust dat ik daarvoor ook wat akoestische aanpassingen moet doen in de woonkamer. Als ik dit, hoe zeg je dat, niet-technisch eruit kan laten zien wil mijn vriendin hier in meegaan. En dat is al de helft :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Barry2001 schreef:
Nee verkeerde woordkeuze zie ik in het woordenboek :mrgreen: Ik bedoel het tegenovergestelde,
Onconventionele?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Onbenullige als in?
Ik snap denk ik prima wat Barry2001 hier bedoelt als je het hebt over het verschil in design tussen de Calpamos en de Mezzo Calpamos. Het mag dan het verkeerde woord zijn, het klinkt lekker en geeft mijn juiste gevoel wel weer.
Een synoniem voor onbenullig is onzinnig wat absurd en extravagant betekent. Het formaat heeft als behuizing natuurlijk zin, zo'n formaat in je woonkamer is voor de meeste mensen wat...absurd hahahaha

De Calmpamos is qua ontwerp lekker "onbenullig".....een dikke rechthoekige kist, lomp, maar een knap stukje design omdat er wel mooi uit te laten zien en dat teruggrijpt naar "heritage"-ontwerpen zoals nu de Harbeths, Warfdale Linton's en de JBL Classics welke uitgevoerd zijn met techniek van deze tijd.

Hier zie je de JBL L100 Classic en de net uitgebrachte kleinere versie, de L82 Classic:
L82 vs L100.jpg

Ik mag dat "onbenullige" wel :goeie:

De Mezzo daarentegen wijkt enorm af van de Calpamos doordat er haast geen enkele vergelijking is met het origineel, en dat vind ik persoonlijk wel jammer.

Maar volgens mij staat de Mezzo hier in het linker rijtje op de foto van TG zijn Humblehomemadehifi-website en zie je dat ontwerp zo in de line-up van concept-ontwerpen dan is het een heel fraai ding.
Humble-Homemade-Hifi_concepts.jpg
Ik zag daar graag een "echte" Calpamos Mini tussen :mrgreen:
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door kuiperik »

Kwam via een verwijzing vanuit dit topic op een afbeelding van arjank uit, welke ik persoonlijk wel mooi vind:

Afbeelding

Wel iets meer uitdaging om te maken dan een rechthoekige kast.....
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

MechanicalAnimal schreef:
Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Baby Calpamos, nee, het wat onbenullige is toch juist de charme. Gewoon eens een keer wat anders, heb er zin in en volg je met veel interesse Ron. Benieuwd hoe de afwijkende hoogte / diepte uitpakken.
Onbenullige als in?
Ik snap denk ik prima wat Barry2001 hier bedoelt als je het hebt over het verschil in design tussen de Calpamos en de Mezzo Calpamos. Het mag dan het verkeerde woord zijn, het klinkt lekker en geeft mijn juiste gevoel wel weer.
Een synoniem voor onbenullig is onzinnig wat absurd en extravagant betekent. Het formaat heeft als behuizing natuurlijk zin, zo'n formaat in je woonkamer is voor de meeste mensen wat...absurd hahahaha

De Calmpamos is qua ontwerp lekker "onbenullig".....een dikke rechthoekige kist, lomp, maar een knap stukje design omdat er wel mooi uit te laten zien en dat teruggrijpt naar "heritage"-ontwerpen zoals nu de Harbeths, Warfdale Linton's en de JBL Classics welke uitgevoerd zijn met techniek van deze tijd.

Hier zie je de JBL L100 Classic en de net uitgebrachte kleinere versie, de L82 Classic:

L82 vs L100.jpg


Ik mag dat "onbenullige" wel :goeie:

De Mezzo daarentegen wijkt enorm af van de Calpamos doordat er haast geen enkele vergelijking is met het origineel, en dat vind ik persoonlijk wel jammer.

Maar volgens mij staat de Mezzo hier in het linker rijtje op de foto van TG zijn Humblehomemadehifi-website en zie je dat ontwerp zo in de line-up van concept-ontwerpen dan is het een heel fraai ding.

Humble-Homemade-Hifi_concepts.jpg

Ik zag daar graag een "echte" Calpamos Mini tussen :mrgreen:
Woordkeuze van Barry vond ik wat verwarrend.
Maar het is idd weer eens wat anders, groot en lomp. De Mezzo heb ik ook in het echt gezien en is een stuk vrouwvriendelijker. Gewoon optisch veel mooier dan de Calpamos.
Ik snap het idee van Tony om de kast zo smal mogelijk te maken en dan behoorlijk diep, is natuurlijk optisch van de voorkant gezien het slankst. Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok! :lol:
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

kuiperik schreef:
Kwam via een verwijzing vanuit dit topic op een afbeelding van arjank uit, welke ik persoonlijk wel mooi vind:

Afbeelding

Wel iets meer uitdaging om te maken dan een rechthoekige kast.....
Heb deze speakers bij Arjan gezien en beluisterd en ik moet zeggen, heel erg fraai gemaakt!
En daarbij klinken ze echt heel erg goed! Wel erg belangrijk is de inhoud van de kast heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Ronbeo schreef:
Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok! :lol:
We denken er hetzelfde over blijkbaar, want de diepte is voor mij ook een struikelblok waardoor ik ging twijfelen (plus dat ik het filter best prijzig vindt) maar ik zit te denken om het optisch op het origineel te laten lijken, dus een hoogte van 90cm die gefineerd word en de voet door een inkeping optisch scheiden maar toch het volume daarin door laten lopen. Ik kwam uit op 45x45 intern bij een hoogte van 105cm, maar mogelijk kan hij dan nog iets op een verhoging om het center van de hoorn op oorhoogte te krijgen als dat gewenst is, ik denk dat het origineel namelijk zo'n 115-120 hoog is in totaal (dat kan ik niet helemaal uit de cad tekening halen).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Ronbeo schreef:
Woordkeuze van Barry vond ik wat verwarrend.
Maar het is idd weer eens wat anders, groot en lomp. De Mezzo heb ik ook in het echt gezien en is een stuk vrouwvriendelijker. Gewoon optisch veel mooier dan de Calpamos.
Ik snap het idee van Tony om de kast zo smal mogelijk te maken en dan behoorlijk diep, is natuurlijk optisch van de voorkant gezien het slankst. Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok! :lol:
snap ik ook zeker wel hoor :D

Ik ben ook echt heel benieuwd hoe "jouw" Calpamos er uit komt te zien :
Ronbeo schreef:
Originele kast is 50x60x90 cm, mijn kast wordt ongeveer 50x45x105. En in plaats van de voet van Tony(15cm) maak ik er een plint onder.
Ik vind de voet van de Calpamos ook zeker voor verbetering vatbaar.

Jouw manier om de diepte om te zetten in een iets hogere kast en dan een plint ben ik erg nieuwsgierig naar :goeie:
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Shadow schreef:
Ronbeo schreef:
Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok! :lol:
We denken er hetzelfde over blijkbaar, want de diepte is voor mij ook een struikelblok waardoor ik ging twijfelen (plus dat ik het filter best prijzig vindt) maar ik zit te denken om het optisch op het origineel te laten lijken, dus een hoogte van 90cm die gefineerd word en de voet door een inkeping optisch scheiden maar toch het volume daarin door laten lopen. Ik kwam uit op 45x45 intern bij een hoogte van 105cm, maar mogelijk kan hij dan nog iets op een verhoging om het center van de hoorn op oorhoogte te krijgen als dat gewenst is, ik denk dat het origineel namelijk zo'n 115-120 hoog is in totaal (dat kan ik niet helemaal uit de cad tekening halen).
De hoogte van het originele ontwerp is 110cm incl. voet. Daardoor zit het hart van de hoorn op 94cm, wat exact de luisterhoogte is als je(ik) op de bank zit.
De nettoinhoud is 200 ltr, en als ik dat wegzet aan de (vaste)binnenbreedtemaat van 45cm, hoogte van 100(110-plint-2x houtdikte) kom ik uit op een binnenmaat van 44cm diep. Moet ik nog wel rekening houden met verstevigingen in de kast(een paar ribben), een paar liter. Dan wordt de diepte dus een 46cm.
Dus dan valt de buitenmaat wel mee.... 48,6x51x110..

Het filter is idd best prijzig, maar misschien dat Tony andere opties heeft?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Nee dat heb ik gevraagd maar had ie niet, vandaar dat ik een elektronisch crossover overweeg.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ronbeo schreef:
Shadow schreef:
Ronbeo schreef:
Alleen ik kijk er ook tegen de zijkant aan, dus daarom ga ik de hoogte in en minder diep. Maar het blijft een lomp hok! :lol:
We denken er hetzelfde over blijkbaar, want de diepte is voor mij ook een struikelblok waardoor ik ging twijfelen (plus dat ik het filter best prijzig vindt) maar ik zit te denken om het optisch op het origineel te laten lijken, dus een hoogte van 90cm die gefineerd word en de voet door een inkeping optisch scheiden maar toch het volume daarin door laten lopen. Ik kwam uit op 45x45 intern bij een hoogte van 105cm, maar mogelijk kan hij dan nog iets op een verhoging om het center van de hoorn op oorhoogte te krijgen als dat gewenst is, ik denk dat het origineel namelijk zo'n 115-120 hoog is in totaal (dat kan ik niet helemaal uit de cad tekening halen).
De hoogte van het originele ontwerp is 110cm incl. voet. Daardoor zit het hart van de hoorn op 94cm, wat exact de luisterhoogte is als je(ik) op de bank zit.
De nettoinhoud is 200 ltr, en als ik dat wegzet aan de (vaste)binnenbreedtemaat van 45cm, hoogte van 100(110-plint-2x houtdikte) kom ik uit op een binnenmaat van 44cm diep. Moet ik nog wel rekening houden met verstevigingen in de kast(een paar ribben), een paar liter. Dan wordt de diepte dus een 46cm.
Dus dan valt de buitenmaat wel mee.... 48,6x51x110..

Het filter is idd best prijzig, maar misschien dat Tony andere opties heeft?
Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.
U ziet, ik heb weinig ervaring met speakers zelfbouwen! :)
Ik ga weer tekenen en rekenen.

Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.

De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Ronbeo schreef:
Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
Da's vreemd, ik heb de mails nog bewaard waarin hij stelde dat het door hem ontworpen filter NIET met goedkopere componenten gebouwd kon worden...ik zal eens vragen...
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Shadow schreef:
Ronbeo schreef:
Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
Da's vreemd, ik heb de mails nog bewaard waarin hij stelde dat het door hem ontworpen filter NIET met goedkopere componenten gebouwd kon worden...ik zal eens vragen...
Misschien was dat een paar jaar geleden? Nu zeker wel!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calpamos

Bericht door Pjotr »

Tony ontwerpt doorgaans op de micrometer nauwkeurig. Kan mij wel voorstellen dat de oorspronkelijke componenten vervangen voor andere (goedkoper?), niet tot een zelfde resultaat gaan leiden. Misschien heeft hij het filter opnieuw ontworpen dan wel aangepast?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Calpamos

Bericht door rho »

Ik ben persoonlijk niet zo'n believer in de enorme verschillen die je zou kunnen horen tussen verschillende C's of R's. Bij spoelen is het soms een andere zaak omdat je wel duidelijke verschillen in saturatie en hysteresis kan waarnemen bij verschillend kernmateriaal of type wikkeling.
Dus volgens mij moet er wel een meer budget vriendelijke versie van het filter te maken zijn zonder echt in te boeten op weergave kwaliteit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”