Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door kuiperik »

Shadow schreef:
satefan schreef:
Ik heb hier een 11 liter behuizing met 2 x 17cm woofer(tje)s - die spelen ook tot een hz of 25 zonder gedoe. Wel zorgen dat de kast echt 100% luchtdicht is. Bij mn eerste kast stond de boel aardig te flutteren :-)
Zoals Tony zegt (en waar ik het wel mee eens ben);
'If you are only
used to "normal" hifi loudspeakers, 35Hz might not seem that low for a woofer of this size, but trust me, 35Hz from a 15-inch
midwoofer sounds totally different
to 35Hz from a 7-inch midwoofer. Size does matter!'
+1, gebruik zelf 2 x 15inch drivers en wat voornamelijk opvalt is het "gemak" waarmee het laag wordt weergegeven.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

satefan schreef:
Uiteindelijk draait het om slagvolume. De hoeveelheid lucht die je verplaatst bepaald de geluidsdruk. 2 x 17cm is samen 39cm :-) (per kant uiteraard).
Nou niet helemaal.

Om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen moet je of oppervlakte hebben of meer slag maken.
Meer slag zorgt echter voor meer vervorming.
Echter is het ook zo dat kleinere drivers met dezelfde hoeveelheid slag over het algemeen meer vervormen dan grotere drivers.

Als dus vooral kast volume/grootte geen probleem is, dan kun je beter voor een grotere woofer gaan.
Relatief gezien ook nog een stuk goedkoper. Voor 50-150 euro moet je echt wel iets kunnen krijgen dat alles volledig wegblaast.
Als je het kwijt kan, is een 18 inch wel mooi, die zijn over het algemeen iets beter gespec't op echt sublaag tov 15 inchers.
75-100 liter moet wel lukken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door markbakk »

Allemaal ook weinig nieuws onder de zon. Zo begin jaren '90 kon je met een Beyma 15K200 en een 60x40 CD hoorn met bijbehorende driver in 100 liter (geheel passief) al dingen doen waarbij vrijwel alle hifispeakers verbleekten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
Allemaal ook weinig nieuws onder de zon. Zo begin jaren '90 kon je met een Beyma 15K200 en een 60x40 CD hoorn met bijbehorende driver in 100 liter (geheel passief) al dingen doen waarbij vrijwel alle hifispeakers verbleekten.
Klopt helemaal.
Wat dat betreft is er rond dat formaat speakers niet heel erg veel meer veranderd.
Voor optimalisatie waardoor je nog wat minder vervorming/efficiëntie krijgt en je ziet veel neodynium tegenwoordig (scheelt vooral in gewicht).
Grootste verschil zit vooral in het kleinere formaat speakers.
En ook daar is het vooral optimalisatie, dus betere koeling van de motor etc.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
34 dan maar?
Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Shadow schreef:
34 dan maar?
Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?
Nee diameter :lol:

Koenjer had de berekening al gedaan;
koenjer schreef:


Oppervlakte van een 17cm woofer is ongeveer 225cm2 dus van 2 woofers 450cm2
Oppervlakte van een 38cm woofer is ongeveer 1130cm2
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Koenjer had de berekening al gedaan;
Ik zag het. Er zat al weer een pagina achter :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

Shadow schreef:
pappaleo schreef:
Shadow schreef:
34 dan maar?
Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?
Nee diameter :lol:

Koenjer had de berekening al gedaan;
koenjer schreef:


Oppervlakte van een 17cm woofer is ongeveer 225cm2 dus van 2 woofers 450cm2
Oppervlakte van een 38cm woofer is ongeveer 1130cm2
1130 cm^2 is trouwens meer een 18inch, 15inch is typisch rond de 855cm^2
225cm is dan meet een 8inch, 6,5 inch is rond de 140cm^2

Als vuistregel

5.25 = 90cm2
6.5 = 140 cm2
8 = 220 cm2
10 = 330 cm2
12 = 520 cm2
15 = 850 cm2
18 = 1200 cm2
21 = 1700 cm2
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

One World Concepts schreef:
Shadow schreef:
pappaleo schreef:
Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?
Nee diameter :lol:

Koenjer had de berekening al gedaan;
koenjer schreef:


Oppervlakte van een 17cm woofer is ongeveer 225cm2 dus van 2 woofers 450cm2
Oppervlakte van een 38cm woofer is ongeveer 1130cm2
1130 cm^2 is trouwens meer een 18inch, 15inch is typisch rond de 855cm^2
225cm is dan meet een 8inch, 6,5 inch is rond de 140cm^2

Als vuistregel

5.25 = 90cm2
6.5 = 140 cm2
8 = 220 cm2
10 = 330 cm2
12 = 520 cm2
15 = 850 cm2
18 = 1200 cm2
21 = 1700 cm2
Ik deed even ruwweg diameter 17cm. keek niet naar specifiek conus oppervlakte. Was enkel bedoeld om de verhoudingen duidelijk te krijgen.
Dank voor de "correcte" weergave :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

koenjer schreef:
Ik deed even ruwweg diameter 17cm. keek niet naar specifiek conus oppervlakte. Was enkel bedoeld om de verhoudingen duidelijk te krijgen.
Dank voor de "correcte" weergave :)
Klopt, het is ook wel wat verwarrend, conus oppervlakte vs buitenmaat van de speaker.
As je echter 15 inch zegt, dan bedoeld men over het algemeen de buitenmaat.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door satefan »

Shadow schreef:
34 dan maar?
Nou ja, bijna goed toch ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door richard »

Het gaat ook om de aankoppeling aan de lucht, een groot oppervlak is dan in het voordeel boven een kleinere woofer met langere slag. Of meerdere woofers met klein oppervlak. Een beetje voor te stellen als palen in een slappe bodem; twee palen dragen beter dan één paal van dubbele dikte.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?

- Een 12 of 15 inch woofer neemt zelf ook "inhoud" in beslag. Zijn er wat standaard getallen voor een 12 of 15 inch woofer wat die qua liters opsnoepen?

- Moet je de basreflex poort ook aftrekken van de netto inhoud?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

koenjer schreef:
Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?

- Een 12 of 15 inch woofer neemt zelf ook "inhoud" in beslag. Zijn er wat standaard getallen voor een 12 of 15 inch woofer wat die qua liters opsnoepen?

- Moet je de basreflex poort ook aftrekken van de netto inhoud?
Ja en Ja, de inhoud van die poort kun je makkelijk uitrekenen, de inhoud van een driver wordt vaak door de fabrikant gegeven op het specsheet.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Shadow schreef:
koenjer schreef:
Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?

- Een 12 of 15 inch woofer neemt zelf ook "inhoud" in beslag. Zijn er wat standaard getallen voor een 12 of 15 inch woofer wat die qua liters opsnoepen?

- Moet je de basreflex poort ook aftrekken van de netto inhoud?
Ja en Ja, de inhoud van die poort kun je makkelijk uitrekenen, de inhoud van een driver wordt vaak door de fabrikant gegeven op het specsheet.
Thnx, ondertussen gevonden!
Dan red ik mij voor zover weer even!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

Shadow schreef:
koenjer schreef:
Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?

- Een 12 of 15 inch woofer neemt zelf ook "inhoud" in beslag. Zijn er wat standaard getallen voor een 12 of 15 inch woofer wat die qua liters opsnoepen?

- Moet je de basreflex poort ook aftrekken van de netto inhoud?
Ja en Ja, de inhoud van die poort kun je makkelijk uitrekenen, de inhoud van een driver wordt vaak door de fabrikant gegeven op het specsheet.
Vaak? Ik zou zeker niet zeggen dat het volume van de driver vaak wordt opgegeven.
Het wordt weleens opgegeven, maar zeker niet standaard.
Persoonlijk reken ik het altijd gewoon eventjes snel uit door naar de magneet te kijken + 20%
Dat niet niet helemaal correct, maar geeft een schatting die goed genoeg is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Ik zei dat wel en hij heeft het gevonden, wat is je probleem? :think:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

Shadow schreef:
Ik zei dat wel en hij heeft het gevonden, wat is je probleem? :think:
Probleem?
Niemand heeft een probleem toch? :think:

Ik voeg enkel toe dat het uit te rekenen en te schatten is, juist doordat dit niet altijd standaard wordt opgegeven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch? :rofl:
Nee zonder gekheid, ik zie het steeds meer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch? :rofl:
Ja, 145 liter.

Aan de andere kant zou ik me er niet zo druk om maken, als je demping toevoegt vergroot je het virtuele volume, daar ga je ook niet voor compenseren.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door beijert »

Meestal wel, ik doe dat niet en reken de units ook niet mee zolang ik die verschillen nog niet zelf kan meten.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

richard schreef:
Shadow schreef:
Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch? :rofl:
Ja, 145 liter.

Aan de andere kant zou ik me er niet zo druk om maken, als je demping toevoegt vergroot je het virtuele volume, daar ga je ook niet voor compenseren.
Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?

Edit, ik zie dat je in boxsim daar mee kunt spelen. Ga ik eens doen :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

koenjer schreef:
richard schreef:
Shadow schreef:
Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch? :rofl:
Ja, 145 liter.

Aan de andere kant zou ik me er niet zo druk om maken, als je demping toevoegt vergroot je het virtuele volume, daar ga je ook niet voor compenseren.
Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?

Edit, ik zie dat je in boxsim daar mee kunt spelen. Ga ik eens doen :)
viewtopic.php?f=3&t=12755
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

koenjer schreef:
richard schreef:
Shadow schreef:
Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch? :rofl:
Ja, 145 liter.

Aan de andere kant zou ik me er niet zo druk om maken, als je demping toevoegt vergroot je het virtuele volume, daar ga je ook niet voor compenseren.
Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?

Edit, ik zie dat je in boxsim daar mee kunt spelen. Ga ik eens doen :)
Praktisch gezien is het wat lastig.
Ik heb het idd weleens gemeten (zie link, jaren geleden, maar ik meet dit vaak nog weleens met nieuwe designs), maar het is nogal sterk afhankelijk welk materiaal je neemt en hoeveel je vult.
Het is dus typisch zo'n meting die je alleen achteraf kunt bepalen.
viewtopic.php?p=1531668#p1531668

Daarnaast verandert niet enkel het volume, maar ook de totale Q-factor van de kast.
Tevens maakt het vrij veel uit, hoe "open" de toegang is naar en rond de BR poort.
Hoeveel dempingsmateriaal je dus kwijt kunt, hangt sterk af van het kastdesign en waar de BR poort komt.
Maar dan ook weer hoe groot de kast is (relatief gezien).

Om toch een globale schatting te geven, ergens rond de 15% tot 20% als je hem goed weet vol te stouwen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

koenjer schreef:
Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?

Edit, ik zie dat je in boxsim daar mee kunt spelen. Ga ik eens doen :)
daar is zelfs een heel topic over :

viewtopic.php?f=3&t=12755

ik heb er geen verstand van, ik wist me alleen het topic te herinneren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”