+1, gebruik zelf 2 x 15inch drivers en wat voornamelijk opvalt is het "gemak" waarmee het laag wordt weergegeven.Shadow schreef:Zoals Tony zegt (en waar ik het wel mee eens ben);satefan schreef:Ik heb hier een 11 liter behuizing met 2 x 17cm woofer(tje)s - die spelen ook tot een hz of 25 zonder gedoe. Wel zorgen dat de kast echt 100% luchtdicht is. Bij mn eerste kast stond de boel aardig te flutteren
'If you are only
used to "normal" hifi loudspeakers, 35Hz might not seem that low for a woofer of this size, but trust me, 35Hz from a 15-inch
midwoofer sounds totally different to 35Hz from a 7-inch midwoofer. Size does matter!'
Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou niet helemaal.satefan schreef:Uiteindelijk draait het om slagvolume. De hoeveelheid lucht die je verplaatst bepaald de geluidsdruk. 2 x 17cm is samen 39cm(per kant uiteraard).
Om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen moet je of oppervlakte hebben of meer slag maken.
Meer slag zorgt echter voor meer vervorming.
Echter is het ook zo dat kleinere drivers met dezelfde hoeveelheid slag over het algemeen meer vervormen dan grotere drivers.
Als dus vooral kast volume/grootte geen probleem is, dan kun je beter voor een grotere woofer gaan.
Relatief gezien ook nog een stuk goedkoper. Voor 50-150 euro moet je echt wel iets kunnen krijgen dat alles volledig wegblaast.
Als je het kwijt kan, is een 18 inch wel mooi, die zijn over het algemeen iets beter gespec't op echt sublaag tov 15 inchers.
75-100 liter moet wel lukken.
Allemaal ook weinig nieuws onder de zon. Zo begin jaren '90 kon je met een Beyma 15K200 en een 60x40 CD hoorn met bijbehorende driver in 100 liter (geheel passief) al dingen doen waarbij vrijwel alle hifispeakers verbleekten.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klopt helemaal.markbakk schreef:Allemaal ook weinig nieuws onder de zon. Zo begin jaren '90 kon je met een Beyma 15K200 en een 60x40 CD hoorn met bijbehorende driver in 100 liter (geheel passief) al dingen doen waarbij vrijwel alle hifispeakers verbleekten.
Wat dat betreft is er rond dat formaat speakers niet heel erg veel meer veranderd.
Voor optimalisatie waardoor je nog wat minder vervorming/efficiëntie krijgt en je ziet veel neodynium tegenwoordig (scheelt vooral in gewicht).
Grootste verschil zit vooral in het kleinere formaat speakers.
En ook daar is het vooral optimalisatie, dus betere koeling van de motor etc.
- pappaleo
- Contacteer:
Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?Shadow schreef:34 dan maar?
Nee diameterpappaleo schreef:Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?Shadow schreef:34 dan maar?
Koenjer had de berekening al gedaan;
koenjer schreef:
Oppervlakte van een 17cm woofer is ongeveer 225cm2 dus van 2 woofers 450cm2
Oppervlakte van een 38cm woofer is ongeveer 1130cm2
- pappaleo
- Contacteer:
Ik zag het. Er zat al weer een pagina achterShadow schreef:Koenjer had de berekening al gedaan;
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
1130 cm^2 is trouwens meer een 18inch, 15inch is typisch rond de 855cm^2Shadow schreef:Nee diameterpappaleo schreef:Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?Shadow schreef:34 dan maar?![]()
koenjer schreef:
225cm is dan meet een 8inch, 6,5 inch is rond de 140cm^2
Als vuistregel
5.25 = 90cm2
6.5 = 140 cm2
8 = 220 cm2
10 = 330 cm2
12 = 520 cm2
15 = 850 cm2
18 = 1200 cm2
21 = 1700 cm2
Ik deed even ruwweg diameter 17cm. keek niet naar specifiek conus oppervlakte. Was enkel bedoeld om de verhoudingen duidelijk te krijgen.One World Concepts schreef:1130 cm^2 is trouwens meer een 18inch, 15inch is typisch rond de 855cm^2Shadow schreef:Nee diameterpappaleo schreef:Oppervlakte? Reken eens opnieuw uit?![]()
koenjer schreef:
225cm is dan meet een 8inch, 6,5 inch is rond de 140cm^2
Als vuistregel
5.25 = 90cm2
6.5 = 140 cm2
8 = 220 cm2
10 = 330 cm2
12 = 520 cm2
15 = 850 cm2
18 = 1200 cm2
21 = 1700 cm2
Dank voor de "correcte" weergave
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klopt, het is ook wel wat verwarrend, conus oppervlakte vs buitenmaat van de speaker.koenjer schreef:Ik deed even ruwweg diameter 17cm. keek niet naar specifiek conus oppervlakte. Was enkel bedoeld om de verhoudingen duidelijk te krijgen.
Dank voor de "correcte" weergave
As je echter 15 inch zegt, dan bedoeld men over het algemeen de buitenmaat.
Het gaat ook om de aankoppeling aan de lucht, een groot oppervlak is dan in het voordeel boven een kleinere woofer met langere slag. Of meerdere woofers met klein oppervlak. Een beetje voor te stellen als palen in een slappe bodem; twee palen dragen beter dan één paal van dubbele dikte.
Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?
- Een 12 of 15 inch woofer neemt zelf ook "inhoud" in beslag. Zijn er wat standaard getallen voor een 12 of 15 inch woofer wat die qua liters opsnoepen?
- Moet je de basreflex poort ook aftrekken van de netto inhoud?
- Een 12 of 15 inch woofer neemt zelf ook "inhoud" in beslag. Zijn er wat standaard getallen voor een 12 of 15 inch woofer wat die qua liters opsnoepen?
Ja en Ja, de inhoud van die poort kun je makkelijk uitrekenen, de inhoud van een driver wordt vaak door de fabrikant gegeven op het specsheet.koenjer schreef:Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?
Thnx, ondertussen gevonden!Shadow schreef:Ja en Ja, de inhoud van die poort kun je makkelijk uitrekenen, de inhoud van een driver wordt vaak door de fabrikant gegeven op het specsheet.koenjer schreef:Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?
Dan red ik mij voor zover weer even!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vaak? Ik zou zeker niet zeggen dat het volume van de driver vaak wordt opgegeven.Shadow schreef:Ja en Ja, de inhoud van die poort kun je makkelijk uitrekenen, de inhoud van een driver wordt vaak door de fabrikant gegeven op het specsheet.koenjer schreef:Bij het berekenen van de "netto" inhoud van een kast, waar moet ik rekening mee houden?
Het wordt weleens opgegeven, maar zeker niet standaard.
Persoonlijk reken ik het altijd gewoon eventjes snel uit door naar de magneet te kijken + 20%
Dat niet niet helemaal correct, maar geeft een schatting die goed genoeg is.
Ik zei dat wel en hij heeft het gevonden, wat is je probleem? 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Probleem?Shadow schreef:Ik zei dat wel en hij heeft het gevonden, wat is je probleem?
Niemand heeft een probleem toch?
Ik voeg enkel toe dat het uit te rekenen en te schatten is, juist doordat dit niet altijd standaard wordt opgegeven.
Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch?
Nee zonder gekheid, ik zie het steeds meer.
Nee zonder gekheid, ik zie het steeds meer.
Ja, 145 liter.Shadow schreef:Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch?![]()
Aan de andere kant zou ik me er niet zo druk om maken, als je demping toevoegt vergroot je het virtuele volume, daar ga je ook niet voor compenseren.
Meestal wel, ik doe dat niet en reken de units ook niet mee zolang ik die verschillen nog niet zelf kan meten.
Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?richard schreef:Ja, 145 liter.Shadow schreef:Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch?![]()
Aan de andere kant zou ik me er niet zo druk om maken, als je demping toevoegt vergroot je het virtuele volume, daar ga je ook niet voor compenseren.
Edit, ik zie dat je in boxsim daar mee kunt spelen. Ga ik eens doen
viewtopic.php?f=3&t=12755koenjer schreef:Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?richard schreef:Ja, 145 liter.Shadow schreef:Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch?![]()
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Praktisch gezien is het wat lastig.koenjer schreef:Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?richard schreef:Ja, 145 liter.Shadow schreef:Ik zie het vaak staan in de specs, staat bij VAS toch?![]()
Ik heb het idd weleens gemeten (zie link, jaren geleden, maar ik meet dit vaak nog weleens met nieuwe designs), maar het is nogal sterk afhankelijk welk materiaal je neemt en hoeveel je vult.
Het is dus typisch zo'n meting die je alleen achteraf kunt bepalen.
viewtopic.php?p=1531668#p1531668
Daarnaast verandert niet enkel het volume, maar ook de totale Q-factor van de kast.
Tevens maakt het vrij veel uit, hoe "open" de toegang is naar en rond de BR poort.
Hoeveel dempingsmateriaal je dus kwijt kunt, hangt sterk af van het kastdesign en waar de BR poort komt.
Maar dan ook weer hoe groot de kast is (relatief gezien).
Om toch een globale schatting te geven, ergens rond de 15% tot 20% als je hem goed weet vol te stouwen.
- MechanicalAnimal
daar is zelfs een heel topic over :koenjer schreef:Is er nog een stelregel over "volume vergroting" door het gebruik van demping?
viewtopic.php?f=3&t=12755
ik heb er geen verstand van, ik wist me alleen het topic te herinneren.