DCG3 2x maar allebei net even anders

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Hoi hoi,

Ik ben even weg geweest hier maar een paar maanden geleden begon het bij mij toch weer te kriebelen en moest er een voorversterker bij komen met een klein beetje gain om dat de huidige passieve regelaar net niet voldoende is om de huidige eindversterkers (Hypex) vol te kunnen uitsturen.
Mijn keuze was gevallen op de DCG3.
Door mijn goede ervaringen met de Pass Pearl 2 was ook mijn wens om iets met Fet's te maken en deze heeft ook nog eens geen condensatoren in de signaal weg zitten wat ook weer mooi mee genomen is.

Het plan is om mijn bestaande regelaar te voorzien van de versterker printen en zo dus gebruik te blijven maken van de Tentlabs volume regelaar met de bestaande behuizing.
IMG_20190804_212812104.jpg
Hiervoor heb ik natuurlijk zelf de ontwerp van de printen gedaan zo dat de aansluitingen voor mij op een logischer plaats zitten.
Print plaat DCG3.JPG
En in het echt ziet dat er dan zo uit.
IMG_20190702_073259613.jpg
Voor de voeding gebruik ik de opvolger van de shunt die ik in de Pearl2 heb gebruikt namelijk de Ultra BIB.
Ook deze heb ik aangepast zo dat het in de bestaande behuizing past.
Layout DCG3.JPG
Hier onder de uiteindelijke print zelf.
IMG_20190804_214939550.jpg
De hoofd telefoon functie ga ik bij deze versterker niet gebruiken, het wordt puur een voorversterker.

Maar ja dan heb je zo een print en vervolgens heb je dan op het werk soms behoefte aan een goede hoofd telefoon.
Ik had daarvoor al eens de b&w px van het werk maar het ding is zwaar en oncomfortabel dus zelf maar een AKG k271 mk2 aangeschaft.
Op de laptop klinkt dat aardig maar mis toch wel een hoop.
Dus voor op het werk was er nu ook een versterker nodig en een goede DAC.

De printen had ik immers liggen net als de IR volume controller, nu nog de dac dus.
Zelf had ik nog een Amanero USB print met een Chinees I2S DACje in gebruik en dat speelt heel behoorlijk.
Dus zo iets was ook mooi geschikt voor mijn werk hoofdtelefoon versterker.
Op zoek naar iets nieuws dus.
Op Ebay kwam ik deze unit tegen en die leek mij erg geschikt voor mijn project samen met deze USB I2S unit.

Die dus eens aangesloten op mijn goede set en 1 op 1 met elkaar kunnen vergelijken.
De nieuwe DAC set laat meer diepte en detail horen dus die mag naar mijn hoofd set en de oude met Amanero gaat naar de werk set.

Toen moest ik nog een behuizing hebben om alles in te plakken en wilde daarvoor een bestaand huisje gebruiken.
na wat zoeken op Marktplaats kwam ik onderstaand huisje tegen met wappers :rock:
IMG_20190620_215822916.jpg
Hier moet alles dus in gaan komen en het is de bedoeling dat de wappers ook weer gaan werken.
hier werk ik nog aan maar heb al wat zitten spelen met dit ontwerp.
Werkt aardig maar lijkt niet heel breedbandig en moet ik nog wat aan werken.

De huidige status is als volgt.
De versterker behuizing is leeg en wacht op de printjes die nog gesoldeerd moeten worden en deze componenten zijn nog onderweg.

Ik denk dat ik de onderstaande indeling ga gebruiken.
IMG_20190804_222223161.jpg
Ik maak eerst deze af en ga dan verder met het oorspronkelijke plan om de voorversterker wat meer Gain te geven.
Wel eerst even de DAC in het huisje zetten en daar ook een shunt voeding voor maken .
Dan is die set ook weer goed te gebruiken.
Nu staat dat gewoon los op de plank te spelen en dat kan mooier.

Groetjes George
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door democles »

Hallo.George
Lang niet gezien.
Ik dacht die is verhuist naar een ander forum :lol:

Ga dit uiteraard volgen,succes :goedzo:

Mooie Salas ultra bib print :kwijl:
Positief en negatief op 1 print!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Nee niet verhuist hoor maar ff rustig aan gedaan.
Was gewoon erg moe en het bleek dat ik Diabetes 2 had, nu met de medicatie op orde heb ik ook weer energie om weer wat te gaan bouwen.
En bedankt voor het compliment. ik heb eerst eens gekeken welke ruimte ik had en daar de ultrabib op aangepast.
Deze ga ik ook voor de voeding van de DAC gebruiken natuurlijk.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Barry2001 »

Welkom terug George!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

:goedzo: bedankt.

Vandaag een grote zak met componenten binnen gekregen van Mouser.
Morgen verwacht ik de spullen van TME en kan ik beginnen met het solderen :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Vandaag weer eens wat onderdelen kunnen afronden.
Het heeft even geduurd voor dat ook de PF5102 binnen was maar deze week lag het spul op de mat en zie hier de voeding van de DAC.
Nu nog maar eens onder spanning zetten en hopen dat alles goed is gemaakt. =P~
P1070594.JPG
P1070596.JPG
P1070598.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Hier even op de lab voeding aangesloten en alles werkt zo als het hoort.
De koeling is wel noodzakelijk maar even kort kon ik hem prima afregelen zonder last dan.
P1070600.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Zekers, heb de smaak goed te pakken.
Inmiddels is de DAC klaar en het speelt :rock: :rock:
P1070610.JPG
Dit is stap 1 van het verhaal, de volgende is nog 3x een zelfde voeding bouwen 1x voor de hoofdtelefoon versterker en 2x voor de voor versterker.
Daar ga ik volgende week weer eens mee verder.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels is er nog een 2e voeding operationeel en speelt de eerste DCG3 nu in een test opstelling :rock: :rock:
Eigenlijk moet alleen nog de aansturing voor de VU meters verder uitgewerkt worden.
P1070615-2.jpg
P1070617.JPG
P1070623.JPG
Voor de aansturing van de VU meters ben ik op deze site terecht gekomen.
http://objectivesounds.co.uk/articles/d ... ac-meters/
Daar staat redelijk goed uitgelegd hoe je het beste te werk kunt gaan maar bij mij wil dat nog niet erg lukken.
Ik krijg de meter niet mooi afgeregeld op 0dB.
Je zou verwachten dat bij 1Vrms de meter op 0 te krijgen moet zijn maar dan komt de naald nog niet eens uit de hoek.
Nu is het wel zo dat de Dac op odB 2Vrms af zou geven en mogelijk zit ik daar dus verkeert.
Hopelijk kan ik daar zo even verder mee stoeien om te zien of 2V voldoende is.

Een ander punt is het geluid.
Op zich erg goed en als voorversterker in mijn set en speelt het erg goed.
Maar als hoofdtelefoon versterker kom ik nog wat te kort in het laag.
Metingen met Arta laat dat overigens niet zien maar het laag klinkt wat dun.
Ik vermoed dat dit met de volume pot te maken heeft.
Ik had nog een 100K pot liggen en die heb ik hier gebruikt.
Echter wordt aangegeven dat een 20K pot optimaal zou zijn.
Kan dat het probleem wezen?

Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

En hij is klaar,

Twas even doorwerken maar het speelt en is wat ik bedacht had.
P1070633.JPG
Het lastigste was eigenlijk het goed krijgen van de wappers.
Ik heb deze website gevonden maar kreeg eigenlijk niet mooie waardes die bruikbaar waren. Uiteindelijk is daar onderstaand schema uit gekomen.
Schema VU Controller.JPG
20200124_225509.jpg
Dit werkt prima en is nu goed in te stellen.
Het heeft wel nog iets effect op de bron en is uitschakelbaar gemaakt met een relais.
Het bijzondere is dat bij gebruik van de interne DAC je geen verschil ziet op de scope.
Daar bij mogen de meters dus rustig aan blijven.
P1070635.JPG
Om dat er nu ook een remote en ingang selectie via relais plaats vind zijn er tussen de meters nu een 5 tal leds geplaatst die aangeven welke ingang er is geselecteerd en de streep daarboven is voor het IR oogje.
Hiervoor is zijn de meters tot op het laatste schroefje uit elkaar geweest.
helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt.
20200126_025351.jpg
Als voorversterker doet hij het erg goed en doet met name veel goed qua dynamiek.
Hij geeft net even de punch die je met een passieve regelaar niet hebt.
Als hoofdtelefoon versterker mis ik nog al wat in het laag maar dat zou nog al wel eens aan de hoofdtelefoon kunnen liggen.
Een AKG K271 MKII is vooral erg neutraal en dat hoor je.

Deze gaat volgende week mee naar Hengelo en kan vast wel ergens een plekje vast wel ergens een plekje vinden in een set of anders stand allone op de gang.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Shadow »

Ik heb een CA eindversterker ook nog mee hoor, kan er rustig bij in de set :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef:
Ik heb een CA eindversterker ook nog mee hoor, kan er rustig bij in de set :goedzo:
Lijkt me een goed plan.
Ik ben zelf een groot deel van de dag bezig met de speaker wedstrijd als deze dan bij jou kan staan graag. :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Even testen voor zaterdag
20200127_211835.jpg
Totaal geen straf
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Na het suc6 van deel 1 nu ook maar eens aan deel 2 begonnen.
In dit geval wil ik mijn passieve regelaar uitbreiden met wat gain.
De kast en de volume controller heb ik dus al maar de rest moet er nog allemaal in.

Eerst maar wat voedings-printjes van componenten voorzien.
P1070650.JPG
Dit zijn de Salas SSLV1.3 UltraBiB shunt regulator voedingen.
Het schema staat hier onder van mijn interpretatie.
Salas voeding 1.3.JPG
Vervolgens de kast maar eens voorzien van gaten waar de printen me vast gezet kunnen worden.
Kijk de eerste printjes hebben hun plekje gelijk al gevonden. :)
P1070651.JPG
Voor de benodigde koeling ga ik gebruik maken van de behuizing en heb een adapter plate gemaakt om de warmte te kunnen overbrengen.
P1070652.JPG
Deze zit vast met T moeren die gewoon uit een 2mm plaat zijn geknipt, gaatje met schroefdraad er in en de bevestiging punten zijn gereed.
P1070654.JPG
Volgende stap is de versterker module zelf.
Ook dat is een ontwerp van Salas de DCG3
Hier onder het door mij gebruikte schema.
DCG3.JPG
Ook die heeft meteen zijn plek gevonden.
P1070655.JPG
De communicatie kabel voor de volume controller meteen maar even op zijn plek gezet.
P1070660.JPG
De header zat aan bovenzijde van de print maar in de weg, die is nu dus verplaatst naar onder maar dat ging helaas niet geheel goed.
P1070661.JPG
De pin van de voeding had het eilandje mee genomen en na het omzetten was er geen spanning meer. #-o
Dat heb ik opgelost door de spanning direct van een ander punt te halen maar daar zie je hier zo niets van :-"

Dit is de status tot nu toe en met de verbouwing van het huis moet ik maar zien wanneer ik weer verder kan.
Voordeel is wel dat ik nu wel meer tijd heb door het gedoe met Corona.
Eens zien of ik dit toch sneller afkan maken dan gedacht.

Wat moet er nog gebeuren; Bekabeling, de transformatoren en er moet nog een IEC14 entre in de achterplaat gemaakt worden.
Valt allemaal nog mee.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Vandaag weer eens een paar stappen gezet met deze versterker en alles aangesloten.
Eerst natuurlijk de spanning ingeregeld op de voeding en dat ziet er allemaal goed uit.

Toen ook de versterker print aangesloten, zonder de opamp om dat de Bias eerst naar 0 geregeld moet worden.
alleen dat gaat niet zo als verwacht.
het lijkt er op dat de voeding niet voldoende stroom kan leveren om het ralais te laten inschakelen.
Met de opamp er in schakelt hij wel in en meet alles goed maar dan wordt ook de DC weg geregeld door de opamp.
Alleen wil je natuurlijk dat de DC al zo veel mogelijk is weg geregeld zo dat de opamp eigenlijk zo min mogelijk aan het werk moet.

Dan dus zoeken en is mij het volgende opgevallen, als de voeding printen onbelast aan staan en worden uit geschakeld is een van de negatieve units eerder spanning loos als de ander. en dat is een behoorlijk verschil. Er staat dus iets stroom te trekken.
Zo meet ik dat R101 warmer wordt op de unit die als het eerste uit is.
Daar loopt dus meer stroom.
Alleen als ik meet wat er over R Rf staat meet ik exact de zelfde spanning bij beide units.
De opgenomen stroom en de afgegeven spanning is bij allebei gelijk maar de plek waar deze in warmte wordt omgezet is verschillend.
Echter ben ik al aan het meten geweest maar maar kan nog niet echt een verschil vinden tussen de 2 units.
Ik heb Q101 al vervangen maar gaf geen verschil.
Wat zou het kunnen zijn dat hier niet goed zit?

Hier onder het schema.
salas-sslv1-3-ultrabib-shunt-regulator.pdf
(96.43 KiB) 99 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door democles »

Waarschijnlijk C3 en C103 verkeerd op de print gezet en oscilleert de regelaar.

Zet C3 en C103 direct over de pootjes van de FET.
De c,s zijn namelijk geen eindcondensatoren maar horen zo dicht mogelijk over de fet.

Zie mijn ontwerp.
4x Salas.jpg
Een Zweedse bouwer ,waar ik mee mail, had dezelfde problemen,heb toen zijn van mij afgeleide ontwerp bekeken.
Hij had C3 ook gebruikt als eindcondensatoren,wat ze niet zijn!
Direct plaatsen over de Fet was de oplossing.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Die opmerking had Salas ook al op mijn print.
Echter is het wel vreemd dat ik nu 3 x een prima werkende set heb die gewoon prima werken en 1 waar nu dit probleem zich voor doet.
Ik heb nog even gekeken maar de elco's zijn juist geplaatst.
Ik ga denk ik een nieuwe print opbouwen en eens zien of die wel goed is.
lijkt me makkelijker dan hier het verschil zoeken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door democles »

Of de C met twee draadjes aan de FET dan weet je het,en hoef je geen nieuwe print op te bouwen.
Ik heb nog even gekeken maar de elco's zijn juist geplaatst.
Ja juist volgens het schema,maar niet de plaats.
En wat betreft eerst werkte het wel goed maar nu niet,,,de ene fet is niet de andere............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Zo een nieuwe voeding gemaakt en die was natuurlijk gelijk goed :sure:
Wel even nog de stroom instelling nog wat hoger gezet zo dat er voor het opstarten wat meer sap voor handen is.
Dat was eerder op het randje en nu gaat dat fluitend.
Nog even wat plaatjes erbij natuurlijk.
3 - K1MpRyi.jpg
Je kunt duidelijk de dual mono opbouw zien.
Alles keurig aan de eigen zijde.
3 - K1MpRyi.jpg
En het kastje weer dicht als of er nooit iets gebeurd is.
1 - nePJp53.jpg
Verder nog wat metingen.
7 - 6EjqAWU.jpg
Je ziet dat eer een verschil is tussen links en rechts met name bij de 50Hz is de brom groter.
Dat is de zijde die dichter bij de net entree zit, ik moet dit verder gaan afschermen.
6 - je9BXmo.jpg
De IM vervorming is verwaarloosbaar klein.
5 - T69ga8G.jpg
De bandbreedte is dik in orde en over het gehele frequentie spectrum recht het -3 dB punt heb ik niet kunnen meten.

Lijkt me een geslaagde voorversterker zo en de eerste indrukken zijn prima.
Wijkt niet veel af van de Sony met de enkele voeding maar lijkt alles net even mooier te doen al zijn de verschillen zo klein dat ik het moeilijk vind om de verschillen direct te duiden.
Bijlagen
4 - wSkmv5y.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door democles »

Mooi geworden :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Bedankt, ik ben er erg blij mee.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door johan283 »

netjes :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels speelt deze voorversterker al weer even maar met de nieuwe speakers (KEF104/2) was de gain teveel.
dus ik de gain aanpassen maar het gevolg is dat de DCG3 meer begint te vervormen. Het schijnt bij deze schakeling niet mogelijk te zijn om de gain verder naar beneden te brengen.
Altans ik zou niet weten hoe dat te doen anders dan de tegenkoppel lus meer te laten tegenkoppelen. maar dat geeft dus meer vervorming.
Ik heb als volume regelaar de Tentlabs regelaar met 64 stappen wat ruim voldoende zou moeten zijn maar ik wil zachter kunnen dus opzoek gegaan.
Optie 1 is het uitwisselen van de weerstanden zo dat de stappen van 1 dB worden aangepast naar 1.5 zo dat een groter regel bereik wordt verkregen.
Optie 2 is een zelfbouwen met 7 relais zo dat ik naar de 128 stappen kan. Ook naar gekeken maar loop tegen het probleem aan dat ik moet gaan leren programmeren.
Dus maar eens kijken wat er allemaal op het web te vinden is en ja dan kom je bij alie en zie je dit ja daar kan je niet zelf voor gaan printen bakken en programmeren.
Het zou qua maatvoering zo in het bestaande huisje moeten passen.
Wat wel moet gebeuren dit setje heeft 128 stappen van 0.5dB en daar schiet ik niets mee op. Verder zijn die ook nog eens 50K dus iets te hoog voor wat ik nodig heb.
ik wil naar 20K met een constante input impedantie.
Er zullen dus nog andere weerstanden op moeten komen maar de basis is gewoon precies wat ik zoek.
Nu heeft Jos van Eindhoven hier geweldig mooi werk geleverd en daar veel over gepubliceerd.
Daar staat ook een mooie calculator die je exact de waardes geeft nodig voor 20K en een constante input.
http://www.vaneijndhoven.net/jos/attenu ... index.html
Als de controller binnen is maar eens zien hoe groot de weerstanden mogen zijn en de juiste set bestellen.
verder twijfel ik nog aan de kwaliteit van de relais en mogelijk ga ik daar ook wat mooiers voor bestellen.
maar eens zien wat ik binnenkrijg.
Verdere uitdaging zal nog zijn dat ik 9VAC beschikbaar heb maar in de specs staat dat 12VAC nodig is.
Mogelijk kan ik daar met een LDR en wat schottky diodes nog wel uit de voeten met 9VAC.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DCG3 2x maar allebei net even anders

Bericht door MarcelvdG »

Extreme vervorming (lees: oscillatie) of een beetje meer vervorming? Het is wat onelegant, maar je kunt de spanningsdeler aan de ingang natuurlijk veranderen als het via de tegenkoppeling niet lukt.
Plaats reactie