Ik moet nog even je vragen beantwoorden. De aanluitingen voor 4, 8 en 16 ohm zijn om je juiste luidspreker impedantie te kunnen kiezen. Er is pas maximale energie afgifte al de luidspreker impedantie dezelfde waarde heeft als de uitgangsimpedantie.peterl schreef:Bedankt voor de pdf Douwe,
Ik heb toch wat vragen bij dit schema, dingen die ik niet begrijp.
waarom de luidspreker niet gewoon op de 4/8/16 ohm solderen, zoals dat in andere schema's gebeurt?
Ik snap de aansluitingen van A t/m M niet zo goed, zijn er wel of niet meer mogelijkheden van aansturen?
Zijn dezelfde trafo's van Jan geschikt voor dit ontwerp?
Door de EF86 wordt de ingangsgevoeligheid groter begrijp ik?
De componenten zijn dat dure componenten zoals weerstanden van Beyschlag of Allen Bradley en zijn de koppelcondensatoren iets van auricaps of kan dat allemaal goedkoper met behoud van geluid?
Ik denk dat de bouwprijs van 100 gulden die er bijstond niet meer op gaat.
De aansluitingen van de trafo (primair). De M is de midden aftakking. Dit is het punt waarop de 315V voeding word aangesloten. De ultra lineair aansluitingen zijn niet op elke trafo beschikbaar, dan worden de schermroosters vanaf de 315V aansluitingen via 470 a 1000 ohm aangeboden.
Dan de condensatoren. Er zal zeker verschil bestaan tussen gewoon betaalbare en hele dure auricaps, maar ik gebruik bijna altijd condensators van een gewoon degelijke kwaliteit van 1 a 2 euro. Soms gebruik ik Mundorf maar eerlijk gezecht hoor ik geen verschil. Ik ben ook veel Wima condensators tegengekomen in dure high end merken.
Voorlopig zou ik gewoon goede standaard kwaliteit gebruiken als ik jouw was. Als je in de toekomst heel bedreven bent geworden in de bouw van buizenversterkers kun je altijd nog exoten gebruiken. Het zit 'm vaak tussen de oren.