Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dat is dan weer voor mijn gevoel het paard achter de wagen spannen. Actief is zoveel meer dan room-correctie doen voor het laag (ik snap dat je nog steeds met notches kunt werken voor het mid/hoog met passieve filtering). En de discussie dat passief (altijd beter) klinkt dan actief is volledig achterhaald.Leeuwarden schreef:Mee eens. Een eventuele tussenweg is om laag actief aan te sturen en mid/hoog passief.richard schreef:Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.Leeuwarden schreef:Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Er is wat mij betreft trouwens geen discussie dat passief altijd beter is dan actief of andersom. Ik denk overigens wel dat veel bouwers het ontwikkelen van een passief naar actief filter iets te licht opvatten.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Er zijn meerdere wegen naar Rome uiteraard!Leeuwarden schreef:Misschien moet ik het woordje 'tussenweg' iets meer benadrukken.
Er is wat mij betreft trouwens geen discussie dat passief altijd beter is dan actief of andersom. Ik denk overigens wel dat veel bouwers het ontwikkelen van een passief naar actief filter iets te licht opvatten.
Ik denk dat als je dit doet je grofweg twee wegen kunt bewandelen:
1. Je houd je (in grote mate) aan de specs van het originele cross-over (overname freq en steilheid) en je optimaliseert nog wat bultjes en dipjes, en liefst optimaliseer je ook de timing van de drivers voor optimale fase-uitlijning. Dit is goed te doen in een redelijke tijd.
2. Je begint met het meten van de impedantie-curves, je meet de SPL van de ongefilterde drivers en brengt goed in kaart wat hoe de drivers zich gedragen, notches aanbrengen voor membraan-resonanties, flanksteilheid bepalen, crossovers instellen, fase-dip optimaliseren, de totale response analyseren en waar nodig wat bultjes en dipjes wegwerken. Ik zou persoonlijk ook altijd een eventuele baspoort direct naar de audiofiele jachtvelden sturen en voor een gesloten systeem gaan.
Ook dit is kort door de bocht beschreven (Gerhard heeft zijn aanpak met de Hypexen goed beschreven op dit forum!). Digitaal filteren betekent nog steeds dat je kennis van zaken moet hebben en snapt wat een filter doet (of moet doen).
Het nadeel van deze aanpak is dat je aan de afstralings-eigenschappen en andere eigenschappen van de kast niet echt iets kan doen en dus altijd binnen de parameters van de originele kast blijft werken. Maar er is zeker een stap voorwaarts te realiseren.
Satefan
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Na diverse speakers beluisterd te hebben(oa Klipsch Cornwall) gekozen voor de Calpamos. En waarom? De Klipsch is wat rauwer met een hele kleine sweet-spot. De Calpamos is wat fijner en gedetailleerder en de sweet-spot veel breder.koenjer schreef:Heeft iemand miss al een calpamos gebouwd om evt te beluisteren?
Ik heb net de units binnengekregen en Tony Gee gaat de filters maken.
De afmetingen van de kast ga ik iets aanpassen denk ik zodat ze wat hoger worden en minder diep, dit iom Tony.
Dus als alles meezit spelen ze hier over 3-4 weken.
Ik ben erg benieuwd hoe ze klinken op mijn 300B versterker en de Luxman L100.
Dus als je een keer wilt komen luisteren ben je welkom.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Erg interessant, zou je een topic hierover willen openen, met de voortgang van de bouw?
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
+1Barry2001 schreef:Erg interessant, zou je een topic hierover willen openen, met de voortgang van de bouw?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Hopsakee, gaaf, ik hoop ook op een bouwtopicRonbeo schreef:Na diverse speakers beluisterd te hebben(oa Klipsch Cornwall) gekozen voor de Calpamos. En waarom? De Klipsch is wat rauwer met een hele kleine sweet-spot. De Calpamos is wat fijner en gedetailleerder en de sweet-spot veel breder.koenjer schreef:Heeft iemand miss al een calpamos gebouwd om evt te beluisteren?
Ik heb net de units binnengekregen en Tony Gee gaat de filters maken.
De afmetingen van de kast ga ik iets aanpassen denk ik zodat ze wat hoger worden en minder diep, dit iom Tony.
Dus als alles meezit spelen ze hier over 3-4 weken.
Ik ben erg benieuwd hoe ze klinken op mijn 300B versterker en de Luxman L100.
Dus als je een keer wilt komen luisteren ben je welkom.
ik zal meteen Shadow een berichtje sturen, die wil ook de Calpamos gaan bouwen namelijk.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Uiteindelijk wordt het toch geen calpamos. Heb de kast in karton nagemaakt en het is toch een enorm hondehok 
Ben nu aan het doorrekenen om een kleine "broertje" te maken met inspiratie van de Calpamos.
Door gebruik te maken van vergelijkbare componenten maar een slag kleiner hoop ik in de praktijk in de buurt te komen van de Calpamos signature maar dan wel in een kleiner jasje.
Woofer: Faital 12PR320
Driver: Faital HF108R
Hoorn: P-Audio PH3220
130L Kast met een afstemming op +/- 33hz. (extended bass shelf alignment)
In de praktijk wordt het even spelen met de poort.
Middels DSP kunnen we dan een beetje in het laag boosten als het nodig is.
Ben nog wel bezig autocad me eigen te maken. Leercurve is niet heel hoog, maar ben er nog niet.
Daarom even eerste kladje toegevoegd.
Ben nu aan het doorrekenen om een kleine "broertje" te maken met inspiratie van de Calpamos.
Door gebruik te maken van vergelijkbare componenten maar een slag kleiner hoop ik in de praktijk in de buurt te komen van de Calpamos signature maar dan wel in een kleiner jasje.
Woofer: Faital 12PR320
Driver: Faital HF108R
Hoorn: P-Audio PH3220
130L Kast met een afstemming op +/- 33hz. (extended bass shelf alignment)
In de praktijk wordt het even spelen met de poort.
Middels DSP kunnen we dan een beetje in het laag boosten als het nodig is.
Ben nog wel bezig autocad me eigen te maken. Leercurve is niet heel hoog, maar ben er nog niet.
Daarom even eerste kladje toegevoegd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Volgens mij kom je dan redelijk in de richting van de Mezzo Calpamos van Tony.
Heb je ook overwogen om een gesloten systeem te bouwen (omdat je toch actief gaat aansturen), dan zou je mogelijk met de 15inch ook op een kleinere behuizing uit komen?
Heb je ook overwogen om een gesloten systeem te bouwen (omdat je toch actief gaat aansturen), dan zou je mogelijk met de 15inch ook op een kleinere behuizing uit komen?
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
100% eens met Kuiperik, Met een gesloten systeem krijg je een erg strak laag. De impulse-response is beter. Je kan met de actieve aansturing een Linkwitz Transform (asymetrische shelf) configureren en een veel betere en diepere laag-response krijgen. Je kan het volume dus wat verlagen omdat je daarvoor kan compenseren.kuiperik schreef:Heb je ook overwogen om een gesloten systeem te bouwen (omdat je toch actief gaat aansturen), dan zou je mogelijk met de 15inch ook op een kleinere behuizing uit komen?
Ik zou dan de kast vullen met Flamex. Hierdoor gaat de resonantie-frequentie omlaag waardoor de versterker voor hetzelfde laag minder vermogen hoeft te verstoken. Je moet dan wel een impedantie-meting maken om de FRES, de RRES en de Q te kunnen berekenen. Daarmee kun je de Linkwitz transform functie in de Hypex configureren. Fluitje van een cent.
Maar daar helpen we graag mee natuurlijk
Die poort moet echt overboord!!!!
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op wo 26 aug 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ja heb beide mogelijkheden overwogen.kuiperik schreef:Volgens mij kom je dan redelijk in de richting van de Mezzo Calpamos van Tony.
Heb je ook overwogen om een gesloten systeem te bouwen (omdat je toch actief gaat aansturen), dan zou je mogelijk met de 15inch ook op een kleinere behuizing uit komen?
De mezzo calpamos vind ik een verschrikkelijk lelijk ding
Concept van de calpamos vind ik mooier.
Ik twijfel nog over "actief", moet namelijk mijn hele weergave oplossing op de kop gooien en extra investeren.
Kost aanzienlijk geld en gedane investeringen moet ik wel erg snel afschrijven.
Heb nu een DAC (soekris) waarbij ik gebruik maak van de 15 biquad eq bankjes die er beschikbaar zijn.
Wil dus passief beginnen omdat ik die wel kan eq'en.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik wil een poging wagen met een dbx 234, dat zou moeten kunnen.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Whaa, elke keer als ik denk, ik kom tot een final ontwerp dan gooit iemand het verhaal wel weer overboordsatefan schreef:100% eens met Kuiperik, Met een gesloten systeem krijg je een erg strak laag. De impulse-response is beter. Je kan met de actieve aansturing een Linkwitz Transform (asymetrische shelf) configureren en een veel betere en diepere laag-response krijgen. Je kan het volume dus wat verlagen omdat je daarvoor kan compenseren.kuiperik schreef:Heb je ook overwogen om een gesloten systeem te bouwen (omdat je toch actief gaat aansturen), dan zou je mogelijk met de 15inch ook op een kleinere behuizing uit komen?
Ik zou dan de kast vullen met Flamex. Hierdoor gaat de resonantie-frequentie omlaag waardoor de versterker voor hetzelfde laag minder vermogen hoeft te verstoken. Je moet dan wel een impedantie-meting maken om de FRES, de RRES en de Q te kunnen berekenen. Daarmee kun je de Linkwitz transform functie in de Hypex configureren. Fluitje van een cent.
Maar daar helpen we graag mee natuurlijk![]()
Die poort moet echt overboord!!!!
Satefan
Heb nog wel wat vragen:
- In een 2weg wil je de 12incher tot 800-1200hz laten doorlopen. Gaat een gesloten behuizing daar nog uitdagingen met zich meebrengen?
- Als ik een gesloten kast simuleer dan moet ik 15db duwen op 35hz om daar nog wat power te krijgen. Is dat wel reëel en gaat die woofer dan geen extreme uitslagen maken?
Zag wel dat minidsp een biquad calculator heeft voor de linkwitz transform dus dat zou kunnen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
nevermind, al gevonden
https://youtu.be/_AxkFl0MmJE
ja, jammer dat het niet gewoon een kleine(re) variant is van de Calpamos in eenzelfde "vintage" aandoende behuizing.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik heb hier een 11 liter behuizing met 2 x 17cm woofer(tje)s - die spelen ook tot een hz of 25 zonder gedoe. Wel zorgen dat de kast echt 100% luchtdicht is. Bij mn eerste kast stond de boel aardig te flutteren 
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik zou stoppen bij maximaal 12 dB duwen. Je kunt ook best iets hoger gaan zitten dan 35Hz.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Zoals Tony zegt (en waar ik het wel mee eens ben);satefan schreef:Ik heb hier een 11 liter behuizing met 2 x 17cm woofer(tje)s - die spelen ook tot een hz of 25 zonder gedoe. Wel zorgen dat de kast echt 100% luchtdicht is. Bij mn eerste kast stond de boel aardig te flutteren
'If you are only
used to "normal" hifi loudspeakers, 35Hz might not seem that low for a woofer of this size, but trust me, 35Hz from a 15-inch
midwoofer sounds totally different to 35Hz from a 7-inch midwoofer. Size does matter!'
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Uiteindelijk draait het om slagvolume. De hoeveelheid lucht die je verplaatst bepaald de geluidsdruk. 2 x 17cm is samen 39cm
(per kant uiteraard).
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Volgens mij heb je ruim 6 stuks 17cm drivers nodig om zelfde conusoppervlakte van een 15inch woofer te verkrijgen.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Precies.kuiperik schreef:Volgens mij heb je ruim 6 stuks 17cm drivers nodig om zelfde conusoppervlakte van een 15inch woofer te verkrijgen.
Oppervlakte van een 17cm woofer is ongeveer 225cm2 dus van 2 woofers 450cm2
Oppervlakte van een 38cm woofer is ongeveer 1130cm2
