Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Ik kwam dit op tegen ook: http://lm-h.bplaced.net/index.php/en/shop-eng
Ook wel interessant om een TAD achtige copie te bouwen.
Bijlagen
speaker TAD.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Met zulk soort hoorns heeft forumlid Dan een keer een demo gegeven, prachtig!
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Hoe kijken jullie aan tegen "afstraal gedrag" van een hoorn?

Hink een beetje op 2 gedachten, veel reguliere HiFi speakers werken met dome tweeters waardoor je voor een groot gedeelte een rondom afstraling hebt (horizontaal en verticaal).

Daarmee creëer je ook de meeste "reflecties" van plafond/vloer/zijwand. Door wat meer te gaan bundelen zoals in de calpamos (90x40) creëer je misschien iets minder reflecties in het hoog waardoor je meer naar directer geluid zit te luisteren.

In de zoek tocht kom ik van alles tegen.
- Hoorns zoals in de calpamos (90x40) en daar zijn natuurlijk ook de 60 graden versies van te vinden
- Hoorns zoals JABO/Tractrix lijken mij een grote openingshoek hebben en horizontaal/verticaal in ieder geval evenveel (staat helaas niet beschreven)
- Houten radiaal hoorns zoals in het voorbeeld hierboven. Spreiding volgens mij ook rond de 90x40

Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Laatst gewijzigd door koenjer op vr 14 aug 2020, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Het is puur een kwestie van smaak en dan ook nog afhankelijk van de ruimte waar ze in staan...
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Shadow schreef:
Het is puur een kwestie van smaak en dan ook nog afhankelijk van de ruimte waar ze in staan...
Luisterruimte is een kelder (HT achtig), excuus voor mijn minimale fotografie skills.

Het is dus een evenwijdige opstelling, vandaar dat mijn gedachte uit gaat naar een variant met minder spreiding om zo min mogelijk reflecties van de wanden te krijgen.
Bijlagen
kelder.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door satefan »

De verre reflecties heb je nodig om de lokalisatie te waarborgen. Het gehoor gebruikt de vroege (meestal de vloer-reflectie) en de late reflectie (meestal de wanden) om het lokalisatie-mechanisme te benutten. Door de opstelling staan je speakers zo te zien sowieso relatief dicht bij de wand, dus wellicht interessant om inderdaad met speakers die minder breed stralen te experimenteren. Te weinig late reflecties creëren ook weer een onnatuurlijk beeld. Als het brein geluid niet kan lokaliseren wordt dit over het algemeen niet/onvoldoende als prettig ervaren.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

satefan schreef:
De verre reflecties heb je nodig om de lokalisatie te waarborgen. Het gehoor gebruikt de vroege (meestal de vloer-reflectie) en de late reflectie (meestal de wanden) om het lokalisatie-mechanisme te benutten. Door de opstelling staan je speakers zo te zien sowieso relatief dicht bij de wand, dus wellicht interessant om inderdaad met speakers die minder breed stralen te experimenteren. Te weinig late reflecties creëren ook weer een onnatuurlijk beeld. Als het brein geluid niet kan lokaliseren wordt dit over het algemeen niet/onvoldoende als prettig ervaren.
Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Die wanden zijn vaak gevuld met isolatie/absorptie en als ik de natuurkunde enigszins begrijp doen ze dat in studio's juist ook om zoveel mogelijk naar het directe geluid te luisteren.
Bijlagen
studio flushmount.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door satefan »

koenjer schreef:
satefan schreef:
De verre reflecties heb je nodig om de lokalisatie te waarborgen. Het gehoor gebruikt de vroege (meestal de vloer-reflectie) en de late reflectie (meestal de wanden) om het lokalisatie-mechanisme te benutten. Door de opstelling staan je speakers zo te zien sowieso relatief dicht bij de wand, dus wellicht interessant om inderdaad met speakers die minder breed stralen te experimenteren. Te weinig late reflecties creëren ook weer een onnatuurlijk beeld. Als het brein geluid niet kan lokaliseren wordt dit over het algemeen niet/onvoldoende als prettig ervaren.
Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Die wanden zijn vaak gevuld met isolatie/absorptie en als ik de natuurkunde enigszins begrijp doen ze dat in studio's juist ook om zoveel mogelijk naar het directe geluid te luisteren.
Dat zijn over het algemeen near-field monitoren? De engineer zit er veel dichter op, dus de verre reflectie is dan relatief verder weg. Ik heb niet zo'n kijk op studios overigens. Maar niet alles wat daar uit komt is topkwaliteit ;-)
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Fedde »

In de categorie groot, PA en constant directivity:
https://www.pispeakers.com/contents.html
PI3 en PI4
Ze hebben ook corner speakers.

Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar ze schijnen goed te zijn.

Verder is een paartje open baffles met een of twee 15" of 18" ook altijd aan te raden, zeker met goede mid en AMT...

Fedde
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Baspoort naast de hoorn? #-o
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Fedde »

Shadow schreef:
Baspoort naast de hoorn? #-o
Dat integreert mooi heh...
Kwa design vind ik de pi4 sowieso wat minder, pi3 ziet er mooier uit. Heeft ook dieper laag en ik denk dat 12" ook beter werkt in een twee weg. Ik ben ooit van plan geweest om er eentje te bouwen, maar ben uiteindelijk toch met open baffle door gegaan...

Fedde
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door metabaron »

Nog wat cnc inspiratie https://josephcrowe.com
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door grimoire »

MechanicalAnimal schreef:
grimoire schreef:
koenjer schreef:
Dag allen,

Had me staan verdiepen in de Calpamos van HumbleHifi
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... lpamos.pdf

en The loudspreaker van troelsgraven:
http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm
ik ken ze beiden niet, maar het oog wil ook wat lijkt me, en die 'the loudspeaker' is wel echt een foeilelijk ding :shock:
de calpamos heeft wel stijl 8)
bedenk die van Troels maar eens in een mooi donker houtfineer ipv dat lichte spul :mrgreen:

+1 voor die Calpamos, ik heb het al eens geroepen, ik heb een ander €€€-projectje uitstaan ander ging ik die blind bouwen, al zette ik ze bij mijn broertje neer :rock:
dan nog steeds... maar duidelijk een kwestie van smaak weer :)

het is moeilijk voor te stellen aan de hand van dat plaatje wat een enorme gevaartes het zijn :shock:
indrukwekkend, maar je moet er wel plek voor hebben
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Chocomel »

koenjer schreef:
Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Klopt, al staat dat los van de vraag of reflecties gewenst zijn. Luidsprekers worden voornamelijk in de muur geplaatst, in tegenstelling tot vlak ervoor, om geen last te hebben van het kamfilter in de lage middentonen, dat je krijgt doordat de reflectie van de achterwand zich mengt met het directe geluid. Dat is een andere zaak dan de vraag of de luidspreker het best breed of smal af kan stralen, want dat is meer gerelateerd aan ruimtelijkheid en of je alles in de opname kan horen.

Ik raad je aan om het boek Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms van Floyd Toole te lezen. Daarin worden zowel het plaatsen in de muur als de breedte van de afstraling uitgebreid beschreven. Het lijkt me zonde als je nu een prachtige luidspreker maakt die aan al je ontwerpdoelen voldoet, om er later achter te komen dat het ontwerpdoel niet bij je smaak past en je toch liever naar een brede afstraling luistert dan een smalle, of andersom. Een andere optie is om beide gewoon uit te proberen en niet al te dure onderdelen te kiezen.

Verder zie ik dat je een Hypex Fusion Amp wilt gebruiken. Dat lijkt me een goede keuze, een uitgebreide DSP is waardevol. Houd er rekening mee dat je een meetset en eventueel een licentie voor ARTA nodig hebt om de DSP in te stellen. Via het forum kan je deze wellicht lenen, als je ze zelf aanschaft kost het je 200-300 euro.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door jvenema »

Mooi boek dat van Toole, echter niet erg kort van stof en to the point. Af en toe ook nogal filosofisch, had na 40 blz het gevoel de de vermelde informatie ook wel op 4 blz had gepast. Het leest niet onprettig maar je bent er wel wat tijd aan kwijt. De manier van schrijven is duidelijk anders dan een academische publicatie van een paar bladzijde, die je minstens een paar keer moet lezen om er een beetje chocola van te maken. Mijn persoonlijke voorkeur als lezer zit hier een beetje tussen ;-).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door satefan »

Chocomel schreef:
koenjer schreef:
Houd er rekening mee dat je een meetset en eventueel een licentie voor ARTA nodig hebt om de DSP in te stellen. Via het forum kan je deze wellicht lenen, als je ze zelf aanschaft kost het je 200-300 euro.
Of REW even downloaden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Henkjan »

Om de DSP in te stellen voldoet de gratis versie van Arta ptima, gewoon meten, instelling aanpassen, meten, etc
Een licentie Arta is iirc maar 75 euri

Maar voor de Hypex is helemaal geen meetprog nodig, dat zit geïntegreerd in de Hypex Filter software
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 15 aug 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

Shadow schreef:
Baspoort naast de hoorn? #-o
Merendeel van de mensen hoort dat toch niet 8) :wink:
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Chocomel schreef:
koenjer schreef:
Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Klopt, al staat dat los van de vraag of reflecties gewenst zijn. Luidsprekers worden voornamelijk in de muur geplaatst, in tegenstelling tot vlak ervoor, om geen last te hebben van het kamfilter in de lage middentonen, dat je krijgt doordat de reflectie van de achterwand zich mengt met het directe geluid. Dat is een andere zaak dan de vraag of de luidspreker het best breed of smal af kan stralen, want dat is meer gerelateerd aan ruimtelijkheid en of je alles in de opname kan horen.

Ik raad je aan om het boek Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms van Floyd Toole te lezen. Daarin worden zowel het plaatsen in de muur als de breedte van de afstraling uitgebreid beschreven. Het lijkt me zonde als je nu een prachtige luidspreker maakt die aan al je ontwerpdoelen voldoet, om er later achter te komen dat het ontwerpdoel niet bij je smaak past en je toch liever naar een brede afstraling luistert dan een smalle, of andersom. Een andere optie is om beide gewoon uit te proberen en niet al te dure onderdelen te kiezen.

Verder zie ik dat je een Hypex Fusion Amp wilt gebruiken. Dat lijkt me een goede keuze, een uitgebreide DSP is waardevol. Houd er rekening mee dat je een meetset en eventueel een licentie voor ARTA nodig hebt om de DSP in te stellen. Via het forum kan je deze wellicht lenen, als je ze zelf aanschaft kost het je 200-300 euro.
Dank voor de verheldering!
DSPs en meten met REW en smaart zijn mij niet onbekend. Mijn huidige set is niet actief maar wel ge-eqd en uitgemeten. Laatste jaren wel achter gekomen dat je met ruimte correctie echt flinke stappen kunt maken. Veelal grotere dan rommelen in de marges van andere zaken ;)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

richard schreef:
Leeuwarden schreef:
Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.
Als je de speakers gehoord heb die met de Fusion versterkers gebouwd zijn dan ben je wel om hoor, de Mordaunt-Shorts van Gerhard waren al een eye-opener, maar Stefan z'n 'cilinders' zijn echt mooi! (En dan heb ik de Fusion 567 nog niet gehoord).

Ik zou voor het actief aansturen van een bestaand ontwerp (waarvan de scheidingsfrequenties bekend zijn) gewoon een DBX 234 inzetten? Met 24dB filters kom je volgens mij met de Calpamos wel een eind. Dan kun je gewoon met de gewenste eindtrappen draaien.

Edit: spelling
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 16 aug 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef:
Leeuwarden schreef:
Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.
Mee eens. Een eventuele tussenweg is om laag actief aan te sturen en mid/hoog passief.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door markbakk »

Heb even naar de foto van het ‘home theatre’ bekeken. Ik denk eerlijk gezegd dat je beter af bent met een geīntegreerde oplossing. Waarbij een in-walloplossing (misschien zelfs een hoekoplossing) nog best interessant is om vroege sterke reflecties te verminderen. De grote speakers die hier tot nu toe voorbij komen staan volgens mij voor je scherm én te dicht bij de zijwand. Dan kun je, als je niet aan in-wall toe bent, nog beter kiezen voor een kleiner systeem met een multisub-oplossing. Lees Geddes er maar eens op na. Of kijk naar de cardioïde ontwerpen van verschillende forumleden hier (Dutch&dutch o.a.).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

grimoire schreef:
dan nog steeds... maar duidelijk een kwestie van smaak weer :)

het is moeilijk voor te stellen aan de hand van dat plaatje wat een enorme gevaartes het zijn :shock:
indrukwekkend, maar je moet er wel plek voor hebben
ik heb toen ik de Galactica's wou maken met stucloper en ducttape gewoon 2 luidsprekers in elkaar geknutseld :mrgreen:

mijn vrouw zat op de bank en toen ik ze geknipt en geplakt had en ze op hun plek stonden riep ze : "Prima, doe maar" :rofl:
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

markbakk schreef:
Heb even naar de foto van het ‘home theatre’ bekeken. Ik denk eerlijk gezegd dat je beter af bent met een geīntegreerde oplossing. Waarbij een in-walloplossing (misschien zelfs een hoekoplossing) nog best interessant is om vroege sterke reflecties te verminderen. De grote speakers die hier tot nu toe voorbij komen staan volgens mij voor je scherm én te dicht bij de zijwand. Dan kun je, als je niet aan in-wall toe bent, nog beter kiezen voor een kleiner systeem met een multisub-oplossing. Lees Geddes er maar eens op na. Of kijk naar de cardioïde ontwerpen van verschillende forumleden hier (Dutch&dutch o.a.).
Ik snap je punt. tot 50cm breed is nog werkbaar en komt niet voor het scherm uit.
Lijkt miss op de foto zo maar dat heb ik in de praktijk met wat karton al geprobeerd.

Kijk, de huidige "Vifa Basis" is al erg goed hoor. Maar als hobby project zou ik graag eens wat anders bouwen.
Het is misschien een mooie HT ruimte maar daar geef ik eerlijkgezegd minder om, luister 70% vd tijd naar muziek op plain stereo.

Kom zelf van vroeger uit de "Concert Sound" hoek en wil daarom iets met een "hoorn" maken omdat dit mij nou eenmaal trekt.
WIl geen speaker maken die qua filosofie vergelijkbaar is met de Vifa Basis want daar schiet ik mijn inziens niet veel mee op.

Ik neig toch erg naar de calpamos of een een variant daarop.
Gedachte hinkt ook richting een 15inch of dubbel 12 inch maar niet met een 90x40 hoorn maar met een 30cm JABO hoorn.
Dat zou qua formaat passen en dan zou de kast wellicht qua formaat iets beter naar mijn wens te maken zijn.
Laatst gewijzigd door koenjer op ma 17 aug 2020, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”