Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik kwam dit op tegen ook: http://lm-h.bplaced.net/index.php/en/shop-eng
Ook wel interessant om een TAD achtige copie te bouwen.
Ook wel interessant om een TAD achtige copie te bouwen.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Met zulk soort hoorns heeft forumlid Dan een keer een demo gegeven, prachtig!
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Hoe kijken jullie aan tegen "afstraal gedrag" van een hoorn?
Hink een beetje op 2 gedachten, veel reguliere HiFi speakers werken met dome tweeters waardoor je voor een groot gedeelte een rondom afstraling hebt (horizontaal en verticaal).
Daarmee creëer je ook de meeste "reflecties" van plafond/vloer/zijwand. Door wat meer te gaan bundelen zoals in de calpamos (90x40) creëer je misschien iets minder reflecties in het hoog waardoor je meer naar directer geluid zit te luisteren.
In de zoek tocht kom ik van alles tegen.
- Hoorns zoals in de calpamos (90x40) en daar zijn natuurlijk ook de 60 graden versies van te vinden
- Hoorns zoals JABO/Tractrix lijken mij een grote openingshoek hebben en horizontaal/verticaal in ieder geval evenveel (staat helaas niet beschreven)
- Houten radiaal hoorns zoals in het voorbeeld hierboven. Spreiding volgens mij ook rond de 90x40
Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Hink een beetje op 2 gedachten, veel reguliere HiFi speakers werken met dome tweeters waardoor je voor een groot gedeelte een rondom afstraling hebt (horizontaal en verticaal).
Daarmee creëer je ook de meeste "reflecties" van plafond/vloer/zijwand. Door wat meer te gaan bundelen zoals in de calpamos (90x40) creëer je misschien iets minder reflecties in het hoog waardoor je meer naar directer geluid zit te luisteren.
In de zoek tocht kom ik van alles tegen.
- Hoorns zoals in de calpamos (90x40) en daar zijn natuurlijk ook de 60 graden versies van te vinden
- Hoorns zoals JABO/Tractrix lijken mij een grote openingshoek hebben en horizontaal/verticaal in ieder geval evenveel (staat helaas niet beschreven)
- Houten radiaal hoorns zoals in het voorbeeld hierboven. Spreiding volgens mij ook rond de 90x40
Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Laatst gewijzigd door koenjer op vr 14 aug 2020, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Het is puur een kwestie van smaak en dan ook nog afhankelijk van de ruimte waar ze in staan...
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Luisterruimte is een kelder (HT achtig), excuus voor mijn minimale fotografie skills.Shadow schreef:Het is puur een kwestie van smaak en dan ook nog afhankelijk van de ruimte waar ze in staan...
Het is dus een evenwijdige opstelling, vandaar dat mijn gedachte uit gaat naar een variant met minder spreiding om zo min mogelijk reflecties van de wanden te krijgen.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
De verre reflecties heb je nodig om de lokalisatie te waarborgen. Het gehoor gebruikt de vroege (meestal de vloer-reflectie) en de late reflectie (meestal de wanden) om het lokalisatie-mechanisme te benutten. Door de opstelling staan je speakers zo te zien sowieso relatief dicht bij de wand, dus wellicht interessant om inderdaad met speakers die minder breed stralen te experimenteren. Te weinig late reflecties creëren ook weer een onnatuurlijk beeld. Als het brein geluid niet kan lokaliseren wordt dit over het algemeen niet/onvoldoende als prettig ervaren.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.satefan schreef:De verre reflecties heb je nodig om de lokalisatie te waarborgen. Het gehoor gebruikt de vroege (meestal de vloer-reflectie) en de late reflectie (meestal de wanden) om het lokalisatie-mechanisme te benutten. Door de opstelling staan je speakers zo te zien sowieso relatief dicht bij de wand, dus wellicht interessant om inderdaad met speakers die minder breed stralen te experimenteren. Te weinig late reflecties creëren ook weer een onnatuurlijk beeld. Als het brein geluid niet kan lokaliseren wordt dit over het algemeen niet/onvoldoende als prettig ervaren.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Die wanden zijn vaak gevuld met isolatie/absorptie en als ik de natuurkunde enigszins begrijp doen ze dat in studio's juist ook om zoveel mogelijk naar het directe geluid te luisteren.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dat zijn over het algemeen near-field monitoren? De engineer zit er veel dichter op, dus de verre reflectie is dan relatief verder weg. Ik heb niet zo'n kijk op studios overigens. Maar niet alles wat daar uit komt is topkwaliteitkoenjer schreef:Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.satefan schreef:De verre reflecties heb je nodig om de lokalisatie te waarborgen. Het gehoor gebruikt de vroege (meestal de vloer-reflectie) en de late reflectie (meestal de wanden) om het lokalisatie-mechanisme te benutten. Door de opstelling staan je speakers zo te zien sowieso relatief dicht bij de wand, dus wellicht interessant om inderdaad met speakers die minder breed stralen te experimenteren. Te weinig late reflecties creëren ook weer een onnatuurlijk beeld. Als het brein geluid niet kan lokaliseren wordt dit over het algemeen niet/onvoldoende als prettig ervaren.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Die wanden zijn vaak gevuld met isolatie/absorptie en als ik de natuurkunde enigszins begrijp doen ze dat in studio's juist ook om zoveel mogelijk naar het directe geluid te luisteren.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
In de categorie groot, PA en constant directivity:
https://www.pispeakers.com/contents.html
PI3 en PI4
Ze hebben ook corner speakers.
Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar ze schijnen goed te zijn.
Verder is een paartje open baffles met een of twee 15" of 18" ook altijd aan te raden, zeker met goede mid en AMT...
Fedde
https://www.pispeakers.com/contents.html
PI3 en PI4
Ze hebben ook corner speakers.
Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar ze schijnen goed te zijn.
Verder is een paartje open baffles met een of twee 15" of 18" ook altijd aan te raden, zeker met goede mid en AMT...
Fedde
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dat integreert mooi heh...Shadow schreef:Baspoort naast de hoorn?
Kwa design vind ik de pi4 sowieso wat minder, pi3 ziet er mooier uit. Heeft ook dieper laag en ik denk dat 12" ook beter werkt in een twee weg. Ik ben ooit van plan geweest om er eentje te bouwen, maar ben uiteindelijk toch met open baffle door gegaan...
Fedde
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
dan nog steeds... maar duidelijk een kwestie van smaak weerMechanicalAnimal schreef:bedenk die van Troels maar eens in een mooi donker houtfineer ipv dat lichte spulgrimoire schreef:ik ken ze beiden niet, maar het oog wil ook wat lijkt me, en die 'the loudspeaker' is wel echt een foeilelijk dingkoenjer schreef:Dag allen,
Had me staan verdiepen in de Calpamos van HumbleHifi
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... lpamos.pdf
en The loudspreaker van troelsgraven:
http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm![]()
de calpamos heeft wel stijl![]()
![]()
+1 voor die Calpamos, ik heb het al eens geroepen, ik heb een ander €€€-projectje uitstaan ander ging ik die blind bouwen, al zette ik ze bij mijn broertje neer
het is moeilijk voor te stellen aan de hand van dat plaatje wat een enorme gevaartes het zijn
indrukwekkend, maar je moet er wel plek voor hebben
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Klopt, al staat dat los van de vraag of reflecties gewenst zijn. Luidsprekers worden voornamelijk in de muur geplaatst, in tegenstelling tot vlak ervoor, om geen last te hebben van het kamfilter in de lage middentonen, dat je krijgt doordat de reflectie van de achterwand zich mengt met het directe geluid. Dat is een andere zaak dan de vraag of de luidspreker het best breed of smal af kan stralen, want dat is meer gerelateerd aan ruimtelijkheid en of je alles in de opname kan horen.koenjer schreef:Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Ik raad je aan om het boek Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms van Floyd Toole te lezen. Daarin worden zowel het plaatsen in de muur als de breedte van de afstraling uitgebreid beschreven. Het lijkt me zonde als je nu een prachtige luidspreker maakt die aan al je ontwerpdoelen voldoet, om er later achter te komen dat het ontwerpdoel niet bij je smaak past en je toch liever naar een brede afstraling luistert dan een smalle, of andersom. Een andere optie is om beide gewoon uit te proberen en niet al te dure onderdelen te kiezen.
Verder zie ik dat je een Hypex Fusion Amp wilt gebruiken. Dat lijkt me een goede keuze, een uitgebreide DSP is waardevol. Houd er rekening mee dat je een meetset en eventueel een licentie voor ARTA nodig hebt om de DSP in te stellen. Via het forum kan je deze wellicht lenen, als je ze zelf aanschaft kost het je 200-300 euro.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Mooi boek dat van Toole, echter niet erg kort van stof en to the point. Af en toe ook nogal filosofisch, had na 40 blz het gevoel de de vermelde informatie ook wel op 4 blz had gepast. Het leest niet onprettig maar je bent er wel wat tijd aan kwijt. De manier van schrijven is duidelijk anders dan een academische publicatie van een paar bladzijde, die je minstens een paar keer moet lezen om er een beetje chocola van te maken. Mijn persoonlijke voorkeur als lezer zit hier een beetje tussen
.
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Of REW even downloaden.Chocomel schreef:koenjer schreef:Houd er rekening mee dat je een meetset en eventueel een licentie voor ARTA nodig hebt om de DSP in te stellen. Via het forum kan je deze wellicht lenen, als je ze zelf aanschaft kost het je 200-300 euro.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Om de DSP in te stellen voldoet de gratis versie van Arta ptima, gewoon meten, instelling aanpassen, meten, etc
Een licentie Arta is iirc maar 75 euri
Maar voor de Hypex is helemaal geen meetprog nodig, dat zit geïntegreerd in de Hypex Filter software
Een licentie Arta is iirc maar 75 euri
Maar voor de Hypex is helemaal geen meetprog nodig, dat zit geïntegreerd in de Hypex Filter software
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 15 aug 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Merendeel van de mensen hoort dat toch nietShadow schreef:Baspoort naast de hoorn?
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Dank voor de verheldering!Chocomel schreef:Klopt, al staat dat los van de vraag of reflecties gewenst zijn. Luidsprekers worden voornamelijk in de muur geplaatst, in tegenstelling tot vlak ervoor, om geen last te hebben van het kamfilter in de lage middentonen, dat je krijgt doordat de reflectie van de achterwand zich mengt met het directe geluid. Dat is een andere zaak dan de vraag of de luidspreker het best breed of smal af kan stralen, want dat is meer gerelateerd aan ruimtelijkheid en of je alles in de opname kan horen.koenjer schreef:Ik begrijp wat je zegt. Kan het nog niet helemaal rijmen met o.a. studio omgevingen.
Daar zie je heel vaak dat monitoren inwall/flush mounted geplaatst worden.
Ik raad je aan om het boek Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms van Floyd Toole te lezen. Daarin worden zowel het plaatsen in de muur als de breedte van de afstraling uitgebreid beschreven. Het lijkt me zonde als je nu een prachtige luidspreker maakt die aan al je ontwerpdoelen voldoet, om er later achter te komen dat het ontwerpdoel niet bij je smaak past en je toch liever naar een brede afstraling luistert dan een smalle, of andersom. Een andere optie is om beide gewoon uit te proberen en niet al te dure onderdelen te kiezen.
Verder zie ik dat je een Hypex Fusion Amp wilt gebruiken. Dat lijkt me een goede keuze, een uitgebreide DSP is waardevol. Houd er rekening mee dat je een meetset en eventueel een licentie voor ARTA nodig hebt om de DSP in te stellen. Via het forum kan je deze wellicht lenen, als je ze zelf aanschaft kost het je 200-300 euro.
DSPs en meten met REW en smaart zijn mij niet onbekend. Mijn huidige set is niet actief maar wel ge-eqd en uitgemeten. Laatste jaren wel achter gekomen dat je met ruimte correctie echt flinke stappen kunt maken. Veelal grotere dan rommelen in de marges van andere zaken
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.Leeuwarden schreef:Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Als je de speakers gehoord heb die met de Fusion versterkers gebouwd zijn dan ben je wel om hoor, de Mordaunt-Shorts van Gerhard waren al een eye-opener, maar Stefan z'n 'cilinders' zijn echt mooi! (En dan heb ik de Fusion 567 nog niet gehoord).richard schreef:Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.Leeuwarden schreef:Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Ik zou voor het actief aansturen van een bestaand ontwerp (waarvan de scheidingsfrequenties bekend zijn) gewoon een DBX 234 inzetten? Met 24dB filters kom je volgens mij met de Calpamos wel een eind. Dan kun je gewoon met de gewenste eindtrappen draaien.
Edit: spelling
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 16 aug 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Mee eens. Een eventuele tussenweg is om laag actief aan te sturen en mid/hoog passief.richard schreef:Je kan de optimale combinatie zoeken. Alleen wordt het spelen met verschillende versterkers wel erg lastig.Leeuwarden schreef:Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Heb even naar de foto van het ‘home theatre’ bekeken. Ik denk eerlijk gezegd dat je beter af bent met een geīntegreerde oplossing. Waarbij een in-walloplossing (misschien zelfs een hoekoplossing) nog best interessant is om vroege sterke reflecties te verminderen. De grote speakers die hier tot nu toe voorbij komen staan volgens mij voor je scherm én te dicht bij de zijwand. Dan kun je, als je niet aan in-wall toe bent, nog beter kiezen voor een kleiner systeem met een multisub-oplossing. Lees Geddes er maar eens op na. Of kijk naar de cardioïde ontwerpen van verschillende forumleden hier (Dutch&dutch o.a.).
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
ik heb toen ik de Galactica's wou maken met stucloper en ducttape gewoon 2 luidsprekers in elkaar geknutseldgrimoire schreef:dan nog steeds... maar duidelijk een kwestie van smaak weer
het is moeilijk voor te stellen aan de hand van dat plaatje wat een enorme gevaartes het zijn![]()
indrukwekkend, maar je moet er wel plek voor hebben
mijn vrouw zat op de bank en toen ik ze geknipt en geplakt had en ze op hun plek stonden riep ze : "Prima, doe maar"
Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Ik snap je punt. tot 50cm breed is nog werkbaar en komt niet voor het scherm uit.markbakk schreef:Heb even naar de foto van het ‘home theatre’ bekeken. Ik denk eerlijk gezegd dat je beter af bent met een geīntegreerde oplossing. Waarbij een in-walloplossing (misschien zelfs een hoekoplossing) nog best interessant is om vroege sterke reflecties te verminderen. De grote speakers die hier tot nu toe voorbij komen staan volgens mij voor je scherm én te dicht bij de zijwand. Dan kun je, als je niet aan in-wall toe bent, nog beter kiezen voor een kleiner systeem met een multisub-oplossing. Lees Geddes er maar eens op na. Of kijk naar de cardioïde ontwerpen van verschillende forumleden hier (Dutch&dutch o.a.).
Lijkt miss op de foto zo maar dat heb ik in de praktijk met wat karton al geprobeerd.
Kijk, de huidige "Vifa Basis" is al erg goed hoor. Maar als hobby project zou ik graag eens wat anders bouwen.
Het is misschien een mooie HT ruimte maar daar geef ik eerlijkgezegd minder om, luister 70% vd tijd naar muziek op plain stereo.
Kom zelf van vroeger uit de "Concert Sound" hoek en wil daarom iets met een "hoorn" maken omdat dit mij nou eenmaal trekt.
WIl geen speaker maken die qua filosofie vergelijkbaar is met de Vifa Basis want daar schiet ik mijn inziens niet veel mee op.
Ik neig toch erg naar de calpamos of een een variant daarop.
Gedachte hinkt ook richting een 15inch of dubbel 12 inch maar niet met een 90x40 hoorn maar met een 30cm JABO hoorn.
Dat zou qua formaat passen en dan zou de kast wellicht qua formaat iets beter naar mijn wens te maken zijn.
Laatst gewijzigd door koenjer op ma 17 aug 2020, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
