Hoogspannings voeding
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Maar Anne, kan ik ze dan niet beter in triode-schakeling gebruiken? Dat scheelt ook een extra trafo.
Re: Hoogspannings voeding
Ligt er maar aan wat je nodig hebt.
Om bij het 450V voorbeeld te blijven, als triode heb je ong 150V over de buis nodig voor redelijk wat stroom, dwz max uitgang 450-150=300V.
Als pentode met een hulpspanning voor g2 mag de spanning over de buis zakken tot 50V en kan de uitgang tot 400V gaan.
Anne
Om bij het 450V voorbeeld te blijven, als triode heb je ong 150V over de buis nodig voor redelijk wat stroom, dwz max uitgang 450-150=300V.
Als pentode met een hulpspanning voor g2 mag de spanning over de buis zakken tot 50V en kan de uitgang tot 400V gaan.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Dank je Anne, maar dan denk ik dat ik toch voor een triode ga. Ik heb immers ruim 600V ter beschikking dus kan ik zo'n 450V aan de uitgang halen. Dat vind ik ruim voldoende.
Je hebt het me vorige week ook al uitgelegt maar ik vergeet de dingen tegenwoordig heel snel.
Douwe
Je hebt het me vorige week ook al uitgelegt maar ik vergeet de dingen tegenwoordig heel snel.
Douwe
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
hoi Anne, de aansluitingen voor de G2 op mijn print zijn voor een 115V wikkeling. dan hang je de hulpvoeding voor scherm aan de kathode van de buis. en is deze nagenoeg constant. Dan behaal je het grootste voordeel uit de buizen de versterking ligt hoger en de Ri lager.
Douwe gaat vermoedelijk met mijn printen aan de slag, ik heb hier eerder het schema en foto van de print gepost.
Triode is niet aan te raden(!) tenzij je niet meer dan 200-250V over de regelbuis laat vallen. Omdat anders G2 buiten zijn specificatie gaat.
Zie het schema, er staat een brugcel en elco op voor een zwevende G2 voeding voor de regelbuizen.
Douwe gaat vermoedelijk met mijn printen aan de slag, ik heb hier eerder het schema en foto van de print gepost.
Triode is niet aan te raden(!) tenzij je niet meer dan 200-250V over de regelbuis laat vallen. Omdat anders G2 buiten zijn specificatie gaat.
Zie het schema, er staat een brugcel en elco op voor een zwevende G2 voeding voor de regelbuizen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Om dan toch maar de schermroosters van de PL36 te gebruiken heb ik een printje gemaakt om 350V te reduceren tot 200V. De stroomsterkte is begrenst op 20mA, wat mij voldoende lijkt. Ik heb echter wel een raar iets. Op de source meet ik een spanning van 200V, maar aan de andere kant van R3 staat 165V. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Er valt toch niet ruim 30V over R3?
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Hi Pim, Ja dat klopt wel. Ik heb inmiddels het probleem ook gevonden. Een elko van 1uF 400V tussen de source en aarde blijk de oplossing. Het spul stond gewoon te oscilleren. Ook heb ik R3 veranderd in 27 ohm en R1 in 75K. Die 39K werd toch een beetje te warm. C1 is nu 1uF 400V.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Die 205 kan volgens mij ook niet kloppen.
Als je 200V op de gate aanbied is de source ongeveer 4 volt lager + wat over R3 valt.
Rob
Als je 200V op de gate aanbied is de source ongeveer 4 volt lager + wat over R3 valt.
Rob
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
De zenerspanning van de BZT03C200 ligt tussen de 188 en 215V. Het hangt er vanaf hoeveel stroom je er door stuurt.Rob Dingen schreef:Die 205 kan volgens mij ook niet kloppen.
Als je 200V op de gate aanbied is de source ongeveer 4 volt lager + wat over R3 valt.
Rob
Re: Hoogspannings voeding
Bij deze schakeling komt de oorspronkelijk secundaire laagspannings-wikkeling ook aan de netspanning te hangen. Dit kan veiligheidsproblemen geven, omdat de isolatie tussen secundaire en de kern geen veiligheids-isolatie heeft. Daarom de gehele trafo geïsoleerd opstellen. Dat ben je safe.Douwe schreef:
Ik heb het opgelost met een trafotje die ik nog had liggen. Een Amroh P284.
Piet
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Dag Piet, dat was voor mij ook wel een puntje van zorg. Ik ga een aluminum doosje maken en de trafo daarin geisoleerd monteren. Ik heb van die nylon M4 afstand houders. Overengens ligt de 9V wikkeling aan de buitenkant van de spoel.
Veiligheid voor alles toch?
Douwe
Veiligheid voor alles toch?
Douwe
Re: Hoogspannings voeding
De luchtweg (rechte lijn) tussen de spanning voerende delen naar de kern moet minimaal 4mm zijn, de kruipweg over het isolatie materiaal 6,4mm. Dit geldt eigenlijk voor printmateriaal, maar als je hier aan voldoet, zit je wel goed. Dit kun je dus zelf controleren.Douwe schreef
Overigens ligt de 9V wikkeling aan de buitenkant van de spoel.
Piet
Re: Hoogspannings voeding
Al een levensverzekering afgesloten?douwebakker schreef:... Het is voor mij de eerste keer dat ik me aan een dergelijke schakeling waag, dus daarom graag jullie commentaar...
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Vandaag weer even verder met mijn hoogspanning voeding. De schermroosters zijn ongeveer 200V nodig. Dat wil ik zo doen.
Re: Hoogspannings voeding
Zou ik maar niet doen
Je bedoeld vermoedelijk zoals hier de bovenste en de onderste een andere manier.
Anne
Je bedoeld vermoedelijk zoals hier de bovenste en de onderste een andere manier.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Anne, ja dat gaat natuurlijk helemaal niet werken. ik had het overgenomen van deze:
maar fout getekend.
Ik heb vorig jaar een paar kant en klare gekocht bij tubetown en ze werken prima.
Ik heb vorig jaar een paar kant en klare gekocht bij tubetown en ze werken prima.
Re: Hoogspannings voeding
Ziet er redelijk simpel uit Douwedouwebakker schreef:Anne, ja dat gaat natuurlijk helemaal niet werken. ik had het overgenomen van deze:
schermsp. regelaar.pngmaar fout getekend.
Ik heb vorig jaar een paar kant en klare gekocht bij tubetown en ze werken prima.
Dus AC er in en gestabiliseerd in te stellen spanning tussen + - Volt een ?hoeveel MA uit
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
met behulp van die zener kan je inderdaad de maximumstroom instellen, maar deze is dan wel afhankelijk van de threshold voltage van de FET.
met een transistor type MPSA42 of Bijv BC547 kan je de gate sturing wegtrekken op het moment dat de maximumstroom behaald wordt.
met een transistor type MPSA42 of Bijv BC547 kan je de gate sturing wegtrekken op het moment dat de maximumstroom behaald wordt.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
je bedoelt dit:V4lve Lover schreef:met behulp van die zener kan je inderdaad de maximumstroom instellen, maar deze is dan wel afhankelijk van de threshold voltage van de FET.
met een transistor type MPSA42 of Bijv BC547 kan je de gate sturing wegtrekken op het moment dat de maximumstroom behaald wordt.
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Hoogspannings voeding
ja dat bedoel ik. alhoewel ik zelf de zener over de transistor had gezet.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Twee bedenkingen.
Als de loper van de potmeter (even) geen kontakt maakt komt er de max spanning op de uitgang.
En wat eng, de hele spanning tussen de twee, dicht bij elkaar zittende, aansluitingen van de potmeter.
Anne
Als de loper van de potmeter (even) geen kontakt maakt komt er de max spanning op de uitgang.
En wat eng, de hele spanning tussen de twee, dicht bij elkaar zittende, aansluitingen van de potmeter.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hoogspannings voeding
Ik begrijp wat je bedoelt. jij ziet het liever zo: Of zo: Zoals ik eerde schreef heb ik de schakeling gepikt van tubetown. Er is toch al het een en ander aan verandert dus dit kan er ook nog wel bij. Ik heb nog geen soldeerbout vastgehad.Ah!buis schreef:Twee bedenkingen.
Als de loper van de potmeter (even) geen kontakt maakt komt er de max spanning op de uitgang.
En wat eng, de hele spanning tussen de twee, dicht bij elkaar zittende, aansluitingen van de potmeter.
Anne
Mijn voorkeur gaat dan uit naar de onderste. Die regelt vanaf de halve ingangs spanning maar dat is geen probleem.
