Hoogspannings voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Maar Anne, kan ik ze dan niet beter in triode-schakeling gebruiken? Dat scheelt ook een extra trafo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

Ligt er maar aan wat je nodig hebt.
Om bij het 450V voorbeeld te blijven, als triode heb je ong 150V over de buis nodig voor redelijk wat stroom, dwz max uitgang 450-150=300V.
Als pentode met een hulpspanning voor g2 mag de spanning over de buis zakken tot 50V en kan de uitgang tot 400V gaan.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Dank je Anne, maar dan denk ik dat ik toch voor een triode ga. Ik heb immers ruim 600V ter beschikking dus kan ik zo'n 450V aan de uitgang halen. Dat vind ik ruim voldoende.
Je hebt het me vorige week ook al uitgelegt maar ik vergeet de dingen tegenwoordig heel snel.
Douwe
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

hoi Anne, de aansluitingen voor de G2 op mijn print zijn voor een 115V wikkeling. dan hang je de hulpvoeding voor scherm aan de kathode van de buis. en is deze nagenoeg constant. Dan behaal je het grootste voordeel uit de buizen de versterking ligt hoger en de Ri lager.

Douwe gaat vermoedelijk met mijn printen aan de slag, ik heb hier eerder het schema en foto van de print gepost.

Triode is niet aan te raden(!) tenzij je niet meer dan 200-250V over de regelbuis laat vallen. Omdat anders G2 buiten zijn specificatie gaat.

Zie het schema, er staat een brugcel en elco op voor een zwevende G2 voeding voor de regelbuizen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

schermroostervoeding.png
Om dan toch maar de schermroosters van de PL36 te gebruiken heb ik een printje gemaakt om 350V te reduceren tot 200V. De stroomsterkte is begrenst op 20mA, wat mij voldoende lijkt. Ik heb echter wel een raar iets. Op de source meet ik een spanning van 200V, maar aan de andere kant van R3 staat 165V. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Er valt toch niet ruim 30V over R3?
Bijlagen
spanningsregelaar 350-200V.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door PimDriessen »

Hoi Douwebakker,

Met Tina software komt er dit uit.
ScreenShot4016.bmp
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

schermroostervoeding.png
Hi Pim, Ja dat klopt wel. Ik heb inmiddels het probleem ook gevonden. Een elko van 1uF 400V tussen de source en aarde blijk de oplossing. Het spul stond gewoon te oscilleren. Ook heb ik R3 veranderd in 27 ohm en R1 in 75K. Die 39K werd toch een beetje te warm. C1 is nu 1uF 400V.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Rob Dingen »

Die 205 kan volgens mij ook niet kloppen.
Als je 200V op de gate aanbied is de source ongeveer 4 volt lager + wat over R3 valt.

Rob
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Rob Dingen schreef:
Die 205 kan volgens mij ook niet kloppen.
Als je 200V op de gate aanbied is de source ongeveer 4 volt lager + wat over R3 valt.

Rob
De zenerspanning van de BZT03C200 ligt tussen de 188 en 215V. Het hangt er vanaf hoeveel stroom je er door stuurt.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Piet1950 »

Douwe schreef:
Ik heb het opgelost met een trafotje die ik nog had liggen. Een Amroh P284.
Bij deze schakeling komt de oorspronkelijk secundaire laagspannings-wikkeling ook aan de netspanning te hangen. Dit kan veiligheidsproblemen geven, omdat de isolatie tussen secundaire en de kern geen veiligheids-isolatie heeft. Daarom de gehele trafo geïsoleerd opstellen. Dat ben je safe.

Piet
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Dag Piet, dat was voor mij ook wel een puntje van zorg. Ik ga een aluminum doosje maken en de trafo daarin geisoleerd monteren. Ik heb van die nylon M4 afstand houders. Overengens ligt de 9V wikkeling aan de buitenkant van de spoel.
Veiligheid voor alles toch?
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

Bedankt voor de leuke leerzame YouTube filmpjes :dank: :dank:
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Piet1950 »

Douwe schreef
Overigens ligt de 9V wikkeling aan de buitenkant van de spoel.
De luchtweg (rechte lijn) tussen de spanning voerende delen naar de kern moet minimaal 4mm zijn, de kruipweg over het isolatie materiaal 6,4mm. Dit geldt eigenlijk voor printmateriaal, maar als je hier aan voldoet, zit je wel goed. Dit kun je dus zelf controleren.

Piet
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door richard »

douwebakker schreef:
... Het is voor mij de eerste keer dat ik me aan een dergelijke schakeling waag, dus daarom graag jullie commentaar...
Al een levensverzekering afgesloten?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Vandaag weer even verder met mijn hoogspanning voeding. De schermroosters zijn ongeveer 200V nodig. Dat wil ik zo doen.
instelbare schermroosterspanning.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

Zou ik maar niet doen :shock:
Je bedoeld vermoedelijk zoals hier de bovenste
instelbare g2spanning.png
en de onderste een andere manier.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Anne, ja dat gaat natuurlijk helemaal niet werken. ik had het overgenomen van deze:
schermsp. regelaar.png
maar fout getekend.
Ik heb vorig jaar een paar kant en klare gekocht bij tubetown en ze werken prima.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Anne, ja dat gaat natuurlijk helemaal niet werken. ik had het overgenomen van deze:
schermsp. regelaar.pngmaar fout getekend.
Ik heb vorig jaar een paar kant en klare gekocht bij tubetown en ze werken prima.
Ziet er redelijk simpel uit Douwe
Dus AC er in en gestabiliseerd in te stellen spanning tussen + - Volt een ?hoeveel MA uit O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

ongeveer 25 mA
Nog even het plaatje.
reg 200V.png
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

met behulp van die zener kan je inderdaad de maximumstroom instellen, maar deze is dan wel afhankelijk van de threshold voltage van de FET.

met een transistor type MPSA42 of Bijv BC547 kan je de gate sturing wegtrekken op het moment dat de maximumstroom behaald wordt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

V4lve Lover schreef:
met behulp van die zener kan je inderdaad de maximumstroom instellen, maar deze is dan wel afhankelijk van de threshold voltage van de FET.

met een transistor type MPSA42 of Bijv BC547 kan je de gate sturing wegtrekken op het moment dat de maximumstroom behaald wordt.
je bedoelt dit:
regelb. schermroostersp.V3.png
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

ja dat bedoel ik. alhoewel ik zelf de zener over de transistor had gezet.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Och, ik denk dat die 22 ohm er niet veel aan veranderd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

Twee bedenkingen.
Als de loper van de potmeter (even) geen kontakt maakt komt er de max spanning op de uitgang.
En wat eng, de hele spanning tussen de twee, dicht bij elkaar zittende, aansluitingen van de potmeter.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Twee bedenkingen.
Als de loper van de potmeter (even) geen kontakt maakt komt er de max spanning op de uitgang.
En wat eng, de hele spanning tussen de twee, dicht bij elkaar zittende, aansluitingen van de potmeter.
Anne
Ik begrijp wat je bedoelt. jij ziet het liever zo:
anne1.png
anne1.png (8.94 KiB) 119 keer bekeken
Of zo:
anne2.png
anne2.png (13.36 KiB) 119 keer bekeken
Zoals ik eerde schreef heb ik de schakeling gepikt van tubetown. Er is toch al het een en ander aan verandert dus dit kan er ook nog wel bij. Ik heb nog geen soldeerbout vastgehad.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar de onderste. Die regelt vanaf de halve ingangs spanning maar dat is geen probleem.
Plaats reactie