Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Marp »

hardbats schreef:
Wat is de beste manier om dit aan elkaar te knopen? Massief koperdraad? En nog een bepaald kwaliteit?
Het antwoord op die laatste vraag kan je waarschijnlijk het best zelf beantwoorden, nadat je eens naar de aansluitdraden van weerstanden en condensators hebt gekeken.

Ben je voor jezelf overtuigd dat het voor korte stukjes niet zo kritisch is, dan kan je in principe gewoon gebruiken wat je voorhanden hebt en het handigst vindt werken, of wellicht het mooist vindt. Bijv. luidsprekerkabel, spoeldraad of VD-draad. Net als Olaf gebruik ook ik graag VD-draad. Het werkt strakker dan met luidsprekerkabel, de isolatie laat zich eenvoudiger verwijderen dan de laklaag van spoeldraad, en het is prima koper.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door ray5150 »

hardbats schreef:
hannesie schreef:
Plankje zwart maakt het ook duurder, wel mat zwart natuurlijk, of met wat carbon of zo. :lol:
Laat ik hem dan maar van carbon maken...
het lijkt me inderdaad een goed idee om een afwerklaag over het plankje te maken. het ziet er nu nogal goedkoop uit met die brandsporen van het lasersnijden. dat wil je toch ook niet ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

ray5150 schreef:
hardbats schreef:
hannesie schreef:
Plankje zwart maakt het ook duurder, wel mat zwart natuurlijk, of met wat carbon of zo. :lol:
Laat ik hem dan maar van carbon maken...
het lijkt me inderdaad een goed idee om een afwerklaag over het plankje te maken. het ziet er nu nogal goedkoop uit met die brandsporen van het lasersnijden. dat wil je toch ook niet ?
Alles wordt in de kleur van de woofer geverft. Dus ook het plankje van het XO.
De boven baffle met de kleine wings worden nog vervangen voor Amerikaans notenhout met de tijd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Marp schreef:
hardbats schreef:
Wat is de beste manier om dit aan elkaar te knopen? Massief koperdraad? En nog een bepaald kwaliteit?
Het antwoord op die laatste vraag kan je waarschijnlijk het best zelf beantwoorden, nadat je eens naar de aansluitdraden van weerstanden en condensators hebt gekeken.

Ben je voor jezelf overtuigd dat het voor korte stukjes niet zo kritisch is, dan kan je in principe gewoon gebruiken wat je voorhanden hebt en het handigst vindt werken, of wellicht het mooist vindt. Bijv. luidsprekerkabel, spoeldraad of VD-draad. Net als Olaf gebruik ook ik graag VD-draad. Het werkt strakker dan met luidsprekerkabel, de isolatie laat zich eenvoudiger verwijderen dan de laklaag van spoeldraad, en het is prima koper.
OpaBert en ik gaan het vanavond even aan elkaar knutselen. Kijken wat hij aan draad heeft liggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

De eerste driver er in geworsteld :yeah:
20200629_165922.jpg
20200629_165931.jpg
20200629_165941.jpg
Niet ontevreden, klein schoonheids foutje wat je niet ziet gelukkig. De frees liep er uit dus achter de driver zit een hap 8)
Is het verstandig om de achterkant rond de driver nog uit te schuinen? Om hem meer te laten "ademen"?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Altijd beter, rond of 45 graden.
Nog meer/ beter bij een systeem wat ook aan de achterzijde "ademt".
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 29 jun 2020, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

hannesie schreef:
:mrgreen: Altijd beter, rond of 45 graden.
Wat is beter, rond of 45 graden?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Let op dat de korf niet te klem zit in de infresing, lijkt krapjes op de foto, als de korf ook maar licht vervormd, kan dit invloed hebben op de vrije konus beweging.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hannesie »

Hoe ziet een vliegtuig vleugel er uit?
rond of...?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Walt schreef:
Let op dat de korf niet te klem zit in de infresing, lijkt krapjes op de foto, als de korf ook maar licht vervormd, kan dit invloed hebben op de vrije konus beweging.
Goede tip, ik zou het inbouw gat wel wat groter kunnen houden inderdaad. Zal hem wat uit frezen en licht afronden :goedzo:
hannesie schreef:
Hoe ziet een vliegtuig vleugel er uit?
rond of...?
Ligt aan welk deel van de vleugel 8-[
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
hannesie schreef:
:mrgreen: Altijd beter, rond of 45 graden.
Wat is beter, rond of 45 graden?
Gevoelsmatig zou ik voor 45 graden gaan. Bij een radius heb je vaak nog steeds een rechtopstaande rand voordat de afronding begint. Maar het is allemaal wat relatief, je hebt door de korf natuurlijk al flink wat reflecties...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hannesie »

Jij hebt natuurlijk met van die hele snelle vliegtuigen te doen, maar de snelheid van de lucht bij een luidspreker is nog geen Mach 2 dacht ik. :lol:
vleugje.PNG
Dus ik dacht aan rond.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

satefan schreef:
Gevoelsmatig zou ik voor 45 graden gaan.
hannesie schreef:
Dus ik dacht aan rond.
Kijk, dit is handig :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hannesie »

f16.PNG
:lol: "Ik zie ze wel eens vliegen", is toch een gezegde. :D

Dit is dus niet zo rond!!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door pappaleo »

Meer laten ademen :rofl: :rofl:
Volgens mij kan je een rondje fietsen op die konus, onder de bogen van dat frame door.

Die rand aan de voorkant (de bovenzijde van de onderste baffle) dat is pas een obstakel.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
satefan schreef:
Gevoelsmatig zou ik voor 45 graden gaan.
hannesie schreef:
Dus ik dacht aan rond.
Kijk, dit is handig :lol:
Top of niet? Hahaha.

Volgens mij is het de bedoeling dat er zo min mogelijk luchtversnelling plaats vind en de geluidsgolven geen rechtopstaande randen ‘ziet’. Dan heb je immers de sterkste reflectie. De golf die zijwaarts wordt afgestraald moet zo geleidelijk mogelijk zich voort kunnen planten.

Bij een radius/ronding komt de golf nog steeds een relatief rechtopstaande rand tegen. Die is aan de bovenkant van het materiaal wel rond, maar de woofer ligt relatief diep.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 30 jun 2020, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door ray5150 »

hardbats schreef:
Niet ontevreden, klein schoonheids foutje wat je niet ziet gelukkig. De frees liep er uit dus achter de driver zit een hap 8)
Heb je dan geen gebruik gemaakt van een cirkelgeider ?
Daarmee kun je vrijwel ideale cirkels frezen, met een minimale foutmarge.
(okee, of je moet hem fout afgesteld hebben staan...)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Leeuwarden »

hannesie schreef:
f16.PNG :lol: "Ik zie ze wel eens vliegen", is toch een gezegde. :D

Dit is dus niet zo rond!!
De 065, Leeuwarder zwever. Goed zo, Hans! :rock:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

pappaleo schreef:
Die rand aan de voorkant (de bovenzijde van de onderste baffle) dat is pas een obstakel.
Die wordt nog wel afgerond, weet niet of dat veel verschil maakt maar hij wordt wel afgerond :mrgreen:
satefan schreef:
Volgens mij is het de bedoeling dat er zo min mogelijk luchtversnelling plaats vind en de geluidsgolven geen rechtopstaande randen ‘ziet’. Dan heb je immers de sterkste reflectie. De golf die zijwaarts wordt afgestraald moet zo geleidelijk mogelijk zich voort kunnen planten.

Bij een radius/ronding komt de golf nog steeds een relatie rechtopstaande rand tegen. Die is aan de bivenkant van het materiaal wel rond, maar de woofer ligt relatief diep.

Satefan
Ik ga voor een schuine kant :goedzo:
ray5150 schreef:
hardbats schreef:
Niet ontevreden, klein schoonheids foutje wat je niet ziet gelukkig. De frees liep er uit dus achter de driver zit een hap 8)
Heb je dan geen gebruik gemaakt van een cirkelgeider ?
Daarmee kun je vrijwel ideale cirkels frezen, met een minimale foutmarge.
(okee, of je moet hem fout afgesteld hebben staan...)
Ja ik heb een cirkel geleider gebruikt, dat deel ging ook niet fout. Toen ik de verzinking had gevreesd en daarna het gat er uit had gehaald moest ik nog een deel verzinken. Toen ik dat deed, free hand, liep de frees los waardoor deze wat dieper ging dan gepland...
Leeuwarden schreef:
hannesie schreef:
f16.PNG :lol: "Ik zie ze wel eens vliegen", is toch een gezegde. :D

Dit is dus niet zo rond!!
De 065, Leeuwarder zwever. Goed zo, Hans! :rock:
Bah, een Dual :-#
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hannesie »

:shock: :shock: :shock: Hebben ze dan in Leeuwarden ook draaitafels van DUAL?? :rofl:
Zal wel een vak term zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Dual betekend dat het een 2 zitter F-16 is. Ook wel een F-16B :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Leeuwarden »

hardbats schreef:
Dual betekend dat het een 2 zitter F-16 is. Ook wel een F-16B :mrgreen:
Ik ken iemand die heel blij was dat er nog iemand achterin zat toen de de stick los kwam... (ook nog tijdens de landing als ik me niet vergis...) :yeah:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Leeuwarden schreef:
hardbats schreef:
Dual betekend dat het een 2 zitter F-16 is. Ook wel een F-16B :mrgreen:
Ik ken iemand die heel blij was dat er nog iemand achterin zat toen de de stick los kwam... (ook nog tijdens de landing als ik me niet vergis...) :yeah:
Ach ze landen altijd he 8-[
En stick komt ook niet zomaar los trouwens :think:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Leeuwarden »

hardbats schreef:
Leeuwarden schreef:
hardbats schreef:
Dual betekend dat het een 2 zitter F-16 is. Ook wel een F-16B :mrgreen:
Ik ken iemand die heel blij was dat er nog iemand achterin zat toen de de stick los kwam... (ook nog tijdens de landing als ik me niet vergis...) :yeah:
Ach ze landen altijd he 8-[
En stick komt ook niet zomaar los trouwens :think:

Nee, die stick komt niet zomaar los... wie hoort die dingen eigenlijk juist te monteren?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Leeuwarden schreef:
hardbats schreef:
Leeuwarden schreef:

Ik ken iemand die heel blij was dat er nog iemand achterin zat toen de de stick los kwam... (ook nog tijdens de landing als ik me niet vergis...) :yeah:
Ach ze landen altijd he 8-[
En stick komt ook niet zomaar los trouwens :think:

Nee, die stick komt niet zomaar los... wie hoort die dingen eigenlijk juist te monteren?
Avionica monteurs, ik niet :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”