Wat is de beste manier om dit aan elkaar te knopen? Massief koperdraad? En nog een bepaald kwaliteit?
Het antwoord op die laatste vraag kan je waarschijnlijk het best zelf beantwoorden, nadat je eens naar de aansluitdraden van weerstanden en condensators hebt gekeken.
Ben je voor jezelf overtuigd dat het voor korte stukjes niet zo kritisch is, dan kan je in principe gewoon gebruiken wat je voorhanden hebt en het handigst vindt werken, of wellicht het mooist vindt. Bijv. luidsprekerkabel, spoeldraad of VD-draad. Net als Olaf gebruik ook ik graag VD-draad. Het werkt strakker dan met luidsprekerkabel, de isolatie laat zich eenvoudiger verwijderen dan de laklaag van spoeldraad, en het is prima koper.
Plankje zwart maakt het ook duurder, wel mat zwart natuurlijk, of met wat carbon of zo.
Laat ik hem dan maar van carbon maken...
het lijkt me inderdaad een goed idee om een afwerklaag over het plankje te maken. het ziet er nu nogal goedkoop uit met die brandsporen van het lasersnijden. dat wil je toch ook niet ?
Plankje zwart maakt het ook duurder, wel mat zwart natuurlijk, of met wat carbon of zo.
Laat ik hem dan maar van carbon maken...
het lijkt me inderdaad een goed idee om een afwerklaag over het plankje te maken. het ziet er nu nogal goedkoop uit met die brandsporen van het lasersnijden. dat wil je toch ook niet ?
Alles wordt in de kleur van de woofer geverft. Dus ook het plankje van het XO.
De boven baffle met de kleine wings worden nog vervangen voor Amerikaans notenhout met de tijd.
Wat is de beste manier om dit aan elkaar te knopen? Massief koperdraad? En nog een bepaald kwaliteit?
Het antwoord op die laatste vraag kan je waarschijnlijk het best zelf beantwoorden, nadat je eens naar de aansluitdraden van weerstanden en condensators hebt gekeken.
Ben je voor jezelf overtuigd dat het voor korte stukjes niet zo kritisch is, dan kan je in principe gewoon gebruiken wat je voorhanden hebt en het handigst vindt werken, of wellicht het mooist vindt. Bijv. luidsprekerkabel, spoeldraad of VD-draad. Net als Olaf gebruik ook ik graag VD-draad. Het werkt strakker dan met luidsprekerkabel, de isolatie laat zich eenvoudiger verwijderen dan de laklaag van spoeldraad, en het is prima koper.
OpaBert en ik gaan het vanavond even aan elkaar knutselen. Kijken wat hij aan draad heeft liggen
Niet ontevreden, klein schoonheids foutje wat je niet ziet gelukkig. De frees liep er uit dus achter de driver zit een hap
Is het verstandig om de achterkant rond de driver nog uit te schuinen? Om hem meer te laten "ademen"?
Let op dat de korf niet te klem zit in de infresing, lijkt krapjes op de foto, als de korf ook maar licht vervormd, kan dit invloed hebben op de vrije konus beweging.
Let op dat de korf niet te klem zit in de infresing, lijkt krapjes op de foto, als de korf ook maar licht vervormd, kan dit invloed hebben op de vrije konus beweging.
Goede tip, ik zou het inbouw gat wel wat groter kunnen houden inderdaad. Zal hem wat uit frezen en licht afronden
hannesie schreef:
Hoe ziet een vliegtuig vleugel er uit?
rond of...?
Gevoelsmatig zou ik voor 45 graden gaan. Bij een radius heb je vaak nog steeds een rechtopstaande rand voordat de afronding begint. Maar het is allemaal wat relatief, je hebt door de korf natuurlijk al flink wat reflecties...
Volgens mij is het de bedoeling dat er zo min mogelijk luchtversnelling plaats vind en de geluidsgolven geen rechtopstaande randen ‘ziet’. Dan heb je immers de sterkste reflectie. De golf die zijwaarts wordt afgestraald moet zo geleidelijk mogelijk zich voort kunnen planten.
Bij een radius/ronding komt de golf nog steeds een relatief rechtopstaande rand tegen. Die is aan de bovenkant van het materiaal wel rond, maar de woofer ligt relatief diep.
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 30 jun 2020, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet ontevreden, klein schoonheids foutje wat je niet ziet gelukkig. De frees liep er uit dus achter de driver zit een hap
Heb je dan geen gebruik gemaakt van een cirkelgeider ?
Daarmee kun je vrijwel ideale cirkels frezen, met een minimale foutmarge.
(okee, of je moet hem fout afgesteld hebben staan...)
Die rand aan de voorkant (de bovenzijde van de onderste baffle) dat is pas een obstakel.
Die wordt nog wel afgerond, weet niet of dat veel verschil maakt maar hij wordt wel afgerond
satefan schreef:
Volgens mij is het de bedoeling dat er zo min mogelijk luchtversnelling plaats vind en de geluidsgolven geen rechtopstaande randen ‘ziet’. Dan heb je immers de sterkste reflectie. De golf die zijwaarts wordt afgestraald moet zo geleidelijk mogelijk zich voort kunnen planten.
Bij een radius/ronding komt de golf nog steeds een relatie rechtopstaande rand tegen. Die is aan de bivenkant van het materiaal wel rond, maar de woofer ligt relatief diep.
Satefan
Ik ga voor een schuine kant
ray5150 schreef:
hardbats schreef:
Niet ontevreden, klein schoonheids foutje wat je niet ziet gelukkig. De frees liep er uit dus achter de driver zit een hap
Heb je dan geen gebruik gemaakt van een cirkelgeider ?
Daarmee kun je vrijwel ideale cirkels frezen, met een minimale foutmarge.
(okee, of je moet hem fout afgesteld hebben staan...)
Ja ik heb een cirkel geleider gebruikt, dat deel ging ook niet fout. Toen ik de verzinking had gevreesd en daarna het gat er uit had gehaald moest ik nog een deel verzinken. Toen ik dat deed, free hand, liep de frees los waardoor deze wat dieper ging dan gepland...
Leeuwarden schreef:
hannesie schreef:
f16.PNG "Ik zie ze wel eens vliegen", is toch een gezegde.