Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door ray5150 »

hardbats schreef:

Meteen alle condensators getest en de waardes komen goed overeen met wat ze moeten zijn

20200624_190508.jpg

20200624_190533.jpg

20200624_190638.jpg

20200624_190703.jpg

Ook van alle componenten even een 3D model gemaakt om zo een plankje te maken waar alles netjes op komt. Daar gaan we nu mee aan de slag \:D/ en me dan binnenkort wagen aan het frezen van de driver gaten voor de F8 8-[
De meeste condensatoren hebben een tolerantie van + of - 10%.
Die in een wat duurdere prijsklasse zitten meestal op + of - 5 %.
Deze zijn splinternieuw, dan is de kans op (grote) afwijkingen vrij klein, in mijn optiek tenminste.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

leonidas schreef:
Ik gebruik deze spoelen al tijden in o.a. mijn PAP set en de Liionidas.
Gewoon het beste wat er volgens mij bestaat.
De Mundorf spoelen van dezelfde waarde klinken minder !!

mvgr. Leon
Ik ga deze ook gewoon gebruiken en zien (Horen) wat het brengt :mrgreen:
ray5150 schreef:
Deze zijn splinternieuw, dan is de kans op (grote) afwijkingen vrij klein, in mijn optiek tenminste.
Ik had ook niet verwacht om grote verschillen te gaan zien. Wilde alleen even zeker stellen dat er geen kapotte bij zou zitten :wink:
Dan had ik nu al kunnen mailen natuurlijk Ipv pas wanneer heel de speaker klaar is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Wat die spoelen betreft met een versterker en toongenerator moet de zelfinductie ook te berekenen zijn
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Henkjan »

leonidas schreef:
Ik gebruik deze spoelen al tijden in o.a. mijn PAP set en de Liionidas.
Gewoon het beste wat er volgens mij bestaat.
Olaf Markus schreef:
Wel de muziek altijd hard zetten, anders komen deze niet aan de waarde :(
Ik spreek uit ervaring.
nou hoor ik in de wandelgangen dat Leon niet vies is van een beetje leuk volume :bakkie:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Henkjan schreef:
nou hoor ik in de wandelgangen dat Leon niet vies is van een beetje leuk volume :bakkie:
Dat is wel waar ja :lol: nou wil ik het toch ook wel graag rond de 90db+ hebben hoor, jullie niet? 8-[
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door richard »

Olaf Markus schreef:
Als je de spoelen door meet met een lcr meter dan is de waarde beduidend lager dan wat ze moeten zijn.
In wat voor een orde van grootte? de helft, 25% lager of 10% lager? In dat laatste geval zou ik me niet zo druk maken.

Microfonie van filtercomponenten kan ook interessant zijn, of het ontbreken ervan.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

ondertussen toch maar een opzetje gemaakt om de crossover in elkaar te knutselen met de componenten die ik nu heb.

Voila:
crossover render.PNG
geen bedrading van de crossover zelf in het zicht, alleen de bekabeling naar de drivers. Afgedekt met een stukje acryl, tenzij dat te veel nare reflecties geeft :roll:

zo ziet het er uit gemonteerd:
crossover mounted render.PNG
op of aanmerkingen zijn natuurlijk welkom :lol:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door VintageHarry »

Sjiek hoor! :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Sodeju :shock: Dat kan je gerust je beroep van maken :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

richard schreef:
Olaf Markus schreef:
Als je de spoelen door meet met een lcr meter dan is de waarde beduidend lager dan wat ze moeten zijn.
In wat voor een orde van grootte? de helft, 25% lager of 10% lager? In dat laatste geval zou ik me niet zo druk maken.

Microfonie van filtercomponenten kan ook interessant zijn, of het ontbreken ervan.
Dat scheelde zo'n 30% en dat was te veel voor mijn smaak, maar tegelijkertijd zal dat op een breedbander met een 6 db filter minder impact hebben dan in mijn configuratie.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Sander Sassen had toen toch jouw spoel gemeten met een meter van 5000 euro en op de manier die Jantzen aangaf, toen was de waarde wel OK... Wie zegt dat tijdens normaal gebruik de spoelen niet werken, heb je daar een linkje naar?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Sander Sassen had toen toch jouw spoel gemeten met een meter van 5000 euro en op de manier die Jantzen aangaf, toen was de waarde wel OK... Wie zegt dat tijdens normaal gebruik de spoelen niet werken, heb je daar een linkje naar?
Olaf zegt dat. Linkje
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Met zijn LCR meter komt hij niet op de goede waarde, de dure meter van Sander wel, Jantzen geeft zelf ook aan dat deze spoelen lastig te meten zijn. Ik ben benieuwd of je in een filter verschil ziet in werking tussen deze spoel of een ‘normale’ spoel.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef:
Met zijn LCR meter komt hij niet op de goede waarde, de dure meter van Sander wel, Jantzen geeft zelf ook aan dat deze spoelen lastig te meten zijn. Ik ben benieuwd of je in een filter verschil ziet in werking tussen deze spoel of een ‘normale’ spoel.
Daar ben ik ook daadwerkelijk heel benieuwd naar. En misschien is er ook wel helemaal niets aan de hand. Maar als je als perfectionist zijnde jezelf niet weet te overtuigen dat dit de perfecte spoelen zijn dan levert dat bij mij een vervelend gevoel op. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar, aard van het beestje.
Ik kan met mijn meter elke spoel zeer nauwkeurig meten, dat gaat al 15 jaar en honderden spoelen goed, dan ineens komen deze spoelen langs die ik ineens niet kan meten.
Dat zat me gewoon niet lekker, en dan ken ik mezelf, dat ga ik terug horen, ook al zou dit alleen maar om een placebo effect gaan. Ik wil gewoon dat hetgeen wat ik bouw goed zit, ook tussen mijn oren. Want dat effect weegt nou eenmaal mee.

De meter van Sander zal zijn werk doen met een grotere stroom sterke, hoeveel dat is weet ik niet. Misschien is het evengoed nog zo laag dat het uiteindelijk nog ver beneden het laagste versterker volume ligt, dan is er uiteraard niets aan de hand.

Tegenwoordig werk ik uitsluitend met lucht spoelen met een zeer lage rdc ( en daardoor zeer hoog prijskaartje ) en soms trafokern spoelen voor het laag met zeer lage rdc. Maar ook deze zijn niet goedkoop. En deze kan ik allemaal prima meten met mijn meter.

Dus lang verhaal kort, ik kan niet hardop beweren dat deze spoelen op zeer laag volume een probleem vormen, ikzelf had bij deze spoelen gewoon niet het goede gevoel wat we eigenlijk toch zoeken in de zelfbouw.

Misschien dat een frequentie meting met langzaam oplopend volume uitkomst kan bieden.

En aan Hardbats dan ook het advies om ze gewoon te gebruiken, en als het goed is dan is het goed. Ik wilde ze zeker ook niet afraden, ik wilde gewoon mijn ervaring belichten ter leer en ter vermaak.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

https://hfc-fs.s3-eu-west-1.amazonaws.c ... oils_2.pdf

Dus zelfs de dure meter van Sander was niet toereikend blijkt nu hieruit.

Gr. Walter
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door leonidas »

Dankjewel Walt !
Ik had dit al eerder gelezen maar kon het niet terug vinden.

Uiteraard heb ik ook diverse spoelen "getest".
Gehoormatig behoren deze spoelen tot het beste voor mij.

Wat goedkoper is en erg mee valt zijn de trafo kern spoelen van Monacor.

Kosten ongeveer de helft en klinken niet de helft minder :)

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef:
https://hfc-fs.s3-eu-west-1.amazonaws.c ... oils_2.pdf

Dus zelfs de dure meter van Sander was niet toereikend blijkt nu hieruit.

Gr. Walter

Meh, ik heb nu ook spoelen met een RDC lager dan 0,1 in mijn filters, deze kan ik gewoon meten met mijn meter en ik weet dat ze goed zijn.
Tegen de tijd dat ik een spoel moet gaan meten op 48 KHZ met een condensator parallel, dan neemt mijn overtuiging af.
48 KHZ is een 160X hogere frequentie als het gebied waar ik deze toe wil passen, een spoel die op 48 KHZ bepaalde eigenschappen of een bepaalde waarde heeft kan op 0 tot 300 hz wel totaal andere eigenschappen hebben.

Het zijn gewoon vreemde dingen en er is geen enkele reden waarom deze beter zouden moeten klinken dan een knappe trafokern met dezelfde RDC, en al helemaal niet als een Dikke vette luchtspoel.
Dus ik persoonlijk sla deze dingen liever over.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Ik snap je redenatie, de C-coil is een economische oplossing voor grote waarde en grote powerhandling. Een zware trafokern van Intertechnik of Mundorf zal vast technisch beter zijn, ik heb zelf nooit een C-coil gebruikt, dus kan niet over de klank oordelen. Speel zelf graag met Jantzen Waxcoils.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door satefan »

Je kunt toch gewoon de eigenschappen van de spoel meten? Mn maat heeft zo'n Audio Precision meetstation en we hebben wel eens wat spoelen doorgemeten en er bleken toch wel aardige verschillen in te zitten, maar ben vergeten wat het precies was. De vraag is natuurlijk of het allemaal hoorbaar is. Ik zal t even aan hem vragen, ging met name over proximity effect geloof ik.

groet,

Stefan
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Walt »

Dat is nou net de ellende met die C-coil, deze zijn erg lastig met normale middelen te meten.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

satefan schreef:
Je kunt toch gewoon de eigenschappen van de spoel meten? Mn maat heeft zo'n Audio Precision meetstation en we hebben wel eens wat spoelen doorgemeten en er bleken toch wel aardige verschillen in te zitten, maar ben vergeten wat het precies was. De vraag is natuurlijk of het allemaal hoorbaar is. Ik zal t even aan hem vragen, ging met name over proximity effect geloof ik.

groet,

Stefan
Hoi Stefan
Je kunt inderdaad gewoon de eigenschappen van een spoel meten zoals in dit topic duidelijk blijkt, en zoals een ieder bekend is. Dit was dan ook niet ter discussie.

De discussie was dat de genoemde "Jantzen C-core" spoel niet zomaar op de gangbare manier te meten is, en wat daarvan de eventuele consequenties zouden kunnen zijn in het gebruik van deze specifieke spoelen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door satefan »

Okay, ik weet het weer (een beetje). We hebben een jaar of 2 terug wat spoelen gemeten om in een filter te gebruiken. De hebben gekeken naar impedantie en fase-verloop van 0 tot 20khz. Het was interessant om te zien dat er best flinke verschillen zaten in de verschillende spoelen (ging om een 100uh spoel, een van Jantzen en een van Intertechniek. De deviatie van de fase was bij de intertechniek best goed, van de Jantzen stukken minder. Dat was wel tegen de 20khz, dus voor ons niet meer hoorbaar ;-)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Nou ik kan deze spoelen Wel meten met verschillende manieren , versterker toongenerator Voltmeter of Scope en een Zakjapanner
Bij welke frequentie en vermogen wilt u ze getest hebben
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

OpaBert schreef:
Bij welke frequentie en vermogen wilt u ze getest hebben ?
Ik persoonlijk bij geen, ik was al een tijdje klaar met die dingen :|
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Olaf Markus schreef:
OpaBert schreef:
Bij welke frequentie en vermogen wilt u ze getest hebben ?
Ik persoonlijk bij geen, ik was al een tijdje klaar met die dingen :|
Ik vind meten aan dit soort dingen leuk
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”