Walt schreef:Met zijn LCR meter komt hij niet op de goede waarde, de dure meter van Sander wel, Jantzen geeft zelf ook aan dat deze spoelen lastig te meten zijn. Ik ben benieuwd of je in een filter verschil ziet in werking tussen deze spoel of een ‘normale’ spoel.
Daar ben ik ook daadwerkelijk heel benieuwd naar. En misschien is er ook wel helemaal niets aan de hand. Maar als je als perfectionist zijnde jezelf niet weet te overtuigen dat dit de perfecte spoelen zijn dan levert dat bij mij een vervelend gevoel op. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar, aard van het beestje.
Ik kan met mijn meter elke spoel zeer nauwkeurig meten, dat gaat al 15 jaar en honderden spoelen goed, dan ineens komen deze spoelen langs die ik ineens niet kan meten.
Dat zat me gewoon niet lekker, en dan ken ik mezelf, dat ga ik terug horen, ook al zou dit alleen maar om een placebo effect gaan. Ik wil gewoon dat hetgeen wat ik bouw goed zit, ook tussen mijn oren. Want dat effect weegt nou eenmaal mee.
De meter van Sander zal zijn werk doen met een grotere stroom sterke, hoeveel dat is weet ik niet. Misschien is het evengoed nog zo laag dat het uiteindelijk nog ver beneden het laagste versterker volume ligt, dan is er uiteraard niets aan de hand.
Tegenwoordig werk ik uitsluitend met lucht spoelen met een zeer lage rdc ( en daardoor zeer hoog prijskaartje ) en soms trafokern spoelen voor het laag met zeer lage rdc. Maar ook deze zijn niet goedkoop. En deze kan ik allemaal prima meten met mijn meter.
Dus lang verhaal kort, ik kan niet hardop beweren dat deze spoelen op zeer laag volume een probleem vormen, ikzelf had bij deze spoelen gewoon niet het goede gevoel wat we eigenlijk toch zoeken in de zelfbouw.
Misschien dat een frequentie meting met langzaam oplopend volume uitkomst kan bieden.
En aan Hardbats dan ook het advies om ze gewoon te gebruiken, en als het goed is dan is het goed. Ik wilde ze zeker ook niet afraden, ik wilde gewoon mijn ervaring belichten ter leer en ter vermaak.