12 inch in een doosje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 12 inch in een doosje.
Gaat mij er om of ik bepaalde type fineer beter kan vermijden, omdat het lastiger te verwerken is. Die 40-50 euro voor een grote lap die ik zag is geen probleem. Maar of het een wat lastiger soort is of niet gaat het me meer om.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Er is veel te vinden over fineer. Ook hoe je het moet verwerken en lijmen. Ook zijn er meerdere technieken. Even aan Google vragen. 
Re: 12 inch in een doosje.
Had al het nodige opgezocht over strijkbout en zo. Was meer dat ik de lastige soorten fineer wil vermijden om mee te beginnen. Die alpi die je gebruikt heeft verschillende patronen die ik wel mooi vind. Dus zolang het geen spul is voor de super pro, maar waar een redelijk handig iemand mee uit de voeten kan ben ik tevreden.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Ik heb geen idee of er lastige sorteren zijn.
Met papieren rug is het fineer meestal wel heel plat. Dus geen krom trekkende delen. Het gene wat ik heb is alleen de eerste 10cm wat hobbelig. Daarna mooi plat.
Bij massieve platen heb je meer kans op kromme dellen. Wat wel lastig kan zijn als je geen pers hebt.
Die van mij heeft dunne stroken dus kan het minder snel krom trekken.
Niet dat ik daar naar gekeken heb maar vond dit gewoon mooi staan.
En eerste lagen lak zitten erop.
Met papieren rug is het fineer meestal wel heel plat. Dus geen krom trekkende delen. Het gene wat ik heb is alleen de eerste 10cm wat hobbelig. Daarna mooi plat.
Bij massieve platen heb je meer kans op kromme dellen. Wat wel lastig kan zijn als je geen pers hebt.
Die van mij heeft dunne stroken dus kan het minder snel krom trekken.
Niet dat ik daar naar gekeken heb maar vond dit gewoon mooi staan.
En eerste lagen lak zitten erop.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Eerste 2 lagen zijn "Rambo grondverf voor binnen". Kleurloos 0000, mat / transparant.
De aflak doe ik met "Rambo pantserlak trap". Kleurloos 0000, zijdeglans / transparant.
Na 2 lagen aflak schuur ik de toplaag van de lak eraf. Dan weer 2 lagen. Net zolang totdat het oppervlak mooi glad en egaal is. Dus er moeten nog wel een paar lagen op.
Ik verdun niks want Rambo lak is goed te verwerken zonder te verdunnen.
De aflak doe ik met "Rambo pantserlak trap". Kleurloos 0000, zijdeglans / transparant.
Na 2 lagen aflak schuur ik de toplaag van de lak eraf. Dan weer 2 lagen. Net zolang totdat het oppervlak mooi glad en egaal is. Dus er moeten nog wel een paar lagen op.
Ik verdun niks want Rambo lak is goed te verwerken zonder te verdunnen.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Zo weer een stukje verder.
Het fineer is erg mooi geworden en het mat zwart zit er ook op.
Binding posts geplaatst en de draden klaar gemaakt. Gelijk de 12inch maar geplaatst.
De andere speaker staat te drogen met het laatste stuk fineer. Dus die is ook bijna aan de beurt.
Het filter komt in een losse behuizing. Zo kan ik altijd makkelijk gaan spelen met de crossover of eventueel met losse versterkers.
Gr Sander.
Het fineer is erg mooi geworden en het mat zwart zit er ook op.
Binding posts geplaatst en de draden klaar gemaakt. Gelijk de 12inch maar geplaatst.
De andere speaker staat te drogen met het laatste stuk fineer. Dus die is ook bijna aan de beurt.
Het filter komt in een losse behuizing. Zo kan ik altijd makkelijk gaan spelen met de crossover of eventueel met losse versterkers.
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Binnenkort de kasten voor de crossover maken en dan eerst maar eens lekker luisteren.
Ik zal me dan ook gaan verdiepen in een microfoon en een iets met dsp gaan doen denk ik. Het blijft hobby natuurlijk.
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Test test. Alles werkt.
Nu kistje mooi maken en het andere filter solderen.
Gr Sander.
Nu kistje mooi maken en het andere filter solderen.
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Symmetrie. Daar hou ik van.
Nu nog fineer snijden en dan nog een standaardje maken voor de kastjes.
De standaarden voor de speakers zijn ook in de maak.
Ik kan een heleboel, ook lassen, maar een las apparaat heb ik niet. Dus die is uitbesteed. De standaarden voor de JBL l100 kosten rond de €400. Dat gaat hem dus niet worden. En dan is het ook nog eens 1.5mm dik wandig. Nu worden ze van 2mm dik wandig en kosten totaal €50, dat is een leuke prijs.
Binnenkort weer een update.
Nu eerst even aansluiten en luisteren. Ik ben benieuwd.
Gr Sander.
Nu nog fineer snijden en dan nog een standaardje maken voor de kastjes.
De standaarden voor de speakers zijn ook in de maak.
Ik kan een heleboel, ook lassen, maar een las apparaat heb ik niet. Dus die is uitbesteed. De standaarden voor de JBL l100 kosten rond de €400. Dat gaat hem dus niet worden. En dan is het ook nog eens 1.5mm dik wandig. Nu worden ze van 2mm dik wandig en kosten totaal €50, dat is een leuke prijs.
Binnenkort weer een update.
Nu eerst even aansluiten en luisteren. Ik ben benieuwd.
Gr Sander.
Re: 12 inch in een doosje.
Zelf ook pasgeleden zo'n setje stand gemaakt voor Pioneer hpm 100 speakers. Ik was voor zn €30 klaar volgens mij. Waren prima, En gevuld met zand.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Hahah. Ja soms is 1op1 net even wat makkelijker.ray5150 schreef:
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Druk druk.
Bakjes voor de crossover bijna klaar.
Alleen nog even opzoek naar een mooi plexiglas plaatje.
Gr Sander.
Bakjes voor de crossover bijna klaar.
Alleen nog even opzoek naar een mooi plexiglas plaatje.
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Het begint ergens op te lijken.
Ben al een beetje aan het luisteren.
En ik moet zeggen, ik ben er zelf van onder de indruk.
Een behoorlijk dinamische geluid,
Bass, diep strak en laag. Iets wat wollig maar totaal geen booming. Wollig komt denk ik door de buizen versterker.
De mid is lekker vol en muzikaal, deze driver brengt meer geluid dan dat hij eruit ziet.
De planar tweeter, tsja. Kristal zuiver en zijde zacht.
De losse crossovers zullen wel heel gaaf staan naast de speakers.
Bijna klaar.
Gr Sander.
Ben al een beetje aan het luisteren.
En ik moet zeggen, ik ben er zelf van onder de indruk.
Een behoorlijk dinamische geluid,
Bass, diep strak en laag. Iets wat wollig maar totaal geen booming. Wollig komt denk ik door de buizen versterker.
De mid is lekker vol en muzikaal, deze driver brengt meer geluid dan dat hij eruit ziet.
De planar tweeter, tsja. Kristal zuiver en zijde zacht.
De losse crossovers zullen wel heel gaaf staan naast de speakers.
Bijna klaar.
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Zaterdag de standaarden ophalen.
Dan even spuiten en dan genieten.
Oh nee toch niet.
Eerst maar even mijn waarschijnlijk nieuwe toekomstige versterker beluisteren in de winkel.
Gr Sander
Dan even spuiten en dan genieten.
Oh nee toch niet.
Eerst maar even mijn waarschijnlijk nieuwe toekomstige versterker beluisteren in de winkel.
Gr Sander
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Dank u.
Alleen nog even zwart spuiten.
En dan wat tweaken.
Ben al bezig met luister. De tweeter heeft een weerstand van 7.5 ohm. als ik die nu rechtstreeks overbrug klinkt het al veel beter. Hoog is net even te zacht. Met de overbrugging iets te veel. Dus zal naar 3ohm moeten denk ik.
Gr Sander.
Alleen nog even zwart spuiten.
En dan wat tweaken.
Ben al bezig met luister. De tweeter heeft een weerstand van 7.5 ohm. als ik die nu rechtstreeks overbrug klinkt het al veel beter. Hoog is net even te zacht. Met de overbrugging iets te veel. Dus zal naar 3ohm moeten denk ik.
Gr Sander.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: 12 inch in een doosje.
Er zijn van die potmeters voor te krijgen.
Iemand die weet welke goed zijn?
Gr Sander.
Iemand die weet welke goed zijn?
Gr Sander.
Re: 12 inch in een doosje.
Ik denk dat je hiertussen wel iets passends kunt vinden :
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -resistor/
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -resistor/
