12 inch in een doosje.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door jvenema »

Gaat mij er om of ik bepaalde type fineer beter kan vermijden, omdat het lastiger te verwerken is. Die 40-50 euro voor een grote lap die ik zag is geen probleem. Maar of het een wat lastiger soort is of niet gaat het me meer om.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door Shadow »

Qua verwerken is papieren rug fijner.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Er is veel te vinden over fineer. Ook hoe je het moet verwerken en lijmen. Ook zijn er meerdere technieken. Even aan Google vragen. :regels:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door jvenema »

Had al het nodige opgezocht over strijkbout en zo. Was meer dat ik de lastige soorten fineer wil vermijden om mee te beginnen. Die alpi die je gebruikt heeft verschillende patronen die ik wel mooi vind. Dus zolang het geen spul is voor de super pro, maar waar een redelijk handig iemand mee uit de voeten kan ben ik tevreden.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Ik heb geen idee of er lastige sorteren zijn.
Met papieren rug is het fineer meestal wel heel plat. Dus geen krom trekkende delen. Het gene wat ik heb is alleen de eerste 10cm wat hobbelig. Daarna mooi plat.
Bij massieve platen heb je meer kans op kromme dellen. Wat wel lastig kan zijn als je geen pers hebt.
Die van mij heeft dunne stroken dus kan het minder snel krom trekken.
Niet dat ik daar naar gekeken heb maar vond dit gewoon mooi staan.

En eerste lagen lak zitten erop.
Bijlagen
DSC_0015.JPG
DSC_0016.JPG
DSC_0013.JPG
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door hardbats »

Wat voor lak heb je gebruikt? Oogt zeker mooi zo!
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Eerste 2 lagen zijn "Rambo grondverf voor binnen". Kleurloos 0000, mat / transparant.
De aflak doe ik met "Rambo pantserlak trap". Kleurloos 0000, zijdeglans / transparant.
Na 2 lagen aflak schuur ik de toplaag van de lak eraf. Dan weer 2 lagen. Net zolang totdat het oppervlak mooi glad en egaal is. Dus er moeten nog wel een paar lagen op.
Ik verdun niks want Rambo lak is goed te verwerken zonder te verdunnen.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Zo weer een stukje verder.
Het fineer is erg mooi geworden en het mat zwart zit er ook op.
Binding posts geplaatst en de draden klaar gemaakt. Gelijk de 12inch maar geplaatst.
De andere speaker staat te drogen met het laatste stuk fineer. Dus die is ook bijna aan de beurt.
Het filter komt in een losse behuizing. Zo kan ik altijd makkelijk gaan spelen met de crossover of eventueel met losse versterkers.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0024.JPG
DSC_0023.JPG
DSC_0026.JPG
DSC_0027.JPG
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door hardbats »

Netjes hoor! =D>
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door OpaBert »

Vakwerk hoor :goedzo:
Als ze straks ook zo mooi spelen :yeah:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door Douwe84 »

Mooi werk :D
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door jvenema »

Erg netjes dat geverfde fineer!
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

:rock: Eindelijk de mid en de planar tweeter binnen.

Binnenkort de kasten voor de crossover maken en dan eerst maar eens lekker luisteren.
Ik zal me dan ook gaan verdiepen in een microfoon en een iets met dsp gaan doen denk ik. Het blijft hobby natuurlijk.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0076.JPG
DSC_0078.JPG
DSC_0080.JPG
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Test test. Alles werkt.
Nu kistje mooi maken en het andere filter solderen.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0082.JPG
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Symmetrie. Daar hou ik van.
Nu nog fineer snijden en dan nog een standaardje maken voor de kastjes.

De standaarden voor de speakers zijn ook in de maak.
Ik kan een heleboel, ook lassen, maar een las apparaat heb ik niet. Dus die is uitbesteed. De standaarden voor de JBL l100 kosten rond de €400. Dat gaat hem dus niet worden. En dan is het ook nog eens 1.5mm dik wandig. Nu worden ze van 2mm dik wandig en kosten totaal €50, dat is een leuke prijs.
Binnenkort weer een update.

Nu eerst even aansluiten en luisteren. Ik ben benieuwd. :yeah:

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0091.JPG
DSC_0039.JPG
_20200514_005659.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door ray5150 »

He, kijk. nog iemand die in het BIC formaat tekent. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door hardbats »

Zelf ook pasgeleden zo'n setje stand gemaakt voor Pioneer hpm 100 speakers. Ik was voor zn €30 klaar volgens mij. Waren prima, En gevuld met zand.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

ray5150 schreef:
He, kijk. nog iemand die in het BIC formaat tekent. :lol: :mrgreen:
Hahah. Ja soms is 1op1 net even wat makkelijker. :-"

Gr Sander.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Druk druk.
Bakjes voor de crossover bijna klaar.
Alleen nog even opzoek naar een mooi plexiglas plaatje.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0094.JPG
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Het begint ergens op te lijken.
Ben al een beetje aan het luisteren.
En ik moet zeggen, ik ben er zelf van onder de indruk.
Een behoorlijk dinamische geluid,
Bass, diep strak en laag. Iets wat wollig maar totaal geen booming. Wollig komt denk ik door de buizen versterker.
De mid is lekker vol en muzikaal, deze driver brengt meer geluid dan dat hij eruit ziet.
De planar tweeter, tsja. Kristal zuiver en zijde zacht.

De losse crossovers zullen wel heel gaaf staan naast de speakers.
Bijna klaar.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0100.JPG
DSC_0098.JPG
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Zaterdag de standaarden ophalen.
Dan even spuiten en dan genieten.
Oh nee toch niet.

Eerst maar even mijn waarschijnlijk nieuwe toekomstige versterker beluisteren in de winkel. :yeah:
Gr Sander
Bijlagen
De standaarden.
De standaarden.
Advance paris myconnect 150
Advance paris myconnect 150
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 5:19, 1 keer totaal gewijzigd.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Dank u.
Alleen nog even zwart spuiten.
En dan wat tweaken.
Ben al bezig met luister. De tweeter heeft een weerstand van 7.5 ohm. als ik die nu rechtstreeks overbrug klinkt het al veel beter. Hoog is net even te zacht. Met de overbrugging iets te veel. Dus zal naar 3ohm moeten denk ik.

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0131.JPG
DSC_0130.JPG
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door XXsanderXX »

Er zijn van die potmeters voor te krijgen.
Iemand die weet welke goed zijn?

Gr Sander.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12 inch in een doosje.

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat je hiertussen wel iets passends kunt vinden :
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -resistor/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”