BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
Leo, hoe heb jij de instelling van de xover bepaald? Op het gehoor? Ook de fase? Of de sub en de bebe's ook eerst gemeten?
Volgens mij heb ik onderaan pagina 6 uitgebreid uiteengezet hoe er is gemeten en hoe het filter tot stand is gekomen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Henkjan »

Net deze even mogen beluisteren. Na wat experimenteren met t sub level en de overname sub/sat was het genieten, mooi volwassen geluid en opvallend onopvallend goed midhoog. Ook voldoende dynamiek voor op rijtjeshuis "kan nog net" volume.

Ook werd duidelijk dat een enigszins vrije opstelling veel doet voor ruimtelijkheid en t loskomen van t geluid. Eerst stonden ze strak naast de tv, toen plakte t geluid wat aan de bebe's, op stands was zoals t heurt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Leo, hoe heb jij de instelling van de xover bepaald? Op het gehoor? Ook de fase? Of de sub en de bebe's ook eerst gemeten?
Volgens mij heb ik onderaan pagina 6 uitgebreid uiteengezet hoe er is gemeten en hoe het filter tot stand is gekomen.
Ik bedoelde eigenlijk de xover tussen sub en satelliet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Ik heb een 2.1 plate-amp. Daar zitten 2 draadjes aan die je op de aansluitingen van je subwoofer schuift. Verder zitten er op de plate amp 2 luidsprekeraansluitingen waar je met een kabeltje de satellieten op aansluit. Je bron sluit je op de ingang van de plate-amp aan.

De plate-amp doet de rest. Wat er naar de sub gaat, gaat niet naar de satellieten en vice-versa.
Er zit een knopje op waarmee je de scheidingsfrequentie kan variëren tussen de 60 en 240Hz. De faserelatie tussen sub en satellieten is afhankelijk van de opstelling en kan met een schakelaartje worden omgepoold.
Verder zitten er knopjes op waarmee je het volume van de sub kan regelen en het volume van de satellieten.

That's it.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Hans Nootdorp »

Voor de xover mid/hoog kijken we bij een serieus ontwerp naar Fr en faseverloop. Ook streven we naar akoustische doelcurves. Zou het niet beter zijn om dat ook voor xover tussen sub en satelliet te doen? :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
... bij een serieus ontwerp ...
Ja, daar zeg je wat....

De praktijk is anders dan de theorie.
Je kan meten tot je een ons weegt en dan wordt de sub een meter verplaatst en klopt er niks meer van. Dus je zet hem neer en regelt hem in tot ie het best klinkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ray5150 »

Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
....Je kan meten tot je een ons weegt en dan wordt de sub een meter verplaatst en klopt er niks meer van.
Daar heb je wel een punt, Leo, tenminste wat de fase betreft. Maar voor de FR is misschien met filtertuning toch verdere optimalisatie mogelijk. Voor xover tussen mid en hoog werken we ook naar doelcurves toe.
En voor een sub hebben we het wel over golflengtes van 2 meter en meer....
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Hans Nootdorp »

ray5150 schreef:
Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
Mijn opmerking is meer algemeen bedoeld. Met de plateamp die Leo gebruikt heb je natuurlijk geen invloed op de filterkarakteristiek. We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Hans Nootdorp schreef:
ray5150 schreef:
Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
Mijn opmerking is meer algemeen bedoeld. Met de plateamp die Leo gebruikt heb je natuurlijk geen invloed op de filterkarakteristiek. We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
Wat stel jij dan voor? Andere (betere ???) plate amp? Leo moet zijn zoon natuurlijk niet al te veel verwennen :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Alle regelingen zitten op de plate amp. Afzonderlijk volume voor sub en satellieten en regelbare cross-over. Ik heb dit op 3 plaatsen beluisterd en op 3 plaatsen was er een andere instelling nodig. Prima te regelen met die amp.

Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Henkjan »

Hans Nootdorp schreef:
ray5150 schreef:
Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
Mijn opmerking is meer algemeen bedoeld. Met de plateamp die Leo gebruikt heb je natuurlijk geen invloed op de filterkarakteristiek. We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
En als die er niet zijn, moeten we t doen met wat we hebben helaas.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
Alle regelingen zitten op de plate amp. Afzonderlijk volume voor sub en satellieten en regelbare cross-over. Ik heb dit op 3 plaatsen beluisterd en op 3 plaatsen was er een andere instelling nodig. Prima te regelen met die amp.
Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.
Ik hoop al redenerend en discussiërend ons zelfbouwniveau op hoger niveau te brengen.
Henkjan schreef:
Hans Nootdorp schreef:
..... We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
En als die er niet zijn, moeten we t doen met wat we hebben helaas.
Ik denk dan meer in de richting van een zelfbouw actief xover-filter, waarmee FR van het totaal kan worden geoptimaliseerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Hans Nootdorp schreef:
pappaleo schreef:
Alle regelingen zitten op de plate amp. Afzonderlijk volume voor sub en satellieten en regelbare cross-over. Ik heb dit op 3 plaatsen beluisterd en op 3 plaatsen was er een andere instelling nodig. Prima te regelen met die amp.
Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.
Ik hoop al redenerend en discussiërend ons zelfbouwniveau op hoger niveau te brengen.
Henkjan schreef:
Hans Nootdorp schreef:
..... We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
En als die er niet zijn, moeten we t doen met wat we hebben helaas.
Ik denk dan meer in de richting van een zelfbouw actief xover-filter, waarmee FR van het totaal kan worden geoptimaliseerd.
We moeten het denk ik het dan maar bij denken houden. Herinnert mij aan die vertegenwoordiger die wij ooit eens hadden en die maar door bleef aanprijzen terwijl de koop al gesloten was. Uiteindelijk verloor daardoor de klant zijn vertrouwen en ging het niet door...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
pappaleo schreef:
Maar waarom zou ik andere drivers gaan kopen als ik drivers heb liggen?
Doel van het project is iets leuks maken van drivers die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer drivers op de plank.
Ja, Leo, dat waren we in ons enthousiasme even vergeten... Sorry. O:)
Hans Nootdorp schreef:
Ik denk dan meer in de richting van een zelfbouw actief xover-filter, waarmee FR van het totaal kan worden geoptimaliseerd.
Maar waarom zou ik andere filter gaan ontwikkelen als ik een geschikte plate-amp heb liggen?
Doel van het project is iets leuks maken van de spullen die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer spullen op de plank.

l'Histoire se repête ](*,)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
....
Maar waarom zou ik andere filter gaan ontwikkelen als ik een geschikte plate-amp heb liggen?
Doel van het project is iets leuks maken van de spullen die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer spullen op de plank.
Ik geef je groot gelijk, Leo. Is wel zo praktisch met die plateamp. Mooi project, overigens.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Van de week "even" bij HenkJan geweest om naar de BB's te luisteren. Viel niet tegen. Het is een lange luistersessie geworden en als het niet goed zou zijn geweest dan was het op zeker eerder afgelopen geweest.

Vandaag is het mooi weer. En het waait niet al te hard, dus de kasten van de Isobarix uit de schuur gehaald (had ik nog niet gedumpt) en gebruikt als luidprekersteuntje. Daar nog een kist bovenop (waarom heb ik daar nou geen foto van gemaakt ](*,) ) en dan de BB er op.

Gewoon even een meting op een meter afstand zonder nabije reflecties.
Full range met filter
Full range met filter
Nou, ik klaag niet. Vrij opgesteld had ik al het idee dat ze bij 150Hz ongeveer net iets te kort komen, Dat blijkt wel, maar echt hinderlijk is het niet. Je kan de sub hoger laten spelen, maar dan is die weer te lokaliseren. En wat gebeurt er als je het kastje op een bureaublad zet? Juist. Daar gaan we dus niets meer aan doen.

Het hoog is aan de frisse kant, maar dat is met opzet, daar had ik het al eerder over gehad. Met een AMT is dat hoog verre van hinderlijk. Ik heb altijd eerder het gevoel dat ik wat tekort kom.

Tijd om de boel af te werken.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door XXsanderXX »

Die frequentie respons ziet er prima uit. En met de sub is het toch een leuk setje geworden.

Ben benieuwd naar je afwerking =D>

Gr Sander.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Vanwege een paar onvolkomenheden die mij toch ergerden, bouw ik de satellieten even opnieuw. De units zitten niet lekker vastgeschroefd. Een gat is dol, ze zitten niet helemaal recht en er is ooit een schroef afgebroken. Dat restantje krijg ik er niet meer uit en het schroefje op die plek zit helemaal scheef.
In de herhaling
In de herhaling
Omdat het resultaat toch ruimschoots aan de verwachtingen voldoet, vind ik dat de moeite wel waard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Is toch helemaal niet vreemd om eerst een proefmodelletje te maken? :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Vanmorgen was Leo hier op bezoek en had de BéBé's meegenomen. Daar was ik wel razend nieuwsgierig naar, mede door Leo's enthousiasme en omdat ik vergelijkbare boxjes aan het maken ben. Daarin gebruik zelf de Dayton RS100 en de ScanSpeak D2004/602000. Wat mij gelijk opviel was hoe klein de kastjes eigenlijk zijn, ik verwachtte groter naar mijn indrukken in dit draadje. Die Fountek vertrouw ik wel en ik was dan vooral erg benieuwd wat die AMT vermag. Nou dat viel niet tegen. Nadat we boel opgesteld hadden voor een normale luisterpositie op ca 1,5m - 2m afstand. We hebben geluisterd naar wat Latijns Amerikaans van Marta Gómez, een Boliviaanse zangeres, het bijna onvermijdelijke Amused to Death en Charley Antolini met "Soundcheck With Nippy". Opvallend is het zo volwassen geluid wat deze set neer zet. Het klinkt veel grootser dan het er uit ziet en doet niet onder voor een paar goede vloerstaanders. Midden en hoog is goed in balans en klinkt heen neutraal (ongekleurd), maar wel met veel "drive" en een sprankelende levendigheid. Ook het laag is dik in orde, klinkt heel vloeiend met veel detail. Het geheel speelt met een vanzelfsprekendheid en gemak wat je zelfs bij grote vloerstaanders niet vaak tegenkomt. Van heel zacht tot op stevig volume, het blijft in balans met veel detail en een drive, wat de muziek echt neerzet om het zo te zeggen. Vooral Charley Antolini met "Soundcheck With Nippy" is een echte test case, dat gaat van fluisterzacht tot flink uitpakken van Charley, veel percussieve geluiden als woodblocks, cowbells enz. Maar ook het hele zachte ruisen van het strijken van brushes over de snare liet echt ook het hele hoge ruisen horen. Meestal blijft daar niet veel van over dan wat blop, plop, blop... De AMT's doen het echt geweldig, zeker gezien hun prijs van nog geen 40 euries! In het laag is het ook dik in orde, hier is duidelijk het nawapperen van het vel van de kickdrum waarneembaar. Is er dan niks aan te merken? :D Jawel maar dat is eigenlijk stikt persoonlijk. Ik vond dat de sweetspot wat breder kan. Op papier stralen die AMT's vrij breed maar ik vond het toch wat tegen vallen. Bij de Amuzed to Death valt het niet op door de wat wazige Q-sound van deze prodctie. Maar bij de acoustische muziek van Marta en Charley merk je het wel. Voor mij moet het geluidsbeeld goed blijven staan en los van de speakers blijven over een vrij groot oppervlak. Maar dat is persoonlijk en daar verschillen de meningen in. En voor het doel, kleintjes voor bij de PC, maakt het ook niet echt uit.

Afijn dit is wel de grote kanshebber voor de speaker van het jaar w.m.b. En het cliché "melkpakjes" als denigrerende kwalificatie kan hiermee met recht de kliko in :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 16 jun 2020, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Douwe84 »

leuk om te lezen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Dat is zeker leuk om te lezen. Peter, dank voor deze heads-up. :dank:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ds23man »

Mooi werk Leo! :yeah:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
Mooi werk Leo! :yeah:
En HJ natuurlijk. Dit mag wel in de project gallery vind ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”