Volgens mij heb ik onderaan pagina 6 uitgebreid uiteengezet hoe er is gemeten en hoe het filter tot stand is gekomen.Hans Nootdorp schreef:Leo, hoe heb jij de instelling van de xover bepaald? Op het gehoor? Ook de fase? Of de sub en de bebe's ook eerst gemeten?
BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Net deze even mogen beluisteren. Na wat experimenteren met t sub level en de overname sub/sat was het genieten, mooi volwassen geluid en opvallend onopvallend goed midhoog. Ook voldoende dynamiek voor op rijtjeshuis "kan nog net" volume.
Ook werd duidelijk dat een enigszins vrije opstelling veel doet voor ruimtelijkheid en t loskomen van t geluid. Eerst stonden ze strak naast de tv, toen plakte t geluid wat aan de bebe's, op stands was zoals t heurt.
Ook werd duidelijk dat een enigszins vrije opstelling veel doet voor ruimtelijkheid en t loskomen van t geluid. Eerst stonden ze strak naast de tv, toen plakte t geluid wat aan de bebe's, op stands was zoals t heurt.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ik bedoelde eigenlijk de xover tussen sub en satelliet.pappaleo schreef:Volgens mij heb ik onderaan pagina 6 uitgebreid uiteengezet hoe er is gemeten en hoe het filter tot stand is gekomen.Hans Nootdorp schreef:Leo, hoe heb jij de instelling van de xover bepaald? Op het gehoor? Ook de fase? Of de sub en de bebe's ook eerst gemeten?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ik heb een 2.1 plate-amp. Daar zitten 2 draadjes aan die je op de aansluitingen van je subwoofer schuift. Verder zitten er op de plate amp 2 luidsprekeraansluitingen waar je met een kabeltje de satellieten op aansluit. Je bron sluit je op de ingang van de plate-amp aan.
De plate-amp doet de rest. Wat er naar de sub gaat, gaat niet naar de satellieten en vice-versa.
Er zit een knopje op waarmee je de scheidingsfrequentie kan variëren tussen de 60 en 240Hz. De faserelatie tussen sub en satellieten is afhankelijk van de opstelling en kan met een schakelaartje worden omgepoold.
Verder zitten er knopjes op waarmee je het volume van de sub kan regelen en het volume van de satellieten.
That's it.
De plate-amp doet de rest. Wat er naar de sub gaat, gaat niet naar de satellieten en vice-versa.
Er zit een knopje op waarmee je de scheidingsfrequentie kan variëren tussen de 60 en 240Hz. De faserelatie tussen sub en satellieten is afhankelijk van de opstelling en kan met een schakelaartje worden omgepoold.
Verder zitten er knopjes op waarmee je het volume van de sub kan regelen en het volume van de satellieten.
That's it.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Voor de xover mid/hoog kijken we bij een serieus ontwerp naar Fr en faseverloop. Ook streven we naar akoustische doelcurves. Zou het niet beter zijn om dat ook voor xover tussen sub en satelliet te doen? 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ja, daar zeg je wat....Hans Nootdorp schreef:... bij een serieus ontwerp ...
De praktijk is anders dan de theorie.
Je kan meten tot je een ons weegt en dan wordt de sub een meter verplaatst en klopt er niks meer van. Dus je zet hem neer en regelt hem in tot ie het best klinkt.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Daar heb je wel een punt, Leo, tenminste wat de fase betreft. Maar voor de FR is misschien met filtertuning toch verdere optimalisatie mogelijk. Voor xover tussen mid en hoog werken we ook naar doelcurves toe.pappaleo schreef:....Je kan meten tot je een ons weegt en dan wordt de sub een meter verplaatst en klopt er niks meer van.
En voor een sub hebben we het wel over golflengtes van 2 meter en meer....
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Mijn opmerking is meer algemeen bedoeld. Met de plateamp die Leo gebruikt heb je natuurlijk geen invloed op de filterkarakteristiek. We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?ray5150 schreef:Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Wat stel jij dan voor? Andere (betere ???) plate amp? Leo moet zijn zoon natuurlijk niet al te veel verwennenHans Nootdorp schreef:Mijn opmerking is meer algemeen bedoeld. Met de plateamp die Leo gebruikt heb je natuurlijk geen invloed op de filterkarakteristiek. We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?ray5150 schreef:Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Alle regelingen zitten op de plate amp. Afzonderlijk volume voor sub en satellieten en regelbare cross-over. Ik heb dit op 3 plaatsen beluisterd en op 3 plaatsen was er een andere instelling nodig. Prima te regelen met die amp.
Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.
Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
En als die er niet zijn, moeten we t doen met wat we hebben helaas.Hans Nootdorp schreef:Mijn opmerking is meer algemeen bedoeld. Met de plateamp die Leo gebruikt heb je natuurlijk geen invloed op de filterkarakteristiek. We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?ray5150 schreef:Als het goed (dwz naar de mening van meerdere mensen) klinkt, is het goed toch ?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ik hoop al redenerend en discussiërend ons zelfbouwniveau op hoger niveau te brengen.pappaleo schreef:Alle regelingen zitten op de plate amp. Afzonderlijk volume voor sub en satellieten en regelbare cross-over. Ik heb dit op 3 plaatsen beluisterd en op 3 plaatsen was er een andere instelling nodig. Prima te regelen met die amp.
Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.
Ik denk dan meer in de richting van een zelfbouw actief xover-filter, waarmee FR van het totaal kan worden geoptimaliseerd.Henkjan schreef:En als die er niet zijn, moeten we t doen met wat we hebben helaas.Hans Nootdorp schreef:..... We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
We moeten het denk ik het dan maar bij denken houden. Herinnert mij aan die vertegenwoordiger die wij ooit eens hadden en die maar door bleef aanprijzen terwijl de koop al gesloten was. Uiteindelijk verloor daardoor de klant zijn vertrouwen en ging het niet door...Hans Nootdorp schreef:Ik hoop al redenerend en discussiërend ons zelfbouwniveau op hoger niveau te brengen.pappaleo schreef:Alle regelingen zitten op de plate amp. Afzonderlijk volume voor sub en satellieten en regelbare cross-over. Ik heb dit op 3 plaatsen beluisterd en op 3 plaatsen was er een andere instelling nodig. Prima te regelen met die amp.
Dit lijkt een beetje op zeuren om het zeuren zelf.Ik denk dan meer in de richting van een zelfbouw actief xover-filter, waarmee FR van het totaal kan worden geoptimaliseerd.Henkjan schreef:En als die er niet zijn, moeten we t doen met wat we hebben helaas.Hans Nootdorp schreef:..... We zijn als zelfbouwers toch steeds op zoek naar nog betere systemen....?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Hans Nootdorp schreef:Ja, Leo, dat waren we in ons enthousiasme even vergeten... Sorry.pappaleo schreef:Maar waarom zou ik andere drivers gaan kopen als ik drivers heb liggen?
Doel van het project is iets leuks maken van drivers die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer drivers op de plank.
Maar waarom zou ik andere filter gaan ontwikkelen als ik een geschikte plate-amp heb liggen?Hans Nootdorp schreef:Ik denk dan meer in de richting van een zelfbouw actief xover-filter, waarmee FR van het totaal kan worden geoptimaliseerd.
Doel van het project is iets leuks maken van de spullen die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer spullen op de plank.
l'Histoire se repête
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ik geef je groot gelijk, Leo. Is wel zo praktisch met die plateamp. Mooi project, overigens.pappaleo schreef:....
Maar waarom zou ik andere filter gaan ontwikkelen als ik een geschikte plate-amp heb liggen?
Doel van het project is iets leuks maken van de spullen die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer spullen op de plank.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Van de week "even" bij HenkJan geweest om naar de BB's te luisteren. Viel niet tegen. Het is een lange luistersessie geworden en als het niet goed zou zijn geweest dan was het op zeker eerder afgelopen geweest.
Vandaag is het mooi weer. En het waait niet al te hard, dus de kasten van de Isobarix uit de schuur gehaald (had ik nog niet gedumpt) en gebruikt als luidprekersteuntje. Daar nog een kist bovenop (waarom heb ik daar nou geen foto van gemaakt
) en dan de BB er op.
Gewoon even een meting op een meter afstand zonder nabije reflecties. Nou, ik klaag niet. Vrij opgesteld had ik al het idee dat ze bij 150Hz ongeveer net iets te kort komen, Dat blijkt wel, maar echt hinderlijk is het niet. Je kan de sub hoger laten spelen, maar dan is die weer te lokaliseren. En wat gebeurt er als je het kastje op een bureaublad zet? Juist. Daar gaan we dus niets meer aan doen.
Het hoog is aan de frisse kant, maar dat is met opzet, daar had ik het al eerder over gehad. Met een AMT is dat hoog verre van hinderlijk. Ik heb altijd eerder het gevoel dat ik wat tekort kom.
Tijd om de boel af te werken.
Vandaag is het mooi weer. En het waait niet al te hard, dus de kasten van de Isobarix uit de schuur gehaald (had ik nog niet gedumpt) en gebruikt als luidprekersteuntje. Daar nog een kist bovenop (waarom heb ik daar nou geen foto van gemaakt
Gewoon even een meting op een meter afstand zonder nabije reflecties. Nou, ik klaag niet. Vrij opgesteld had ik al het idee dat ze bij 150Hz ongeveer net iets te kort komen, Dat blijkt wel, maar echt hinderlijk is het niet. Je kan de sub hoger laten spelen, maar dan is die weer te lokaliseren. En wat gebeurt er als je het kastje op een bureaublad zet? Juist. Daar gaan we dus niets meer aan doen.
Het hoog is aan de frisse kant, maar dat is met opzet, daar had ik het al eerder over gehad. Met een AMT is dat hoog verre van hinderlijk. Ik heb altijd eerder het gevoel dat ik wat tekort kom.
Tijd om de boel af te werken.
-
XXsanderXX
- Berichten: 68
- Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Die frequentie respons ziet er prima uit. En met de sub is het toch een leuk setje geworden.
Ben benieuwd naar je afwerking
Gr Sander.
Ben benieuwd naar je afwerking
Gr Sander.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Vanwege een paar onvolkomenheden die mij toch ergerden, bouw ik de satellieten even opnieuw. De units zitten niet lekker vastgeschroefd. Een gat is dol, ze zitten niet helemaal recht en er is ooit een schroef afgebroken. Dat restantje krijg ik er niet meer uit en het schroefje op die plek zit helemaal scheef.
Omdat het resultaat toch ruimschoots aan de verwachtingen voldoet, vind ik dat de moeite wel waard.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Is toch helemaal niet vreemd om eerst een proefmodelletje te maken? 
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Vanmorgen was Leo hier op bezoek en had de BéBé's meegenomen. Daar was ik wel razend nieuwsgierig naar, mede door Leo's enthousiasme en omdat ik vergelijkbare boxjes aan het maken ben. Daarin gebruik zelf de Dayton RS100 en de ScanSpeak D2004/602000. Wat mij gelijk opviel was hoe klein de kastjes eigenlijk zijn, ik verwachtte groter naar mijn indrukken in dit draadje. Die Fountek vertrouw ik wel en ik was dan vooral erg benieuwd wat die AMT vermag. Nou dat viel niet tegen. Nadat we boel opgesteld hadden voor een normale luisterpositie op ca 1,5m - 2m afstand. We hebben geluisterd naar wat Latijns Amerikaans van Marta Gómez, een Boliviaanse zangeres, het bijna onvermijdelijke Amused to Death en Charley Antolini met "Soundcheck With Nippy". Opvallend is het zo volwassen geluid wat deze set neer zet. Het klinkt veel grootser dan het er uit ziet en doet niet onder voor een paar goede vloerstaanders. Midden en hoog is goed in balans en klinkt heen neutraal (ongekleurd), maar wel met veel "drive" en een sprankelende levendigheid. Ook het laag is dik in orde, klinkt heel vloeiend met veel detail. Het geheel speelt met een vanzelfsprekendheid en gemak wat je zelfs bij grote vloerstaanders niet vaak tegenkomt. Van heel zacht tot op stevig volume, het blijft in balans met veel detail en een drive, wat de muziek echt neerzet om het zo te zeggen. Vooral Charley Antolini met "Soundcheck With Nippy" is een echte test case, dat gaat van fluisterzacht tot flink uitpakken van Charley, veel percussieve geluiden als woodblocks, cowbells enz. Maar ook het hele zachte ruisen van het strijken van brushes over de snare liet echt ook het hele hoge ruisen horen. Meestal blijft daar niet veel van over dan wat blop, plop, blop... De AMT's doen het echt geweldig, zeker gezien hun prijs van nog geen 40 euries! In het laag is het ook dik in orde, hier is duidelijk het nawapperen van het vel van de kickdrum waarneembaar. Is er dan niks aan te merken?
Jawel maar dat is eigenlijk stikt persoonlijk. Ik vond dat de sweetspot wat breder kan. Op papier stralen die AMT's vrij breed maar ik vond het toch wat tegen vallen. Bij de Amuzed to Death valt het niet op door de wat wazige Q-sound van deze prodctie. Maar bij de acoustische muziek van Marta en Charley merk je het wel. Voor mij moet het geluidsbeeld goed blijven staan en los van de speakers blijven over een vrij groot oppervlak. Maar dat is persoonlijk en daar verschillen de meningen in. En voor het doel, kleintjes voor bij de PC, maakt het ook niet echt uit.
Afijn dit is wel de grote kanshebber voor de speaker van het jaar w.m.b. En het cliché "melkpakjes" als denigrerende kwalificatie kan hiermee met recht de kliko in
Afijn dit is wel de grote kanshebber voor de speaker van het jaar w.m.b. En het cliché "melkpakjes" als denigrerende kwalificatie kan hiermee met recht de kliko in
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 16 jun 2020, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Dat is zeker leuk om te lezen. Peter, dank voor deze heads-up. 
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
En HJ natuurlijk. Dit mag wel in de project gallery vind ik.ds23man schreef:Mooi werk Leo!
