Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TomWensink

Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door TomWensink »

Op de kop getikt bij de Rattaplan, 2x Kef Corelli met de drivers (B200 en T27) in perfecte staat voor heel weinig geld. Kast behoorlijk gehavend, maar die gaat de open haard in. Even wat vorderingen van de TL bouw. Heerlijke tijdvulling tijdens de Lockdown........

is er trouwens nog een enthousiaste 'boxenbouwer' in de kop van Noord Holland?
met hartelijke groet
Tom
Bijlagen
het origineel
het origineel
de start
de start
de 'line'
de 'line'
experimenteren met de demping
experimenteren met de demping
de eerste laag verf, schuren, verf etc etc dan polijsten
de eerste laag verf, schuren, verf etc etc dan polijsten
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Project 2: TL aangepast ontwerp met kef B200 en T27 origineel

Bericht door Olaf Analogue »

En dit is dan de B200-SP1014 met de kleine magneet, zo zijn er ook de SP1022, SP1039 en SP1054 met de grote magneten, en die gaan mega diep in een transmissielijn. dus misschien iets om over na te denken.
Ik ben geboren in Den-Helder, meer Noord Holland dan dat wordt het niet, maar ik woon nu tegen de Duitse grens aan
TomWensink

dank je voor de reactie en je goede tip. Ik vond deze speaker al indrukwekkend laag gaan....
TomWensink

Olaf, jouw tip om de T27 te vervangen voor de Audax, is daar nog aan te komen? en kan ik die 1op 1 zo vervangen?
graag je advies, want aan mijn electronica-kennis moet nog geschaafd worden (geen idee dus)

met dank en groet
Tom
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Tom,
Ik moest zelf even in de archieven duiken, het is lang geleden dat ik met KEF drivers heb gewerkt.
Ik heb een jaar of 100 geleden de KEf Calinda nagebouwd, met een zeer goed resultaat, daarin had ik de Audax tweeter met ongeveer 5 db gedempt, maar dat ging in die tijd nog op het gehoor, meten deed ik toen nog niet.
De weerstand had in mijn geval een waarde van 4,7 ohm

Het bouwproces is hier terug te lezen : viewtopic.php?t=7980

Uiteraard kun je dit zelf ook doen, het gebeurt met een voorschakel weerstand welke voor de hoog sectie van filter zit, dus niet voor de tweeter, anders werkt het filter niet meer naar behoren.
Door gewoon even wat verschillende weerstandswaardes te proberen kun je op het gehoor een redelijke afstemming zoeken wat bij je smaak past.

Deze leverancier, waar ik vaak mijn drivers kocht , heeft er nog 4 :

https://www.audax-speaker.de/index.php

De weerstand zou dus op de plaats van het rode rechthoekje moeten komen
Bijlagen
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Overigens lijkt het Corelli hoogfilter echt geijkt te zijn voor de T27 tweeter, gezien de opbouw, dat was mijn mijn filters toen niet het geval, dat waren meer textbook filters. waardoor het één op één uitwisselen in mijn geval verder geen kwaad kon. met deze corelli filters zou ik eerst maar kijken of de T27 tweeters gewoon bevallen en als dit zo is, deze gewoon behouden.

Het punt is dat als jouw filters echt geijkt zijn voor de T27, waar het gezien het schema wel op lijkt, dan zou je dus met het plaatsen van de Audax tweeter ook een nieuwe hoog sectie van het filter moeten ontwerpen welke aansluit op de woofer response.

Ik wist niet dat de Correlli zo'n afgewogen filter voor de tweeters had, anders had ik mijn tip voor de Audax tweeter niet zo snel gegeven
TomWensink

Dank voor je supersnelle antwoord. Ik zie dat ik best nog veel moet leren, maar de logica kan ik prima volgen. Ik houd ze in eerste instantie origineel want ze zijn voor een van mijn dochters en wie weet is die meteen tevreden......
De kef drivers zijn voor mij echt een stukje nostalgie. Ik was recent nog bij speaker en Co, vlak voordat hij de winkel sloot en daar hoorde ik een hele interessante TL, de scan-spreak event. Deze ‘sound’ sprak mij ook zeer aan, verder lees ik mee positieve geluiden over scan speak. Het is voor mij misschien ook wel ‘gemakzucht’ waardoor ik begonnen ben met die kef speakers, immers alles was al klaar (drivers, filter etc) dus ik hoefde alleen maar een lollig kastje te bouwen en me verbazen over het effect daarvan. En natuurlijk het blije gezicht van mijn dochter als ik weer aan kom zetten met een knutselwerkje (ze moet wel heel veel van me houden haha). Nogmaals bedankt voor je reactie! Hartelijke groet, Tom
TomWensink

Ik heb net je topic van 100 jaar terug gelezen, leerzaam!!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Hallo Tom,
Ik vroeg me af waar je het ontwerp van die TL vandaan hebt. Ik zie dat je een ronde poort aan het smalle uiteinde van de lijn hebt en dat er een IHA (Internal Helmholz Absorber) vlak achter je woofer zit. Is die afgestemd op de lengte van de lijn?
Is de lijnlengte van de kast met de B200 hetzelfde als die met de B110?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Olaf Markus schreef:
Uiteraard kun je dit zelf ook doen, het gebeurt met een voorschakel weerstand welke voor de hoog sectie van filter zit, dus niet voor de tweeter, anders werkt het filter niet meer naar behoren.
Door gewoon even wat verschillende weerstandswaardes te proberen kun je op het gehoor een redelijke afstemming zoeken wat bij je smaak past.

Deze leverancier, waar ik vaak mijn drivers kocht , heeft er nog 4 :

https://www.audax-speaker.de/index.php

Is dat wel correct? Als je een serieweerstand voor je filter zet verandert de weerstand van de gehele tak toch. Dan heb je dus bijv te maken met het verschil tussen een 8 og 4 ohm tweeter. Die verschillen zijn zelfs zo groot dat de componentwaarden factor 2 aangepast moeten worden.

Wanneer je de boel wilt verzwakken zonder aanpassing van de klankbalans en overgangsfrequentie (schuift altijd wel ietsje mee omdat de overname op een ander punt komt te liggen bij aanpassing van je tweetervolume) gebruik je een spanningsdeler of een L-pad.

Bij 8 ohm kun moet je dan denken aan (-2, -4 en -6dB)
serie: 2,2 parallel 22
serie: 3,3 parallel 10-15
serie: 4,7 parallel 8,2

Dit even even een gok zo uit mijn hoofd. Ik heb ook wel 6,8 in serie en 4,7 ohm parallel gebruikt bij een kleine 2-weg en luide tweeter.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ja, zoals Olaf het voorstelt is het correct. De filtertak blijft de juite afsluitimpedantie van de tweeter zien. Zet je de weerstand na de filtertak, dan wordt die bij de tweeterimpedantie opgeteld en ziet je filtersectie niet meer de juiste afsluitimpedantie en wijzigt je filterkarakteristiek. In dat geval moet je met een parallelweerstand over de tweeter corrigeren.

Maar zoals Olaf terecht opmerkt: Dis filter is specifiek voor de T27 ontworpen (waarschijnlijk om een eigenaardigheid uit de FR weg te halen) en vervangen door de Audax zal tot gevolg hebben dat deze T27-eigenaardigheid negatief in de FR van de Audax geimplemeteerd wordt (en dat wil je uiteraard niet).

Het enige gevolg van de voorschakelweerstand is dat de hele systeemimpedantie in het hogere frequentiebereik wat oploopt. Maar met een beetje versterker is dat over het algemeen geen bezwaar.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 18 mei 2020, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Edit: tegelijkertijd zitten typen met Pappaleo :)
wouter schreef:

Is dat wel correct? Als je een serieweerstand voor je filter zet verandert de weerstand van de gehele tak toch. Dan heb je dus bijv te maken met het verschil tussen een 8 og 4 ohm tweeter. Die verschillen zijn zelfs zo groot dat de componentwaarden factor 2 aangepast moeten worden.

dat treedt juist op als je de weerstand direct in serie set met je tweeter, door hem juist helemaal voor de filter sectie te zetten voorkom je dit probleem, het filter blijft correct werken

Een l-pad circuit kan uiteraard ook prima, maar wordt door mij zelden toegepast
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

audax.PNG
Is het niet deze tweeter die het best kan worden gebruikt als vervanger voor de T27?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

hannesie schreef:
audax.PNGIs het niet deze tweeter die het best kan worden gebruikt als vervanger voor de T27?
dat is um, dat is degene die ik noemde in de link van een paar berichten terug. daar hebben ze er dus nog 4 van
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Goed lezen zou volgens mij opleveren dat je dan een lagere prijs krijgt bij 4 stuks, er staat letterlijk ab 4 stucks.!!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

hannesie schreef:
Goed lezen zou volgens mij opleveren dat je dan een lagere prijs krijgt bij 4 stuks, er staat letterlijk ab 4 stucks.!!
Of goed Duits kennen, dat is een talent welke jij wel bezit en ik misschien niet, maar goed, dan nog is dit de tweeter die ik in mijn link reeds aangaf.

Goed lezen had opgeleverd dat ik deze tweeter al aanbevolen had.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Ja, zoals Olaf het voorstelt is het correct. De filtertak blijft de juite afsluitimpedantie van de tweeter zien. Zet je de weerstand na de filtertak, dan wordt die bij de tweeterimpedantie opgeteld en ziet je filtersectie niet meer de juiste afsluitimpedantie en wijzigt je filterkarakteristiek. In dat geval moet je met een parallelweerstand over de tweeter corrigeren.
Was het maar zo, maar helaas. Een weerstand voor of na een filter heeft weldegelijk invloed op de elektrische curve, en dan bedoel ik niet het level, de hele knie gaat anders lopen als ik 4 ohm in serie zet bij een tweeter van een 2-weg filter. - ook vooraan het filter. Het lijkt er niet eens meer op.

Als er behoefte is aan een screenshotje dan maak ik die wel even.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Wouter.
Nieuwe inzichten worden altijd gewaardeerd dus een screenshot is uiteraard welkom.
We zijn nooit te oud om te leren en mede daarvoor zitten we op het forum.
Alvast bedankt voor de verdere info
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het valt dus allemaal wel mee.
Ik heb een simpel filtertje voor de AMT-8 (die had ik in mijn Bebe project gebruikt)
Eerst het filtertje zonder verzwakkingsweerstanden (de schaal is niet absoluut).
Filter
Filter
test_1.JPG (13.1 KiB) 955 keer bekeken
Response
Response
Weerstandje van 12 ohm ervoor:
Filter met weerstand
Filter met weerstand
test_3.JPG (13.8 KiB) 955 keer bekeken
Response
Response
De karakteristiek schuift gewoon omlaag. Er verandert niks in de knie.
Naarmate de frequentie lager wordt maakt de weerstand minder uit omdat de afsluitimpedantie van het hele filter + unit zo hoog wordt dat de toegevoegde weerstand daar procentueel maar een heel klein deel van uitmaakt.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bedankt voor de genomen moeite Leo, dit sluit aan bij mijn eigen ervaringen, wat dat betreft verandert er juist met een L-pad aan de driver juist meer dan met een serieweerstand voor de filtersectie.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eh, :think: Wat de ervaring ook is, het klopt niet hoor. Ook wat je schrijft over een L-pad klopt niet.
lpad 1.png
Ik heb even de compensatie er bij gedaan, dus de boel 4dB harder gezet, dan zie je dat de curve er echt niet meer overheen valt.
Logisch ook, want de weerstand is hoger, dan moet de condensator kleiner worden zegt mijn boerenverstand.

Moet je nagaan welk verschil je bij middentoners krijgt als je deze aanname doet...
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik ben nu weer aan het werk, maar ik zal van het weekend wat uitgebreidere experimenten doen.
Met een middentoonunit van onberispelijke reputatie (SB Satori MR13P-4) in een eigen behuizing en ik zal metingen maken van de FR
Dan zijn we er gelijk uit.

Ik zeg: De werking van een filter is gebaseerd op de afsluitimpedantie en veel minder op de ingangsimpedantie.
En alleen die laatste pas je aan met een voorschakelweerstand.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

wouter schreef:
eh, :think: Wat de ervaring ook is, het klopt niet hoor. Ook wat je schrijft over een L-pad klopt niet.

lpad 1.png

Ik heb even de compensatie er bij gedaan, dus de boel 4dB harder gezet, dan zie je dat de curve er echt niet meer overheen valt.
Logisch ook, want de weerstand is hoger, dan moet de condensator kleiner worden zegt mijn boerenverstand.

Moet je nagaan welk verschil je bij middentoners krijgt als je deze aanname doet...
Dan staat de weerstand NA de condensator, hij moet VOOR de gehele filter tak staan
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik heb er plaatjes bijgezet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een l-pad kies je voor een verzwakking zonder het aanpassen van de elektrische filtering, behalve dan het volume. Als je met een serieweerstand werkt heeft dit een effect op je filtering, hoe groter de weerstand hoe groter het effect. Het maakt ook niet uit waar de weerstand staat bij een elektrisch eerste orde filter, dus voor of na de condensator, of zelf na de tweeter.

Bij een 2e orde filter maakt de positie uit, omdat hij op een andere plek in de tak zit t.o.v. de parallelspoel. Dus voor of na de 2e orde hoogdoorlaat maakt een verschil. Maar dat verschil is nog steeds kleiner dan *Edit: anders en vergelijkbaar met* de 'fout' die in je curve ontstaat - voor of na - als we het vergelijken tussen de filtering MET en ZONDER die serieweerstand. Het toevoegen van een serieweerstand geeft dus een groter verschil in de filtering (los van volume) dan het de positie van die serieweerstand. Soms wordt het filter geoptimaliseerd door zowel voor als achter 'het overgangsfilter' een serieweerstand te plaatsen (Visaton doet dit).

Edit 2: plaatje:
lpad 2.png
Het is gesimuleerd met een Visaton G20SC 20mm tweeter, met dikke ferrofluid dus vrijwel geen impedantiepiek rond fs

Zoals is te zien in mijn eerdere post met plaatje, is rond 2kHz het verschil na compensatie +4dB bij de elektrische curve met een serieweerstand.
Niet te onderschatten. Het effect is zelfs groter dan de condensator 1 stap in de E-reeks omlaag & de spoel ook 1 stap in de E-reeks omlaag.
In mijn voorbeeld krijgt ik een redelijk gelijkende filtering bij 3,9uF verlagen naar 3,3uF en de 0,39 mH verlagen naar 0,33mH.

Je past dus je filter aan. Nou hoeft dit niet erg te zijn, want tegelijk met je tweeter zachter zetten wil je misschien je overgangsfrequentie aan te passen. Dan werkt die serieweerstand voor je filter best goed mee, want in feite verlaag je met het volume de overgangsfrequentie op deze manier ook 1 a 2 stappen, waardoor het geheel wel netjes door loopt en vloeiend over gaat rond het overname punt. Beter waarschijnlijk dan zonder die aanpak met serieweerstand, dus met een L-pad.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 20 mei 2020, 14:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”