Ben de hele middag al aan het vergelijken met set (Visaton Piramide II) waar ik de oude WSP monitor ook mee vergeleken had .... En ik moet zeggen dat ik zeer verrast ben met het behaalde resultaat ... nieuwe WSP Monitor laat de Piramide II nog meer in zijn schaduw staan, en die doet het laatste twee uur al niet meer mee, de laatste uren ben ik alleen maar aan het luisteren en genieten ..... wat een detail en enorm ruimtelijk !!! piano en gitaar klinken echt heerlijk helder en strak ... het lijkt wel dat nog meer detail hoor bij de grijs gedraaide cd’s .... ik loop wel tegen een paar dingetjes op in ‘t hoog, die ribbon moet echt wel een paar dB zakken in niveau.
Zit toch sterk te denken om het advies van Olaf op te volgen om een compleet ander filter op te bouwen die door Visaton is ontwikkeld voor de Atlas Ribbon waar de zelfde mid en hoog in zitten die ik nu ook gebruik in de nieuwe WSP Monitor, deze kast inhoud is op +/- 3 liter na gelijk aan de Atlas door de inwendige ruimte voor de CBM130AW ... met dat filter zal het nog meer tot zijn recht komen en gebalanceerd gaan klinken.
Dat gaat ook weer ‘t nodige kosten en ga eerst uitrekenen hoever ik daar mijn spaarpot voor moet plunderen ... hoe goed deze mid en hoog units nu ook klinken ik ben er van overtuigt (call me crazy) dat deze upgrade naar MKT een veel sneller en ruimtelijker klinken en nooit meer geen gewone bipolaire elco meer ga gebruiken maar MKT voor ‘t heel filter en voor hoog wil ik MKP gaan proberen, die blijken in te hoog nog net weer wat beter te zijn dan MKT heb ik ergens gelezen
EDIT: ik ben nog vergeten te vermelden dat in het HW3/200NG filter de MKT 3.3 uF vervangen heb voor een 2.2uF om de RHT 12S iets tegemoet te komen en die iets hoger in te schakelen bij 6000Hz ipv. 5000Hz .... daar schijnt dit type ribbon er gevoelig voor te zijn, dan maar een dipje tussen 5000 & 6000Hz
Mvg, Matthijs

- Visaton Atlas

- Het Atlas filter uitvergroot