pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
zo, ik heb de 2 opties die ik bekijk maar eens getekend.
Optie A is de "Vergeten FET" variant van Anne:
Optie 1 is de "317 & Zener" variant waar Timmes een paar jaar geleden op uit kwam
Optie A is de "Vergeten FET" variant van Anne:
Optie 1 is de "317 & Zener" variant waar Timmes een paar jaar geleden op uit kwam
Volgens datablad Rds(on)=25Ω maximaal.Dat is dus zonder sturing.Henkjan schreef:hoeveel spanning moet er voor de FET minimaal zijn om fatsoenlijk er 24V van te maken?
Dan kunnen de weerstanden in t stabilisatie deel daarop aangepast worden (afhankelijk van de te verwachten belasting)Per print 47mA voor de plus en 17mA voor de min.Dus kleine 100mA +24V en 35mA -24V totaal.Anne
Als je dan nog wat heen en weer wil kunnen regelen, in rust wel al wat stuurspanning, wat een 30Ω geeft.
Bij 100mA verlies je dan 30x0,1=3V minimaal, ga maar uit van 5V.
Met de 2x 10Ω erbij verlies je dan 7V, is minimaal 31V op de eeste elco.Zal wel meer zijn, kunnen de 10Ω evt groter (hoeft niet).
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik zal eens een paar voorbeelden (kwa belasting) in PSUD2 zetten. Doel is 30V voor de FET.Ah!buis schreef:Volgens datablad Rds(on)=25Ω maximaal.Dat is dus zonder sturing.Henkjan schreef:hoeveel spanning moet er voor de FET minimaal zijn om fatsoenlijk er 24V van te maken?
Dan kunnen de weerstanden in t stabilisatie deel daarop aangepast worden (afhankelijk van de te verwachten belasting)Per print 47mA voor de plus en 17mA voor de min.Dus kleine 100mA +24V en 35mA -24V totaal.Anne
Als je dan nog wat heen en weer wil kunnen regelen, in rust wel al wat stuurspanning, wat een 30Ω geeft.
Bij 100mA verlies je dan 30x0,1=3V minimaal, ga maar uit van 5V.
Met de 2x 10Ω erbij verlies je dan 7V, is minimaal 31V op de eeste elco.Zal wel meer zijn, kunnen de 10Ω evt groter (hoeft niet).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met de 24V 30VA trafo die ik eerder linkte, en de over the top CRCRCRCRC opzet met nog een R aan t eind:Henkjan schreef:ik zal eens een paar voorbeelden (kwa belasting) in PSUD2 zetten. Doel is 30V voor de FET.
- met 0.1A load: 5 stuks 10ohm weerstanden geeft 30.5V over de load
- als de load 0.5A zou zijn, dan lukt t al niet meer, dan zakt wat de trafo kan doen al tot 30V na de brug
- voor 0.25A load, weerstanden verkleinen naar 1R5 om weer op 30.5V uit te komen. Rimpel is wel 1000x meer dan bij de 0.1A load, maar dankzij de over-the-top aanpak nog steeds redelijk met iets meer dan een mV (pp) denk ik

- Als dit een enkele (mono) Pearl2 zou aansturen (47mA), dan zouden 27R weerstanden resulteren on 30V en een <<µV rimpel
Nog wat grotere serieweerstanden en alle brom weg, hebt je helemaal geen stabilisator erachter meer nodig
Anne
Anne
Vijf elco's opeen rij is wel zwaar overdreven, de stabilisatie schakeling zorgt voor rimpelonderdrukking.Ik heb er in de tekening drie gelaten, hoewel nog overdreven.
De serieweerstand in de massaleiding net voor de stabilisatie heeft geen zin, staat in feite zo ook in serie met de mosfet die als stroombron (hoge serieweerstand) werkt.Heb 'm maar verhuisd.
Die 15µ over de laatste elco en dan ook nog 0,1µ erover, kan wel weg.
De netonstoring heeft misschien nog enige zin als de trafo geen primair/secundair scherm heeft.
En als je ferrietkraaltjes leuk vindt, waarom ook niet
Anne
De serieweerstand in de massaleiding net voor de stabilisatie heeft geen zin, staat in feite zo ook in serie met de mosfet die als stroombron (hoge serieweerstand) werkt.Heb 'm maar verhuisd.
Die 15µ over de laatste elco en dan ook nog 0,1µ erover, kan wel weg.
De netonstoring heeft misschien nog enige zin als de trafo geen primair/secundair scherm heeft.
En als je ferrietkraaltjes leuk vindt, waarom ook niet
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dank je, dat was ook de bedoelingAh!buis schreef:Vijf elco's opeen rij is wel zwaar overdreven
helderAh!buis schreef:De serieweerstand in de massaleiding net voor de stabilisatie heeft geen zin, staat in feite zo ook in serie met de mosfet die als stroombron (hoge serieweerstand) werkt. Heb 'm maar verhuisd. Die 15µ over de laatste elco en dan ook nog 0,1µ erover, kan wel weg.
Nog vergeten, die LED op de uitgang ook weggedaan.Er zit er een in elke schakeling waar 10mA door gaat, licht genoeg.Is een shunt op 24V gevoed door een stroombrom de mosfet.
Zodra de verbruiker stroom trekt drijgt de shunt minder te krijgen en wordt de stroombron aangepast om het tekort aan te passen.
Anne
Zodra de verbruiker stroom trekt drijgt de shunt minder te krijgen en wordt de stroombron aangepast om het tekort aan te passen.
Anne
Zoiets dan 12x20cm print. (iets groter i.v.m. de 15uF MKP condensatoren)
Voor de 15uF MKP een Visaton genomen met 5 cm tussen de pootjes.
Elco,s 18,2mm diameter 3300uF Antel 50v.
Voor de 15uF MKP een Visaton genomen met 5 cm tussen de pootjes.
Elco,s 18,2mm diameter 3300uF Antel 50v.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
die 15µ's die Anne er net uit gegooid heeft?democles schreef:Zoiets dan 12x20cm print. (iets groter i.v.m. de 15uF MKP condensatoren)
die hoeven toch geen MKP? kan toch een bipolaire elko zijn?
pana radial 22µF, 50V: diam 8mm, lead spacing 3.5mm
Had begrepen de 100nF er uit.
Meestal worden dit soort voedingen wel afgesloten met een grote MKP!
Maar goed ,kan er zo weer uit................
Standaard print 10x16cm.
Maar goed ,kan er zo weer uit................
Standaard print 10x16cm.
Je hebt zeker niet veel te doendemocles schreef:Had begrepen de 100nF er uit.![]()
Maar goed ,kan er zo weer uit................![]()
In plaats van opnieuw te beginnen kun je gewoon de eerste twee keer
Ook gelijk een verwisseling eruit gehaald.
Anne
Ja even snel in elkaar geknutseld
Dan kijk ik er een tijd tegenaan en ga dan dingen verbeteren.
Mooi dat je mee tekent
Ja niet veel te doen..............
Dan kijk ik er een tijd tegenaan en ga dan dingen verbeteren.
Mooi dat je mee tekent
Ja niet veel te doen..............
Laatst gewijzigd door democles op di 14 apr 2020, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoiets dan.
Ben benieuwd,succes.
Dat gaat Henkjan proberen in Kicad..Is wel ruim opgesteld, kan makkelijk kleiner.
Ben benieuwd,succes.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En oppassen dat het koelblok geen sluiting maakt met de sporen eronder. Los van het feit dat soldeermasker niet als isolatie mag dienen gebruikt Demo geen soldeermasker vermoed ik 
Voordeel van enkelzijdig, een kan sporen, andere kant onderdelen-koelblok (nou ja blokje).Barry2001 schreef:En oppassen dat het koelblok geen sluiting maakt met de sporen eronder. Los van het feit dat soldeermasker niet als isolatie mag dienen gebruikt Demo geen soldeermasker vermoed ik
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Of de te koelen onderdelen aan de zijkant van de print, en dan tegen de kast aan
Dat heeft wel altijd mijn voorkeur, je bent de helft van je warmte dan al gelijk kwijt en de ventilatie in je kast hoeft dan nog maar de helft aan warmte af te voeren.Henkjan schreef:Of de te koelen onderdelen aan de zijkant van de print, en dan tegen de kast aan
Je kunt overigens ook je onderzijde gebruiken om de warmte af te voeren.
Wel goed bezig overigens.
Nadeel is weer het gedoe met het geïsoleerd opstellen.Henkjan schreef:Of de te koelen onderdelen aan de zijkant van de print, en dan tegen de kast aan
En om te koelen moet het wel de TO-220 uitvoring zijn DN2545N5-G, bestaat nml ook in TO-92 de DN2535N3-G.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
daar heb je dan weer die zekeringen voorAh!buis schreef:Nadeel is weer het gedoe met het geïsoleerd opstellen....Henkjan schreef:Of de te koelen onderdelen aan de zijkant van de print, en dan tegen de kast aan
Als die Fet maar 0,9W verstookt bij 100mA,lijkt mij een koelplaatje voldoende en hoeven ze niet aan de kast worden geschroefd.
Had op de print een SK-104 gezet,zijn er in verschillende hoogtes.
https://www.reichelt.de/index.html?ACTI ... =1&q=sk104
Had op de print een SK-104 gezet,zijn er in verschillende hoogtes.
https://www.reichelt.de/index.html?ACTI ... =1&q=sk104
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
De waarde van de zekeringen aan de secundaire kant, hoe bepaal ik die?
De nominale stroom in steady-state is niet zo veel, ~500mA pieken, maar tijdens t aanzetten loopt er veul meer in de eerste seconde, tot wel 5A.
Welke eigenschappen van die zekeringen heb ik nodig om dit te bepalen. Doe t liever niet experimenteel.
De nominale stroom in steady-state is niet zo veel, ~500mA pieken, maar tijdens t aanzetten loopt er veul meer in de eerste seconde, tot wel 5A.
Welke eigenschappen van die zekeringen heb ik nodig om dit te bepalen. Doe t liever niet experimenteel.