pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ben vast wat aan t spelen, CRC vs CLC. maakt kwa rimpel geen bal verschil (bij R gelijk aan de Rdc van die spoel, spoel van 4.7µF)
t effect van de ESR van de C zie je wel meteen
zou een spoel wel beter hogere orde meuk (schakelen van de diodes?) tegenhouden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
ben vast wat aan t spelen, CRC vs CLC. maakt kwa rimpel geen bal verschil (bij R gelijk aan de Rdc van die spoel, spoel van 4.7µF)
t effect van de ESR van de C zie je wel meteen
zou een spoel wel beter hogere orde meuk (schakelen van de diodes?) tegenhouden?
Denk van niet.Een spoel heeft meer parallel capaciteit dan een weerstand.En als het spanningsverlies door een weerstand niet hindert...
De opstelling en verbindingen op een print zijn belangrijker.Als je moeilijk wil, kan ook, er zijn elcos met vier aansluitingen (Mundorf ?).Is om de serie-zelfinduktie (en weerstand) van de aansluiting van de elco zo klein mogelijk te maken.
Anne

Even gezocht, https://www.eltim.eu/nl/condensatoren-e ... g-20000779
Wel duur :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Wel duur :shock:
Da's logisch, er staat Mundorf op...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Wel duur :shock:
Da's logisch, er staat Mundorf op...
:rofl:

t kan nog duurder:
http://www.acoustic-dimension.com/jense ... citors.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Henkjan »

smoerspoel er uit dus. jammer, beetje diversiteit in de onderdelen was leuk geweest :bakkie:
dan zou een ferrietje (varkensneus oid) vlak voor en na de 3poter nuttiger zijn?

in wat voor toepassingen is een smoorspoel dan wel zinvol?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
smoerspoel er uit dus. jammer, beetje diversiteit in de onderdelen was leuk geweest :bakkie:
Ach, baat 't niet ... :lol:
dan zou een ferrietje (varkensneus oid) vlak voor en na de 3poter nuttiger zijn?
misschien om een draad van de gelijkrichterdiode ?
in wat voor toepassingen is een smoorspoel dan wel zinvol?
Als je geen spanning over hebt kun je afvlakken zonder veel verlies.Of bij veel stroom omdat een serieweerstand teveel hitte geeft.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

heb wat zitten simuleren met PSUD2

Met een 24V trafo is er genoeg spanning om een aantal RC's achter elkaar te plakken, al helemaal met de lage stroom die er zal gaan lopen naar de Pearl2. Dus hebben we eens gekeken wat er allemaal in een CRCRCRCRC filter gebeurt :relax: Ploatjes!

Om er 'aan t eind' 0.1A DC er uit te krijgen, lopen er bij t opstarten pieken van 5A bij de diodebrug.
we zien hier als functie van de tijd de spanningen over de C's (linker Y-as) en de stromen bij de diode brug en de last (rechter Y-as)
we zien hier als functie van de tijd de spanningen over de C's (linker Y-as) en de stromen bij de diode brug en de last (rechter Y-as)
over stromen gesproken: bij t opstarten lopen er door de weerstanden dus stromen tot 1A (is 10x de norm stroom)
een maatje steviger dan ¼W exemplaren is mss wel verstandig
de stromen door de diverse weerstanden (rechter Y-as) vs de tijd
de stromen door de diverse weerstanden (rechter Y-as) vs de tijd
En dan de golfvorm. De (rimpel op de) spanning over de eerste C heeft meer weg van een nogal een piekerige zaagtand.
Over de 5e C lijkt de rimpel al wat meer op een sinus. Zal de regelaar die er na komt vast wel lekker vinden
spanningsrimpel over C #1, ingezoomd op een paar perioden
spanningsrimpel over C #1, ingezoomd op een paar perioden
.
spanningsrimpel over C #5, ingezoomd op een paar perioden
spanningsrimpel over C #5, ingezoomd op een paar perioden
Vraag: in hoeverre heeft t type diode hier invloed op? Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, elders zie je van die snubber Ctjes over elke diode.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
..... Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, elders zie je van die snubber Ctjes over elke diode.
in de HKDAC voeding zit er een enkele snubber RC over de brug, en dat heeft Peter ook gemeten wat dat doet:
viewtopic.php?f=20&t=10488&p=1458767&hi ... g#p1461055

zonder:
Afbeelding


met:
Afbeelding

hoe bepaal je de waarden van de R en de C?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
...
Vraag: in hoeverre heeft t type diode hier invloed op? Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, ....
de auteur van dit artikel
https://diyaudioheaven.wordpress.com/tu ... ectifiers/
vindt t niet nodig om Schottky's te gebruiken, gewone 1N400x zouden volstaan volgens heb (discussie onder het artikel)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door democles »

snubber RC voor de brug ,dus over het AC gedeelte,

Op Diyaudio bestaat er een universele,22nF met 330R in serie.

Of het wat doet?
Of het hoorbaar is?

Wat betreft de diodes 1N400x,als je die gebruikt gebruik dan de UF versie.

Zelf pleur ik overal MUR860 of BYV 29 in ,al dan niet met een C er over van 10-100nF.
Die BYV 29 is een soft recovery diode,geeft zo wie zo al minder spikes.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
hoe bepaal je de waarden van de R en de C?
Daar is Knuisje nog mee bezig geweest.
viewtopic.php?f=8&t=22018
Met op 't eind vh draaje nog een verwijzing naar DIYaudio waar de mosterd vandaan komt O:)
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

democles schreef:
snubber RC voor de brug ,dus over het AC gedeelte,
Op Diyaudio bestaat er een universele,22nF met 330R in serie.
Henkjan schreef:
dus dan ruimte op de print voor de snubber C en RC laten en experimenteel bepalen?
Pjotr schreef:
I.d.d. Om een richting te geven: Met 470 ohm + 0,22uF PP zit je meestal wel goed in de richting. Weerstandje kan gewoon 1/4W zijn.
serietje C's met gelijke footprint kopen dus. en een paar extra padjes op de print om de scope probes op te kunnen zetten is mss ook wel makkelijk
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

democles schreef:
Wat betreft de diodes 1N400x,als je die gebruikt gebruik dan de UF versie.
Zelf pleur ik overal MUR860 of BYV 29 in ,al dan niet met een C er over van 10-100nF.
Die BYV 29 is een soft recovery diode,geeft zo wie zo al minder spikes.
als t maar tru hole te krijgen is :bakkie: In t HKDAC-PS schema zie ik staan
Pjotr schreef:
D1-D4: MBRS1100TRPBF
maar dat waren iirc van die SMD dingetjes
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

een vraag over de trafo: heeft t nog nadelen (behalve de prijs) als die 'wat' overbemeten is?
Die 30VA waar ik die sims in PSUD2 gedaan heb is veul meer dan wat strikt nodig is.

wil wel zo'n geïsoleerde Block.
helaas zie ik geen kortsluitvaste in 2x24V
Bijlagen
Block FL - Low Profile transformers - 2603262.pdf
(2.22 MiB) 16 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Leeuwarden »

Overbemeten kan nooit kwaad. Ik ben van mening dat je dat in sommige gevallen zelfs horen kan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
een vraag over de trafo: heeft 't nog nadelen (behalve de prijs) als die 'wat' overbemeten is?
volume, gewicht
wil wel zo'n geïsoleerde Block.
helaas zie ik geen kortsluitvaste in 2x24V
Jawel hoor,
Trf.png
Maar wat is er mis met zekeringen ?
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

ah, de kleinere dus wel
Ah!buis schreef:
Maar wat is er mis met zekeringen ?
niets
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

zou een opzet als deze:
Afbeelding
goed werken? dus eerst een 317/337 regelaar, en dan
Pjotr schreef:
... Een klassieke 2-transistor voeding met zenerdiode en feedback is het ruisarmste wat je kunt maken. ...
ref: viewtopic.php?p=124512#p124512
goed gereguleerd, en ruisarm :bakkie:

PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

heb vast wat getekend:
opzet voeding Pearl versie 1.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door democles »

PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
Dat heeft te maken met de grote elco,s na de regelaar.
Bij het uitschakelen kunnen die zich ontladen via de regelaar.
De diode over de regelaar beschermt de regelaar hier voor.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door MarcelvdG »

Henkjan schreef:
heb vast wat getekend:

opzet voeding Pearl versie 1.png
De afvlakelco's aan de positieve kant zitten verkeerdom.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
Dat heeft te maken met de grote elco,s na de regelaar.
Bij het uitschakelen kunnen die zich ontladen via de regelaar.
De diode over de regelaar beschermt de regelaar hier voor.
Klopt helemaal, hoewel dat eigenlijk pas echt een probleem wordt als de spanning aan de ingang van de regelaar bij uitschakelen snel naar 0 getrokken wordt, en dat gebeurt hier niet. Maar goed, mocht je een keer uitschieten met een meetpen waardoor de afvlakelco plotseling kortgesloten wordt, dan zorgt de extra diode ervoor dat de LM317 heel blijft, en mocht je nooit uitschieten met een meetpen, dan heb je er geen last van.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Ah!buis »

Er wordt hier zo ijverig getekend :D
Laat ik 's meedoen :rock:
Anne
Bijlagen
2x24V.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

MarcelvdG schreef:
Henkjan schreef:
heb vast wat getekend:

opzet voeding Pearl versie 1.png
De afvlakelco's aan de positieve kant zitten verkeerdom.
Bedankt.

Daarom altijd check check door iemand anders...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Er wordt hier zo ijverig getekend :D
Laat ik 's meedoen :rock:
Anne
Wat is dat DN2535 ding? Buis? :lol:
Plaats reactie