zou een spoel wel beter hogere orde meuk (schakelen van de diodes?) tegenhouden?Henkjan schreef:ben vast wat aan t spelen, CRC vs CLC. maakt kwa rimpel geen bal verschil (bij R gelijk aan de Rdc van die spoel, spoel van 4.7µF)
t effect van de ESR van de C zie je wel meteen
pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
Denk van niet.Een spoel heeft meer parallel capaciteit dan een weerstand.En als het spanningsverlies door een weerstand niet hindert...Henkjan schreef:zou een spoel wel beter hogere orde meuk (schakelen van de diodes?) tegenhouden?Henkjan schreef:ben vast wat aan t spelen, CRC vs CLC. maakt kwa rimpel geen bal verschil (bij R gelijk aan de Rdc van die spoel, spoel van 4.7µF)
t effect van de ESR van de C zie je wel meteen
De opstelling en verbindingen op een print zijn belangrijker.Als je moeilijk wil, kan ook, er zijn elcos met vier aansluitingen (Mundorf ?).Is om de serie-zelfinduktie (en weerstand) van de aansluiting van de elco zo klein mogelijk te maken.
Anne
Even gezocht, https://www.eltim.eu/nl/condensatoren-e ... g-20000779
Wel duur
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
Da's logisch, er staat Mundorf op...Ah!buis schreef:Wel duur
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
ray5150 schreef:Da's logisch, er staat Mundorf op...Ah!buis schreef:Wel duur
t kan nog duurder:
http://www.acoustic-dimension.com/jense ... citors.htm
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
smoerspoel er uit dus. jammer, beetje diversiteit in de onderdelen was leuk geweest
dan zou een ferrietje (varkensneus oid) vlak voor en na de 3poter nuttiger zijn?
in wat voor toepassingen is een smoorspoel dan wel zinvol?
dan zou een ferrietje (varkensneus oid) vlak voor en na de 3poter nuttiger zijn?
in wat voor toepassingen is een smoorspoel dan wel zinvol?
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint
Ach, baat 't niet ...Henkjan schreef:smoerspoel er uit dus. jammer, beetje diversiteit in de onderdelen was leuk geweest![]()
misschien om een draad van de gelijkrichterdiode ?dan zou een ferrietje (varkensneus oid) vlak voor en na de 3poter nuttiger zijn?
Als je geen spanning over hebt kun je afvlakken zonder veel verlies.Of bij veel stroom omdat een serieweerstand teveel hitte geeft.in wat voor toepassingen is een smoorspoel dan wel zinvol?
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
heb wat zitten simuleren met PSUD2
Met een 24V trafo is er genoeg spanning om een aantal RC's achter elkaar te plakken, al helemaal met de lage stroom die er zal gaan lopen naar de Pearl2. Dus hebben we eens gekeken wat er allemaal in een CRCRCRCRC filter gebeurt
Ploatjes!
Om er 'aan t eind' 0.1A DC er uit te krijgen, lopen er bij t opstarten pieken van 5A bij de diodebrug. over stromen gesproken: bij t opstarten lopen er door de weerstanden dus stromen tot 1A (is 10x de norm stroom)
een maatje steviger dan ¼W exemplaren is mss wel verstandig En dan de golfvorm. De (rimpel op de) spanning over de eerste C heeft meer weg van een nogal een piekerige zaagtand.
Over de 5e C lijkt de rimpel al wat meer op een sinus. Zal de regelaar die er na komt vast wel lekker vinden . Vraag: in hoeverre heeft t type diode hier invloed op? Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, elders zie je van die snubber Ctjes over elke diode.
Met een 24V trafo is er genoeg spanning om een aantal RC's achter elkaar te plakken, al helemaal met de lage stroom die er zal gaan lopen naar de Pearl2. Dus hebben we eens gekeken wat er allemaal in een CRCRCRCRC filter gebeurt
Om er 'aan t eind' 0.1A DC er uit te krijgen, lopen er bij t opstarten pieken van 5A bij de diodebrug. over stromen gesproken: bij t opstarten lopen er door de weerstanden dus stromen tot 1A (is 10x de norm stroom)
een maatje steviger dan ¼W exemplaren is mss wel verstandig En dan de golfvorm. De (rimpel op de) spanning over de eerste C heeft meer weg van een nogal een piekerige zaagtand.
Over de 5e C lijkt de rimpel al wat meer op een sinus. Zal de regelaar die er na komt vast wel lekker vinden . Vraag: in hoeverre heeft t type diode hier invloed op? Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, elders zie je van die snubber Ctjes over elke diode.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
in de HKDAC voeding zit er een enkele snubber RC over de brug, en dat heeft Peter ook gemeten wat dat doet:Henkjan schreef:..... Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, elders zie je van die snubber Ctjes over elke diode.
viewtopic.php?f=20&t=10488&p=1458767&hi ... g#p1461055
zonder:
met:
hoe bepaal je de waarden van de R en de C?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
de auteur van dit artikelHenkjan schreef:...
Vraag: in hoeverre heeft t type diode hier invloed op? Ik zie dat Pjotr in de HKDAC voeding Schottky diodes gebruikt, ....
https://diyaudioheaven.wordpress.com/tu ... ectifiers/
vindt t niet nodig om Schottky's te gebruiken, gewone 1N400x zouden volstaan volgens heb (discussie onder het artikel)
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
snubber RC voor de brug ,dus over het AC gedeelte,
Op Diyaudio bestaat er een universele,22nF met 330R in serie.
Of het wat doet?
Of het hoorbaar is?
Wat betreft de diodes 1N400x,als je die gebruikt gebruik dan de UF versie.
Zelf pleur ik overal MUR860 of BYV 29 in ,al dan niet met een C er over van 10-100nF.
Die BYV 29 is een soft recovery diode,geeft zo wie zo al minder spikes.
Op Diyaudio bestaat er een universele,22nF met 330R in serie.
Of het wat doet?
Of het hoorbaar is?
Wat betreft de diodes 1N400x,als je die gebruikt gebruik dan de UF versie.
Zelf pleur ik overal MUR860 of BYV 29 in ,al dan niet met een C er over van 10-100nF.
Die BYV 29 is een soft recovery diode,geeft zo wie zo al minder spikes.
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Daar is Knuisje nog mee bezig geweest.Henkjan schreef:hoe bepaal je de waarden van de R en de C?
viewtopic.php?f=8&t=22018
Met op 't eind vh draaje nog een verwijzing naar DIYaudio waar de mosterd vandaan komt
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
democles schreef:snubber RC voor de brug ,dus over het AC gedeelte,
Op Diyaudio bestaat er een universele,22nF met 330R in serie.
Henkjan schreef:dus dan ruimte op de print voor de snubber C en RC laten en experimenteel bepalen?
serietje C's met gelijke footprint kopen dus. en een paar extra padjes op de print om de scope probes op te kunnen zetten is mss ook wel makkelijkPjotr schreef:I.d.d. Om een richting te geven: Met 470 ohm + 0,22uF PP zit je meestal wel goed in de richting. Weerstandje kan gewoon 1/4W zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
als t maar tru hole te krijgen isdemocles schreef:Wat betreft de diodes 1N400x,als je die gebruikt gebruik dan de UF versie.
Zelf pleur ik overal MUR860 of BYV 29 in ,al dan niet met een C er over van 10-100nF.
Die BYV 29 is een soft recovery diode,geeft zo wie zo al minder spikes.
maar dat waren iirc van die SMD dingetjesPjotr schreef:D1-D4: MBRS1100TRPBF
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
een vraag over de trafo: heeft t nog nadelen (behalve de prijs) als die 'wat' overbemeten is?
Die 30VA waar ik die sims in PSUD2 gedaan heb is veul meer dan wat strikt nodig is.
wil wel zo'n geïsoleerde Block.
helaas zie ik geen kortsluitvaste in 2x24V
Die 30VA waar ik die sims in PSUD2 gedaan heb is veul meer dan wat strikt nodig is.
wil wel zo'n geïsoleerde Block.
helaas zie ik geen kortsluitvaste in 2x24V
- Bijlagen
-
- Block FL - Low Profile transformers - 2603262.pdf
- (2.22 MiB) 16 keer gedownload
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Overbemeten kan nooit kwaad. Ik ben van mening dat je dat in sommige gevallen zelfs horen kan.
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
volume, gewichtHenkjan schreef:een vraag over de trafo: heeft 't nog nadelen (behalve de prijs) als die 'wat' overbemeten is?
Jawel hoor, Maar wat is er mis met zekeringen ?wil wel zo'n geïsoleerde Block.
helaas zie ik geen kortsluitvaste in 2x24V
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
ah, de kleinere dus wel
nietsAh!buis schreef:Maar wat is er mis met zekeringen ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
zou een opzet als deze:

goed werken? dus eerst een 317/337 regelaar, en dan
goed gereguleerd, en ruisarm
PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
goed werken? dus eerst een 317/337 regelaar, en dan
ref: viewtopic.php?p=124512#p124512Pjotr schreef:... Een klassieke 2-transistor voeding met zenerdiode en feedback is het ruisarmste wat je kunt maken. ...
goed gereguleerd, en ruisarm
PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Dat heeft te maken met de grote elco,s na de regelaar.PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
Bij het uitschakelen kunnen die zich ontladen via de regelaar.
De diode over de regelaar beschermt de regelaar hier voor.
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
De afvlakelco's aan de positieve kant zitten verkeerdom.Henkjan schreef:heb vast wat getekend:
opzet voeding Pearl versie 1.png
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Klopt helemaal, hoewel dat eigenlijk pas echt een probleem wordt als de spanning aan de ingang van de regelaar bij uitschakelen snel naar 0 getrokken wordt, en dat gebeurt hier niet. Maar goed, mocht je een keer uitschieten met een meetpen waardoor de afvlakelco plotseling kortgesloten wordt, dan zorgt de extra diode ervoor dat de LM317 heel blijft, en mocht je nooit uitschieten met een meetpen, dan heb je er geen last van.democles schreef:Dat heeft te maken met de grote elco,s na de regelaar.PS: waarom zitten daar diodes over de 317 en 337 ?
Bij het uitschakelen kunnen die zich ontladen via de regelaar.
De diode over de regelaar beschermt de regelaar hier voor.
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Er wordt hier zo ijverig getekend
Laat ik 's meedoen
Anne
Laat ik 's meedoen
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Bedankt.MarcelvdG schreef:De afvlakelco's aan de positieve kant zitten verkeerdom.Henkjan schreef:heb vast wat getekend:
opzet voeding Pearl versie 1.png
Daarom altijd check check door iemand anders...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pass pearl 2 - de verbouwing begint met de voeding
Wat is dat DN2535 ding? Buis?Ah!buis schreef:Er wordt hier zo ijverig getekend![]()
Laat ik 's meedoen![]()
Anne
