Correct, met als manco dat de diameter bepaald wordt door de fysieke afmetingen van de drivers en je daarmee dus eerder bundeling krijgt dan bij reguliere coaxiale drivers. Fysiek is dit ongeveer een 12” driver, maar wel met de veel betere eigenschappen van een enkele Mark Audio CHR-70A driver.jvenema schreef:Wat is het verschil tussen dit bouwsel rondom een tweeter en een coaxiaal systeem? En als een coaxiaal systeem geen kamfilter effecten heeft waarom dit dan wel? Als N het aantal speakers rondom een tweeter is, dan lijkt me dat als N naar oneindig gaat je spreek van een coaxiaal systeem, wanneer is N dan hoog genoeg zodat de interferentie niet meer relevant is. I’m just curious, ik zie een soort van wiskundig limiet hier.
Nog een project, deel 3 ...
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een project, deel 3 ...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een project, deel 3 ...
Klopt, ik wilde iets doen met de verzameling Mark Audio CHR-70A breedbanders die ik op de plank had liggen en dit leek mij een interessant experiment. Zowel woofers als ‘middentoner’ zijn overigens open baffle.jeroen_d schreef:Ik heb dit in de simulatie gegooid en het geeft een uitstekende respons. Wat Sander hier doet is een hele grote middentoner maken met de snelheid en goede hoogfrequent eigenschappen van een kleine middentoner.
Inderdaad, en dit zag ik inderdaad aankomen, daarom gebruik ik een Wavecor TW030WA12 tweeter met waveguide, daarmee is de afstraling redelijk uniform onder een bredere hoek, neemt niet weg dat je ivm. de bundeling de luidspreker wel zal moeten richten naar de luisterpositie. Ik heb met dat uitgangspunt de baffle met de middentoners+tweeter 5-graden naar voren gekanteld dit ivm. de hoogte van de baffle zodat netto op 3-3.5-meter de tweeter weer op oorhoogte zit.jeroen_d schreef:Het enige nadeel wat ik zie is de forse bundeling. Dat is logisch en hangt samen met de omvang van de middentoner. Maar de dynamiek zal inderdaad enorm zijn! Dit zou ik wel willen horen.
Waarom ik dit zelf niet zou bouwen is het grote probleem van aansluiting met de tweeter. Die straalt rond op het overnamepunt terwijl de 6 vormige middentoner al heel snel heel sterk gaat bundelen. Dat geeft uiteindelijk weer vergelijkbare problemen als d'Appolito.
Eigenlijk zou je dus in het midden een hoorntweeter moeten zetten...
Re: Nog een project, deel 3 ...
Dat bundelen vanwege de diameter is natuurlijk te verwachten. Lijkt wat dat betreft sterk op het gebruik van meerdere radiotelescopen, om dan “virtueel” een grotere te maken. Daar wil je juist die bundeling eigenschap om verder het heelal in te kijken.SSassen schreef:Correct, met als manco dat de diameter bepaald wordt door de fysieke afmetingen van de drivers en je daarmee dus eerder bundeling krijgt dan bij reguliere coaxiale drivers. Fysiek is dit ongeveer een 12” driver, maar wel met de veel betere eigenschappen van een enkele Mark Audio CHR-70A driver.jvenema schreef:Wat is het verschil tussen dit bouwsel rondom een tweeter en een coaxiaal systeem? En als een coaxiaal systeem geen kamfilter effecten heeft waarom dit dan wel? Als N het aantal speakers rondom een tweeter is, dan lijkt me dat als N naar oneindig gaat je spreek van een coaxiaal systeem, wanneer is N dan hoog genoeg zodat de interferentie niet meer relevant is. I’m just curious, ik zie een soort van wiskundig limiet hier.
Re: Nog een project, deel 3 ...
Als het mooi bundelt richting je audiofiele stoel is dat geen issue toch 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een project, deel 3 ...
Nee, sluit juist prima aan bij het afstraalgedrag van het dipool laag tenslotte.grimoire schreef:Als het mooi bundelt richting je audiofiele stoel is dat geen issue toch
Re: Nog een project, deel 3 ...
Nee, dat aansluiten op het afstraalgedrag van het dipoollaag geldt alleen in een zeer beperkt gebied. Boven 200Hz gaat het normale dipoolgedrag al verdwijnen (de afstraling als 2 bollen, de bekende 8 figuur). Op 1000Hz zit je al op -10dB op slechts 45 graden! Een normale dipool heeft daar -3dB.
Je hebt nu dus een grote mid die op 45 graden -10dB geeft en een tweeter die ditzelfde doet maar dan pas op 7000Hz. De waveguide van deze tweeter doet nog niks op 1000Hz.
Je hebt nu dus een grote mid die op 45 graden -10dB geeft en een tweeter die ditzelfde doet maar dan pas op 7000Hz. De waveguide van deze tweeter doet nog niks op 1000Hz.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: Nog een project, deel 3 ...
als dat zo was, zou ik m zo nabouwen!SSassen schreef:Nee, sluit juist prima aan bij het afstraalgedrag van het dipool laag tenslotte.grimoire schreef:Als het mooi bundelt richting je audiofiele stoel is dat geen issue toch
Dit draadje heeft interessante info, met de hoorn tweeter van Jeroen.
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ker-3.html
en deze had ik ook nog opgeslagen:
http://www.jdm12.ch/Audio/2018.asp
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Nog een project, deel 3 ...
Voor (nog) meer begrip over wat interferentie doet dit artikel uit Hobby Hifi 2016-3.
Naast theoretische uitleg bevat het artikel ook rekenvoorbeeldje. Door de driverafstand en luisterafstand in te vullen kun je simpel berekenen bij welke freq. uitdoving plaats vindt (of hoe diep de dip is).
Dit is geen rocket-science maar kan ook in dit project van SSassen inzicht geven in wat er gebeurt. Bij 6 midwoofers rondom de tweeter zal die uitdoving bij een zeker freq. (wat bij de mid-afstand in dit project in het werkgebied van de mid zal vallen) in 6 richtingen optreden. Dus die bundeling treedt dan vrijwel rondom op (wat jvenema al aangaf)
En mede door die interferentie kun je deze opstelling qua afstraling toch niet vergelijken met een coax-driver. Die heeft immers geen interferentie aangezien er dan maar 1 mid is.
Naast theoretische uitleg bevat het artikel ook rekenvoorbeeldje. Door de driverafstand en luisterafstand in te vullen kun je simpel berekenen bij welke freq. uitdoving plaats vindt (of hoe diep de dip is).
Dit is geen rocket-science maar kan ook in dit project van SSassen inzicht geven in wat er gebeurt. Bij 6 midwoofers rondom de tweeter zal die uitdoving bij een zeker freq. (wat bij de mid-afstand in dit project in het werkgebied van de mid zal vallen) in 6 richtingen optreden. Dus die bundeling treedt dan vrijwel rondom op (wat jvenema al aangaf)
En mede door die interferentie kun je deze opstelling qua afstraling toch niet vergelijken met een coax-driver. Die heeft immers geen interferentie aangezien er dan maar 1 mid is.
Re: Nog een project, deel 3 ...
Je kunt dit alleen niet meer met d'Appolito vergelijken omdat in de cirkel van drivers de onderlinge afstanden heel klein zijn geworden. Maar wat blijft is dat je het eigenlijk niet hoger dan 800Hz moet inzetten voor een goede overgang naar de driver in het midden. Dat zou geen tweeter moeten zijn maar een mooie kleine breedbander. Wellicht gewoon een exemplaar nr. 7 in het midden als tweeter. 
Re: Nog een project, deel 3 ...
leuk project hoor
waar komen de XO's?
als de mid maar tot 800 hz gaan ? hoe laag gaan ze dan? mijn 10F begint zonder baffle al meer te vervormen onder 1000hz
vind het wel een mooi ontwerp, bij mijn 18 inch in 30cm buis merk ik dat die het relatief makkelijk heeft ten opzicht van midlaag en midhoog
de tip van een fullrange in het midden lijkt me een goede, hoe laag kan die tweeter? 1500hz? dan kun je de mids eens proberen tussen bijvoorbeeld 600 hz en 1500 hz
heb je dsp? met ook fir? dat filtert fantastisch
hoe ga je om met resonanties aan achterkant van speaker? zet je de achterkant vol met minerale wol?
waar komen de XO's?
als de mid maar tot 800 hz gaan ? hoe laag gaan ze dan? mijn 10F begint zonder baffle al meer te vervormen onder 1000hz
vind het wel een mooi ontwerp, bij mijn 18 inch in 30cm buis merk ik dat die het relatief makkelijk heeft ten opzicht van midlaag en midhoog
de tip van een fullrange in het midden lijkt me een goede, hoe laag kan die tweeter? 1500hz? dan kun je de mids eens proberen tussen bijvoorbeeld 600 hz en 1500 hz
heb je dsp? met ook fir? dat filtert fantastisch
hoe ga je om met resonanties aan achterkant van speaker? zet je de achterkant vol met minerale wol?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een project, deel 3 ...
@Jeroen,
Reactie gelezen, ik kom erop terug, wil eerst even praktijk aan theorie koppelen voordat ik dingen ga roepen.
@Architect,
Ik heb even snel een filter gemaakt om een indruk te kunnen krijgen, overnamepunten liggen op pakweg 300 en 3000Hz.
Reactie gelezen, ik kom erop terug, wil eerst even praktijk aan theorie koppelen voordat ik dingen ga roepen.
@Architect,
Ik heb even snel een filter gemaakt om een indruk te kunnen krijgen, overnamepunten liggen op pakweg 300 en 3000Hz.
Re: Nog een project, deel 3 ...
Na iets over beginnersfout gelezen te hebben in een ander topic: is het niet een beginnersfout om een zeer sterk bundelende middentoner te koppelen op een rondstralende tweeter? 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nog een project, deel 3 ...
Nee, dat heet lekker experimenteren met de drivers die je op de plank hebt liggen, wie weet waar je op uitkomt en wat voor inzichten je onderweg krijgt, toch? Dit is immers geen kant en klaar product wat commerciëel verkocht wordt toch? Was dat wel het geval geweest dan had je inderdaad een punt gehad.jeroen_d schreef:Na iets over beginnersfout gelezen te hebben in een ander topic: is het niet een beginnersfout om een zeer sterk bundelende middentoner te koppelen op een rondstralende tweeter?
Re: Nog een project, deel 3 ...
Volgens mij gaat het punt altijd op. Of iets wel/niet een beginnersfout is hangt niet af van of het wel/niet commercieel wordt verkocht.
Als de bewuste Harbeth uit het andere topic een experiment zou zijn, is dan de driver achter de baffle plotseling geen beginnersfout meer maar in plaats daarvan iets om van te leren? Volgens jou redenatie is het antwoord op deze vraag een bevestigend "ja".
Maar bij mij gaat dat er niet in.
Als de bewuste Harbeth uit het andere topic een experiment zou zijn, is dan de driver achter de baffle plotseling geen beginnersfout meer maar in plaats daarvan iets om van te leren? Volgens jou redenatie is het antwoord op deze vraag een bevestigend "ja".
Maar bij mij gaat dat er niet in.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Nog een project, deel 3 ...
Ik kwam in een ander topic alhier nog een link tegen naar de volgende meneer:
https://by-rutgers.nl/
Toen ik door zijn website aan het neuzen was kwam ik onder andere dit project tegen en moest meteen aan dit project uit dit topic denken:
High End Circular Cardioid Loudspeaker Array
https://by-rutgers.nl/PDFiles/LSP/LSP-C ... -Array.pdf
Mogelijk is er wat te leren van zijn ervaringen?
Hij gebruikt onder andere ook dat groene steekschuim voor bloemen als demping bij diverse speakerprojecten, ook iets wat ik nog niet eerder had gezien:
https://by-rutgers.nl/PDFiles/LSP/LSPdipool.pdf
https://by-rutgers.nl/
Toen ik door zijn website aan het neuzen was kwam ik onder andere dit project tegen en moest meteen aan dit project uit dit topic denken:
High End Circular Cardioid Loudspeaker Array
https://by-rutgers.nl/PDFiles/LSP/LSP-C ... -Array.pdf
Mogelijk is er wat te leren van zijn ervaringen?
Hij gebruikt onder andere ook dat groene steekschuim voor bloemen als demping bij diverse speakerprojecten, ook iets wat ik nog niet eerder had gezien:
https://by-rutgers.nl/PDFiles/LSP/LSPdipool.pdf
