Pjotr schreef:wouter schreef:.......ik heb geen LTspice namelijk dus kan niet staven wat Pjotr zegt.
Daar vroeg ook niemand je om.
Wat jvenema nu laat zien kan Sander ook prima zelf. En dat heb ik hem ook gesuggereerd. Maar kennelijk laat ie dat liever aan een ander over........

Had ie wel zelf enige moeite getoond i.p.v op de man blaffen was dit beslist een leukere discussie met elkaar geworden.
Overigens zeggen die plots alleen iets over de theoretische acoustische output. Niets over de reactiekrachten die de speakers op elkaar uitoefenen en wat daar nu eigenlijk de gevolgen van zijn. Dat is op zich al een mistig gebied en wat dat met het geluid doet.
Ik vind het vooral mistig wat jouw intenties zijn. Je blijft maar op Sander in hakken, verwijten dat hij als ingenieur wel even wat kan doen en dat liever anderen laat doen. Neerbuigend toontje hoor, en dan moet ik even afwachten tot Sander mij iets gaat uitleggen wat jij hem wil laten ervaren met een 'oefening'?!
Zoals je ziet heb ik de uitwerking van Jvenema niet nodig, ik had dat zelf al gedaan. Ik blijf erbij dat onder F3 de ongelijkheid afneemt en nu kun je wel wat mist opwerpen maar volgens mij geldt nu: als je het niet kort kunt uitleggen dan heb je het nog niet helemaal begrepen.
Of wil je het niet uitleggen?
En verwacht niet van me, zeker niet als je me bij naam noemt, dat ik ga wachten tot ik iets uitgelegd krijg - alsof ik jou gezegd heb dat jij me iets laat opzoeken. Ik doel dan op "Daar vroeg ook niemand om". Boeit het wie waar om vraagt? Of de inhoud, dat wat je zegt ook nog relevant is....
Eerder verbaasde me al dat je over die bafflestap begon, terwijl je in het filter gewoon een 2e woofer 0,5-weg kan zien doen. En met Sander had ik al lang geconstateerd dat zowel qua simulatie als in de praktijk de 4pi naar 2pi overgang geen compensatie meer behoefde zoals normaal. Dat was toch duidelijk geformuleerd
