Mijn nieuwe luister stek.

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door Jamesblond »

Nog even over die numerieke diffusie:
QRD-Diffusion-lobing-pattern.png
Bron: http://johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=22042

Vraag me niet hoe de beste man aan deze simulatie komt, maar hij ontwerpt en bouwt aan de lopende band studio's en voorziet het gehele forum daar van zeer goed onderbouwde commentaren. Ik geloof hem wel.
(Ik heb het plaatje uit zomaar een topic getrokken. Hij (Stuart) gebruikt ditzelfde plaatje wel vaker, ook in topics die specifiek over numerieke diffusie gaan. Die kon ik niet zo snel vinden.)
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door bert stoltenborg »

Dit vind ik nog steeds een hele zinnige discussie, één van de betere op het hele web, ik zou dit lezen voor ik met diffusors of diffusers aan de gang ging:

viewtopic.php?f=16&t=13505
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door bert stoltenborg »

Jamesblond schreef:
Pjotr schreef:
En de speakers?

Je kunt ook je eisen niet te hoog stellen en doen wat redelijk is: Diffusie met boekenkasten, wandkasten en evt. wandkleden, een of meer dempingspanelen, diffusie panelen. Dat scheelt al een heel stuk aan hardheid.
Ik weet niet wat voor diffusie je bedoelt met "diffusie panelen", maar numerieke diffusie werkt pas als je luisterplek 3m van de diffusor vandaan is. Tot die tijd heb je te maken met allerlei lobing-artefacten, waardoor je op kleine schaal behoorlijke oneffenheden in je geluidsbeeld hebt. Pas na die 3m treedt voldoende "fusie" op om het gewenste effect te hebben.
En dan nog: als je dat wilt doen, dan zul je eerst moeten bepalen of het zin heeft (dus meten). Anders creeer je meer problemen dan je oplost.
In kleinere (huis)kamers, bereik je meer met strategisch geplaatste absorptie.

Dit heb ik overigens niet zelf bedacht.
Zie: http://www.johnlsayers.com
Diffusoren hebben een ontwerpfrequentie die bepaalt hoe ver je er vanaf miet gaan zitten om er geen last meer van te hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg schreef:
Dit vind ik nog steeds een hele zinnige discussie, één van de betere op het hele web, ik zou dit lezen voor ik met diffusors of diffusers aan de gang ging:

viewtopic.php?f=16&t=13505
ik heb er maar een sticky onderwerp gemaakt, vinden we 'm wat makkelijker terug als we m nodig hebben
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
bert stoltenborg schreef:
Dit vind ik nog steeds een hele zinnige discussie, één van de betere op het hele web, ik zou dit lezen voor ik met diffusors of diffusers aan de gang ging:

viewtopic.php?f=16&t=13505
ik heb er maar een sticky onderwerp gemaakt, vinden we 'm wat makkelijker terug als we m nodig hebben
Is de pagina onder deze link nog ergens?
Henkjan schreef:
bert stoltenborg schreef:
Als het goed is regelen ze hier iets.
klikkerdeklik
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Is de pagina onder deze link nog ergens?
Henkjan schreef:
bert stoltenborg schreef:
Als het goed is regelen ze hier iets.
klikkerdeklik
dat wordt zoeken.....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door Henkjan »

bedankt (scheelt me weer backups afstoffen)
Bijlagen
Measuring Diffusivity Using Traditional Methods.pdf
(1.55 MiB) 686 keer gedownload
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door bert stoltenborg »

Henkjan, zie je ook kans om die link in het diffuserstickie naar dit verhaaltje weer te activeren?
Nu geeft hij een error.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg schreef:
Henkjan, zie je ook kans om die link in het diffuserstickie naar dit verhaaltje weer te activeren?
Nu geeft hij een error.
gedaan
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door bert stoltenborg »

Henkjan schreef:
bert stoltenborg schreef:
Henkjan, zie je ook kans om die link in het diffuserstickie naar dit verhaaltje weer te activeren?
Nu geeft hij een error.
gedaan
Held!
PHILIPS 499
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 21:17

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door PHILIPS 499 »

hrscharft schreef:
In juni van vorig jaar een nieuw huis gekocht en daarmee komt natuurlijk ook een nieuwe luisterplek die ingericht moet worden.
Hebben nog altijd geen gordijnen in de kamer dus het geheel klinkt nog wat hol zeker als er een aantal mensen op bezoek zijn en iedereen zit vrolijk te kwebbelen. Op zulke momenten word pas echt duidelijk dat we toch ECHT een paar gordijnen moeten gaan ophangen want het is om maf van te worden zo'n echobak.

Maar iig wilde ik mijn nieuwe plekkie even delen hier :)

81981012_764088640783032_1755033596898312192_n.jpg
Weleens overwogen om de speakers wat verder van de achterwand af op te stellen in plaats van zo stijf ertegenaan? Ik denk dat dat de ruimtelijkheid van het geluid enorm ten goede zou kunnen komen. Of kom je dan in de knoei met meubels en zo?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door bert stoltenborg »

PHILIPS 499 schreef:
hrscharft schreef:
In juni van vorig jaar een nieuw huis gekocht en daarmee komt natuurlijk ook een nieuwe luisterplek die ingericht moet worden.
Hebben nog altijd geen gordijnen in de kamer dus het geheel klinkt nog wat hol zeker als er een aantal mensen op bezoek zijn en iedereen zit vrolijk te kwebbelen. Op zulke momenten word pas echt duidelijk dat we toch ECHT een paar gordijnen moeten gaan ophangen want het is om maf van te worden zo'n echobak.

Maar iig wilde ik mijn nieuwe plekkie even delen hier :)

81981012_764088640783032_1755033596898312192_n.jpg
Weleens overwogen om de speakers wat verder van de achterwand af op te stellen in plaats van zo stijf ertegenaan? Ik denk dat dat de ruimtelijkheid van het geluid enorm ten goede zou kunnen komen. Of kom je dan in de knoei met meubels en zo?
Weleens overwogen om iets te lezen over ruimte akoestiek? SBIR, en dat soort fundamentele dingen? =P~
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door markbakk »

bert stoltenborg schreef:
Weleens overwogen om iets te lezen over ruimte akoestiek? SBIR, en dat soort fundamentele dingen? =P~
Straks ga je nog zeggen dat speakers vlak in de muur moeten worden weggewerkt...

OT, je moet rekening houden met de interferentiedip die ontstaat omdat het geluid dat de speaker naar achteren straalt en dat wordt weerkaatst door de wand in tegenfase is met dat van de speaker zelf. Even goed is het zo dat, wanneer je de speakers vrij ver naar voren trekt, die interferentiedip zo laag wordt, dat het effect wegzakt in de staande golven van de luisterruimte, ook omdat het effect zwakker wordt door de speakers verder van de voorwand te halen. Wel blijf je hogere orde dips houden, maar die zijn nog weer een stuk zwakker.

Imho is het opstellen een kwestie van goed nadenken over die eerste reflecties (van alle wanden) en de mogelijke kleuring die je daardoor kunt waarnemen. Dat geldt trouwens ook voor de luisterpositie. Speakers vlak tegen de voorwand plaatsen levert m.i. niet bij voorbaat het beste resultaat. Ook omdat je dan per definitie allerlei staande golven sterker aanstoot. Voor de rest is het inderdaad meer voer voor akoestici.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe luister stek.

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
Imho is het opstellen een kwestie van goed nadenken over die eerste reflecties (van alle wanden) en de mogelijke kleuring die je daardoor kunt waarnemen. Dat geldt trouwens ook voor de luisterpositie.
Nou, ik denk dat in veel huishoudens en woonkamers (en ook andere ruimtes) dat zeg maar eerder constanten zijn in plaats van variabelen. :lol:
Of in andere woorden, roeien met de riemen die je hebt.
Plaats reactie