Mijn nieuwe luister stek.
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Nog even over die numerieke diffusie:
Bron: http://johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=22042
Vraag me niet hoe de beste man aan deze simulatie komt, maar hij ontwerpt en bouwt aan de lopende band studio's en voorziet het gehele forum daar van zeer goed onderbouwde commentaren. Ik geloof hem wel.
(Ik heb het plaatje uit zomaar een topic getrokken. Hij (Stuart) gebruikt ditzelfde plaatje wel vaker, ook in topics die specifiek over numerieke diffusie gaan. Die kon ik niet zo snel vinden.)
Vraag me niet hoe de beste man aan deze simulatie komt, maar hij ontwerpt en bouwt aan de lopende band studio's en voorziet het gehele forum daar van zeer goed onderbouwde commentaren. Ik geloof hem wel.
(Ik heb het plaatje uit zomaar een topic getrokken. Hij (Stuart) gebruikt ditzelfde plaatje wel vaker, ook in topics die specifiek over numerieke diffusie gaan. Die kon ik niet zo snel vinden.)
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Dit vind ik nog steeds een hele zinnige discussie, één van de betere op het hele web, ik zou dit lezen voor ik met diffusors of diffusers aan de gang ging:
viewtopic.php?f=16&t=13505
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Diffusoren hebben een ontwerpfrequentie die bepaalt hoe ver je er vanaf miet gaan zitten om er geen last meer van te hebben.Jamesblond schreef:Ik weet niet wat voor diffusie je bedoelt met "diffusie panelen", maar numerieke diffusie werkt pas als je luisterplek 3m van de diffusor vandaan is. Tot die tijd heb je te maken met allerlei lobing-artefacten, waardoor je op kleine schaal behoorlijke oneffenheden in je geluidsbeeld hebt. Pas na die 3m treedt voldoende "fusie" op om het gewenste effect te hebben.Pjotr schreef:En de speakers?
Je kunt ook je eisen niet te hoog stellen en doen wat redelijk is: Diffusie met boekenkasten, wandkasten en evt. wandkleden, een of meer dempingspanelen, diffusie panelen. Dat scheelt al een heel stuk aan hardheid.
En dan nog: als je dat wilt doen, dan zul je eerst moeten bepalen of het zin heeft (dus meten). Anders creeer je meer problemen dan je oplost.
In kleinere (huis)kamers, bereik je meer met strategisch geplaatste absorptie.
Dit heb ik overigens niet zelf bedacht.
Zie: http://www.johnlsayers.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik heb er maar een sticky onderwerp gemaakt, vinden we 'm wat makkelijker terug als we m nodig hebbenbert stoltenborg schreef:Dit vind ik nog steeds een hele zinnige discussie, één van de betere op het hele web, ik zou dit lezen voor ik met diffusors of diffusers aan de gang ging:
- pappaleo
- Contacteer:
Is de pagina onder deze link nog ergens?Henkjan schreef:ik heb er maar een sticky onderwerp gemaakt, vinden we 'm wat makkelijker terug als we m nodig hebbenbert stoltenborg schreef:Dit vind ik nog steeds een hele zinnige discussie, één van de betere op het hele web, ik zou dit lezen voor ik met diffusors of diffusers aan de gang ging:
Henkjan schreef:klikkerdeklikbert stoltenborg schreef:Als het goed is regelen ze hier iets.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat wordt zoeken.....pappaleo schreef:Is de pagina onder deze link nog ergens?Henkjan schreef:klikkerdeklikbert stoltenborg schreef:Als het goed is regelen ze hier iets.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bedankt (scheelt me weer backups afstoffen)
- Bijlagen
-
- Measuring Diffusivity Using Traditional Methods.pdf
- (1.55 MiB) 686 keer gedownload
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Henkjan, zie je ook kans om die link in het diffuserstickie naar dit verhaaltje weer te activeren?
Nu geeft hij een error.
Nu geeft hij een error.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
gedaanbert stoltenborg schreef:Henkjan, zie je ook kans om die link in het diffuserstickie naar dit verhaaltje weer te activeren?
Nu geeft hij een error.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Held!Henkjan schreef:gedaanbert stoltenborg schreef:Henkjan, zie je ook kans om die link in het diffuserstickie naar dit verhaaltje weer te activeren?
Nu geeft hij een error.
-
PHILIPS 499
Weleens overwogen om de speakers wat verder van de achterwand af op te stellen in plaats van zo stijf ertegenaan? Ik denk dat dat de ruimtelijkheid van het geluid enorm ten goede zou kunnen komen. Of kom je dan in de knoei met meubels en zo?hrscharft schreef:In juni van vorig jaar een nieuw huis gekocht en daarmee komt natuurlijk ook een nieuwe luisterplek die ingericht moet worden.
Hebben nog altijd geen gordijnen in de kamer dus het geheel klinkt nog wat hol zeker als er een aantal mensen op bezoek zijn en iedereen zit vrolijk te kwebbelen. Op zulke momenten word pas echt duidelijk dat we toch ECHT een paar gordijnen moeten gaan ophangen want het is om maf van te worden zo'n echobak.
Maar iig wilde ik mijn nieuwe plekkie even delen hier
81981012_764088640783032_1755033596898312192_n.jpg
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Weleens overwogen om iets te lezen over ruimte akoestiek? SBIR, en dat soort fundamentele dingen?PHILIPS 499 schreef:Weleens overwogen om de speakers wat verder van de achterwand af op te stellen in plaats van zo stijf ertegenaan? Ik denk dat dat de ruimtelijkheid van het geluid enorm ten goede zou kunnen komen. Of kom je dan in de knoei met meubels en zo?hrscharft schreef:In juni van vorig jaar een nieuw huis gekocht en daarmee komt natuurlijk ook een nieuwe luisterplek die ingericht moet worden.
Hebben nog altijd geen gordijnen in de kamer dus het geheel klinkt nog wat hol zeker als er een aantal mensen op bezoek zijn en iedereen zit vrolijk te kwebbelen. Op zulke momenten word pas echt duidelijk dat we toch ECHT een paar gordijnen moeten gaan ophangen want het is om maf van te worden zo'n echobak.
Maar iig wilde ik mijn nieuwe plekkie even delen hier
81981012_764088640783032_1755033596898312192_n.jpg
Straks ga je nog zeggen dat speakers vlak in de muur moeten worden weggewerkt...bert stoltenborg schreef:Weleens overwogen om iets te lezen over ruimte akoestiek? SBIR, en dat soort fundamentele dingen?
OT, je moet rekening houden met de interferentiedip die ontstaat omdat het geluid dat de speaker naar achteren straalt en dat wordt weerkaatst door de wand in tegenfase is met dat van de speaker zelf. Even goed is het zo dat, wanneer je de speakers vrij ver naar voren trekt, die interferentiedip zo laag wordt, dat het effect wegzakt in de staande golven van de luisterruimte, ook omdat het effect zwakker wordt door de speakers verder van de voorwand te halen. Wel blijf je hogere orde dips houden, maar die zijn nog weer een stuk zwakker.
Imho is het opstellen een kwestie van goed nadenken over die eerste reflecties (van alle wanden) en de mogelijke kleuring die je daardoor kunt waarnemen. Dat geldt trouwens ook voor de luisterpositie. Speakers vlak tegen de voorwand plaatsen levert m.i. niet bij voorbaat het beste resultaat. Ook omdat je dan per definitie allerlei staande golven sterker aanstoot. Voor de rest is het inderdaad meer voer voor akoestici.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou, ik denk dat in veel huishoudens en woonkamers (en ook andere ruimtes) dat zeg maar eerder constanten zijn in plaats van variabelen.markbakk schreef:Imho is het opstellen een kwestie van goed nadenken over die eerste reflecties (van alle wanden) en de mogelijke kleuring die je daardoor kunt waarnemen. Dat geldt trouwens ook voor de luisterpositie.
Of in andere woorden, roeien met de riemen die je hebt.