Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Moderator: Beheerdersteam
Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Ik ga in deze tijden ook weer wat knutselen, zie onderstaand filmpje van kast ontwerp. Fusion 360 heeft in zijn library geen zwart MDF, dus heb ik hiervoor even het gewone MDF gebruikt voor de rendering. De buitenkant wordt zwart MDF en de voorkant wordt gemaakt van twee bamboe snijplanken van de Ikea op elkaar. Deze zijn 16 mm dik, dus front word in totaal 32 mm dik. Zal foto’s maken van het project en posten, als de kast in elkaar zit, dan zal ik metingen gaan doen, als input voor het filter ontwerp/simulatie. Filter zal dit keer een passief filter worden. Heb al wel wat losse metingen van impedantie gedaan en van de tweeter in mijn grote baflle van 122x61 cm, maar dat was nog zonder inspelen drivers. Dus word vervolgd.
Filmpje van kast ontwerp https://www.dropbox.com/s/3tsp3evgbhwybll/View.MP4?dl=1
Voor wat betreft de drivers, dat was bij mijn vorig project budget en word nu super budget!
De midwoofer https://stx.pl/en/w-18-200-8-mcx-v2.html
En tweeter https://stx.pl/en/t-10-200-8-alx.html
Inclusief verzendkosten kwamen de drivers op net meer als 100 euro in totaal.
Verder ook een waveguide WG148, die heel makkelijk aan te passen is voor gebruik op deze tweeter. Ik vind het persoonlijk jammer dat de schroeven om de midwoofer mee vast te zetten niet verzonken in de ring geplaatst kunnen worden.
Hieronder wat foto's hoe de waveguide en tweeter eenvoudig is aan te passen, zodat die past op de tweeter.
Filmpje van kast ontwerp https://www.dropbox.com/s/3tsp3evgbhwybll/View.MP4?dl=1
Voor wat betreft de drivers, dat was bij mijn vorig project budget en word nu super budget!
De midwoofer https://stx.pl/en/w-18-200-8-mcx-v2.html
En tweeter https://stx.pl/en/t-10-200-8-alx.html
Inclusief verzendkosten kwamen de drivers op net meer als 100 euro in totaal.
Verder ook een waveguide WG148, die heel makkelijk aan te passen is voor gebruik op deze tweeter. Ik vind het persoonlijk jammer dat de schroeven om de midwoofer mee vast te zetten niet verzonken in de ring geplaatst kunnen worden.
Hieronder wat foto's hoe de waveguide en tweeter eenvoudig is aan te passen, zodat die past op de tweeter.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Ha! Lekker low-budget, ben benieuwd hoe die Poolse drivers het doen, ze zien er kwa looks prima uit in ieder geval.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
P.s. frontplaat tweeter even zwart spuiten, zo’n randje alu met zwart oogt zo low-budget?
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
De dome zelf is ook alu en daar past het wel bij, maar een ieder mag zijn eigen mening hebben natuurlijk. Als de dome zwart zou zijn, dan geef ik je zeker gelijk. Tevens is er vaak ook verschil in de beleving real life of via een foto.
Wat zou er gebeuren als je de dome zelf ook zwart zou spuiten? De SB26ADC-C0004 die ik ander project gebruikt heb heeft ook een alu dome, maar is zwart. Zag er niet direct als geanodiseerd uit. Dus als het een verflaagje is, wat doet dat dan? De massa gaat wat omhoog, dus Fs iets naar beneden, maar wat gebeurt er verder met de frequentierespons? Dus als mensen hier ideeën over hebben of ervaring mee hebben, laat maar komen de info!
Wat zou er gebeuren als je de dome zelf ook zwart zou spuiten? De SB26ADC-C0004 die ik ander project gebruikt heb heeft ook een alu dome, maar is zwart. Zag er niet direct als geanodiseerd uit. Dus als het een verflaagje is, wat doet dat dan? De massa gaat wat omhoog, dus Fs iets naar beneden, maar wat gebeurt er verder met de frequentierespons? Dus als mensen hier ideeën over hebben of ervaring mee hebben, laat maar komen de info!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Zwart spuiten kan, maar je FR gaat zeker veranderen, hoeveel hangt af van de dikte van de verflaag. Meerdere dunne lagen terwijl de tweeter ronddraait is het devies!
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Leuk, steeds meer projectjes met een waveguide.
Daar ben ik best wel nieuwsgierig naar. Ik zag laatst
speakers van amphion, en daar was het net of de dome
een stukje achter de waveguide zit.
Daar ben ik best wel nieuwsgierig naar. Ik zag laatst
speakers van amphion, en daar was het net of de dome
een stukje achter de waveguide zit.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Ah tof je hebt ze besteld! Succes er mee ik volg 
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Ja drivers zijn er al een tijdje, hout van opmaatzagen zou vandaag afgeleverd worden, maar dat heeft depot niet verlaten. Gisteren wel mailtje gehad dat het vandaag geleverd zou worden, maar dus niet.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Hout is, binnen, de bamboe snijplanken van Ikea, had ik al een tijdje. Echter zijn een aantal plankjes beschadigd aangekomen, heb al bericht met foto naar opmaatzagen gestuurd. Met deze beschadigingen kun je lastig er iets moois van maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
ai. dat is kliko.
je zou toch denken dat ze daar wel weten dat je pakje zo markeren betekent dat er extra mee gegooid wordt?
je zou toch denken dat ze daar wel weten dat je pakje zo markeren betekent dat er extra mee gegooid wordt?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Tja, hadden ze maar helder rode tape met dikgedrukte witte letters moeten gebruiken? Hoe weet de koerier anders dat het pakket kwetsbare inhoud bevat? ... 
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Ja doos was anders redelijk duidelijk, lijkt me.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Aan de uiteinden van de lange zijde, zat heel veel en dus wel genoeg demping wel 10 cm. Boven en onderkant is meestal niet zo'n probleem. Bij een zijkant zaten er twee plankjes ook voor, maar de andere zijde was dus de kartonnen doos met een stuk extra karton, daar is het denk ik fout gegaan, of iemand heeft wat uit zijn handen laten vallen met inpakken en het er toch ingestopt.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Bericht gehad, gaan 4 planken opnieuw sturen, komen donderdag aan. Dus verder wel netjes, jammer dat je er wel weer op moet wachten, want bepaalde sleuven frezen, wil je in een keer bij allemaal met dezelfde instelling doen. Dus dat moet dan wachten totdat ze binnen zijn. Maakt verder niet zoveel uit, hebben denk ik toch voorlopig voldoende klustijd thuis, voordat we weer allemaal onbeperkt buiten mogen spelen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Volgens mij is dit de eerste keer dat het bij hen gebeurd, je zou dan toch denken dat je dan de verpakkingsmethode aanpakt.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
En we zijn weer een stukje verder.
Morgen de ander behuizing in elkaar lijmen en het front lijmen op deze.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Moordend tempo, mooie foto's, meer dan degelijk. Gaaf om te zien!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Vraagje, lijm je nu die bracings erin met smeltlijm? Zo ja, niet doen, gebruik gewoon witte houtlijm, smeltlijm lost namelijk vanzelf weer.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
nee, dat was tijdelijk om de brace op zijn plek te houden. Alles is gelijmd met bison woodmax. Is sterker als de witte houtlijm en vult als het moet ook iets. Tevens slaat die niet gelijk vast zoals de witte houtlijm als plank vrij stevig in gefreesde sleuf past. Met witte houlijm zit die gelijk vast en kun je niet meer schuiven. Als je goed kijk en lees, zie je dat de smeltlijm na droging van de woodmax weggesneden is.SSassen schreef:Vraagje, lijm je nu die bracings erin met smeltlijm? Zo ja, niet doen, gebruik gewoon witte houtlijm, smeltlijm lost namelijk vanzelf weer.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Siliconenkit zou ik niet doen. Kan erg lastig zijn als het weer uit elkaar moet en als er zuur in zit vind de tweeter het misschien niet zo fijn.jvenema schreef:Bij de uiteindelijke montage zal er wat siliconenkit gebruikt worden tussen frontplaat tweeter en waveguide, zodat het zeker luchtdicht is.
Re: Wordt verwacht, passief tweeweg met STX drivers
Ik kan zien dat de waveguide niet helemaal vlak aansluit op de vlakke alu frontplaat van de tweeter. Is denk ik krip effect van plastic van de waveguide, bij productie. Er is een massief gebogen stuk van ca 4 mm dik en een vlak stuk van 3 mm en daartussen staan wandjes tussen die twee in. Dus plastic is niet massief. Hierdoor is het “vlakke” stuk niet helemaal vlak. Zal dus wel iets moeten doen om dit dicht te krijgen en af te sluiten. Misschien kijken of ik een oude binnenband heb en die opofferen. Andere suggesties zijn ook welkom!richard schreef:Siliconenkit zou ik niet doen. Kan erg lastig zijn als het weer uit elkaar moet en als er zuur in zit vind de tweeter het misschien niet zo fijn.jvenema schreef:Bij de uiteindelijke montage zal er wat siliconenkit gebruikt worden tussen frontplaat tweeter en waveguide, zodat het zeker luchtdicht is.
