TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
@wouter,
Ik zie het al picknicken met jou in het bos is hééél gezellig! :mrgreen: ...
Onze achtertuin eindigt in het park... alleen zet je in Lelystad dan gewoon je trampoline of zwembad op 'geadopteerde' grond ;-)
Screenshot_20200307-164054_WhatsApp.jpg
Vanaf de verhoging (haspel tuinslang) is begint de gemeente grond. Maar geen wandelaar die daar komt, een losrennende hond daargelaten.
Pak wel een stel supertweeters als die beesten te vaak komen :lagge:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Zal ik anders eens komen buurten, Lelystad is niet zo gek ver weg!?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

Gezellig, al heb ik weinig zinvols voltooid dus wellicht is bij jou in de mancave dan leuker ;-) Maar welkom hoor.

Ik heb het even in Boxsim gesimuleerd met visaton drivers, gaat uitstekend!
Heb van de 2e woofer 20mm200mm extra offset ingevoerd bij SEO (de kast is in mijn simulatie 20cm diep, 50 breed, 40 hoog, 5cm afschuiningen aan de zijkanten)
SS 2.5 a.png
Midwoofer front en rear firing
SS 2.5 b.png
Rear firing 20cm offset gegeven
SS 2.5 c.png
Filter toegevoegd, Zobel plus 2e orde, gaat mooi.
SS 2.5 d.png
Kleine notch bij 200Hz in het passieve filter

SS 2.5 e.png
Kleine notch bij de dipoolbult, ca bij 450Hz


Tweetertje erbij (stippellijn is geinverteerde fase)
SS 2.5 f.png
Even alleen gekeken naar de powerrespons van het 2-weg gedeelte, best grappig maar volgens mij te 'fris' :-"
SS 2.5 g.png
Deze is ook interessant, vanaf pagina 30
De magneten versterken bij jou elkaar ook nog waarschijnlijk....
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 3624163472
Laatst gewijzigd door wouter op zo 08 mar 2020, 12:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Douwe84 »

SSassen schreef:
Nooby schreef:
Ok. Een waveguide geeft een betere afstelling (toch?) de baffle pakt juist de diffractie nog wel aan toch ?

Ik probeer het een en het ander aan elkaar te knopen om in de toekomst wellicht te kunnen gebruiken als kennis :)
Een waveguide zorgt voor een betere koppeling met de omringende lucht, gelijk hoe een hoorn werkt, hierdoor kun je lager aankoppelen met je wisselfilter. Daarnaast kun je met een waveguide de directiviteit beinvloeden, zodat je off-axis minder variatie hebt in je frequentie respons.
Dank
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Bedankt Wouter, nuttige info, lief dat je even wat simulaties hebt gemaakt!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Vandaag weer even wat meters kunnen maken met dit ontwerp. Een eerste opzet voor het filter is een feit. Hieronder een plot van de frequentie respons. De dip bij ~300Hz zit me nog niet lekker en die is het gevolg van het weglengte verschil tussen de woofer aan de voor- en achterkant. Ik post ook even de Xsim simulatie (crossover_005.txt even veranderen naar crossover_005.dxo) en frd/zma bestanden (op 0.5m midden tussen woofer en tweeter) zodat geïntresseerden ook wat kunnen stoeien in de simulator.
plot_twentytwenty.jpg
xsim_twentytwenty_005.jpg
Bijlagen
dsa175-8_front_05m.frd
(1.42 MiB) 17 keer gedownload
dsa175-8_front_05m.zma
(11.44 KiB) 18 keer gedownload
dsa175-8_rear_05m.frd
(1.46 MiB) 20 keer gedownload
dsa175-8_rear_05m.zma
(11.44 KiB) 16 keer gedownload
sb26wg_front_05m.frd
(1.45 MiB) 18 keer gedownload
sb26wg_front_05m.zma
(11.15 KiB) 19 keer gedownload
crossover_005.txt
(4.37 MiB) 13 keer gedownload
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

De dip bij 300hz kan ook goed een demping-issue zijn. Ik had in mijn setup (impulse gecompenseerde woofers) ongeveer hetzelfde. Meer vulling en probleem was verdwenen.

Satefan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

satefan schreef:
De dip bij 300hz kan ook goed een demping-issue zijn. Ik had in mijn setup (impulse gecompenseerde woofers) ongeveer hetzelfde. Meer vulling en probleem was verdwenen.

Satefan
Morgen even proberen, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

SSassen schreef:
satefan schreef:
De dip bij 300hz kan ook goed een demping-issue zijn. Ik had in mijn setup (impulse gecompenseerde woofers) ongeveer hetzelfde. Meer vulling en probleem was verdwenen.

Satefan
Morgen even proberen, bedankt voor de tip!
Er zit ook zo'n dip bij de 100hz? Vraag me af waar die vandaan komt?

Kun je de impulse-response van de woofers eens laten zien?

grt

Satefan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Ben inmiddels bezig met audiofiele tweaks, deze tweak kwam van een forumlid. Afgebeeld is een rol drielaags, gebleekt, premium toiletpapier dat een positieve invloed zou moeten hebben op het geluidsbeeld :rofl: ...

Eerste indruk; dit gaat kurk en schellak voorbij! :rock: ...
0700EBB7-5BA7-4B0C-9DE5-9C07047045B9.jpeg
Laatst gewijzigd door SSassen op vr 13 mar 2020, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door hardbats »

Dus al die mensen die wc-papier inslaan zijn niet ziek of goed voorbereid maar gewoon zwaar audiofiel?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door dre »

Gebruikt of nieuw?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Gebruikt of nieuw?
Ingespeeld, dus er missen een aantal velletjes!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door dre »

Gekleurd plaatje dus? :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door toetertje »

Hee, ik heb dit vroeger ook wel eens bij hoedenplankspeakers gezien. :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door ds23man »

Ach, de kast zat al vol remsporen... :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

toetertje schreef:
Hee, ik heb dit vroeger ook wel eens bij hoedenplankspeakers gezien. :-k
Ja, ik begrijp nu waarom! Die mensen waren echt pioniers toen! :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef:
Ben inmiddels bezig met audiofiele tweaks, deze tweak kwam van een forumlid. Afgebeeld is een rol drielaags, gebleekt, premium toiletpapier dat een positieve invloed zou moeten hebben op het geluidsbeeld :rofl: ...

Eerste indruk; dit gaat kurk en schellak voorbij! :rock: ...

Afbeelding
Sander speelt op het forum een belangrijke rol.

Hier ziet u die rol.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Wowly »

Hahaha, ik moest lachen, ten eerste over de rol, daarna over de reacties....heerlijk!
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door cve »

Het is misschien een beetje schijterig, maar het loopt mij nu al dun door de broek bij het idee mijzelf op het forum te kakken te zetten, maar ik vind de oplossing met premium toiletpapier een beetje drollig.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Arno »

Hoeveel druk kan één zo'n vel hebben?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door ds23man »

Arno schreef:
Hoeveel druk kan één zo'n vel hebben?
De vraag is eerder hoeveel vel je nodig hebt om je vingers niet te besmeuren bij de eerste haal. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”