Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Met de Android versie is het om triest van te worden.
Nu ging ik op zoek en kwam de versie onder DietPi tegen, geeft misschien beter resultaten.
kodi.JPG
Bij de Android bleef ik maar klooien om het beeld correct te krijgen om te bedienen.
Toetsenbord aan de streamer was niet altijd goed werkend met een een bluetooth verbinding.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door toetertje »

Kun je kodi dan niet zonder android installeren? Dus net als bij de rpi?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Met Linux en de combi Kodi had ik nog niet geprobeerd op de Pine64 en wel met de Ubuntu (Armbian) versie.
Ik kan hem dan ook laten starten nu het booten. (=opstarten).

Het probleem zat in de schermresolutie en dan is de optie met de Android SuperSU ook geïnstalleerd , een soort Root die dan wel dingen mag doen, maar dan krijg je dat het scherm gekanteld is en de muis e.d. feitelijk niet lekker te bedienen zijn, en dan zit je met de muisaanwijzer buiten het zichtbare deel te pielen in het "donker" . :shock: :shock:

Ik heb natuurlijk nog meer te doen, :hide: dus het is echt als ik ff tijd heb om te pielen. :-$ :-$
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door toetertje »

Das raar, ik dacht ergens gelezen te hebben, dat dit juist therapie was, om je bezig te houden. :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

:mrgreen: :mrgreen:
Je hebt in die zin gelijk, maar in dit geval moet ik dan de boel aan de TV hangen en een draadloos toetenbordje er aan hangen en dat alles in de woonkamer.

En dat is heel wat anders als boven achter de PC en er een scherm aan hangen wat weer afwijkt van wat er beneden aan komt te hangen. :goeie:

Maar bezigheidstherapie, ik rij b.v. morgen tegen de avond weer even naar Antwerpen om de buurman te helpen met transport problemen, is een bezigheid die waarschijnlijk weer veel tijd gaat kosten. :sure: Ben benieuwd hoe laat ik weer thuis ben.

Maar een goeie buur is beter als een verre vriend, hebben ze mij verteld. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Nu nadat we wat problemen kregen met hik en stotter verschijnselen, nu er een andere voeding in gezet, PC boardje omgedraaid en nu kan ik wat makkelijker bij het sd-card-je komen.
pine.PNG
Zo blijf je van de straat. :mrgreen:

het vorige opzetje.
download/file.php?id=144471&mode=view
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 09 mar 2020, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door democles »

Kon de voeding het niet doen?

Of was dit een software probleem?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Was niet helemaal duidelijk en het liep niet lekker, en om het eens op een andere set te testen, en ik had het alleen maar aangesloten na een update van de software.
Dus toen de software opgewaardeerd om de veiligheid patches te installeren, en voor de zekerheid dan even deze voeding er aan, en dat liep net even vlotter allemaal.
De trafo zou een 2A zijn, maar of dat dan ook ten volle aan de PCB aankomt?
trafo.png
Dit is in ieder geval wel stabiel aan deze opzet, en het boardje vraagt echt wel 2 A, lijkt mij.
euler.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door democles »

Aha,

Kies je trafo,s in ieder geval 1A hoger als je denkt er aan af te nemen,liefst 2A.

Mooi dat het weer draaid :goedzo:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door holco »

Hoi Hans,

Getriggerd door een Fiber netwerk onderwerp van Jaap Veenstra op Alpha-Audio https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/ ... erk-audio/ op deze post van jou uitgekomen en de zelfde onderdelen vanuit jouw bestelling besteld bij FS.com

De 2 converters https://www.fs.com/de-en/products/17237.html waren snel binnen maar de rest komt nog (geen EU warehouse stock), na email contact met FS blijkt dat nog weken te gaan duren :(

Nu vroeg ik mij af of of er ook andere DOM transceiver modules https://www.fs.com/de-en/c/cisco-1000base-sfp-93 zijn die ook geschikt zijn voor de converters die ik al heb en tevens EU stock zijn bij FS.com, gezien mijn 0,0 kennis in deze aan jou de vraag of jij mij hierin van advies kan voorzien?

Lijst van mijn bestelling, order 2/2 mist dus nog.
Fiber netwerk.png
Bvd,


Mario




hannesie schreef:
Gezien dan de optredende temperatuur stijgingen, nu maar eens terug naar het opzetje met de Pine64, en dat dat blijft verbazend goed op een aangename temperatuur, geen milieuproblemen hier met teveel opwarming, en dus ook geen stakende acties meer.
Kabels die komen van de week mee om dan wat netter de aansluiting te maken met HDMI en USB.


En dan naar aanleiding van de afgelopen week een demo bij de AVMN met Jaap Veenstra en de netwerk problemen en grappen, die toch wel hoorbaar waren, al klonk het af en toe wat "teveel gemotiveerd"om nu dan alle effecten te horen, dan nu toch eens een setje besteld om de Audio wat meer galvanisch te scheiden van het internet.
fiber.JPG
nota.JPG

De kosten zijn dan zeker niet zo hoog om dan te spreken over een gigantische uitgave, het is te overzien.

Het is geen kurk of plakker, een fysiek onderdeel dat dan nu wat makkelijker ook met de laatste kant van de optische scheiding dan ook makkelijk te voeden met een redelijke 5V schone voeding.

We gaan het horen, misschien leuk voor Breda?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

https://www.fs.com/de-en/products/39371 ... ZwQAvD_BwE

Van deze hebben ze een aardige voorraad.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door holco »

Bedankt, scheelt mij een hoop tijd :D

hannesie schreef:
https://www.fs.com/de-en/products/39371 ... ZwQAvD_BwE

Van deze hebben ze een aardige voorraad.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Ook wel weer eens grappig als je ontdekt dat er in de rest van de wereld er ook mensen zijn die op dezelfde ideeën komen, maar er wordt dan ook aan gemeten.
De Neo 2 als enige lijkt het.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.7598/

En dat dan ook met wat meer reacties van mensen die niet helemaal gewend zijn aan DIY. :D
neo.PNG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door holco »

Wij konden totaal geen (blind) verschil waarnemen, dus weer verkocht.
holco schreef:
Bedankt, scheelt mij een hoop tijd :D

hannesie schreef:
https://www.fs.com/de-en/products/39371 ... ZwQAvD_BwE

Van deze hebben ze een aardige voorraad.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Om je niet teveel te vervelen dan in Italië via Ebay een boardje gekocht, M-ITX en daar eens mee geëxperimenteerd, beperkte mogelijkheden voor normaal gebruik ,maar met ROON ROCK gaat hij makkelijk aan de praat, en ook met Daphile is er geen probleem.
mb.PNG
mb.PNG (207.08 KiB) 1065 keer bekeken
Kastje er bij gekocht van Ali expres
in.PNG
kab.PNG
klaar.PNG
Ik had geen echte ervaring met Daphile maar nu dan wat uitgezocht, de Nas is makkelijk te vinden, en interne schijven ook, loopt als een kievit.
Als je er een SSD schijfje in zet en als bron gebruikt dan is er een mediaspeler zonder bewegende delen en een minimaal stroom gebruik.
daf2.PNG
Material werkt dus ook goed.
mat1.PNG
mat2.PNG
Feitelijk een USB DAC er op aansluiten en het speelt.
Als er iemand interesse heeft geef maar een gil.
€85 aan materiaal.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

in met.PNG
Ik probeerde dan met een USB Bluetooth dongle een extra uitgang te maken maar dat lukt dus niet,
Daphile ziet dat dan niet als een audio uitgang.
Heb er even een 320 GB schijfje in gehangen, dat is dan het enige wat beweegt. :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door Kappa7 »

Dat is een net kastje geworden zo hans.
En heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt alleen een grotere HD zou wel aan te raden zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Dit is wat ik had liggen, en er zit een mSATA schijf (=SSD)in voor de besturing van Daphile, en er is nu een koppeling naar de Server van wat ik dan gebruik voor ROON en een lokaal schijfje wat je dan ziet, een gewone HD die op 5400 rpm draait. Meer om te zien of het werkt.
Heb ook al geëxperimenteerd met een 2TB SSD er aan, gaat ook prima. Knopje op de voorzijde start het op en laat het netjes afsluiten.
Moederbord is een Atom en 4 GB werkgeheugen. Het gaat ook prima met ROON, ook er op gehad, leuk zo een mooi compact setje, heeft wel een beetje temperatuur, maar is wel goed geventileerd in dit kastje.
https://www.onlogic.com/nl-nl/dn2800mta/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

De software van FriendlyELEC NanoPi Neo2 , dus de Ubuntu opzet gaf wat problemen, kwam niet meer lekker met update beleid, en dan heb je het niet naar je zin, tenminste ik niet.
Neo 2.jpg
Nu een nieuwe opzet gemaakt met Armbian, die dan wat meer en actiever wordt ondersteund.
https://docs.armbian.com/User-Guide_Getting-Started/


Maar dan nog moet je opletten, ik ging kijken of het verder goed werkte, en zag geen USB card, zoeken op de site van Armbian, geen duidingen dat dat niet zou werken.
En dan ga je verschrikkelijk op je bakkes, want dan blijkt dat er naast de kabel van de USB er nog een kabel, minder in het zicht ligt, en daar hangt een HD aan onder de plank. :think:
Maar voor je dat dan weer door hebt,.................. ben een paar kopjes koffie verder. :relax:
xmos.PNG
Alles loopt snel en vlot, de opzet met LMS en ROON gaat prima, en met de armbian-config kun je de boel ook goed op orde houden, tot de naam die je ziet op je router, en ook dan makkelijker de bijbehorende informatie als IP nummer e.d.
De ROON-Neo2 is dan met beide wat afwijkende goedkope USB interfaces makkelijk aan de praat te krijgen.
xmos usb.PNG
derone.PNG
Ik denk dat NEO 2 plus in de Soekris dit ook gaat krijgen, en eens stoeien met de losse en naar het eMMC kopiëren.
Maikele
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01 jan 2015, 12:52
Locatie: Bangkok

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door Maikele »

Hoi Hans,
Via m'n eigen topic hierzo terechtgekomen, goed bezig zeg, dat zijn leuke ontwikkelingen.
Wat is de huidige stand van zaken met de Soekris dam?
Enige ervaring met FPGA flash reset op de dam??
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

Helaas wel, en heb hier ook de .bin file.

Heb het op kunnen lossen, maar wel het zweeet op het voorhoofd.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 2#p1790382
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Bericht door hannesie »

sreamer.jpg
Dit maar weer eens ingebouwd in een kastje, en kunnen we eens verder stoeien.

Op de USB uitgang dan de optie maken naar omzetter naar SPDIF, en nu dit met een iets zwaardere voeding van 3 A. (Meanwell).

Ik kan ook nog wel Video uit, maar dat kabeltje is niet zo kort.

Dit draait nu op Debian 11 (Linux) en de ROON en LMS software draait dan hier op, en kan dan de USB interface aansturen.
Na wat zoeken dan toch wel de Webmin onderhoud software er op gezet, hij liet de LMS aansturing niet zien in de interface van Squeezebox.
In Roon wel zichtbaar en speelt makkelijk.
orange.jpg
systeem.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”