TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
heb jij ivm Corona alle werkzaamheden gestaakt en je op zelfbouw gestort ofzo? haha, wat een vaart na al die jaren!
Nee, heb m’n bedrijf verkocht, dus nu opeens heel veel vrije tijd! :rofl: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Iemand suggesties voor een lak of beits die de kleuren van het Zebrano accentueert c.q. het contrast verhoogt? Geen olie of wax, want ik ga aflakken met Skylt omdat ik graag een ultra matte afwerking van het fineer wil.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

Ik vind ze echt gruwelijk mooi worden!
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Van een f-3dB = 100 Hz zou ik niet vrolijk worden.... Of komt er standaard een sub bij?
En als je 2 woofers impuls gecompenseerd toepast kan het toch geen gewone 2weg worden? Je wilt de woofer aan de achterzijde toch geen midfreq. laten weergeven? :shock: Misschien dan toch 2,5 weg?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Hans Nootdorp schreef:
Van een f-3dB = 100 Hz zou ik niet vrolijk worden.... Of komt er standaard een sub bij?
En als je 2 woofers impuls gecompenseerd toepast kan het toch geen gewone 2weg worden? Je wilt de woofer aan de achterzijde toch geen midfreq. laten weergeven? :shock: Misschien dan toch 2,5 weg?
Goed lezen Hans, een F3~100Hz met een Q~0.6, dit betekent een heel geleidelijke afval, op 40Hz is de afval ~9dB. En waarom zou de woofer aan de achterkant geen midden frequenties mogen weergeven, de luidspreker vertoont daarmee namelijk dipool gedrag dat verder doorloopt dan alleen de lage frequenties.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

@wouter,

Nu je d’r toch bent, wat denk je van een GHP om het -3dB punt wat naar beneden te schuiven? Dat werkte met de Nobudget monitor ook verassend goed tenslotte.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Met een dipool is de achterzijde wel in tegenfase, met 2 imoulsgecompenseerde drivers is het in fase. Ik weet zelf niet precies wat dat als effect heeft. Ik wete wel dat je dan geen cardioide afstraaldiagram krijgt. Links + rechts dan nl. geen nul maar een afstraalmaximum.
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 05 mar 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

Hans Nootdorp schreef:
Met een dipool is de achterzijde wel in tegenfase, met 2 imoulsgecompenseerde drivers is het in fase. Ik weet niet of dat verschil maakt. Je krijgt dan geen cardioide afstraaldiagram. Links + rechts dan geen nul maar een afstraalmaximum.
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Als je 2 impulse-gecorrigeerde drivers in een dergelijk volume gaat steken zul je ergens richting de 500hz een behoorlijke dip gaan zien. Je moet dan heel flink gaan dempen om dit tegen te gaan. In mijn cilinders (8 liter) zit 500gram aan demping gepropt. En dan nog zie je een lichte dip in dat gebied.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 05 mar 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Arno »

SSassen schreef:
Iemand suggesties voor een lak of beits die de kleuren van het Zebrano accentueert c.q. het contrast verhoogt? Geen olie of wax, want ik ga aflakken met Skylt omdat ik graag een ultra matte afwerking van het fineer wil.
Trae Lyx grondlak

Zodra je er met Skylt overheen gaat stompt het de tekening wel weer wat af waarschijnlijk, maar dat is inherent aan die ultra matte lakken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Met een dipool is de achterzijde wel in tegenfase, met 2 imoulsgecompenseerde drivers is het in fase. Ik weet niet of dat verschil maakt. Je krijgt dan geen cardioide afstraaldiagram. Links + rechts dan geen nul maar een afstraalmaximum.
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Als je 2 impulse-gecorrigeerde drivers in een dergelijk volume gaat steken zul je ergens richting de 500hz een behoorlijke dip gaan zien. Je moet dan heel flink gaan dempen om dit tegen te gaan. In mijn cilinders (8 liter) zit 500gram aan demping gepropt. En dan nog zie je een lichte dip in dat gebied.

Satefan
Daarom zet je zo'n ding ook dwars...............

Overigens als je MFB gaat toepassen, heeft impulscorrectie dan nog veel invloed op de vervorming?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
.... Daarom zet je zo'n ding ook dwars...............
Ja, goede oplossing.... :o
Pjotr schreef:
....Overigens als je MFB gaat toepassen, heeft impulscorrectie dan nog veel invloed op de vervorming?
Klinkt als een ander topic....
Lijkt mij wel: MFB elimineert niet de kasttrilling. Dat doet impulscorrectie wel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Fineer heeft een nachtje kunnen drogen en nu is het uiteraard tijd voor het afwerken. Ik zet eerst één laag transparante beits op om de tekening van het fineer wat omhoog te halen, dit doe ik met een schuimroller en direct daarna strijk ik dit af (met de houtnerf mee) met een sponsje, doe je dit niet dan krijg je nimmer een afwerking waarbij de houtnerf nog zichtbaar is. Na de eerste laag schuur ik licht op met een Scotchbrite pad en dan werk ik verder af met Skylt (2-componenten polyurethaan lak, ultra-mat). Ook hier gebruik ik de spons voor het afstrijken. Het resultaat, na twee lagen, mag er wezen, nu eerst even laten drogen en de driver gaten eruit snijden en dan nog twee lagen.
IMG_2054.jpg
IMG_2055.jpg
IMG_2059.jpg
IMG_2060.jpg
IMG_2061.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

It giet oan :rofl: ...
F567EC77-46CB-4D21-B5F9-8BB09E33AC50.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Leeuwarden »

Rare Hollander... :shock: :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Nom, nom, nom ... :mrgreen:
DD0E183C-87F2-411A-93CE-91B5BFC72D54.jpeg
F436B9C3-D884-478E-B626-54DF40598FB2.jpeg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door ds23man »

En Sander heeft in recordtijd twee wakken geslagen. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Zes en een half om precies te zijn, ben met het tweede kastje bezig, 2e woofergat is er al bijna uit en dan alleen de tweeter nog en dan ben ik klaar. Vanavond meten en opzet maken voor het filter! :yeah: :proost: ...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Douwe84 »

Geen halve maatregelen. Mooi hoor
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door toetertje »

Wordt tempo, de nieuwe zba wedstrijd? :goedzo:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door tonvandeacker »

toetertje schreef:
Wordt tempo, de nieuwe zba wedstrijd? :goedzo:
Dan kan ik ook meedoen en maak een goede kans :lagge:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door tonvandeacker »

Mooi gelukt...ook de gaten erin maken ziet er goed uit....terwijl je je daar druk over maakte....gewoon een scherp mesje en veel geduld.

Nou ik ben benieuwd naar het filter en de PR of andere versie die voorbij komt
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
@wouter,

Nu je d’r toch bent, wat denk je van een GHP om het -3dB punt wat naar beneden te schuiven? Dat werkte met de Nobudget monitor ook verassend goed tenslotte.
Klankmatig vind ik het vaak tegenvallen, veel echte diepte krijg je er ook niet mee verwacht ik. Meer extended shelf afstemming. En ritmisch vind ik het persoonlijk niet altijd een vooruitgang op een of andere manier.

No Budget monitor was denk ik dan een 5e orde BR, da's wat anders dan GHP.

maar een gehoortestje is zo gepiept toch?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Potverdikkeme jongens, lastig hoor, gaan we voor de Dayton DSA175-8, of toch een Seas, die U18RNX/P oogt wel heel erg sexy en ‘high-end’ die ademt gewoon ‘driver-porno’ en ook de CA18RNX mag er wezen ... soms maak ik het mijzelf wel heel erg moeilijk :shock: :? :goeie: :mrgreen:
5B0F3FF1-097A-4A31-994D-114B50DBA409.jpeg
59B2FB14-3550-49A3-AC31-A49A0C0D35F1.jpeg
E8536213-5D05-4374-BE67-F0934C08DCB8.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

De CA18RNX ? Ik heb mij gisteren nog wijs laten maken dat dat een middriver is. :think:


Oh ja, natuurlijk, hij is kleiner dan 10"
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door hardbats »

SSassen schreef:
5B0F3FF1-097A-4A31-994D-114B50DBA409.jpeg
Visueel oogt dit wel heel lekker :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”