Nee, heb m’n bedrijf verkocht, dus nu opeens heel veel vrije tijd!wouter schreef:heb jij ivm Corona alle werkzaamheden gestaakt en je op zelfbouw gestort ofzo? haha, wat een vaart na al die jaren!
TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Iemand suggesties voor een lak of beits die de kleuren van het Zebrano accentueert c.q. het contrast verhoogt? Geen olie of wax, want ik ga aflakken met Skylt omdat ik graag een ultra matte afwerking van het fineer wil.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Van een f-3dB = 100 Hz zou ik niet vrolijk worden.... Of komt er standaard een sub bij?
En als je 2 woofers impuls gecompenseerd toepast kan het toch geen gewone 2weg worden? Je wilt de woofer aan de achterzijde toch geen midfreq. laten weergeven?
Misschien dan toch 2,5 weg?
En als je 2 woofers impuls gecompenseerd toepast kan het toch geen gewone 2weg worden? Je wilt de woofer aan de achterzijde toch geen midfreq. laten weergeven?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Goed lezen Hans, een F3~100Hz met een Q~0.6, dit betekent een heel geleidelijke afval, op 40Hz is de afval ~9dB. En waarom zou de woofer aan de achterkant geen midden frequenties mogen weergeven, de luidspreker vertoont daarmee namelijk dipool gedrag dat verder doorloopt dan alleen de lage frequenties.Hans Nootdorp schreef:Van een f-3dB = 100 Hz zou ik niet vrolijk worden.... Of komt er standaard een sub bij?
En als je 2 woofers impuls gecompenseerd toepast kan het toch geen gewone 2weg worden? Je wilt de woofer aan de achterzijde toch geen midfreq. laten weergeven?Misschien dan toch 2,5 weg?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
@wouter,
Nu je d’r toch bent, wat denk je van een GHP om het -3dB punt wat naar beneden te schuiven? Dat werkte met de Nobudget monitor ook verassend goed tenslotte.
Nu je d’r toch bent, wat denk je van een GHP om het -3dB punt wat naar beneden te schuiven? Dat werkte met de Nobudget monitor ook verassend goed tenslotte.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Met een dipool is de achterzijde wel in tegenfase, met 2 imoulsgecompenseerde drivers is het in fase. Ik weet zelf niet precies wat dat als effect heeft. Ik wete wel dat je dan geen cardioide afstraaldiagram krijgt. Links + rechts dan nl. geen nul maar een afstraalmaximum.
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 05 mar 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Als je 2 impulse-gecorrigeerde drivers in een dergelijk volume gaat steken zul je ergens richting de 500hz een behoorlijke dip gaan zien. Je moet dan heel flink gaan dempen om dit tegen te gaan. In mijn cilinders (8 liter) zit 500gram aan demping gepropt. En dan nog zie je een lichte dip in dat gebied.Hans Nootdorp schreef:Met een dipool is de achterzijde wel in tegenfase, met 2 imoulsgecompenseerde drivers is het in fase. Ik weet niet of dat verschil maakt. Je krijgt dan geen cardioide afstraaldiagram. Links + rechts dan geen nul maar een afstraalmaximum.
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 05 mar 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Trae Lyx grondlakSSassen schreef:Iemand suggesties voor een lak of beits die de kleuren van het Zebrano accentueert c.q. het contrast verhoogt? Geen olie of wax, want ik ga aflakken met Skylt omdat ik graag een ultra matte afwerking van het fineer wil.
Zodra je er met Skylt overheen gaat stompt het de tekening wel weer wat af waarschijnlijk, maar dat is inherent aan die ultra matte lakken.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Daarom zet je zo'n ding ook dwars...............satefan schreef:Als je 2 impulse-gecorrigeerde drivers in een dergelijk volume gaat steken zul je ergens richting de 500hz een behoorlijke dip gaan zien. Je moet dan heel flink gaan dempen om dit tegen te gaan. In mijn cilinders (8 liter) zit 500gram aan demping gepropt. En dan nog zie je een lichte dip in dat gebied.Hans Nootdorp schreef:Met een dipool is de achterzijde wel in tegenfase, met 2 imoulsgecompenseerde drivers is het in fase. Ik weet niet of dat verschil maakt. Je krijgt dan geen cardioide afstraaldiagram. Links + rechts dan geen nul maar een afstraalmaximum.
Het zou wel iets nieuws zijn.....
Satefan
Overigens als je MFB gaat toepassen, heeft impulscorrectie dan nog veel invloed op de vervorming?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ja, goede oplossing....Pjotr schreef:.... Daarom zet je zo'n ding ook dwars...............
Klinkt als een ander topic....Pjotr schreef:....Overigens als je MFB gaat toepassen, heeft impulscorrectie dan nog veel invloed op de vervorming?
Lijkt mij wel: MFB elimineert niet de kasttrilling. Dat doet impulscorrectie wel.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Fineer heeft een nachtje kunnen drogen en nu is het uiteraard tijd voor het afwerken. Ik zet eerst één laag transparante beits op om de tekening van het fineer wat omhoog te halen, dit doe ik met een schuimroller en direct daarna strijk ik dit af (met de houtnerf mee) met een sponsje, doe je dit niet dan krijg je nimmer een afwerking waarbij de houtnerf nog zichtbaar is. Na de eerste laag schuur ik licht op met een Scotchbrite pad en dan werk ik verder af met Skylt (2-componenten polyurethaan lak, ultra-mat). Ook hier gebruik ik de spons voor het afstrijken. Het resultaat, na twee lagen, mag er wezen, nu eerst even laten drogen en de driver gaten eruit snijden en dan nog twee lagen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Zes en een half om precies te zijn, ben met het tweede kastje bezig, 2e woofergat is er al bijna uit en dan alleen de tweeter nog en dan ben ik klaar. Vanavond meten en opzet maken voor het filter!
...
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Dan kan ik ook meedoen en maak een goede kanstoetertje schreef:Wordt tempo, de nieuwe zba wedstrijd?
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Mooi gelukt...ook de gaten erin maken ziet er goed uit....terwijl je je daar druk over maakte....gewoon een scherp mesje en veel geduld.
Nou ik ben benieuwd naar het filter en de PR of andere versie die voorbij komt
Nou ik ben benieuwd naar het filter en de PR of andere versie die voorbij komt
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Klankmatig vind ik het vaak tegenvallen, veel echte diepte krijg je er ook niet mee verwacht ik. Meer extended shelf afstemming. En ritmisch vind ik het persoonlijk niet altijd een vooruitgang op een of andere manier.SSassen schreef:@wouter,
Nu je d’r toch bent, wat denk je van een GHP om het -3dB punt wat naar beneden te schuiven? Dat werkte met de Nobudget monitor ook verassend goed tenslotte.
No Budget monitor was denk ik dan een 5e orde BR, da's wat anders dan GHP.
maar een gehoortestje is zo gepiept toch?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Potverdikkeme jongens, lastig hoor, gaan we voor de Dayton DSA175-8, of toch een Seas, die U18RNX/P oogt wel heel erg sexy en ‘high-end’ die ademt gewoon ‘driver-porno’ en ook de CA18RNX mag er wezen ... soms maak ik het mijzelf wel heel erg moeilijk
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
De CA18RNX ? Ik heb mij gisteren nog wijs laten maken dat dat een middriver is.
Oh ja, natuurlijk, hij is kleiner dan 10"
Oh ja, natuurlijk, hij is kleiner dan 10"
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Visueel oogt dit wel heel lekkerSSassen schreef:5B0F3FF1-097A-4A31-994D-114B50DBA409.jpeg
