RJ's daudio C1 luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door jeroen_d »

rjmulder schreef:
Dank je wel Jeroen.

Het kan verbeelding zijn maar ik had het idee dat het geluid veranderde (in positieve zin) toen ik die rand er om heen had gezet.
Ze beginnen ook steeds beter/lekkerder te klinken.
Ja, hij heeft nu pas de correcte afmetingen, dan werkt hij zoals hij ook zorgvuldig door mij is afgestemd.

En mensen geloven niet in het inspelen, maar in mijn beleving speelt dit wel degelijk een rol.

Met de grote woofers van de S1 was het zelfs zo dat toen we in Alkmaar in 2018 telkens om het uur 20 minuten speelden en dan weer 40 minuten niet, dat telkens de woofers een paar minuten warm moesten draaien om weer normaal te klinken. Dat is iets waar we in het vervolg rekening mee gingen houden.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Inspelen, kabels, fase uit het stopcontact geloofde ik ook niet, dacht echt wat voor een idioot gebeuren is dit.
De Infinity's daar zit een versterker in voor het laag als je de stekker verkeert om hebt gaan ze niet in stand-by en brommen dus fase doet echt wat, in het begin goedkope dikke kabels er tussen (dik dus goed, dacht ik) en er was gewoon niet naar te luisteren met een ander soort kabel in eens wel. Dat heeft mij wel op andere gedachten gebracht. Eerst proberen en zelf ervaren net als netwerkkabel of glasvezel :)

Hier echt blij mee, na 19 jaar iets anders om naar te kijken en vooral te luisteren en te genieten.

Voor de afwerking (witte en blanke lak) is het eerst wachten op mooi weer. Als ze uiteindelijk helemaal klaar zijn zal ik zeker weer een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door hans_b »

rjmulder schreef:
En met een tijdelijk front
IMG_1437.jpg

Dit maakt ze wat mij betreft echt af.
Mooi gemaakt!

Tip: Als je de bovenste houten rand weghaalt, gaat de speaker slanker ogen.
Het RVS loopt in het productie model ook bewust niet door aan de boven en onderkant.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Dank je wel Hans,

Als de hoogte moet zijn zoals opgegeven zal dat niet meer lukken dan zullen ze opnieuw gemaakt moeten worden. De rand is 16mm trouwens.
Morgen maar bij licht een foto van met en zonder boven rand maken om te vergelijken :)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Met en zonder bovenkant rand.
IMG_1440.jpg
IMG_1439.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door jeroen_d »

Tja, Hans heeft een goed punt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door Leeuwarden »

+1 voor Hans zijn opmerking. Krijg er bijna spijt van dat ik weer afscheid heb genomen van mijn C1's nu ik een eigen luisterkamer heb...
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Jeroen is de hoogte ook belangrijk of mag deze 16mm lager zijn?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door beijert »

De rand maakt het wel af. Ziet er minder uit als "slechts een plank"
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door Henkjan »

Vind t met rand wel mooi, klassieker haast
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door anonamemouse »

Met rand vind ik hem ook mooier... Maar het is jouw luidspreker!
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Ik vind het beide erg mooi.

Gelukkig kan ik er nog over nadenken wat ik er mee doe :)
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door tonvandeacker »

Ik vind hem met en zonder gewoon erg mooi.
Goed gelukt
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door jeroen_d »

rjmulder schreef:
Jeroen is de hoogte ook belangrijk of mag deze 16mm lager zijn?
De hoogte is minder belangrijk zal a/b moeilijk te horen zijn.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

jeroen_d schreef:
rjmulder schreef:
Jeroen is de hoogte ook belangrijk of mag deze 16mm lager zijn?
De hoogte is minder belangrijk zal a/b moeilijk te horen zijn.
Dan kijk ik het gewoon een tijdje aan wat ik mooier vind :) dank je wel.
boem
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 10:48

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door boem »

Hoe heb je die voorplaat bevestigd?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Omdat dit nog een tijdelijk front is heb ik dit nu gedaan met een paar stukjes van het dunne high end dubbelzijdig tape van de A c Tion ;)
Die rommel plakt als een gek :)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

Nu ze zo staat te spelen vraag ik mij af waarom heb ik zolang gewacht met het bouwen van deze set :think:
Het komt neer op muziek opnieuw ontdekken en genieten.

Wat ook erg fijn is dat ik nu ook op een zacht volume naar de muziek luisteren en dat het laag er ook bij zit en hard doen ze het ook erg goed :D
Met die infinity's moet die op een bepaald volume (soms te hard) staan voordat de versterker in de speakers aan gaat en vanaf dat moment heb je ook pas het laag.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door Barry2001 »

rjmulder schreef:
Nu ze zo staat te spelen vraag ik mij af waarom heb ik zolang gewacht met het bouwen van deze set :think:
Zeg het maar :lol: mooi dat ze zo goed bevallen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door CoenvanDongen »

rjmulder schreef:

Wat ook erg fijn is dat ik nu ook op een zacht volume naar de muziek luisteren en dat het laag er ook bij zit en hard doen ze het ook erg goed :D
Met die infinity's moet die op een bepaald volume (soms te hard) staan voordat de versterker in de speakers aan gaat en vanaf dat moment heb je ook pas het laag.
Zeer herkenbaar. Ik luister graag op laag volume en daarin blinken ze echt uit. Als er niemand thuis is gaat het volume weleens omhoog. Dan verandert er weinig aan de geluidskwaliteit. Ze worden alleen harder :D
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door rjmulder »

En de versterker doet ook wonderen, die LM4780 kan het echt niet aan ook niet bij een laag volume.
CoenvanDongen schreef:
Als er niemand thuis is gaat het volume weleens omhoog.
dat heeft toch niet veel zin, muziek hard aanzetten als er niemand thuis is :mrgreen:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door CoenvanDongen »

:rofl: Zo heb ik er nog niet over nagedacht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door jeroen_d »

rjmulder schreef:
En de versterker doet ook wonderen, die LM4780 kan het echt niet aan ook niet bij een laag volume.
Dat is ook mijn ervaring. Een versterker kan hem aan of niet. Volume maakt dan eigenlijk niet uit. En het zit hem niet per se in de versterker technologie. Buizen, klasse A, B, D, het kan allemaal goed gaan. Of niet. Ik weet zelf niet goed waar dat in zit, hoewel er een flinke relatie met versterker vermogen lijkt te zijn. Maar dat verklaart niet dat een zwakkere versterker bij laag volume ook niet goed werkt.

Veel luisterplezier in ieder geval!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door Shadow »

Die chips kunnen gewoon niet genoeg stroom leveren toch Jeroen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: RJ's daudio C1 luidsprekers

Bericht door jeroen_d »

Waarom denk je dat bij laag volume veel stroom geleverd moet worden? En in principe kan die chip toch 50W aan 4 ohm leveren. Daarmee moet je toch een behoorlijk lawaai kunnen maken op de C1. Maar het klinkt niet. Ook niet bij laag volume.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”