TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Goed, forumleden die mij wat beter kennen weten dat er aan versie 2.0 natuurlijk al gewerkt werd. De insteek is dezelfde, een maximaal budget van 350 euro en voor dat geld zoveel mogelijk luidspreker. Voor versie 2.0 ben ik uitgeweken naar een andere woofer en tweeter, niet omdat de originele niet voldeden, maar omdat dit kostbare drivers zijn en ik ervan overtuigd ben dat ik me andere, goedkopere, drivers een net zo goed resultaat ga behalen.

Was er iets mis met de TwentyTwenty luidspreker dan? Feitelijk niets, maar één ding waar je niet omheen komt met dit soort compacte kastjes is een dip ergens in de FR, veroorzaakt door de bafflestep. De oplossing ligt redelijk voor de hand, echter is esthetisch gezien altijd een lastige: maak de kast breder, veel breder. Da's exact wat ik hier heb gedaan, met glooiende rondingen voor een zo optimaal mogelijk afstraalgedrag.

In de TwentyTwenty 2.0 maak ik gebruik van een SB16PFCR25-04 woofer van 23 euro en een SB26STWGC-4 tweeter met waveguide van pakweg 60 euro. Ook kies ik dit keer voor een passieve radiator in plaats van een bassreflex poort, deze kost welgeteld 18 euro. Hieronder de eerste opzet van een bijzonder compacte, maar hopelijk wel in de smaak vallende versie 2.0 van de TwentyTwenty luidspreker.

Ik heb een scherp oog gehouden op de nabouwbaarheid, de baffles voor en achter zijn b.v. exact gelijk en ook de delen met een kromming zijn eenvoudig met een kopieerfrees zelf te maken. De standaard handhaaf ik, want daar was ik zelf bijzonder van gecharmeerd en ik was niet de enige, ik ontving veel complimenten daarover tijdens de luisterdag.

Dus ja, binnenkort hier maar eens mee aan de slag, de drivers zijn inmiddels besteld.
twentytwenty_2_001.jpg
twentytwenty_2_002.jpg
twentytwenty_2_003.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

En we zijn onderweg, met dank aan Arno! ... :mrgreen:
344B9531-2841-4BAE-BB86-4B7382ED690A.jpeg
8146E4F4-9941-46BF-A804-9873B50CEC6E.jpeg
2283B407-D167-4235-86FC-652711A2327E.jpeg
8EB8E76B-97F8-40C8-B994-4DA3A2F4D461.jpeg
A16F11E3-D41D-4142-B198-1F9A08C2013A.jpeg
12B7780A-20CE-45BF-A35A-1413627BEE58.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

En ook vandaag weer het nodige kunnen doen, de binnenkant (behalve de lijmvlakken uiteraard) voorzien van drie lagen Skylt lak, zodat vocht geen kans krijgt en de kasten in elkaar gelijmd en geschuurd, morgen eens kijken hoe ik het fineer ga aanbrengen, met de strijkbout methode, of toch met contactlijm?
IMG_2010.jpg
IMG_2011.jpg
IMG_2020.jpg
IMG_2024.jpg
IMG_2027.jpg
IMG_2028.jpg
IMG_2029.jpg
IMG_2030.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door toetertje »

Ik vind hem leuk. :goedzo:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Zweitse »

toetertje schreef:
Ik vind hem leuk. :goedzo:
+1
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door ds23man »

Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
Ja, maar als je hem op zijn zijkant zet, valt ie om. :think:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
Nou nee, ik heb iets meer moeite gestoken in 't kastontwerp en daarnaast gebruik ik een PR.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door RobertD »

Wel een heel leuke manier om die ronde zijkanten zo te krijgen. Je kunt dat ook in laagjes multiplex doen en dan de laagjes in beeld laten. Ik vind dat altijd wel een leuk gezicht.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Mtraxx »

Mooi model zo vindt ik, zeer benieuwd naar verschillen in metingen t.o.v. wedstrijdkast
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
Nou nee, ik heb iets meer moeite gestoken in 't kastontwerp en daarnaast gebruik ik een PR.
Vertel, the Edge nog gebruikt ergens voor?
Vanwaar je ietwat meer parabolische kromming? Geleidelijker verloop?

20% als ronding diameter is minimaal voor een goede diffractie preventie. Bafflestep behelst meer dan dat, sterker nog, is wat anders.

Ben benieuwd naar wat jij wezenlijk anders wil doen dan de Grimm LS1, los van een PR ivm passief.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door architect »

ziet er ook mooi uit
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Shadow »

Mooi hoor!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Dan »

Mooi gemaakt, maar denk je niet dat verandering in vochtpercentages een probleem kan worden? De dwarsgestapelde MDF laagjes gaan heel anders op vocht reageren dan het front en achterpaneel. Dat kan zo 1 á 2 millimeter schelen..
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Dan schreef:
Mooi gemaakt, maar denk je niet dat verandering in vochtpercentages een probleem kan worden? De dwarsgestapelde MDF laagjes gaan heel anders op vocht reageren dan het front en achterpaneel. Dat kan zo 1 á 2 millimeter schelen..
Nee, ik schreef in een eerdere reactie dat de hele binnenkant is behandeld met Skylt lak, drie lagen om precies te zijn. Al het MDF dat geen lijmvlak is (dus ook de infresingen van de drivers) is zo afgeschermd van de buitenlucht. Het fineer aan de buitenkant krijgt straks dezelfde behandeling. Daar komt bij dat de kast hermetisch gesloten is, immers ik gebruik een PR, en geen bassreflex poort. Je begrijpt inmiddels hopelijk dat ik erover nagedacht heb.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Oh, en uiteraard is v313 vochtbestendig MDF gebruikt voor de hele kast, ook met de insteek om effecten van de inwerking van vocht zoveel mogelijk te minimaliseren.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door tonvandeacker »

Super strak en mooi....

Misschien iets voor een volgend project voor mij ...... :yeah:

Goed bezig.

Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Dan schreef:
Mooi gemaakt, maar denk je niet dat verandering in vochtpercentages een probleem kan worden? De dwarsgestapelde MDF laagjes gaan heel anders op vocht reageren dan het front en achterpaneel. Dat kan zo 1 á 2 millimeter schelen..
Nee, ik schreef in een eerdere reactie dat de hele binnenkant is behandeld met Skylt lak, drie lagen om precies te zijn. Al het MDF dat geen lijmvlak is (dus ook de infresingen van de drivers) is zo afgeschermd van de buitenlucht. Het fineer aan de buitenkant krijgt straks dezelfde behandeling. Daar komt bij dat de kast hermetisch gesloten is, immers ik gebruik een PR, en geen bassreflex poort. Je begrijpt inmiddels hopelijk dat ik erover nagedacht heb.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat deze aanpak prima werkt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door markbakk »

En dan nog, het fineer zelf zal wel heel blijven, ook al gaat het mdf kieren (wat ik nog niet helemaal níet zie gebeuren).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

tonvandeacker schreef:
Super strak en mooi....

Misschien iets voor een volgend project voor mij ...... :yeah:

Goed bezig.

Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Moet je vooral kijken bij de PR-en van Dayton audio. Ze hadden de SD175-PR, en nu zie ik meer de DS175-PR aangeboden (Designer Series, iets duurdere lijn meen ik)
Ik kan voor 18 euro ook geen PR vinden die past bij een 6,5" midbas trouwens. Dit prijzen fluctueren ook wel vrij fors, eerder kon het wel rond de 20 euro.

https://www.rumoh.eu/speakers/dayton-audio/passives/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
En dan nog, het fineer zelf zal wel heel blijven, ook al gaat het mdf kieren (wat ik nog niet helemaal níet zie gebeuren).
Ik ook niet. De tijd zal het leren. Al zou ik het zelf van mooi berkenmultiplex gemaakt hebben en niet mijn toevlucht nemen tot hermetisch dichtsmeren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

tonvandeacker schreef:
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Gut en die had ik nog wel zo voor je liggen.....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

tonvandeacker schreef:
Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
http://sbacoustics.com/product/6in-sb16pfcr-00-paper/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
tonvandeacker schreef:
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Gut en die had ik nog wel zo voor je liggen.....
Twee stuks toevallig Peter? Zo ja, wat kost mij dat?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
tonvandeacker schreef:
Super strak en mooi....

Misschien iets voor een volgend project voor mij ...... :yeah:

Goed bezig.

Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Moet je vooral kijken bij de PR-en van Dayton audio. Ze hadden de SD175-PR, en nu zie ik meer de DS175-PR aangeboden (Designer Series, iets duurdere lijn meen ik)
Ik kan voor 18 euro ook geen PR vinden die past bij een 6,5" midbas trouwens. Dit prijzen fluctueren ook wel vrij fors, eerder kon het wel rond de 20 euro.

https://www.rumoh.eu/speakers/dayton-audio/passives/
Stiekum heb ik al wat andere drivers verzameld die ik ga proberen, onder andere de Dayton DSA175-8 woofer en bijpassende DSA175-PR van krap 20 euro.

https://www.audiophonics.fr/en/passive- ... 13294.html
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”