TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Goed, forumleden die mij wat beter kennen weten dat er aan versie 2.0 natuurlijk al gewerkt werd. De insteek is dezelfde, een maximaal budget van 350 euro en voor dat geld zoveel mogelijk luidspreker. Voor versie 2.0 ben ik uitgeweken naar een andere woofer en tweeter, niet omdat de originele niet voldeden, maar omdat dit kostbare drivers zijn en ik ervan overtuigd ben dat ik me andere, goedkopere, drivers een net zo goed resultaat ga behalen.
Was er iets mis met de TwentyTwenty luidspreker dan? Feitelijk niets, maar één ding waar je niet omheen komt met dit soort compacte kastjes is een dip ergens in de FR, veroorzaakt door de bafflestep. De oplossing ligt redelijk voor de hand, echter is esthetisch gezien altijd een lastige: maak de kast breder, veel breder. Da's exact wat ik hier heb gedaan, met glooiende rondingen voor een zo optimaal mogelijk afstraalgedrag.
In de TwentyTwenty 2.0 maak ik gebruik van een SB16PFCR25-04 woofer van 23 euro en een SB26STWGC-4 tweeter met waveguide van pakweg 60 euro. Ook kies ik dit keer voor een passieve radiator in plaats van een bassreflex poort, deze kost welgeteld 18 euro. Hieronder de eerste opzet van een bijzonder compacte, maar hopelijk wel in de smaak vallende versie 2.0 van de TwentyTwenty luidspreker.
Ik heb een scherp oog gehouden op de nabouwbaarheid, de baffles voor en achter zijn b.v. exact gelijk en ook de delen met een kromming zijn eenvoudig met een kopieerfrees zelf te maken. De standaard handhaaf ik, want daar was ik zelf bijzonder van gecharmeerd en ik was niet de enige, ik ontving veel complimenten daarover tijdens de luisterdag.
Dus ja, binnenkort hier maar eens mee aan de slag, de drivers zijn inmiddels besteld.
Was er iets mis met de TwentyTwenty luidspreker dan? Feitelijk niets, maar één ding waar je niet omheen komt met dit soort compacte kastjes is een dip ergens in de FR, veroorzaakt door de bafflestep. De oplossing ligt redelijk voor de hand, echter is esthetisch gezien altijd een lastige: maak de kast breder, veel breder. Da's exact wat ik hier heb gedaan, met glooiende rondingen voor een zo optimaal mogelijk afstraalgedrag.
In de TwentyTwenty 2.0 maak ik gebruik van een SB16PFCR25-04 woofer van 23 euro en een SB26STWGC-4 tweeter met waveguide van pakweg 60 euro. Ook kies ik dit keer voor een passieve radiator in plaats van een bassreflex poort, deze kost welgeteld 18 euro. Hieronder de eerste opzet van een bijzonder compacte, maar hopelijk wel in de smaak vallende versie 2.0 van de TwentyTwenty luidspreker.
Ik heb een scherp oog gehouden op de nabouwbaarheid, de baffles voor en achter zijn b.v. exact gelijk en ook de delen met een kromming zijn eenvoudig met een kopieerfrees zelf te maken. De standaard handhaaf ik, want daar was ik zelf bijzonder van gecharmeerd en ik was niet de enige, ik ontving veel complimenten daarover tijdens de luisterdag.
Dus ja, binnenkort hier maar eens mee aan de slag, de drivers zijn inmiddels besteld.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
En ook vandaag weer het nodige kunnen doen, de binnenkant (behalve de lijmvlakken uiteraard) voorzien van drie lagen Skylt lak, zodat vocht geen kans krijgt en de kasten in elkaar gelijmd en geschuurd, morgen eens kijken hoe ik het fineer ga aanbrengen, met de strijkbout methode, of toch met contactlijm?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ja, maar als je hem op zijn zijkant zet, valt ie om.ds23man schreef:Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Nou nee, ik heb iets meer moeite gestoken in 't kastontwerp en daarnaast gebruik ik een PR.ds23man schreef:Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Wel een heel leuke manier om die ronde zijkanten zo te krijgen. Je kunt dat ook in laagjes multiplex doen en dan de laagjes in beeld laten. Ik vind dat altijd wel een leuk gezicht.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Mooi model zo vindt ik, zeer benieuwd naar verschillen in metingen t.o.v. wedstrijdkast
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Vertel, the Edge nog gebruikt ergens voor?SSassen schreef:Nou nee, ik heb iets meer moeite gestoken in 't kastontwerp en daarnaast gebruik ik een PR.ds23man schreef:Mooi werk Sander, maar als je hem op de kop zet heb je een Grimm LS1.
Vanwaar je ietwat meer parabolische kromming? Geleidelijker verloop?
20% als ronding diameter is minimaal voor een goede diffractie preventie. Bafflestep behelst meer dan dat, sterker nog, is wat anders.
Ben benieuwd naar wat jij wezenlijk anders wil doen dan de Grimm LS1, los van een PR ivm passief.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Mooi gemaakt, maar denk je niet dat verandering in vochtpercentages een probleem kan worden? De dwarsgestapelde MDF laagjes gaan heel anders op vocht reageren dan het front en achterpaneel. Dat kan zo 1 á 2 millimeter schelen..
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Nee, ik schreef in een eerdere reactie dat de hele binnenkant is behandeld met Skylt lak, drie lagen om precies te zijn. Al het MDF dat geen lijmvlak is (dus ook de infresingen van de drivers) is zo afgeschermd van de buitenlucht. Het fineer aan de buitenkant krijgt straks dezelfde behandeling. Daar komt bij dat de kast hermetisch gesloten is, immers ik gebruik een PR, en geen bassreflex poort. Je begrijpt inmiddels hopelijk dat ik erover nagedacht heb.Dan schreef:Mooi gemaakt, maar denk je niet dat verandering in vochtpercentages een probleem kan worden? De dwarsgestapelde MDF laagjes gaan heel anders op vocht reageren dan het front en achterpaneel. Dat kan zo 1 á 2 millimeter schelen..
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Oh, en uiteraard is v313 vochtbestendig MDF gebruikt voor de hele kast, ook met de insteek om effecten van de inwerking van vocht zoveel mogelijk te minimaliseren.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Super strak en mooi....
Misschien iets voor een volgend project voor mij ......
Goed bezig.
Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Misschien iets voor een volgend project voor mij ......
Goed bezig.
Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat deze aanpak prima werkt.SSassen schreef:Nee, ik schreef in een eerdere reactie dat de hele binnenkant is behandeld met Skylt lak, drie lagen om precies te zijn. Al het MDF dat geen lijmvlak is (dus ook de infresingen van de drivers) is zo afgeschermd van de buitenlucht. Het fineer aan de buitenkant krijgt straks dezelfde behandeling. Daar komt bij dat de kast hermetisch gesloten is, immers ik gebruik een PR, en geen bassreflex poort. Je begrijpt inmiddels hopelijk dat ik erover nagedacht heb.Dan schreef:Mooi gemaakt, maar denk je niet dat verandering in vochtpercentages een probleem kan worden? De dwarsgestapelde MDF laagjes gaan heel anders op vocht reageren dan het front en achterpaneel. Dat kan zo 1 á 2 millimeter schelen..
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
En dan nog, het fineer zelf zal wel heel blijven, ook al gaat het mdf kieren (wat ik nog niet helemaal níet zie gebeuren).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Moet je vooral kijken bij de PR-en van Dayton audio. Ze hadden de SD175-PR, en nu zie ik meer de DS175-PR aangeboden (Designer Series, iets duurdere lijn meen ik)tonvandeacker schreef:Super strak en mooi....
Misschien iets voor een volgend project voor mij ......![]()
Goed bezig.
Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Ik kan voor 18 euro ook geen PR vinden die past bij een 6,5" midbas trouwens. Dit prijzen fluctueren ook wel vrij fors, eerder kon het wel rond de 20 euro.
https://www.rumoh.eu/speakers/dayton-audio/passives/
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ik ook niet. De tijd zal het leren. Al zou ik het zelf van mooi berkenmultiplex gemaakt hebben en niet mijn toevlucht nemen tot hermetisch dichtsmeren.markbakk schreef:En dan nog, het fineer zelf zal wel heel blijven, ook al gaat het mdf kieren (wat ik nog niet helemaal níet zie gebeuren).
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Gut en die had ik nog wel zo voor je liggen.....tonvandeacker schreef:Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
http://sbacoustics.com/product/6in-sb16pfcr-00-paper/tonvandeacker schreef:Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Twee stuks toevallig Peter? Zo ja, wat kost mij dat?Pjotr schreef:Gut en die had ik nog wel zo voor je liggen.....tonvandeacker schreef:Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Stiekum heb ik al wat andere drivers verzameld die ik ga proberen, onder andere de Dayton DSA175-8 woofer en bijpassende DSA175-PR van krap 20 euro.wouter schreef:Moet je vooral kijken bij de PR-en van Dayton audio. Ze hadden de SD175-PR, en nu zie ik meer de DS175-PR aangeboden (Designer Series, iets duurdere lijn meen ik)tonvandeacker schreef:Super strak en mooi....
Misschien iets voor een volgend project voor mij ......![]()
Goed bezig.
Zeer benieuwd naar de PR van 18 euro welke dat dan is.
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Ik kan voor 18 euro ook geen PR vinden die past bij een 6,5" midbas trouwens. Dit prijzen fluctueren ook wel vrij fors, eerder kon het wel rond de 20 euro.
https://www.rumoh.eu/speakers/dayton-audio/passives/
https://www.audiophonics.fr/en/passive- ... 13294.html
