toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ik heb geen aparte voeding voor de buis, wel die 8v voeding voor de gloei.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Ik heb geen aparte voeding voor de buis, wel die 8v voeding voor de gloei.
Dan wordt de buis dus gevoed uit de LM voeding, kan er (beetje) brom binnenkomen zonder buis.
Om die bron weg te nemen, C20 van de twee kanalen losnemen.
Als 't dan nog bromt is het een LM voeding of massa probleem.
Ook nog even, als de buis koud is of de gloeivoeding ontbreekt krijg je ook dat beetje brom.
Dwz, als alles in orde is, de versterker begint met wat brom die wegzakt als de buis opwarmt.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Bedankt Anne, dat je even mee wilt puzzelen.
Als ik c20 kan vinden, dan ga ik dat proberen. :oops:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Anne, bedoel je dan c20 en cc20 van 3,3µf? En deze dan loshalen om te testen of de brom er dan nog is?
En zijn dit koppelcondensatoren tussen de buis en de lm?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Juist ja :D
Een kant los volstaat.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Dat kan ik testen zonder buisje en gloeivoeding?

Had al ergens gelezen, dat je deze condensatoren kunt vervangen voor mooiere, voor een beter geluid.
Ik heb het een en ander liggen, hoe precies komt die waarde, en welke waarde zou wenselijk zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Dat kan ik testen zonder buisje en gloeivoeding?
Was wel de bedoeling.En de gloeivoeding heeft eigenlijk niks met de brom te maken, is helemaal los van de rest (op massa na dan)
Had al ergens gelezen, dat je deze condensatoren kunt vervangen voor mooiere, voor een beter geluid.
Ik heb het een en ander liggen, hoe precies komt die waarde, en welke waarde zou wenselijk zijn.
Heeft niks met de brom te maken.Ze zijn wel erg dik (kan geen kwaad, behalve ruimte en kost), 1µF is al zat.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Update: Zonder de koppelcondensatoren, is de brom weg.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Da's mooi, is de versterker in orde.
De brom komt dan via de kathodeweerstanden (33k) uit de min-voeding.
Zou weg moeten zijn met een werkende buis (lage impedantie bij de kathode).
Om niet afhankelijk te zijn van de, al of niet werkende, buis :
Je zou dit kunnen doen in de veronderstelling dat C10 (330µ / 100V) er in zit.
Anders tussen pin3 JP2 en massa een C van 100µF/63V zetten, + aan massa.Of op de plaats van C10.
Anne
Bijlagen
Mod.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

De brom zou weg moeten zijn met een werkende buis.
Maar dat gebeurt dus niet, hij blijft brommen.
C10 zit er op mijn eigen bordje niet op. Op het reservebordje wel. Beide bordjes hebben dezelfde brom.

Je hebt het over een condensator van Jp2 3 naar massa, maar je hebt een weerstand 2k2 getekend. Ikke niet begrijp. :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Je hebt het over een condensator van Jp2 3 naar massa, maar je hebt een weerstand 2k2 getekend. Ikke niet begrijp. :oops:
Zijn de twee dingen te doen, weerstand tussen draad naar pin3 JP2 en pin3 JP1 aan massa.En als C10 ontbreekt zet er bijv 100µF 63V in.Op de polariteit letten, plus aan massa.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Bij jp2 kan ik dus pin 2 en 3 doorverbinden met een 2.2k weerstand, dat is hetzelfde toch?

De c10 die ik eruit gehaald heb, zat wel met de min aan de massa, dat moet nu dus andersom?
Heb slechte ervaringen met elco's omdraaien. :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Bij jp2 kan ik dus pin 2 en 3 doorverbinden met een 2.2k weerstand, dat is hetzelfde toch?
Ja, als dat kan.Ik weet niet hoe die JP's er uitzien.
De c10 die ik eruit gehaald heb, zat wel met de min aan de massa, dat moet nu dus andersom?
Heb slechte ervaringen met elco's omdraaien. :hide:
De min van die C zit niet aan massa maar aan pin2 JP2. Is in het schema getekend als massa (en is het ook, verbinding pin1-2 vanJP2) bij gebruik van een anodevoeding.
Met pin 2-3 van JP2 zit de min van die C aan de min voeding LM, kan de plus-C aan massa, dus niet omdraaien, plus aan de pin3 van JP1 die aan massa moet bijv pin1-JP2.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ben nog even aan het uitzoeken wat nu de nummering is van de jumpers.
Ik haat dubbelzijdige prints. :boos:
Ze zitten in het verlengde van de gelijkrichters gloeispanning.
Bijlagen
20200301_175200.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

De gewoonte is het vierkant is 1 en dan op volgorde 2-3.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Heb geen ander 63v condensator liggen. Kan ik de 470µf dan gewoon terugzetten?
De 2.2K heb ik alleen in kwartwatt, gaat die roken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Heb geen ander 63v condensator liggen. Kan ik de 470µf dan gewoon terugzetten?
Als er een in zat had je die gewoon kunnen laten zitten.Had ik toch al gezegt over die C10 zei het dat het 330µ is volgens schema.Bij condensators is 't vaak zo dat groter niet hindert.
De 2.2K heb ik alleen in kwartwatt, gaat die roken?
Gaat maar ong. 2mA door, ¼W gaat ook.
Met zo'n dikke C10 mag 't ook wel 1k zijn (of nog kleiner)
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Had c10 eraf gehaald, omdat hij bij mijn andere print er ook niet opzat.
Wou beide printen gelijk maken, voor als ik ze straks ga bruggen.

Maar, de boel gaat ff on hold, mijn soldeerbout doet het niet meer. :boos:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Even een soldeerboutje geleend, en de aanpassingen gedaan.
Maar, ergens gaat er iets niet goed. De weerstand wordt gelijk bloedheet, en de brom is er nog. :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Even een soldeerboutje geleend, en de aanpassingen gedaan.
Maar, ergens gaat er iets niet goed. De weerstand wordt gelijk bloedheet, en de brom is er nog. :think:
Klinkt alsof de weerstand tussen pin1 en 2aan3 zit ?
Weerstand moet tussen pin2 en 3 van JP2 met pin1 vrij ? Althans volgens schema.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Weerstand zit tussen 2 en 3 van jp2.
pin 1 heb ik aan 3 van jp1.
Pin 1 en 2 jp1 doorverbonden.

In het originele schema zie ik dat de massa stopt na c10.
In jouw bewerkte schema loopt de massa van c10 door naar c22.
Moet ik daar nog wat mee?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Weerstand zit tussen 2 en 3 van jp2.
pin 1 heb ik aan 3 van jp1.
Pin 1 en 2 jp1 doorverbonden.
Zou goed moeten zijn.
In het originele schema zie ik dat de massa stopt na c10.
In jouw bewerkte schema loopt de massa van c10 door naar c22.
In het schema stonden zowel C10 als C22 aan een streepjes aarde, dus ook aaneen.
De echte nul van de versterker is de driehoek aarde.
De streepjes aarde is die van de buishulpvoeding en zit dan aan de driehoek aarde zodat dan driehoek=streepjes.
Zonder hulpvoeding komt de streepjes aarde aan de minvoeding vd LM3886.En daar gaat 't mis met het oorspronkelijk schema, dan zouden nml. J4(de ingang) en de +Vin (via 33k) van de LM op de min-voeding aangesloten zitten !
De extra weerstand zit van de min-voeding naar de streepjes aarde en de plus van C10 naar de driehoek aarde met de doorverbinding JP1-JP2.Als de weerstand in rook opgaat zit er nog ergens een streepjes-driehoek verbinding die er niet moet wezen.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Jammer, ik denk niet dat ik eruit ga komen. :cry:

Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Jammer, ik denk niet dat ik eruit ga komen. :cry:

Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
JP2 pin 2-3 waar de rokende weerstand nu zit even overbruggen (weerstand nul) en kijken waar er op de print rook/vuur/gesputter komt, daar zit 't mis.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
toetertje schreef:
Jammer, ik denk niet dat ik eruit ga komen. :cry:

Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
JP2 pin 2-3 waar de rokende weerstand nu zit even overbruggen (weerstand nul) en kijken waar er op de print rook/vuur/gesputter komt, daar zit 't mis.
Anne
Dat is meestal wel wat er gebeurt als ik met dit soort dingen bezig ben, maar ik zou dit printje toch
wel graag heel willen houden. :-k
Plaats reactie